Miten pidätte ratista kiinni?
Otsikkl
Kommentit (27)
Pidän kiinni ratin lounaisosasta vasemmalla kädellä niin, että kyynärpää lepää reidellä. Kaupunkiajossa ja ohitukseen lähtiessäni otan oikean käden mukaan ratin kaakkoispuolelle. Tiukissa kurveissa kädet sutivat ratin joka puolella. Näin vuodesta 1985 lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä poikkipuolasta.
Minullakin oli aikaisemmin tapana lepuutta kättä tai käsiä siinä ratin keskellä, mutta nyt turvatyynyaikaan ei enää uskalla.
Toisella kädellä ajan koska kädet väsyy herkästi. Pidän yleensä joko niin että käsi lepää reidellä, eli alhaalta, mutta vaihtelen käden asentoa usein joten pidän milloin missäkin. Tuen toisella kädellä ratin alapuolelta
Mutta sitten kun pitää rattia käännellä enemmän pidän molemmilla käsillä kiinni.
Eli lyhyesti, milloin mitenkin.
En oikeastaan tiedä. En ole aikoihin kiinnittänyt huomiota. Varmaankin vasemmalla kädellä klo 10:n kohdalta lepuuttaen kyynärpäätä oveen ja oikealla vähän mistä sattuu.
Pidän kiinni kevyesti sormilla ratin alareunasta. Olen säätänyt penkin sen verran kauas ja lähes maakuuasentoon että juuri ylettyy ratin alareunaan. Joskus naurattaa katsella kun jotkut naiset on säästäneet penkin niin eteen että otsa on kiinni tuulilasista.
Vierailija kirjoitti:
Pidän kiinni kevyesti sormilla ratin alareunasta. Olen säätänyt penkin sen verran kauas ja lähes maakuuasentoon että juuri ylettyy ratin alareunaan. Joskus naurattaa katsella kun jotkut naiset on säästäneet penkin niin eteen että otsa on kiinni tuulilasista.
Lähes makuuasentoon? XD hyvin varmaan näkee.
Molemmat kädet tiukasti klo 3 ja klo 9 kohdalla. Naama mahdollisimman lähellä ikkunaa.
Oikea käsi yleensä pois ratista. Googlaaminen ja viestittely sillä.
Vasen käsi nojaa ovessa ja ohjaus muutamalla sormella.
Ainakin motarilla näin kun minulla on tuo adaptiivinen vakkari ja kaistavahti ynm..
En pidä, ei korttia. Pelkään (mielikuvitus villi) että säikähtäessä tekisi ratissa äkkiliikkeitä sivulle ja jonnekin, sehän ei ajaessa käy. Entä miten voi ajaa niin kovaa vauhtia kuin autot menevät, eikö päädy ojaan, koska pitäisi olla hyvä hahmotuskyky etenemisen suhteen ja käännösten. Miehillä tuntuu olevan hyvä kyky siihen ja joillakin naisilla.
Paras mitä olen kuullut: 70 luvulla yli 60v sitoi narun rattiin, kun ei jaksanut pitää käsiä ylhäällä. Piteli sitten narusta sylissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes makuuasentoon? XD hyvin varmaan näkee.
Autona varmasti BMW ja kuskista ei näy ulos kuin lippalakki.
Riippuu tilanteesta. Maantiellä yleensä pidän vasemmalla kädellä kiinni klo 7-8 kohdilta, niin että kyynerpää lepää oven tuella.
Kaupungissa yms., missä pitää käännellä enemmän rattia, niin vasemmalla kädellä perus klo 12.
Ikää on, mutta siltikin on vielä teinivaihe päällä ratin kohdalla.