Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Nyt julkisilla paikoilla liikkuminen muuttui vielä inhottavammaksi ajatukseksi...
Tuon lattiakaivon vielä ymmärtää mutta se ettei hygieniasta huolehdi????? Lakanoiden vaihto vähintään kahden viikon välein ja imurointi vähintään kerran viikkoon pitäisi olla itsestäänselvyys :D Ei herranjumala että ällöttää. Ettekö te itse ymmärrä että haisette ja olette luotaansa työntäviä ja esimerkiksi bussissa ei pitäisi olla oikeutta istua muiden viereen jos käy suihkussa kerta viikkoon tai pese hampaitaan.
En ole koskaan tajunnut tota jatkuvaa lakanoiden vaihtoa. Itsehän mä siellä nukun ja yöppäri päällä! Enkä koskaan mee sänkyyn jos on tosi likainen tai hikinen olo, käyn ensin suihkussa. Mulla menee yleensä kaks kuukautta lakanoiden vaihdon välissä enkä todellakaan haise. Sama juttu pyyhkeen kanssa, puhdashan mä suihkun jälkeen olen kun sillä kuivaan niin miksi sitä pitäisi olla koko ajan pesemässä?
Terveellä ihmisellä ei hiki haise vaan se on jokin sairaus kropassa jos se haisee. Käyn saunassa vaan kerran viikossa pesemässä koko kroppani ja pesen alapääsuihkulla alapääni joka päivä ja iho ei kuivu näin talvella kamalan kutiavaksi kun sitä ei joka päivä huuhtele. Saippuaa en käytä ollenkaan vaan hierontakintaalla saunassa hieron kuollutta ihosolukkoa mutta kemikaaleja en käytä.
Saippuaa käytän vain käsien pesuun enkä muuhun. Tulee ihmiset viereeni ja liian lähellekkin niin etten ole haiseva ja itselläni on koiran hajuaisti, niin sanoo mieheni jolla se ei ole niin hyvä. Terveellä hiki on hajutonta ja jos on jokin sairaus, stressi tai lääkkeet niin sen haju voi olla kammottava. Koko petivaatteet voi haista ihan kamalalle ja mieheni valitti ettei peseminenkään vienyt sitä hajua vaan haisi heti sen jälkeen ja sitten haimme apuja apteekista jotka auttoivat siihen. Apteekista saa sellaista myrkkyä, deororanttia jolla selättää kamalan hienhajun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese käsiä pissakäynnin jälkeen. Olen nainen. Miksi pitäisi? Ei mun käsille mene pissaa kun pyyhin.
Siksi pitäisi, että vessanpöntön likaisin kohta on se vetonappi. Siihen tarttuu sekä omat että muiden sitä pyttyä käyttäneiden ulostebakteerit. Ja sellainen pieni news flash, että bakteereja et voi nähdä paljaalla silmällä, joten et todellakaan pysty silmämääräisesti tai tuntoaistin perusteella arvioimaan käsiesi likaisuutta.
Mikäs siinä, jos kaltaisesi pysyisivät vain omassa kodissaan, mutta juuri tämän takia leviää esim. norovirus.
News flash. Sekä minä, että mieheni, pesemme aina alapäämme kakkosen jälkeen ja suihkutamme kuumalla vedellä pytyn kauttaaltaan. Kun käymme pissalla emme aina pese käsiämme koska meillä ei ole kakkasormista jääneitä kakkabakteereita vetonapeissa. Pelkkä ajatuskin saa aikaiseksi kylmiä väreitä.
Voi pyhä yksinkertaisuus. Ne bakteerit tarttuvat käsiisi siinä pesun ja kuivauksen yhteydessä myös. Ja myös pissalla käytyänne. Lämpimällä vedellä luotte bakteereille ja viruksille ihanteellisen kasvualustan sekä pönttöön että käsiinne, ne kun tykkäävät lämpimästä ja kosteasta.
Kuten sanottua, ei minua kiinnostaisi jos söisitte mikrobitasolla vain omia ulostejämiänne, mutta levitätte tauteja myös muille. Oireetonkin voi olla taudin kantaja.
Uskomatonta, että aikuisille ihmisille pitää selittää tällaisia perusasioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt julkisilla paikoilla liikkuminen muuttui vielä inhottavammaksi ajatukseksi...
Tuon lattiakaivon vielä ymmärtää mutta se ettei hygieniasta huolehdi????? Lakanoiden vaihto vähintään kahden viikon välein ja imurointi vähintään kerran viikkoon pitäisi olla itsestäänselvyys :D Ei herranjumala että ällöttää. Ettekö te itse ymmärrä että haisette ja olette luotaansa työntäviä ja esimerkiksi bussissa ei pitäisi olla oikeutta istua muiden viereen jos käy suihkussa kerta viikkoon tai pese hampaitaan.
En ole koskaan tajunnut tota jatkuvaa lakanoiden vaihtoa. Itsehän mä siellä nukun ja yöppäri päällä! Enkä koskaan mee sänkyyn jos on tosi likainen tai hikinen olo, käyn ensin suihkussa. Mulla menee yleensä kaks kuukautta lakanoiden vaihdon välissä enkä todellakaan haise. Sama juttu pyyhkeen kanssa, puhdashan mä suihkun jälkeen olen kun sillä kuivaan niin miksi sitä pitäisi olla koko ajan pesemässä?
Vaikka oisit kuinka puhdas ja menet aina suihkunraikkaana sänkyyn, hikoilet ihan normaalistikin 0,5-1 litraa joka yö. Siihen päälle varisseet ihosolut ja karvat. Itsepähän tosin niissä lakanoissasi kaksi kuukautta nukut, mutta tiedoksi vaan...
Luuttuan lattiat kerran tai kaksi vuodessa. Imuroin ehkä kahden viikon välein. Viemäreitä en puhdista koskaan, välillä tosin kaadan niihin Kodin putkimiestä.
Vastapainona käyn suihkussa ja pesen hampaani aamuin illoin, aina. Ja vaihdan aivan varmasti alusvaatteeni joka ikinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ei alapäätä tarvitse pestä kuin aniharvoin, lämpimällä vedellä.
Ainakin naisen alapää puhdistaa itse itsensä toimiessaan normaalisti, jos sitä rupeaisi jollain keinotekoisella tuotteella pesemään niin ph-tasapaino häiriintyy ja tuloksena on lähes varmasti tulehdus.
Terve alapää ei myöskään "haise", kalanhaju on merkki tulehduksesta.
MIKA on ANIHARVOIN? Siis et pese aina suihkussa kaydessasi, vain tyyliin jouluisin?
Ma pesen omani paivittain (paitsi tiistaisin hehe), kaytan alapaalle tarkoitettua ph-neutraalia pesunestetta ja tietysti pesen vain ne ulkoiset osat eli en lahde sinne sisalle seikkailemaan.
Kylla ne ulkoiset osat tulee pesta saannollisesti (eika aniharvoin, yak).
Ihan mielenkiinnosta, etta saatko useinkin suuseksia?
Vierailija kirjoitti:
Ainakin naisen alapää puhdistaa itse itsensä toimiessaan normaalisti, jos sitä rupeaisi jollain keinotekoisella tuotteella pesemään niin ph-tasapaino häiriintyy ja tuloksena on lähes varmasti tulehdus.
”Aniharvoin”? Kyllä päivittäin on hyvä pestä. Vesi tai joku PH-tasapainotettu pesuneste käy.
Vierailija kirjoitti:
Päätän laueta aina kalsareihin sillä ajatuksella että laitan ne sitten pesukoneeseen. Joskus huomaan kuitenkin että samat bokserit ovat jo neljättä päivää. Silloin on jo aromi melkoinen ja karvat alkaa liimautuu housuihin kiinni. Se nipistelee.
Jos mulla on vaik pari etätyöpäivää nii saattaa mullakin olla pikkuhousut mehuissa kun välillä tauoilla keskittyn muihin juttuihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka oisit kuinka puhdas ja menet aina suihkunraikkaana sänkyyn, hikoilet ihan normaalistikin 0,5-1 litraa joka yö. Siihen päälle varisseet ihosolut ja karvat. Itsepähän tosin niissä lakanoissasi kaksi kuukautta nukut, mutta tiedoksi vaan...
Mua on aina vähän hymyilyttäneet kaikki ne tutkimukset joita on lehdissä välillä joissa patjavalmistaja tai tyynyvalmistaja suosittelee että tyynyjä ja patjoja vaihdettaisiin uusiin vuoden parin välein. Eihän niillä varmaan ole oma lehmä ojassa? En sano etteikö olisi totta että petivaatteisiin erittyy kaikenlaista mutta jotenkin mun oman kehon tuotteet ei ällötä mua tarpeeksi että tuhlaisin aikaa ja rahaa niistä huolestumiseen.
Kuvittelin olevani kovinkin huoleton ja sottainen. Huomaan, että kenties olen normaalimpi kuin oletin.
Mun tunnustukset ovat nämä:
- Välillä päästän hiukseni likaisiksi, jos olen vain itsekseni kotona
- Vaihdan lakanat vain kerran kuussa
- Kuukautisillani on pitkä "häntä", eli monta päivää tiputtelee paria tippaa.. tällöin mulla on kasa erillisiä mustia"menkka-alushousuja", joita käytän ilman mitään suojia. Vaihdan ne about kaksi kertaa päivässä.
- Imuroin vain noin kerran kuussa tai kahdessa
- Tiskit seisoo välillä jopa viikon
- Käytän samaa teemukia pesemättä noin viikon putkeen
- Syön päiväykseltään vanhoja ruokia, jos maku ei ole kummallinen jne
En ole mopannut lattiaa kuin kerran kahden vuoden aikana. Keittiön lattian toki pesen säännöllisesti, mitta muuten en koe sitä kovin tarpeelliseksi. Asun yksin, kuljen sisällä sukat jalassa, imuroin viikoittain, ja jos jotain tippuu lattialle pyyhin sen heti pois.
Ikkunoita en ole pessyt kahteen vuoteen. Täytyisikö pestä nyt kun kevät tulee.
Hyi miten moni laistaa suuhygienasta. Ei ihme, että ihmisten henki haisee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vuosia kun olen ostanut uudet rintsikat. Tiskaamisessa olen tosi laiska, saattaa viikon pyöriä altaassa sitten havahdun kun ei ole käyttöastioita. Pidän tavarat aina järjestyksessä miltei pakkomielteisesti, mutta esim. lattian pesu ei nappaa eli kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
Liivejä kannattaa hankkia, viime kesänä huomasi että on tarpeen vaihtaa päivittäin.
Joo mut mäpä en oo ruma eikä mun tissit roiku.
Et tietenkään --puhuttiin hikisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Lattiakaivosta ritilä/kansi ylös, peset harjalla sen kaivon pesuaineen kera ja kansi takaisin. Ei ole vaikeata. Mulla vanha tiskiharja tuossa hommassa, vain tuota asiaa varten alennettu alkuperäisestä hommastaan.
Ei mulla ainakaan ole mitään ritilää mitä irrottaa. Suikukaapissa on samanlainen viemäri kuin lavuaarissakin, kiinteä metallinen juttu jossa on reikiä. Ei sitä voi ottaa pois tai pestä mitään sen alta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
HAAHAA!!! Ai että litran yössä? Mitkä kumilakanat sulla on vai holahtaako sulla kahden viikon vaihtovälin aikana 14 litraa hikilientä petariin? Vaikka siitä ureasta ois vaan 3 prosenttia kiinteetä mönjäkuonaa nii sullako on makaronipussin painon verran lakanoissa likaa? 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Heh, peseydyn joka päivä saippualla. Ei ole koskaan ollut yhtään tulehdusta.
Ihme urbaanilegendaa taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä on vuosia kun olen ostanut uudet rintsikat. Tiskaamisessa olen tosi laiska, saattaa viikon pyöriä altaassa sitten havahdun kun ei ole käyttöastioita. Pidän tavarat aina järjestyksessä miltei pakkomielteisesti, mutta esim. lattian pesu ei nappaa eli kaikki ei aina ole sitä miltä näyttää.
Liivejä kannattaa hankkia, viime kesänä huomasi että on tarpeen vaihtaa päivittäin.
Joo mut mäpä en oo ruma eikä mun tissit roiku.
Et tietenkään --puhuttiin hikisyydestä.
Enemmän mua just liivit hikoiluttaa. Mikä täs on nii vaikeeta? En viihdy liiveissä mut ymmärrän miks jotku tarvii. Onhan joillaki lehmilläki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, peseydyn joka päivä saippualla. Ei ole koskaan ollut yhtään tulehdusta.
Ihme urbaanilegendaa taas.
Eikä ole vaan gynekologien yleinen ohje ja suositus. Alapäähän ei koskaan saisi käyttää normaalia saippuaa.
Pesen varpaanvälit noin kerran kahdessa kuukaudessa. Käyn yleensä pitkät suihkut eli kyllä ne varmaan aina hyvin huuhtoutuvat muutenkin.