Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
No niin:
-Lattiakaivon putsaus
-Pyykkien vienti pesuun
-Ikkunoiden pesu
-Lakanoiden vaihto
-pyykinpesu useammin kuin kaksi kertaa viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
768678 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista ällöintä henkilökohtaisen hygienian saralla on, kun jotkut ei pese takamustaan ison hädän jälkeen. Ymmärrän, jos esim. eskari-ikäinen lapsi ei sitä osaa tehdä, tai jos vessasta jostain syystä puuttuu alapääsuihku, mutta jos kyse ei ole osaamattomuudesta tai välineiden puutteesta, niin miksi joku haluaa vapaaehtoisesti siistiä itsensä ulosteesta pelkästään paperilla pyyhkimällä, kun voisi pestäkin ja saisi itsensä oikeasti puhtaaksi? En käsitä tätä lainkaan.
Samoin alushousut pitää vaihtaa päivittäin, kuten sukatkin. Sen sijaan mielestäni on ihan ok vaihtaa lakanat 3 vk välein ja kylpypyyhkeet 2 vk välein.
Miten se oikein tehdään ilman, että se perhanan vesi roiskuu joka paikkaan ja kastelee vaatteetkin? Sehän se vasta hygieenistä on, kun paskavesi roiskuu joka paikkaan. Olen yrittänyt eri kulmista ja asennoista, ei siitä mitään tule.
Tyhjennys tehdään istuen kunnolla, ts. pitkällä pöntöllä. Pyyhitään paperilla etukautta kunnes on paperi ei ota väriä. Noustaan hieman eteenpäin pöntöllä ja suihkulla viimeistellään takakautta. Ei mene lattialle ja ainoa vaate mikä voi kastua on paidan helma takaa jos se on pitkä. Sitä voi nostaa ylös ennen toimitusta.
En pyyhi paperilla. Paidan helma rintaliivien alle, silloin ei helma kastu. Lattia kuivattava.
Kuivattava? Ensin säädetään hana sopivan pienelle ja tarkistetaan varovasti esim. käsienpesualtaaseen tai suoraan pönttöön suihkuttamalla, ettei vesi tule kovalla paineella. Hento suihku riittää ja on hyvä miettiä miten sen suuntaa, jotta vesi valuu pepun jälkeen pönttöön eikä lattialle. Suihkupää kannattaa pitää puhtaana kalkista sekä tarvittaessa korjata tai vaihtaa uuteen, jottei vesi roisku sivulle. Julkisessa vessassa kannattaisi jopa pestä suihkupää ennen käyttöä.
En kyllä ymmärrä, mitä hyötyä tuosta liruttamisesta on.
Kirkonkello kirjoitti:
Kyllä kaikenlaisia sontiaisia on. Kyllä finnit ja lutikat sängyssä pesii.
Ei lutikat mistään pölystä synny. Vaikka olisi kuinka siisti, niin yksi huolimaton ulkomaanreissu ja...
Vierailija kirjoitti:
Vaihdoin kalsarit viimeksi huhtikuussa 2019
Käy kateeksi sun hyvää muistiasi😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ällöttävimpiä näistä vastauksista on ne joissa kehuskellaan miten vaihdetaan sukat kerran viikkoon.
Jos ei jo muutenkin ole tarpeeksi vastenmielinen kuva av-mammoista, niin siihen vielä päälle kuvottavan hajuiset jalat! Sama hampaidenpesusta laistamisen kohdalla. Yäk!
Itse en juurikaan ainakaan näkyvästi hikoile, ja varsinkaan jalkani eivät haise kuvottavalle, vaikka en joka päivä vaihtaisikaan sukkia.
Meillä on hyvin erilaisia aineenvaihduntoja, ja myöskin joillakin hiki haisee kauhealle ja joidenkin ei eläessään tarvise käyttää mitään deodoranttia. Ehkä useimpien naisten vaihdevuosien aikana ja poikien murrosiässä hikoilu on jonkinlainen ongelma ja vaatii useammin pesua ja vaatteiden vaihtoa..
Meillä on näemmä hyvin erilaisia käsityksiä hajuista. Vaikka kaikki eivät hikoa tai haise samalla tavalla, niin tasan tarkkaan havaitsen ihmiset jotka eivät käytä deodoranttia ja jalkasi... Kyllä ne haisevat, vaikket itse sitä huomaisi.
En pese hiuksiani edes joka viikko, koska ne ovat niin paksut ja pitkät, että niillä kestää todella pitkään kuivua ja lisäksi niistä täytyy huuhdella saippuavettä pois todella pitkään, että kaikki varmasti lähtee. En myöskään koskaan kampaa niitä enkä käy parturissa kuin ehkä 3 kertaa vuodessa eli kunnes on on aivan pakko kun ne ovat jo todella pitkät. Tai siis kun alan näyttämään liikaa Rölli-peikolta.
Jopa on eroja siisteys tottutumuksissa-olen itseasiassa aina ajatellut olevani keskivertoa huonompi pitämään kodin siisteyttä yllä ja melko laiskahko siivoaja :O
Meillä pyykkikone pyörii joskus neljäkin kertaa viikossa riippuen keleistä, lakanat vaihdetaan viikoittain,peitot/tyynyt muutaman viikon välein, ikkunat pestään välejä myöten kerran vuodessa, lattiat mopataan viikoittain(joskus mopattiin kolmekin kertaa vko,mutta se oli pikkulapsiaikana),lattiat lakaistaan kuitenkin päivittäin, matot tampataan/ravistellaan/pestään käsin,koska koen imurin melko hankalaksi. Vessan pesu on se, mitä laiminlyön eniten, mutta pinnat ja lattiat vähintään pyyhitään viikoittain. Pöytäpinnat pyyhitään päivittäin useita kertoja, tiskejä tiskataan joskus neljästikin päivässä(koska teemme kaiken ruoan/leivonnan/osan säilykkeistä ja mehuista usein alusta loppuun itse eikä ole tiskikonetta).Pyykit lajitellaan jokaiselle perheenjäsenelle erikseen jo telineelle kuivumaan laittaessa, jotta nopeampaa poimia omansa viikattaviksi suoraan kaappiin heti kun kuivat. Hampaiden pesu/lankailu kahdesti päivässä tärkeää koska taipumusta reikiintymiseen/hammaskiveen, suihkussa kolmesti viikossa, enkä missään nimessä voisi käyttää samoja alusvaatteita montaa päivää peräkkäin.. Meitä on moneen junaan, juu :)
Vierailija kirjoitti:
Haluisin käydä suihkussa max kerran viikossa.
Niin minäkin ja myös teen niin. Hallelujaa, kiitos etätöiden, rutikuiva ihoni on viimeinkin rauhoittunut kun on voinut jättää jatkuvan suihkuttelun vähemmälle. Alakertaa voi pestä erikseen muutaman kerran viikossa. Dödöpurtilo kestää käytössä reilusti yli vuoden!
Vierailija kirjoitti:
Jopa on eroja siisteys tottutumuksissa-olen itseasiassa aina ajatellut olevani keskivertoa huonompi pitämään kodin siisteyttä yllä ja melko laiskahko siivoaja :O
Meillä pyykkikone pyörii joskus neljäkin kertaa viikossa riippuen keleistä, lakanat vaihdetaan viikoittain,peitot/tyynyt muutaman viikon välein, ikkunat pestään välejä myöten kerran vuodessa, lattiat mopataan viikoittain(joskus mopattiin kolmekin kertaa vko,mutta se oli pikkulapsiaikana),lattiat lakaistaan kuitenkin päivittäin, matot tampataan/ravistellaan/pestään käsin,koska koen imurin melko hankalaksi. Vessan pesu on se, mitä laiminlyön eniten, mutta pinnat ja lattiat vähintään pyyhitään viikoittain. Pöytäpinnat pyyhitään päivittäin useita kertoja, tiskejä tiskataan joskus neljästikin päivässä(koska teemme kaiken ruoan/leivonnan/osan säilykkeistä ja mehuista usein alusta loppuun itse eikä ole tiskikonetta).Pyykit lajitellaan jokaiselle perheenjäsenelle erikseen jo telineelle kuivumaan laittaessa, jotta nopeampaa poimia omansa viikattaviksi suoraan kaappiin heti kun kuivat. Hampaiden pesu/lankailu kahdesti päivässä tärkeää koska taipumusta reikiintymiseen/hammaskiveen, suihkussa kolmesti viikossa, enkä missään nimessä voisi käyttää samoja alusvaatteita montaa päivää peräkkäin.. Meitä on moneen junaan, juu :)
Se rysähdys jonka juuri kuulit oli se kun pyörryin kaiken tuon loputtoman puuhan ajattelemisestakin. Olen aivan hiton laiska eikä kyllä onnistuisi ikinä noin työteliäs elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se rysähdys jonka juuri kuulit oli se kun pyörryin kaiken tuon loputtoman puuhan ajattelemisestakin. Olen aivan hiton laiska eikä kyllä onnistuisi ikinä noin työteliäs elämä.
Tjaa-kummasti sitä yhna oppii tekemään töitä ja selviytymään, kun ei ole tukiverkoista tietoakaan :) Jos tuo työmäärä sai pyörtymään, niin siinä oli kylläkin vain pieni murto-osa kaikesta siitä, mitä päivittäin/viikottain joudun/olen tottunut arjessani tekemään ja mainitut koskivat vain lähinnä osaa kodin siisteydestä -muun arjen pyörityksen lisäksi suuren osan ajasta vie tietysti ruoanlaitto erilaisine suunnitelmineen,hankintoineen ja itse kerätyt/kasvatetut kasvikset,marjat,yrtit yms. Kotitalouspuolen koulutus ei mennyt kohdallani täysin hukkaan, koska organisoida ja järkeistää toimitatapojani ja ajankäyttöäni osaan ainakin aivan varmasti paremmin kuin moni muu ja loput ratkaisee pitkälti oma asenne.
Harmittaa välillä, että vuorokaudessa tuntuvat tunnit usein loppuvan kesken, vaikka olisi mitä rästihommia, mutta se on usein vain omaa laiskuutta ja vanhemmiten alkaa kieltämättä tulla mukavuudenhaluiseksikin :D
Pesen hiukset korkeintaan kahdesti viikossa.
Käytän bideetä joka päivä,suihkussa kerran viikossa.
Vaihdan lakanat ja pyyhkeen muutaman kuukauden välein. Mulla tosin on sängyssä useampi tyyny, joita välillä vaihtelen, joten en nuku samalla tyynyliinalla koko aikaa. Tosin hikoan yöllä olemattomasti verrattuna esim. mieheeni, joka vaihtaa omat lakanansa useammin ja jolla silti on kaksi vuotta vanhassa patjassa ruskea ihmisen muotoinen läntti. Mulla on 10 vuotta vanha patja, eikä siinä ole mitään jälkiä.
Rintaliivit pesen myös kuukauden välein, ja käytän joka päivä samaa rintaliivitoppia.
Pesen kaikki pyykkimme kerralla ja vasta sitten, kun jotkut vaatteet (yleensä puhtaat työpaidat) loppuvat. Niitä kuivuvia roitteja roikkuu sitten ovista ja ikkunoista, kun telineelle ei mahdu. Ja niiden pois keräämiseen menee vähintään viikko.
En jaksa kotona ollessani pitää kunnon vaatteita, ja usein en jaksa pukeutua ollenkaan. Hengaan koko päivän kylpytakissa. Toisinaan puen lisäksi alushousut. 😂 Imuroinut olen viimeksi 3-4 kuukautta sitten, mutta siihen on syynsä. Koronaoireeni ovat pitkittyneet sen verran, ettei kroppa kestä edes siivoamista.
Kuten moni muukin on tunnustanut, vaihdan lakanat n. 1kk (joskus jopa vähän harvemmin)
En koskaan pese naamaani erikseen, vaan aina vaan samassa yhteydessä kun käyn suihkussa. Tosin, en monena päivänä myöskään meikkaa, mutta silloinkin sitten pesen sen samassa suihkussa käynnin yhteydessä kun muutenkin. Joskus ihan vaan shampoolla.
Tiskiallas on usein täynnä likaisia astioita. Vasta kun tiskipöytä ja allas täytyy tyhjennän koneen ja laitan likaiset sisään ja yleensä samantien käytniin. Toisinsanoen, otan asiat suoraan koneesta käyttöön. Ainoan poikkeuksen tekee jos tiedän odottaa vieraita.
Tässä ne mun suurimmat synnit aiheen tiimoilta
Jos meillä jokaisen vaatteet kuivaisi omalla telineellä ei tässä pienessä kaupunkiasunnossa sitten mahtuisi oleskelemaan pyykkien kuivauksen aikana :D (4 hlo, 2 pientä lasta)
En nyt keksi oikein muuta, kuin että pesen yleensä kropan vain osittain suihkussa suihkusaippualla. En jotenkin koe tarpeelliseksi jalkoja, käsiä, keskivartaloa/selkää pestä. Ts. pesen tuheron, takaliston, kainalot ja jalat=jalkapöytä-varpaat alueen.
Pesen myös hampaat usein vain kerran päivässä, ehkä 4x viikossa sen 2x.. Lapsilla sama. Olen yrittänyt tässä skarpata, muttei ole 30vuodessa tehonnut..
818 jatkaa, kun ei tajunnut että kysymys koskee myös kodinhoitoa :D
Tässä olenkin sitten melkoinen porsas. En varmasti ikinä kelpaisi parisuhteeseen mm. tämän takia, en tunne ketään yhtä laiskaa ikäistäni aikuista, en usko että muut ovat niin hyvä peittämään asioita :D Jos tapaisin yhtä laiskan/huolimattoman kumppaniehdokkaan, pitäisin sitä valtavana turn offina, en tiedä pystyisinkö olemaan vastaavanlaisen ihmisen kanssa. Itselläni osittain ADHD selittää tätä, mutten pitä sitä tekosyynä kaikelle, eivät kaikki ADHDt ole samanlaisia.
Minä olen imuroinut ehkä 3x 1,5v aikana mitä olen asunut asunnossani. Minulla on 2 lasta, joten sotkua tulee. Lakaisen sentään pahimmat 1-2x viikossa. Ikkunat pesen vain muuttosiivouksen yhteydessä jos silloinkaan, joskus sormen jäljet pyyhin ikkunanpesuliinalla.
Pyykit, lakanat, tiskit hoidan suht hyvin, järjestys muuten on kaaoottinen, jostain syystä kylppäriä lukuunottamatta. En itseasiassa tiedä mistä tämä edes johtuu, että miksi kaikki on leväällään, kun säilytystilaa on reilusti. Ehkä olen vain surkea organisoimaan. Nytkin minulla lojuu yöpödällä kaikkea romua, vaikka yöpöytä on usean laatikoston lipasto, johon tavarat saisi piiloon. Samoin ruokapöydälle kertyy niin paljon tavaraa, ettei siinä tule usein edes syötyä. Keittiön tasoja on n. 2m matkalta, silti ne on täynnä kirjeitä, kyniä, kaikenmaailman krääsää. Toki lapset ja yksinhuoltajuus osittain selittää sotkuisuuden korostumista, muttei kokonaan. Etenkin sellaisten tavaroiden järjestely tuntuu haastavalta, joita ajattelee tarvitsevansa lähiaikoina/usein, muttei sitten vaikka tarvitsekaan, jolloin ne lojuvat pitkin pöytiä kuukausia.
Muutin juuri rakennettuun kämppääni silloin 1,5v sitten ja nyt jo siellä on niin pinttynyttä likaa, etten tiedä saako niitä millään vippaskonsteilla enää pois. Lähinnä siis tasoilla ja lattioilla.
Imuroinnin lisäksi moppaus tapahtuu ällöttävän harvoin, varmaan juuri sen imuroinnin puutteen vuoksi. Ehkä 1-2x vuodessa moppaan.
En myöskään petaa ikinä sänkyäni. Se ei vaan jotenkin luonnistu aamuisin, ei koskaan lapsenakaan tarvinnut.
Muistan myös, että nukuin varmaan 16vuotiaaksi päivävaatteilla yöt:D Eli vaikka sitten farkuilla. Nykyään mietin miten tuo on ollut mahdollista, kun nykyään pitää saada heti lököhousut jalkaan kun tulee kotiin.
...Lasten omien huoneiden siivouksen olen kokonaan periaatteesta ulkoistanut lapsille itselleen, mikä tarkoittaa että ne ovat siistit vain synttäreillä ja ehkä jouluna, vaikka kuinka patistaisi. Nytkin toisen lapsen huoneessa on kaatunutta kokista lattialla ja kasa sipsin muruja pöydällä, ollut viikkoja. Toisen lapsen huoneessa kaikki kamat on survottu hirveissä kasoissa kaappeihin, joita hädin tuskin saa enää auki ilman tavaroiden vyöryämistä lattialle.
Sitten minulla on muutamia asioita joista aina huolehtin, kuten nuo em tiskit, puhtaat pyyhkeet, pöntön siivous, kaapin- ja huoneen ovien puhtaus, lavuaarit ym. Kai kun ne ovat sen verran välttämättömiä että saa syötyä jne ja muut lapsuuden kodista selkärankaan jääneitä tapoja. Lisäksi vaatteet ja lakanat on aina tiptop vaatekaapissa.
Muutenhan on ihan sama miten kukin elää, mutta tämä vaikeuttaa erityisesti kylässä käymistä luonamme, koskaan ei voi tulla yllätyskäynnille ja lasten kaverit alkavat viimeistään parin v päästä katsoa meitä kieroon. Puhumattakaan niistä omista kumppaniehdokkaistani.. :D
Yhdellä eksällä oli aina todella, todella siistiä, mutta pyyhkeet saattoivat olla useita kuukausia samoja ja lopulta ihan tummentuneitakin liasta. Samoin huoneen ovet siitä kahvojen korkeudelta olivat usein sormen jäljissä ja pinttyneessä, tummassa liassa, vaikkei ollut mikään likaisen työn tekijä tm. Jotenkin lika hänellä kertyi siihen. Tämä oli toistaalta huojentavaa, että niinkin tiptop ihmisestä löytyi edes vähän inhimillisyyttä.
:D
Miksi alapeukku? On monissa maissa käytetty keino.