Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Käytän sukkia vain kenkien kanssa, kotona yleensä muuten olen avojaloin. Tosin tätä kirjoittaessa mulla on vielä sukat jalassa kun tulin juuri kauppareissulta, enkä ole muistanut sukkia vielä heittää pois :P
En koskaan pese vartaloa saippualla tms. Vain kainalot ja tietysti käsiä. Muun vedellä, myös per/ceen. Ja hiukset shampoolla.
Vierailija kirjoitti:
Viiteentoista vuoteen en ole käyttänyt suihkusaippuaa oikeastaan ollenkaan. Pesen pelkällä vedellä, kainalot ja haarat saippuoin ehkä pari kertaa vuodessa. Alapesun kyllä teen vedellä joka päivä. Enkä haise, edes jalkahieltä. Olen varmistanut asian läheiseltä joka ei todellakaan kursailisi kertoa jos haisisin.
Kummallisinta on, että kerran kun kokeilin pari viikkoa suihkusaippuan käyttöä alkoi hiki taas haista. Ehkä iho ei tykkää kun bakteerit poistetaan jatkuvasti?
Hiukset kyllä pesen, ekoshampoolla.
Sama juttu. Ihobakteereita ei pidä poistaa, on minunkin teoriani. Hiuksia en tosin pese shampoolla vaan hoitoaineella - pitkät hiukset.
Mä kasaan päivittäiset ja käytössä olleet vaatteet tuolin selkänojalle ja tuolin päälle. (tuoleja riittää istumiseenkin). Sekä lisäksi erillisiin oven takana oleviin naulakoihin. Siitä ne on helppo otta uudelleen.
Sukat laitan lattialla olevaan pajukoriin, josta löytyy taas helposti. Lattialla en säilytä mitään, paitsi kengät. En laita koskaan käytettyjä vaatteita kaappiin puhtaitten joukkoon.
Sukkia ja kalsareita en vaihda mutta akan vaihdan päivittäin, joku rotihan se olla pitää.
Siirrän vessan siivoamista aina pitkään, se nolottaa, jos joku tulee yllätyksenä kylään. Yleensä vaan pikasiivoan sen niin pitkään kunnes en enää siedä.
Lakanoiden vaihtoväli voi venyä päljon, koska vihaan lakanapyykkiä parivuoteen ison aluslakanan kuivauksen takia. Pitää yleensä raahailla taloyhtiön kuivaushuoneeseen. Eihän se oikeasti ole mikään mahdoton vaiva, tiedän, mutta tämmösiä lukkoja sitä vaan on.
Vaihdan petivaatteet pari kertaa vuodessa. Verhot oli varmaan yli 10v ikkunassa kun ne eilen vaihdoin ekaa kertaa. Vaihdan ehkä alusvaatteet kerran viikossa ja päällysvaatteet voi olla kuukauden pesemättä. Käytän kotini ulkopuolella eri vaatteita ja pesen ne vain kuukausien välein tai jos ovat likaiset.
Käytän urheiluvaatteet pariin kolmeen kertaan, ennen kuin laitan pesuun. Välillä huuhtelen ehkä vedellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese käsiä pissakäynnin jälkeen. Olen nainen. Miksi pitäisi? Ei mun käsille mene pissaa kun pyyhin.
Huomattu on. Yök. Jos ihmiset pesisivät kätensä aina saippualla ja vedellä niin maailmassa olisi tauteja noin puolet vähemmän. Tämän kertoi prosessori Huovinen.
Voi luoja. Eiköhän hän tarkoittanut kehitysmaiden, yms haasteita, eikä jonkun yksittäisen suomalaisen kotikäsienpesua.
Juuri tämä yksittäisten suomalaisten käsienpesusta laistaminen on suurempi ongelma. Vastustuskyky on täysin erilainen kehitysmaissa johtuen surkeasta hygieniasta. Siellä jonkun yksittäisen henkilön käsienpesulla ei ole niin suurta merkitystä kuin meillä täällä länsimaissa. En kannata liiallista hygieenisyyttä koska se vie vastustuskyvyn, mutta sillä olisi valtava merkitys tautien leviämisten ehkäisyssä, jos käsiä pestäisiin nykyistä enemmän etenkin flunssa-aikoina.
-eri
miten käsienpesu pissalla käynnin jälkeen estäisi flunssaviruksia?
Vierailija kirjoitti:
Vaihdan petivaatteet pari kertaa vuodessa. Verhot oli varmaan yli 10v ikkunassa kun ne eilen vaihdoin ekaa kertaa. Vaihdan ehkä alusvaatteet kerran viikossa ja päällysvaatteet voi olla kuukauden pesemättä. Käytän kotini ulkopuolella eri vaatteita ja pesen ne vain kuukausien välein tai jos ovat likaiset.
No yök. Se vanhan talin ja perseen haju mahtaa olla messevä. Taidat olla työtön, syrjäytynyt tai jotenkin muuten vajaa, jos et kykene henkilökohtaisesta hygieniasta pitämään huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En pese käsiä pissakäynnin jälkeen. Olen nainen. Miksi pitäisi? Ei mun käsille mene pissaa kun pyyhin.
Huomattu on. Yök. Jos ihmiset pesisivät kätensä aina saippualla ja vedellä niin maailmassa olisi tauteja noin puolet vähemmän. Tämän kertoi prosessori Huovinen.
Voi luoja. Eiköhän hän tarkoittanut kehitysmaiden, yms haasteita, eikä jonkun yksittäisen suomalaisen kotikäsienpesua.
Juuri tämä yksittäisten suomalaisten käsienpesusta laistaminen on suurempi ongelma. Vastustuskyky on täysin erilainen kehitysmaissa johtuen surkeasta hygieniasta. Siellä jonkun yksittäisen henkilön käsienpesulla ei ole niin suurta merkitystä kuin meillä täällä länsimaissa. En kannata liiallista hygieenisyyttä koska se vie vastustuskyvyn, mutta sillä olisi valtava merkitys tautien leviämisten ehkäisyssä, jos käsiä pestäisiin nykyistä enemmän etenkin flunssa-aikoina.
-eri
miten käsienpesu pissalla käynnin jälkeen estäisi flunssaviruksia?
Ei ihme, että etenkin lapsiperheissä ripulit ja oksutaudit leviää, kun ajatus on tuo, että ei vessassakäynnin yhteydessä tarvitse pestä käsiä. Etenkin jos käyt yleisessä vessassa vaikka kauppakeskuksessa, niin kyllä siellä pinnoilla, ovenkahvoissa, vessanvetimissä on kaikennäköistä virusta ja bakteeria, jonka sinä sitten iloisesti nuolaiset suuhusi, kun avaat hedelmäpussin siellä marketin osastolla.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan neuroottinen niin kodin puhtauden ja siisteyden suhteen, kuin sekä oman että miehenkin hygienian osalta, mutta rintaliivejä en pese juuri koskaan, saati edes vaihda kovinkaan usein. En tiedä pitäisikö itkeä, nauraa vai hävetä.
En minäkään vaihda rintsikoita milloinkaan....
Koska liikun ja urheilen sekä työskentelen myös asiakaspalvelussa, kerran pv suihku on must. Ajoitan yleensä hikijumpan niin ettei tarvitse suihkutellaan ja pestä hiuksia kahdesti päivässä. Alusvaatteet vaihdan päivittäin. Petivaatteet kerran viikossa. Hampaat harjaan kahdesti päivässä. Tylsää, mutta pääsen helpommalla hammaslääkärillä. Käyn hampaiden puhdistuksessa kaksi kertaa vuodessa, joten suurempia yllätyksiä ei pitäisi tulla. En ymmärrä kuinka joku voi jättää hampaat pesemättä, suihkun voi joskus vapaapäivänä skipata, mutta ei hammashoitoa.
Kotini ja keittiön pidän hyvässä jarjestyksessä, mutta en juurikaan siivoa. Minulla käy siivoja kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Koska liikun ja urheilen sekä työskentelen myös asiakaspalvelussa, kerran pv suihku on must. Ajoitan yleensä hikijumpan niin ettei tarvitse suihkutellaan ja pestä hiuksia kahdesti päivässä. Alusvaatteet vaihdan päivittäin. Petivaatteet kerran viikossa. Hampaat harjaan kahdesti päivässä. Tylsää, mutta pääsen helpommalla hammaslääkärillä. Käyn hampaiden puhdistuksessa kaksi kertaa vuodessa, joten suurempia yllätyksiä ei pitäisi tulla. En ymmärrä kuinka joku voi jättää hampaat pesemättä, suihkun voi joskus vapaapäivänä skipata, mutta ei hammashoitoa.
Kotini ja keittiön pidän hyvässä jarjestyksessä, mutta en juurikaan siivoa. Minulla käy siivoja kerran viikossa.
Luitko edes, mihin ketjuun vastasit?
Vierailija kirjoitti:
Käytän sukkia vain kenkien kanssa, kotona yleensä muuten olen avojaloin. Tosin tätä kirjoittaessa mulla on vielä sukat jalassa kun tulin juuri kauppareissulta, enkä ole muistanut sukkia vielä heittää pois :P
Sama, paitsi välillä en käytä sukkia kenkienkään kanssa. Kotona en käytä myöskään rintsikoita tai alushousuja. :D
Käyn suihkussa kerran viikossa, en muuten pese esim alapäätä koska ei ole käsisuihkua. Vaihdan sukat ehkä kerran pariin viikkoon. Nukun usein monta päivää samat meikit naamassa. Hampaat pesen ehkä pari kertaa viikossa. Käsiä en pese juuri koskaan..
Ällöttävää se tissihiki, joka jää rintsikoihin. Haisevat naiset on vastenmielisiä. Kyllä rintsikat täytyy huuhtaista joka käytön jälkeen esim. sen voi tehdä samalla, kun käy suihkussa.
Täytyy sanoa, että on ihmisillä ällöttäviä tapoja.
Kaikkien teidän työkavereiden puolesta kolme asiaa:
1. Peskää kädet vessassa käynnin jälkeen.
2. Naiset, peskää ne rintaliivit. Vaikka itse ette haista, me työkaverit haistamme.
3. Ja etenkin naiset, käykää päivittäin suihkussa. Hajuvedet eivät peitä sitä hajua, vaikka niin luulette.
Vaihdan rintsikat kerran viikossa. Alapään pesen joka toinen päivä kun käyn suihkussa, samoin kasvot. Pölyjä pyyhin muuttaessani. Auton siivoan kerran vuodessa, samoin pesen/pesetän. Enkä mielestäni ole epäsiisti tai sotkuinen ihminen silti.