Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?
Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?
Kommentit (884)
Vierailija kirjoitti:
Asun kissani kanssa.
Päivittäin: tiskit koneeseen, alusvaatteiden ja sukkien vaihto, suihku, hampaiden pesu 2* päivässä. Kissojen hiekkalaatikon siivous 2*päivässä.Imuroin ja pesen vessan joka toinen päivä. Samoin pyykkikone pyörii usein ja kuivat pyykit viikkaan kaappiin ripeästi.
Viikottain siivoan perusteellisesti (imurointi, lattioiden nihkeäpyyhintä, pölyjen pyyhintä, pintojen ovien yms. pyyhintä, vessan pesu, kylppärin pesu). Vaihdan lakanat viikottain ja pyyhkeet vielä useammin. Pesen hammasmukin, meikkisiveltimet, hiusharjat yms. joka viikko.
Noin 2 viikon välein pesen suihkuverhon ja kylppärin maton.
Niin ja pesen käteni saippualla useita kertoja päivässä ja aina tullessani kotiin tai käytyäni vessassa. Myös puhelimen pyyhin puhdistusliinalla useita kertoja päivässä.
Kotonani on todella siistiä lemmikistäni huolimatta. Viihdyn siistissä kodissa.
Kotiasi hoidat siis huomattavan hyvin. Älyäsi voisit vielä vähän parannella, jotta ymmärtäisit paremmin lukemaasi.
Lue tämän ketjun eka viesti. Mieti, mitä siinä sanotaan. Lue sen jälkeen oma viestisi. Puhutko siinä samasta asiasta?
Juon kahvia samasta mukista useamman kerran välillä tiskaamatta. Käytän myös aluspaitaa ja t-paitaa useamman päivän. Tällä palstallahan uhotaan, miten kaikki vaatteet vaihdetaan joka päivä puhtaisiin. Se on kyllä amerikkalaista hömpötystä. On eri asia, jos kyseessä on hikiset ja / tai muuten likaantuneet vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pannut merkille että töissä moni pitää työkengissä samoja sukkia koko viikon. Iljettää katsoakin kun itse vaihdan niin työsukat kuin kotona pidettävöt sukatkin joka päivä.
Ootko varma? Itselläni monta paria samanlaisia sukkia, vaihdan päivittäin, mutta samaltahan se näyttää...
Mullakin on kymmeniä pareja samanlaisia sukkia. En ole nähnyt näillä samoissa paskaisissa sukissa viikon olevilla mitään pyykkipussia eikä niitä käsilaukkuunkaan laiteta. Ei siinä tarvitse stalkata kun pukukaapit ovat vieri vieressä niin et voi olla näkemättä.
Hä, miksi ne sukat pitäisi siellä töissä vaihtaa vai nukutteko siellä töissä? Itse heitän sukat aina illalla pesuun, aamulla uudet jalkaan. Ostan pelkästään mustia lyhytvartisia sukkia. Alushousujakin on tusinan verran samanlaisia.
Pidätkö koko työpäivän jalassa hikoilleita sukkia kotonakin. Jos liikut töissä vähääkään enemmän ovat sukat kosteat hiestä, hyi! Itse vaihdan aina töistä tultua puhtaat kuivat sukat.
Ei kaikkien jalat hikoile liikkuvassakaan työssä kuten sinulla. Itse käytän hyvinki 2-3 päivää samoja sukkia, sitten vaihdan jo muodon vuoksi (tarvetta vaihtaa ei ole).
Sinun jalkasi hikoavat aivan samalla tavalla kuin kaikkien muidenkin. Olet vain tottunut pitämään likaisia vaatteita etkä tiedosta kuinka likaiset sukkasi ovat.
Siivoan kodin kunnolla kerran kuussa,toki imuroin 2 kertaa viikossa ja vessanpytyn otan jos alkaa näyttään tosi likaiselta mutta moppaus ja pölyt yleisesti kerran kuussa ja matot ulos jne... Rintsikoita pidän monta päivää putkeen siis samoja tissiliivejä.Hampaat pesen aamuisin, Lakanat vaihdan kerran kuussa.
Kertokaa, mitä teette vaatteille jotka eivät ole likaisia, mutta olette käyttäneet niitä päivän tai pari? Onko teillä jossain oma kaappi vähän käytetyille semipuhtaille vaatteille? Tämä ärsyttää suuresti kun tykkään vaihdella vaatteita päivittäin mutta en laita niitä pesuun yhden tai kahden käytön jälkeen... Joten makkarissa on tuoli jonka päälle kasaantuu semipuhtaita käytettyjä vaatteita. :D olen usein miettinyt mitä muut tekevät.....
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa, mitä teette vaatteille jotka eivät ole likaisia, mutta olette käyttäneet niitä päivän tai pari? Onko teillä jossain oma kaappi vähän käytetyille semipuhtaille vaatteille? Tämä ärsyttää suuresti kun tykkään vaihdella vaatteita päivittäin mutta en laita niitä pesuun yhden tai kahden käytön jälkeen... Joten makkarissa on tuoli jonka päälle kasaantuu semipuhtaita käytettyjä vaatteita. :D olen usein miettinyt mitä muut tekevät.....
Laitan vaan henkariin ja kaappiin. Tuolille valmiiksi jos päätän mennä aamulla johonkin.
Mun tukka rasvoittuu pesujen välissä. Muuten voisin pestä joka päiväkin mutta pelkään, että se menee huonoksi, jos pesee liian usein, ja haluan että se on pitkä ja paksu. Laitan sit vaan letille, jos menen tukka rasvaisena ulos, enkä jaksa stressata että aina pitäis olla vastapesty.
En tajua miten joku voi pitää samoja sukkia viikon ajan! Jos itse teen niin niin haju on järkyttävä! Paidankin laitan pesuun yhden käyttökerran jälkeen. Noh sanotaan että pesulla käyn joka 3. Tai 4. Pv, en jokapäivä.
pesen lattiat ehkä kerran vuodessa, imuroin kyllä
Näitähän riittää.
-En pese käsiä lähes koskaan tarpeideni tekemisen jälkeen
-En suihkussa käytä saippuaa, pesen vain hiukset
-Vedän pytyn ehkä neljä kertaa viikossa
-Puristan finnit pesemättä käsiä ensin
T. Töissä yliopistolla tutkijana :)
Vierailija kirjoitti:
Petivaatteet. Usein menee 2kk samoilla. Ei vaan jaksa :D
Just hiljattain, vajaa 7 vuoden asumisen jälkeen, putsasin kämpästäni ekaa kertaa keittiön hajulukon ja putket lavuaarin alta. Ja sekin vain koska ei vetänyt enää. Samalla innolla meni kylppärin lattiakaivo, myös ekaa kertaa. Jännä juttu, että se mystinen silloin tällöin esiin pöllähtänyt viemärin haju poistui näiden toimenpiteiden jälkeen :D
Mulla saattaa joskus mennä viikko käymättä suihkussa. Mulla on helppo työ jossa ei hikoa, joskus menee viikko harrastamatta mitään liikuntaa, en syö hiilarimössövalkosipulihikipöhöläski"ruokaa"... Unohtuu se suihkuttelu kun ei ole tarvetta. Säästyy ainakin vesilaskua :D
Pyykkiä kertyy aina kori tulvilleen, enkä saa aikaiseksi pestä vasta kun alkaa puhtaat vaatteet loppumaan. Monet kerrat joutunu kaivaa pyykkikorista vähiten likaisia vaatteita päälle :D
Hyi saakeli *yrjöää*
Vierailija kirjoitti:
Minäkin pesen hampaat vain kerran päivässä, iltaisin. Ikinä ei ole ollut reikiä, mutta vihlovat hampaat on vähän riesana. Uskon, että ikenien vetäytyminen saattaa olla syynä ja jatkuva hinkkaaminen ainakin edesauttaa sitä. Tuntuu myös jotenkin turhalta pestä ne heti aamulla uudestaan, vaikka ei yön aikana mitään olekaan syönyt.
Olen laiska myöskin pesemään arkivaatteitani. alusvaatteet ja sukat vaihdan päivittäin, mutta koen turhana ja vaatetta kuluttavana pestä kovin usein paitoja tai housuja, jos niissä ei ole näkyvää likaa eivätkä haise.
Hampaiden pesu torjuu happohyökkäyksiä. Jos peset illalla, ei teho riitä enää aamusta eteenpäin. Kun peset aamulla hampaat, saat suojan viittä happohyökkäystä vastasn. Lisäksi yön aikana suussa bakteeristo kuhisee, ja aamulla suu haisee pahalta. Kukaan ei halua haistaa pesemätöntä suuta.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän riittää.
-En pese käsiä lähes koskaan tarpeideni tekemisen jälkeen
-En suihkussa käytä saippuaa, pesen vain hiukset
-Vedän pytyn ehkä neljä kertaa viikossa
-Puristan finnit pesemättä käsiä ensinT. Töissä yliopistolla tutkijana :)
On sun masis varmasti jo huomattu.
Vierailija kirjoitti:
Käytän villasukkia ympäri vuorokauden, ja saatan käyttää niitä kuukaudenkin putkeen ennen kuin alkaa tuntua että ne vois pestä. Jalkani eivät haise, niin joskus unohtuu samat puuvillasukatkin tyyliin viikoksi jalkaan.
En edes tiennyt ennen tätä ketjua, että pyyhe pitäis vaihtaa viikottain, puhdashan olen kun siihen itseni kuivaan, niin miten se likaantuisi :D
Leikitkö tyhmää? Siihen pyyhkeeseen irtoaa ihosolukkoa suihkun jälkeen.
Kun on menkat, niin vaihdan siteen kerran päivässä. Eli aamulla herättyäni laitan siteen, ja vaihdan sen siinä klo 15 aikoihin ja se sama side sitten iltaan asti, yöksi uusi side. En tee tätä tietoisesti, side vaan unohtuu vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä pesen hampaat ihan aina aamuisin, mutta harvemmin iltaisin. Olen lisäksi todella laiska käyttämään hammaslankaa jne.
Olen 47-vuotias, minulla ei ole ikinä ollut ensimmäistäkään reikää hampaissa, ei maitohampaissa eikä pysyvissä. Ei siis ikinä ole paikattu hampaita. Oikomishoidon vuoksi on poistettu muutamia hampaita, mutta ei mitään muita toimia; ei juurihoitoja, ei porausta, ei mitään.
On ollut hankalaa opettaa lapsille ehdotonta 2 x päivässä harjausta, mutta olen pyrkinyt olemaan tinkimätön. Onneksi ovat perineet mun hammasgeenit. Kenelläkään ei yhtään reikää, nuorin 15 v.
Voi tsiisus tätä tietämättömyyttä. Kyse ei ole geeneistä, vaan siitä, ettei teillä ole Streptococcus Mutans bakteeria suussa.
Vierailija kirjoitti:
Kun on menkat, niin vaihdan siteen kerran päivässä. Eli aamulla herättyäni laitan siteen, ja vaihdan sen siinä klo 15 aikoihin ja se sama side sitten iltaan asti, yöksi uusi side. En tee tätä tietoisesti, side vaan unohtuu vaihtaa.
Joko käyt tosi harvoin pissalla tai sitten vuodat erityisen vähän. Todennäköisesti molempia. Ei kukaan kunnolla vuotava "unohda" vaihtaa kuukautissuojaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos puhutaan vaatteista, ei alusvaatteista, niin en pese niitä käytännössä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt julkisilla paikoilla liikkuminen muuttui vielä inhottavammaksi ajatukseksi...
Tuon lattiakaivon vielä ymmärtää mutta se ettei hygieniasta huolehdi????? Lakanoiden vaihto vähintään kahden viikon välein ja imurointi vähintään kerran viikkoon pitäisi olla itsestäänselvyys :D Ei herranjumala että ällöttää. Ettekö te itse ymmärrä että haisette ja olette luotaansa työntäviä ja esimerkiksi bussissa ei pitäisi olla oikeutta istua muiden viereen jos käy suihkussa kerta viikkoon tai pese hampaitaan.
En ole koskaan tajunnut tota jatkuvaa lakanoiden vaihtoa. Itsehän mä siellä nukun ja yöppäri päällä! Enkä koskaan mee sänkyyn jos on tosi likainen tai hikinen olo, käyn ensin suihkussa. Mulla menee yleensä kaks kuukautta lakanoiden vaihdon välissä enkä todellakaan haise. Sama juttu pyyhkeen kanssa, puhdashan mä suihkun jälkeen olen kun sillä kuivaan niin miksi sitä pitäisi olla koko ajan pesemässä?
Vaikka oisit kuinka puhdas ja menet aina suihkunraikkaana sänkyyn, hikoilet ihan normaalistikin 0,5-1 litraa joka yö. Siihen päälle varisseet ihosolut ja karvat. Itsepähän tosin niissä lakanoissasi kaksi kuukautta nukut, mutta tiedoksi vaan...
HAAHAA!!! Ai että litran yössä? Mitkä kumilakanat sulla on vai holahtaako sulla kahden viikon vaihtovälin aikana 14 litraa hikilientä petariin? Vaikka siitä ureasta ois vaan 3 prosenttia kiinteetä mönjäkuonaa nii sullako on makaronipussin painon verran lakanoissa likaa? 😂😂😂
Kyllä, ihminen hikoilee noin litran yössä. Ihan normaali lakanoilla
Ihminen hikoilee ym. 42ml/h eli vuorokaudessa abouttirallaa tuon litran.
Kokeile palasaippuaa (laadukasta, luonnonmukaista - esim aito marseille, ei se markettien kissasaippua) tai rasvapesua?