Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?

Vierailija
14.03.2019 |

Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?

Kommentit (884)

Vierailija
461/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen teitä jotka ette vaihda usein petivaatteita: Eikö teillä tule finnejä ja ihottumaa? Hiustuotteet, hiusten rasva ja kaikki muukin saaste mikä hiuksiin päivän mittaan kerääntyy menee tyynyliinaan ja siitä naamaan. Vai pesettekö joka ilta hiukset?

Mä en vaihda usein petivaatteita. Mulla ei ole ollut finnejä sitten murrosiän, eikä ihottumaa, vaikka olen kyllä kuivaihoinen. En käytä hiustuotteita. Toisaalta vaihdan tyynyliinan kyllä useammin kuin muut lakanat, kerran viikossa.

Vierailija
462/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kämppis joka pesee kaiken 30c ohjelmalla. On niin nopee eikä jaksa odotella kun kone valmistuu. Sinne menee kalsarit, pyyhkeet, topit, neuleet, sukat ja lakanat iloiseen 30c tunnin pikaohjelmaan.

En ymmärrä miten hän ei haise pahalle.

Mä pesen pyykit yleensä 30 asteen 30 minuutin ohjelmalla. Puhdasta tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen opettanut lapsetkin siihen, että vaikka kävisit vessassa katsomassa vain kuvaasi peilistä, kädet pestään joka käynnillä ! Muutenkaan siisteys ja puhtaus ei tuota ongelmia, mutta jostain syystä minulle on ihan kamala kynnys laittaa jääkaappiin unohtuneita ja syöntikelvottomiksi menneitä ruokia pois. Yleensä otan tähteeksi jääneet ruuat seuraavana päivänä töihin evääksi, mutta aina joskus jääkaapin perukoille unohtuu joku kastikkeen tai keiton loppu ja vaikka muutaman päivän päästä huomaan sen ja tiedän, ettei ole enää syöntikelpoista, en millään meinaa saada sitä laitettua biojätteisiin. En tiedä miksi, olisiko joskus joku jämä lemahtanut tai näyttänyt niin kaamealta, että hirvittää avata purkki tai raottaa folio, kun pelottaa mitä sieltä löytyy... Nykyään yritän kerran viikossa tullata koko kaapin sisällön ja samantien laittaa vanhentuneet pois.

Hih, muistin tuosta opiskeluaikaiset joulutorttuni. Leivoin joulun alla torttuja. Kämpässä ei ollut pakastinta. Siispä laitoin ylimääräiset tortut kannelliseen ämpäriin parvekkeelle, koska oli rapsakka pakkanen. Unohdin ne sinne kokonaan. Seuraavan joulun alla leivoin taas ja mietin, mihin pistäisin ylimääräiset...

Tortut olivat olleet ämpärissä kesähelteitten yli. En saanut avattua ämpäriä enkä muutenkaan tehtyä asialle mitään. Vasta kun muutin parin vuoden päästä pois, heitin koko höskän avaamattomana roskikseen.

Vierailija
464/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

768678 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ällöintä henkilökohtaisen hygienian saralla on, kun jotkut ei pese takamustaan ison hädän jälkeen. Ymmärrän, jos esim. eskari-ikäinen lapsi ei sitä osaa tehdä, tai jos vessasta jostain syystä puuttuu alapääsuihku, mutta jos kyse ei ole osaamattomuudesta tai välineiden puutteesta, niin miksi joku haluaa vapaaehtoisesti siistiä itsensä ulosteesta pelkästään paperilla pyyhkimällä, kun voisi pestäkin ja saisi itsensä oikeasti puhtaaksi? En käsitä tätä lainkaan.

Samoin alushousut pitää vaihtaa päivittäin, kuten sukatkin. Sen sijaan mielestäni on ihan ok vaihtaa lakanat 3 vk välein ja kylpypyyhkeet 2 vk välein.

Miten se oikein tehdään ilman, että se perhanan vesi roiskuu joka paikkaan ja kastelee vaatteetkin? Sehän se vasta hygieenistä on, kun paskavesi roiskuu joka paikkaan. Olen yrittänyt eri kulmista ja asennoista, ei siitä mitään tule.

Tarkoitti reikä. Suihkussa bersbosket

Vierailija
465/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on joku liskon aineenvaihdunta, enkä hevillä hikoile edes saunassa. Esim. sukkahiki ei haise koskaan (on pyydetty muitakin haistelemaan :D), joten pidän samoja sukkia jalassa suihkuvälien ajan. Pari kolme päivää ainakin näin talviaikaan siis. Saattaapa olla samat alkkaritkin, onko tuo aina niin justiinsa. Varsinkaan jos en missään pyöri tai ketään näe tai menen vaikkapa toppahousuissa ulos. Epäilen että kukaan ohikulkija mun alapäätä sen läpi haistaa. Lattioita moppailen tosi harvoin, pyyhin vaan kostealla rätillä esim. keittiön lattiat jos näkyy roiskeita (huom, en tiskirätillä...). Niin enkä todellakaan jaksa aina pestä hanuria vedellä kakkosen jälkeen. Enkä kyllä aina jaksa pestä käsiäkään pissaamisen jälkeen. En ole vielä tauteihin kuollut.

Vessannuppiyökkäilijöiltä voisin kysyä, että oletteko paljonkin desinfioinut teidän puhelinta? Kännykkähän kuhisee ulostebakteereja ja sitä jopa pidetään kasvoja vasten (toisin kuin vessanpöntön nuppia). Taidetaanpa siihen koskeakin useammin kuin vessanpönttöön, myös esim. syödessä. Puhelin kulkee julkisissa paikoissa hieromassa kaiken maailman pöytätasot ja imemässä maailman pöpöt matkaansa, ei mun pöntön nuppi vaan. Kukaan ei myöskään vissiin pöntön nuppia vie sänkyynsä, mutta aika moni hieroo puhelintaan omiin lakanoihinsa. Eikö se yökötä yhtään?

Desinfioin kännykän lähes joka pvä ja kaukosäätimen

Vierailija
466/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä bideetä kakkoshädän jälkeen, mutta sylkäsen vessapaperiin vaikka se näyttäisi valkoiselta ja pyyhin siis vähän kostealla paperilla vielä lopuksi niin tulee varmasti puhdasta 💩

Jos on petäpukamia niin ei badia lähde paperilla. Alapää suihku.

Vierailija
467/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käännän aina alushousut ja käytän ne likaiseksi toiseltakin puolelta, ennen kuin otan uudet.

Vierailija
468/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi, että omille hajuilleen muuttuu "sokeaksi". Tiedäthän ilmiön, kun palaat kotiin pitkän reissun jälkeen, niin astuessasi sisään pystyt tuntemaan oman kotisi ominaishajun. Vähän ajan kuluttua olet taas niin tottunut siihen, ettet aisti mitään.

Kun olen ollut ihan kutsuttuna vieraana tuttavaperheen kodissa, missä on "julkiset " paikat siivottu ennen vieraiden tuloa, niin olen haistanut likaisten lakanoiden ummehtuneen talinhajun. Vaikka sänky olisi pedattu päiväpeitolla, se haju leviää koko huoneeseen ja sen tuntee makuuhuoneen ovelle asti, eli vaikka eteiseen. Erityisesti tyynyliinoihin kehittyy se haju. Että vaikka itsellesi se on vielä ihan ok, muut huomaavat hajusi kyllä.

Vierailija
469/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

768678 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ällöintä henkilökohtaisen hygienian saralla on, kun jotkut ei pese takamustaan ison hädän jälkeen. Ymmärrän, jos esim. eskari-ikäinen lapsi ei sitä osaa tehdä, tai jos vessasta jostain syystä puuttuu alapääsuihku, mutta jos kyse ei ole osaamattomuudesta tai välineiden puutteesta, niin miksi joku haluaa vapaaehtoisesti siistiä itsensä ulosteesta pelkästään paperilla pyyhkimällä, kun voisi pestäkin ja saisi itsensä oikeasti puhtaaksi? En käsitä tätä lainkaan.

Samoin alushousut pitää vaihtaa päivittäin, kuten sukatkin. Sen sijaan mielestäni on ihan ok vaihtaa lakanat 3 vk välein ja kylpypyyhkeet 2 vk välein.

Miten se oikein tehdään ilman, että se perhanan vesi roiskuu joka paikkaan ja kastelee vaatteetkin? Sehän se vasta hygieenistä on, kun paskavesi roiskuu joka paikkaan. Olen yrittänyt eri kulmista ja asennoista, ei siitä mitään tule.

Tyhjennys tehdään istuen kunnolla, ts. pitkällä pöntöllä. Pyyhitään paperilla etukautta kunnes on paperi ei ota väriä. Noustaan hieman eteenpäin pöntöllä ja suihkulla viimeistellään takakautta. Ei mene lattialle ja ainoa vaate mikä voi kastua on paidan helma takaa jos se on pitkä. Sitä voi nostaa ylös ennen toimitusta.

En pyyhi paperilla.   Paidan helma rintaliivien alle, silloin ei helma kastu.  Lattia kuivattava.

Vierailija
470/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No lakanoita ehkä voisi vaihtaa vähän useammin, ei sitä vain tule aina tehtyä jos eivät oikeasti haise tai ole näkyvästi likaiset. Toinen on ikkunoiden pesu - en inhoa mitään kotityötä niin paljon kuin sitä ja lykkään sitä aina niin pitkälle kuin mahdollista. :D Mulla on todella pitkä ja paksu tukka ja pesu ja kuivaus on itsessään sellainen operaatio, että sitäkin tulee välillä lykkäiltyä ja sitten turvaudun kuivashampooseen päivän-pari. :D 

Meillä tehtiin näin, yksi ikkuna yhtenä päivänä.  Olin joskus aivan läkähtynyt kun pesin kolme ikkunaa yhtenä pvnä, vielä verhojen pesu ja silitys.  Pesuaineen käry teki kamalan olon.  

Vierailija
471/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pese käsiäni juuri koskaan. Nuorempana kävin suihkussa kerran viikossa ja silloin peseytyi kädetkin. En siis pese koskaan käsiäni vessan jälkeen.  Olen 39 vuotias enkä ole koskaan kipeä.

Muut on sitten sun takia kipeitä

Ei, vaan heidänkin vastustuskykynsä pysyy yllä. Siltä paskalta kun ei kukaan voi täysin välttyä, vaikka kuinka pestäisiin käsiä. Vastustuskyvyn ansiosta emme sairastu kuratautiin joka päivä.

Vierailija
472/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

trytryr kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pese käsiä juuri koskaan. Vieraisilla vessassa joo, ihan vaan muodon vuoksi. Ja silloin jos on näkyvää likaa. Ei ole tarvetta. Sairastan hyvin harvoin. En pese saippualla kuin hiukset, kainalot ja varpaat.

Rintsikoita kyllä pesen joka välissä ja sukat vaihdan joka päivä.

Hyi mitä saastaa ja tauteja levität käsistäsi. Yäk, älä tule lähelleni !

Saisit olla kiitollinen meille, meidän ansiostamme sinullakin pysyy edes jonkinlainen vastustuskyky yllä siellä sterilisoidussa linnassasi. Olemme terveyden lähettiläitä.

Hei oikeasti, opetelkaa miten ihmisen vastustuskyky toimii, sillä ei ole mitään tekemistä käsien pesun kanssa. Huono käsihygienia EI paranna kenenkään vastustuskykyä.

Otapa itse selvää, steriileissä olosuhteissa se nimenomaan ei parane.

Vierailija
473/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä keskusteluketju on paikoitellen kuin kilpailua siitä kuka on se törkyisin tyyppi.  Sinä joka et pese itseäsi etkä siivoa kotiasi, ovatko nämä tapasi lapsuuden kodista opittuja, vai vastalauseita ylihygieenisyydelle. 

Osalla tämä siivottomuusmässäily menee jo sairauden puolelle eli tyyppi,  joka ei osaa hoitaa omaa arkeaan eikä itseään on usein masentunut tai mieleltäänkin vinksahtanut. Samoin myös siisteyden toiset ääripäät eli neuroottiset himosiivoojat. Kyllä arjen hallinta on hakusessa monella. Uusavuttomia tyyppejä...

Vierailija
474/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asia olisi minun varassani, imurointiväli saattaisi olla useita kuukausia. Pidän siitä, että työtasot ja pinnat ovat puhtaita, mutta villakoirien määrä lattialla ei minua hetkauta.

Sukat vaihdan suurin piirtein joka toinen päivä. Pikkuhousut ja paidan vaihdan kuitenkin kutakuinkin joka päivä.

Aamulla hampaiden pesu jää usein tekemättä, kun aamulla on helposti hoppu ja häslinki, eikä ehdi/muista/välitä. Iltaisin pesen aina ja mahdollisimman huolella.

Suihkussa kävin aiemmin joka päivä, nyt olen huomannut, että vähempikin lutraaminen riittää. Ihonpesuun en muuten ole käyttänyt saippuaa tai suihkusaippuaa pariin kymmeneen vuoteen kuin hyvin satunnaisesti. Iho ei puhdistumiseen kemikaaleja kaipaa, ellei tee mitään erityisen likaista hommaa tai hikoile kovin. Käsien pesussa käytän saippuaa (siis vessakäynnin yhteydessä, ennen ruokaa tai sen valmistusta, flunssakaudella kotiin tullessa, ja silloin, jos kädet ovat muutoin likaiset jostakin syystä).

Vierailija
475/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdan sukat kerran viikossa ja rintsikat pesen ehkä kerran vuodessa...  En pyyhi pölyjä, enkä ruokaroiskeita. 

Vierailija
476/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kämppis joka pesee kaiken 30c ohjelmalla. On niin nopee eikä jaksa odotella kun kone valmistuu. Sinne menee kalsarit, pyyhkeet, topit, neuleet, sukat ja lakanat iloiseen 30c tunnin pikaohjelmaan.

Alapeukuttajat voivat rauhassa jatkaa pyykkineuroosejaan.

Itse pesen kaiken yhdessä, ja samassa lämpötilassa. En lajittele värien yms. mukaan, toki ei minulla nyt mitään silkkipukuja tai vastaavia olekaan. Mutta tavallisia eri materiaaleista tehtyjä vaatteita, lakanoita, pyyhkeitä jne. 

Koskaan en ole pilannut yhtäkään vaatekappaletta. Pyykkihysteerikko näkee punaista jos "tämä t-paita" menee "noiden sukkien" kanssa samaan koneelliseen... Ja lopulta asialla ei ole mitään väliä. 

Vierailija
477/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei koskaan ehdi käyttää vaatteitaan niin kauan, etteikö 30 asteessa vaatteet puhdistuisi. Mutta tietenkin nämä, jotka vaihtavat sukkiaan joka toinen viikko ja lakanoitaan pari kertaa vuodessa, joutuvat pesemään pyykkinsä lähestulkoon kiehuvalla vedellä.

Vierailija
478/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa nyt edes tyynyliina jos ette jaksa lakanoita vaihtaa.

Mulla on mies joka on ku eläin. Ei ole sisäsiisti lainkaan. Paskois varmaan sänkyynsä jos kehtais. Niin välinpitämätön on siisteydestä ja hygieenisyydestä.

Vierailija
479/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesin kylppärin suihkuverhon koneessa ensimmäistä kertaa 9 vuoden käytön jälkeen.

Vierailija
480/884 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaali ihminen ei koskaan ehdi käyttää vaatteitaan niin kauan, etteikö 30 asteessa vaatteet puhdistuisi. Mutta tietenkin nämä, jotka vaihtavat sukkiaan joka toinen viikko ja lakanoitaan pari kertaa vuodessa, joutuvat pesemään pyykkinsä lähestulkoon kiehuvalla vedellä.

Jep. Samoin jos ne jättää koneeseen moneksi tunniksi ja sen jälkeen ripustaa myttyyn kuivumaan, niin ei ole ihmekään jos haisee tunkkaiselta. Itse kuivaan koneellisen heti pöytätuulettimen avulla, ja pyykin voi todella nopeasti kääriä pois.

Lakanatkin kuivuu hetkessä ja ne voi laittaa suoraan sänkyyn. Saatan pestä lakanat iltapäivällä töistä tullesaa ja nukkumaanmenoon mennessä ne ovat jo kuivat. Ei ole mitään syytä miksei voisi vaihtaa lakanat kerran viikossa - plus omasta mielestäni puhtaat lakanat on yksi maailman suurimmista iloista :D.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän