Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä vaihdan sukat ehkä kerran viikossa. Asioita joita teet kodinhoidossa tai henk.koht hygieniassa ns. vähän sinnepäin?

Vierailija
14.03.2019 |

Juttuja joita et ehkä kehtaa myöntää muille ja joista tiedät että pitäisi vähän tsempata muttet kuitenkaan viitsi?

Kommentit (884)

Vierailija
441/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perussiisti kirjoitti:

Ai että oksettaa! Onpas porsaita! Tulee yllätyksenä, että sellaisia ihmisiä on olemassa. Minä vaihdan sänkyvaatteet kerran viikossa ja tyynyliinan joka toinen päivä, koska se on hyvä kasvojen iholle. Sukat, alusvaatteet ja topit vaihdan joka päivä. Farkut kerran viikossa. Hampaita pesen 2 kertaa - aamulla ja illalla. Imurointi kerran viikossa, myös pölyt. Ikkunat pesen keväällä ja syksyllä. Jääkaapin ja hellan takaa puhdistan kerran kuukaudessa. Pesen kädet heti, kun tulen kotiin. Hedelmät pesen kuumalla vedellä ja tiskiaineella. Verhot pesen 2 kertaa vuodessa. 

Olen koko ajan ajatellut, että kaikki muutkin tekee ainakin suunnilleen sen verran. Onpas ällöttävä, kun on puoli vuotta samat petivaatteet - yök! Samat sukat viikon - omg. Ja hampaat - herranjestas...mä en uskalla enää koskea ketään vierasta ihmistä. 

Lihavoin kohdat, jotka ei oo mitään perussiisteyttä, vaan neuroottista liioittelua. Tuohon hedelmäkohtaan en edes usko, kuka pesee hedelmät tiskiaineella??

Kukaan täyspäinen ei pese hedelmiä millään pesuaineella.

Minä pesen kokonaiset vesimelonit. Lasken ensin melonin päälle kuumaa vettä, sitten hajustamatonta fairya ja pyörittelen ja huuhdon. Tuttava sai salmonellan vesimelonin kuoresta, siksi teen noin.

Vierailija
442/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa laittaa pyykkejä narulta kaappeihin. Kun viimein jaksan, tungen ne vain.

En jaksa pestä ikkunoita joka vuosi.

Käytän pitkään samoja rintsikoita, mutta en kyllä kovin pitkään koska alkavat haista hieltä muutaman päivän jälkeen. Sama koskee sukkia, en niitäkään ihan joka päivä vaihda.

Mutta alapääni, kainaloni ja tissienaluseni pesen kyllä aamuin illoin.

Ihmettelen teitä jotka ette vaihda usein petivaatteita: Eikö teillä tule finnejä ja ihottumaa? Hiustuotteet, hiusten rasva ja kaikki muukin saaste mikä hiuksiin päivän mittaan kerääntyy menee tyynyliinaan ja siitä naamaan. Vai pesettekö joka ilta hiukset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten te siis suoritatte alapesun? Mä olen aina käyttänyt tavallista nestesaippuaa ja puhdasta tulee, lisäksi vähäisen karvoitukseni putsaan saippuoidulla pesusienellä. Miesten ei ole tarvinnut kakoa siellä suillaan vieraillessaan. Voin kuvitella että haisee pahalle jonkin tuota kevyemmän pesun jäljiltä.

Eiköhän tuossa ihan kunnon vesipesukin riitä. Terveessä värkissä kuuluukin olla kevyt ominaistuoksunsa ja sairaassa taas on voimakas haju joka ei pesemällä lähde, vaan lääkkeillä.

M42

Vierailija
444/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ällöintä henkilökohtaisen hygienian saralla on, kun jotkut ei pese takamustaan ison hädän jälkeen. Ymmärrän, jos esim. eskari-ikäinen lapsi ei sitä osaa tehdä, tai jos vessasta jostain syystä puuttuu alapääsuihku, mutta jos kyse ei ole osaamattomuudesta tai välineiden puutteesta, niin miksi joku haluaa vapaaehtoisesti siistiä itsensä ulosteesta pelkästään paperilla pyyhkimällä, kun voisi pestäkin ja saisi itsensä oikeasti puhtaaksi? En käsitä tätä lainkaan.

Samoin alushousut pitää vaihtaa päivittäin, kuten sukatkin. Sen sijaan mielestäni on ihan ok vaihtaa lakanat 3 vk välein ja kylpypyyhkeet 2 vk välein.

Miten se oikein tehdään ilman, että se perhanan vesi roiskuu joka paikkaan ja kastelee vaatteetkin? Sehän se vasta hygieenistä on, kun paskavesi roiskuu joka paikkaan. Olen yrittänyt eri kulmista ja asennoista, ei siitä mitään tule.

Vierailija
445/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lakanoita ehkä voisi vaihtaa vähän useammin, ei sitä vain tule aina tehtyä jos eivät oikeasti haise tai ole näkyvästi likaiset. Toinen on ikkunoiden pesu - en inhoa mitään kotityötä niin paljon kuin sitä ja lykkään sitä aina niin pitkälle kuin mahdollista. :D Mulla on todella pitkä ja paksu tukka ja pesu ja kuivaus on itsessään sellainen operaatio, että sitäkin tulee välillä lykkäiltyä ja sitten turvaudun kuivashampooseen päivän-pari. :D 

Vierailija
446/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy ihmetellä kyllä. Suurin osa tuntuu olevan huithapeleita. Miten tulee maksettua laskut, hoidettua lapset jne????????

Joo, näillähän onkin hirveästi tekemistä keskenään.

Vierailija
447/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

perussiisti kirjoitti:

Ai että oksettaa! Onpas porsaita! Tulee yllätyksenä, että sellaisia ihmisiä on olemassa. Minä vaihdan sänkyvaatteet kerran viikossa ja tyynyliinan joka toinen päivä, koska se on hyvä kasvojen iholle. Sukat, alusvaatteet ja topit vaihdan joka päivä. Farkut kerran viikossa. Hampaita pesen 2 kertaa - aamulla ja illalla. Imurointi kerran viikossa, myös pölyt. Ikkunat pesen keväällä ja syksyllä. Jääkaapin ja hellan takaa puhdistan kerran kuukaudessa. Pesen kädet heti, kun tulen kotiin. Hedelmät pesen kuumalla vedellä ja tiskiaineella. Verhot pesen 2 kertaa vuodessa. 

Olen koko ajan ajatellut, että kaikki muutkin tekee ainakin suunnilleen sen verran. Onpas ällöttävä, kun on puoli vuotta samat petivaatteet - yök! Samat sukat viikon - omg. Ja hampaat - herranjestas...mä en uskalla enää koskea ketään vierasta ihmistä. 

Lihavoin kohdat, jotka ei oo mitään perussiisteyttä, vaan neuroottista liioittelua. Tuohon hedelmäkohtaan en edes usko, kuka pesee hedelmät tiskiaineella??

Kukaan täyspäinen ei pese hedelmiä millään pesuaineella.

Minä pesen kokonaiset vesimelonit. Lasken ensin melonin päälle kuumaa vettä, sitten hajustamatonta fairya ja pyörittelen ja huuhdon. Tuttava sai salmonellan vesimelonin kuoresta, siksi teen noin.

Tuota hedelmien pesua pesuaineella ja vedellä oikein suositeltiin joskus 20-30 vuotta sitten. Herätti minussa ainakin hämmennystä. Ja omenista olisi pitänyt jollain pestä se säilytysvaha. Mä en todellakaan ole koskaan pessyt esim appelsiinia. Joskus olen huuhdellut viinirypäleet vesihanan alla, jos ovat olleet sen näköisiä.

Vierailija
448/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni tuntuu suorittavan siisteyttä ja paeseytymistä neuroottisesti joidenkin ylhäältä annettujen taulukoiden mukaan, sen sijaan että homma perustuisi reaalimaailman likaisuuteen tai hajuun. Omituinen tapa elää. Etenkin, kun ihmisiä ja olosuhteita on moneen lähtöön, eikä ole mitään taulukkoa joka toimisi yleispätevästi ja sitten puunataan ihan hysteerisesti ettei vaan nyt haista ja olla likaisia.

Minä esimerkiksi olen normaalipainoinen mies, joka ei käytä voiteita ja lotioneita ja potioneita. Työni ei ole fyysistä enkä muutenkaan harrasta hikiliikuntaa, näin talvella ei ole edes lämpötilat sellaisia että hikeä puskisi. Otetaan vertailukohdaksi ylipainoinen nainen, joka hikoaa jo rappusia noustessaan ja kaikkea mahdollista tehdessään ja lisäksi tietysti käyttää meikkejä ja voiteita ja ties mitä lotioneita ja kemikaaleja. Jos me molemmat nukumme yhden yön samanlaisessa sängyssä, niin voin kertoa että on vähän eroa lakanoiden kunnossa sen jälkeen. Jos sinä haiset, se ei tarkoita että minä haisen ja niin edelleen.

Vierailija
449/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn näin talvisin suihkussa kerran viikossa (yleensä saunan yhteydessä), alapesut teen kyllä päivittäin samoin kuin vaihdan alushousut ja sukat. Hiukset pesen suihkupäivän lisäksi pelkällä vedellä kerran-pari viikossa. Mieheni ei sen sijaan vaihda kalsareitaan kuin suihkun yhteydessä 2-3 päivän välein vaikka jostain syystä sukat hän kyllä vaihtaa päivittäin!

En myöskään ajele kainalokarvojani koska a) niitä on joku 5 karvaa per kainalo b) kainalohikeni ei haise. Kuulun onnekkaaseen vähemmistöön, jonka korvavaha on kuivaa ja kainalohiki hajutonta: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/a-lucky-two-percent-of-pe…

Mä ihmettelin nuorempana aina näitä "älä tunge vanupuikkoja korvakäytävään" -varoituksia. Kuulemma työntää vahaa eteenpäin korvassa. Niin mitä vahaa...? Kuivaan korvat suihkun jälkeen vanupuikolla, myös korvakäytävän sisältä. Ikinä puikkoon ei jää mitään ja lääkärin katsoessa on selvinnyt että ei siellä mitään olekaan. Vasta vanhempana mulle selvisi että useimmilla on siellä jotain, jopa ruskeaa mönjää :O.

Ulkokorvan puhdistus - teen näin, pyöritän a-vitamiinivoiteessa ensin puikon, koska ulkokorva ärtyy helposti.    Vahaa kuuluukin joskus irrota.  Turhaan ei varoitella tuosta vanupuikon käytöstä.

Pointtinani oli että nimenomaan minun kaltaisiani ihmisiä varoitellaan turhaan. Kun meillä ei siellä korvassa vahakertymiä ole. Ikinä.

Vierailija
450/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pese käsiäni juuri koskaan. Nuorempana kävin suihkussa kerran viikossa ja silloin peseytyi kädetkin. En siis pese koskaan käsiäni vessan jälkeen.  Olen 39 vuotias enkä ole koskaan kipeä.

Muut on sitten sun takia kipeitä

Vierailija
451/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivan ruumassa kuseskelee rotat ja hiiret. Käärmeitä pääsee hedelmäkuormissa joskus tukkuun/kauppaan asti. Ihan fiksua pestä, jos ei halua pöpöjä keittiön työpöydille.

Vierailija
452/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

trytryr kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pese käsiä juuri koskaan. Vieraisilla vessassa joo, ihan vaan muodon vuoksi. Ja silloin jos on näkyvää likaa. Ei ole tarvetta. Sairastan hyvin harvoin. En pese saippualla kuin hiukset, kainalot ja varpaat.

Rintsikoita kyllä pesen joka välissä ja sukat vaihdan joka päivä.

Hyi mitä saastaa ja tauteja levität käsistäsi. Yäk, älä tule lähelleni !

Saisit olla kiitollinen meille, meidän ansiostamme sinullakin pysyy edes jonkinlainen vastustuskyky yllä siellä sterilisoidussa linnassasi. Olemme terveyden lähettiläitä.

Hei oikeasti, opetelkaa miten ihmisen vastustuskyky toimii, sillä ei ole mitään tekemistä käsien pesun kanssa. Huono käsihygienia EI paranna kenenkään vastustuskykyä.

Vierailija
453/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn näin talvisin suihkussa kerran viikossa (yleensä saunan yhteydessä), alapesut teen kyllä päivittäin samoin kuin vaihdan alushousut ja sukat. Hiukset pesen suihkupäivän lisäksi pelkällä vedellä kerran-pari viikossa. Mieheni ei sen sijaan vaihda kalsareitaan kuin suihkun yhteydessä 2-3 päivän välein vaikka jostain syystä sukat hän kyllä vaihtaa päivittäin!

En myöskään ajele kainalokarvojani koska a) niitä on joku 5 karvaa per kainalo b) kainalohikeni ei haise. Kuulun onnekkaaseen vähemmistöön, jonka korvavaha on kuivaa ja kainalohiki hajutonta: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/a-lucky-two-percent-of-pe…

Mä ihmettelin nuorempana aina näitä "älä tunge vanupuikkoja korvakäytävään" -varoituksia. Kuulemma työntää vahaa eteenpäin korvassa. Niin mitä vahaa...? Kuivaan korvat suihkun jälkeen vanupuikolla, myös korvakäytävän sisältä. Ikinä puikkoon ei jää mitään ja lääkärin katsoessa on selvinnyt että ei siellä mitään olekaan. Vasta vanhempana mulle selvisi että useimmilla on siellä jotain, jopa ruskeaa mönjää :O.

Ulkokorvan puhdistus - teen näin, pyöritän a-vitamiinivoiteessa ensin puikon, koska ulkokorva ärtyy helposti.    Vahaa kuuluukin joskus irrota.  Turhaan ei varoitella tuosta vanupuikon käytöstä.

Pointtinani oli että nimenomaan minun kaltaisiani ihmisiä varoitellaan turhaan. Kun meillä ei siellä korvassa vahakertymiä ole. Ikinä.

Ymmärsin.  Mutta asiassa on muutakin kuin vahakertymät, iho voi tulehtua puikoista.

Vierailija
454/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oon yksin kotona niin vedän pöntön vaan kerran päivässä. Kakkoshädän jälkeen pyyhin pepun rasvalla! Yksi pumppaus LV-rasvaa (pumppupullosta) paperiin ja peppu puhdistuu.

Vierailija
455/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää että te ketkä ette pese hampaita tai vaihda alushousuja päivittäin ja itseasiassa harvoin lakanat vaihtavatkin voisitteko vastata oletteko sinkkuja vai parisuhteessa? :D mietin ihan siis suutelua ja sek sin harrastamista, alushousut kostuu ym ja sitten ne vaan vedetään takaisin jalkaan? Käytte suihkussa ja vedätte likaiset kalsarit takaisin? Poikaystävä riisuu samat kalsarit useamman päivän putkeen eikä sano mitään? :D

Tämä! Olen ollut melkoinen sotkupetteri ennen mutta likaisten pikkareiden laittaminen jalkaan suihkun jälkeen on ollut ehdoton ei-ei aina. Ihan hirveä ajatuskin. Nyt parisuhteessa olen vielä tarkempi hygieniasta, esim. vessapaperin sijaan käytän nykyään bideetä kummankin hädän jälkeen. Jos pikkareissa on vähänkin valkovuotoa (sitä onneksi tulee harvoin) tai ne kastuvat vaikka bideetä käyttäessä, vaihdan ne heti. Tämän opin sairastettuani pahan virtsatieinfektion viime vuonna ja nyt olen kahta kauheampi että alushousuni ovat puhtaat ja kuivat, en vedä märkiä pikkareita jalkaan suoraan koneesta.

Muut vaatteet saavat kyllä olla miten ovat - työvaatteet ovat aina siistit kun niitä pidän vain töissä ja pesen 1-2x viikossa, kotivaatteilla saattaa hyvinkin olla päivän ruokalista.

Käyn töissä pascalla naisten vessoissa, koska niissä on alapääsuihku..

Terv. mies 56v, jolla CU.

Vierailija
456/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyh-hyh, tulee ihan paha olo tätä ketjua lukiessa. Näköjään olenkin ihan supersiisti ihminen vaikka olen kuvitellut olevani ihan vain normaali.

Vierailija
457/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka ette pese rintsikoita usein, eikö teillä tule tissihikeä? Mun tissien väli on kuin kolmas kainalo -se hiostuu hetkessä ja haju on kaamea (ja haju tarttuu heti rintsikoihin). Mä joudun vaihtamaan rintsikat päivittäin, vaikkeivat rintsikat oikein kestä sitä pesutahtia etenkään kun en jaksa niitä käsin pestä.

Mulla ei ole koskaan ollut tuota tissihikeä. No joskus helteellä saattaa tissien alta hikoilla, mutta se ei haise. Pienet on tissit, johtuuko siitä sitte. Mulla ei haise hiki kuin kainaloista. Pesen rintsikoita kyllä vähintään kerran viikossa.

Vierailija
458/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kämppis joka pesee kaiken 30c ohjelmalla. On niin nopee eikä jaksa odotella kun kone valmistuu. Sinne menee kalsarit, pyyhkeet, topit, neuleet, sukat ja lakanat iloiseen 30c tunnin pikaohjelmaan.

En ymmärrä miten hän ei haise pahalle.

Vierailija
459/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein tämmöisen muiden huonon hygienian kauhisteluketjun, jossa on linkki tähän keskusteluun, jotta tähän vois siirtää kaiken kauhistelun ja paheksunnan:

https://www.vauva.fi/keskustelu/3421550/muiden-allon-epahygienian-kauhi…

Ihan siks että pysyy tää aihe helpommin luettavissa ällöjen tapojen osalta.

Vierailija
460/884 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

768678 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikista ällöintä henkilökohtaisen hygienian saralla on, kun jotkut ei pese takamustaan ison hädän jälkeen. Ymmärrän, jos esim. eskari-ikäinen lapsi ei sitä osaa tehdä, tai jos vessasta jostain syystä puuttuu alapääsuihku, mutta jos kyse ei ole osaamattomuudesta tai välineiden puutteesta, niin miksi joku haluaa vapaaehtoisesti siistiä itsensä ulosteesta pelkästään paperilla pyyhkimällä, kun voisi pestäkin ja saisi itsensä oikeasti puhtaaksi? En käsitä tätä lainkaan.

Samoin alushousut pitää vaihtaa päivittäin, kuten sukatkin. Sen sijaan mielestäni on ihan ok vaihtaa lakanat 3 vk välein ja kylpypyyhkeet 2 vk välein.

Miten se oikein tehdään ilman, että se perhanan vesi roiskuu joka paikkaan ja kastelee vaatteetkin? Sehän se vasta hygieenistä on, kun paskavesi roiskuu joka paikkaan. Olen yrittänyt eri kulmista ja asennoista, ei siitä mitään tule.

Tyhjennys tehdään istuen kunnolla, ts. pitkällä pöntöllä. Pyyhitään paperilla etukautta kunnes on paperi ei ota väriä. Noustaan hieman eteenpäin pöntöllä ja suihkulla viimeistellään takakautta. Ei mene lattialle ja ainoa vaate mikä voi kastua on paidan helma takaa jos se on pitkä. Sitä voi nostaa ylös ennen toimitusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä