Lauantaina Egyptiin I-HA-NAA
Matka on varattu jo aikoja sitten viime kesäloman jälkeen ja ajattelimme että olisi tässä kevään korvalla ihan paikallaan.
Mutta nyt kun on ollut näin kylmää, matkan arvo nousee ihan eri sfääreihin. AAAAHHH :-D
Että harjoitellaan kesää varten (kun sitten näköjään taitaa olla kevät jäämässä melkein kokonaan välistä) Jesh!
Ihan järkky matkakuume vaikka tavallisesti olen aika nihkeä itse matkustamista kohtaan.
Kommentit (20)
Varaudu vatsatautiin/ruokamyrkytykseen, likaiseen ympäristöön ja kerjääviin ihmisiin... :/ Hyvää lomaa kaikesta huolimatta! Toivottavasti selviätte loman sairastumatta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 15:15"]
Varaudu vatsatautiin/ruokamyrkytykseen, likaiseen ympäristöön ja kerjääviin ihmisiin... :/ Hyvää lomaa kaikesta huolimatta! Toivottavasti selviätte loman sairastumatta.
[/quote]
Eihän tuolla ole pakko edes lähteä hotellista..
Meidänkin hotellin yleiset vessat siivottiin varmaan monta kertaa tunnissa, ja lasten leikkipaikkojen hiekat haravoitiin aina tasaiseksi. Omasta rannasta pääsi snorklaamaan ja sukeltamaan. AI:ssa oli useita ravintoloita, joissa pöytiintarjoilu. Ihana loma oli!
Hurghadassa saimme kaikki vatsataudin vaikkei syöty/juotu muuta kuin neljän tähden hotellinen omia ruokia. Paikalliset ovat todella päällekäyviä, joten hotellialueelta ei kannata poistua.
Minä en käsitä ihmisiä, jotka menee Egyptiin ja sitten jättää menemättä Luxoriin ja pyramideille!! Pyramidit on sentään AINOA jäljellä oleva seitsemästä ihmeestä.
Eihän niissä hotelleissa ole muuta tekemistä kuin makaaminen ja syöminen, joten hyvin ehtisi noissakin käymään.
Minä olen käynyt Egyptissä 4 kertaa, ja pyramidit olen nähnyt vain lentokoneesta ;) Ei huvita istua bussissa tuntitolkulla niiden takia. Olen nähnyt kuvia ja dokumentteja, ja se riittää minulle.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 15:37"]
Minä en käsitä ihmisiä, jotka menee Egyptiin ja sitten jättää menemättä Luxoriin ja pyramideille!! Pyramidit on sentään AINOA jäljellä oleva seitsemästä ihmeestä.
Eihän niissä hotelleissa ole muuta tekemistä kuin makaaminen ja syöminen, joten hyvin ehtisi noissakin käymään.
[/quote]Me menimme tuonne snorklaamaan ja sukeltamaan. Kairo on "vähän" kaukana Punaisen meren rantakohteista, ja Luxorissakin olemme käyneet ihan omalla reissullaan.
t.5
Pääsisinpä minäkin :)
Luxorissa olen käynyt kerran ja hienoa oli. Rannikkokin olisi ihan jees.
2 kertaa on oltu Egyptissä, käyty myös Luxor ja Kairo. Meillä ei ollut kun puolihoito, Hurghada on kyllä ainoa paikka missä ottaisin AIn. Ravintoloita on vaikea löytää (12 vuotta sitten helpompi kuin 2v sitten...??). Tuo meidän puolihoito oli aika onneton, 2 ravintolaa joissa lähes samat ruuat aina. Mutta niillä selvisi kyllä. Lämpöähän sinne lähdettiin hakemaan ja tammikuun alussa oli meidän heinäkuiset kelit +23, vesi yli 20 asteista.
Mutta siis Egypti on ihan kokemisen arvoinen, sen kulttuuri käsittämättömän upeaa!! En tiedä missä kunnossa se Kairon museo on nyt, itse ehdimme käymään siellä viikkoa ennen niitä levottomuuksia missä se tuhottiin tosi pahasti.
Vatsatautia emme ole saaneet, söimme jäätelöä, majoneesia, salaatteja - kaikkea mitä vain mieli teki. Vesimeloni on muuten valmiiksi leikattuna yksi vaarallisimmista ruokalajeista...
Tinkimiskulttuuri on se mihin kyllästyimme - sitä ei ole missään muualla yhtä voimakkaasti huomannut (esim Turkki tai Dubai tai aasian maat vertailukohtina) ja ainainen huijaamisyritys
Mutta silti yksi "must" kohde
Minne päin ap on matkalla?
Hyvää matkaa joka tapauksessa.
Olemme olleet Egyptissä vuosina 2006, 2010 (2011 Egyptiin ei päässyt), 2012 ja nyt menemme taas. Ekan kerran jälkeen olin aika kipeä (olimme tuolloin Hurghadassa) ja se oli muutenkin kököin reissu kun oli ihan pieni lapsi mukana, en jotenkin osannut rentoutua ollenkaan.
Viime vuonna olimme El Gounassa ja oli tietty vähän elokuvakulissin oloinen, kaunis paikka, mutta en niin välitä siitä täysaidosta egyptiläismenosta, joten oli tosi hyvä valinta lasten kanssa. Ei mitään naamalle tulevaa kaupustelua tai muuta häirintää.
2010 Sharmissa oli myös ihan hyvä loma rankan talven jälkeen, tuolloin olimme vain viikon.
Ei lähdetä mihinkään bussiin jyystämään pyramidien takia, vaan ottamaan ihan reilusti rennosti ja myös sukeltamaan. Lapsille on tuolla Marsa Alamissa paljon vesiliukumäkiä.
Egyptissä on se hyvä, että on takuulla lämmin paikka 5 tunnin lennon päässä (esim. Kanaria on aika viileä rantalomailuun). On lisäksi aika kustannustehokas.
Ollaan siis menossa kahdeksi viikoksi kuten viime vuonnakin. Hei-hei pakkaset ja viima. Toivottavasti lumet sulaisivat hyvin sillä aikaa kun ollaan poissa. =) Muistakaa sulatella täällä meidän puolesta.
Ensi vuonna ei varmaan mennä enää Egyptiin, kun lapset ovat isompia ja valinnanvaraa on enemmän.
Teille, jotka olette sairastuneet kakkahätään Egyptissä: Apteekista saa tropit, jotka lopettavat ripulin heti. Ei tarvitse sanoa kuin 'jalla-jalla' ja iskevät heti tropit käteen. :-)
terv. AP
Ap:lle vinkkinä ensivuodelle: Dubai!! Sama lentomatka (no 6h), takuu aurinko ja huomattavasti "länsimaisempi" paikka. Aivan ihana loma vietettiin siellä tammikuussa.
11
Hienoa! ja hyvää lomaa! minä lähden Marokkoon lämmittelemään :)
Mukavaa lomaa Ap:lle!
Meidän perhe oli Egyptissä, Hurghadassa ekaa kertaa hiitolomalla ja lämmintä oli. Reissu yllätti meidät todella positiivisesti! Lähdimme rentoutumaan ja hakemaan aurinkoa ja lämpöä ja sitä saimme.
Hotelli oli siisti ja puhdas ja palvelu todella loistava. Basaarit ja retket jätettiin pienen lapsen kanssa suosiolla väliin. Loma sujuikin iloisesti päivät altaalla ja hotellin omalla rannalla löhöillen, iltaisin kävimme shoppailemassa kiinteähintaisissa kaupoissa huippu edullisesti. Nautimme myös muutaman iltana hotellin ohjelmatarjonnasta.
Ainoana miinuksena täytyy sanoa hotellin ruokatarjonta (meillä oli siis all inclusive). Viikon aikana ruoat vaihtelivat todella harvoin ja eivät oikein muutenkaan maistuneet. Ensi kerralla täytyykin valita hotelli tämän vuoksi tarkemmin.
No jos sä toivot että täällä olisi mahdollisimman ikävää niin toivottavasti sulle tapahtuu siellä jotain todella ikävää
Mekin tultiin Hurghadasta 1,5 vikkoa sitten. Ihan mahtava loma oli, säät suosi ja Luxor oli upea. Meillä oli hyvätasoinen hotelli ja AI. Ruoat vaihtelivat, palvelu pelasi, ranta oli ihana ja hotellissa paljon aktiviteetteja kaiken ikäisille.
Hotellialueen ulkopuolella on kyllä kaikennäköistä kaupustelijaa ym.
Hurghadassa kannattaa ottaa hyvätasoinen AI, kuulimme aika ikäviä juttuja niiltä, jotka olivat olleet huonomissa hotelleissa: epäsiistiä ja huonoa ruokaa.
Miksi vesimeloni leikattuna on pahin mahataudin aiheuttaja?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:59"]
Miksi vesimeloni leikattuna on pahin mahataudin aiheuttaja?
[/quote]
Vesimeloni on lähes pelkkää vettä ja vesi pilaantuu muutamassa minuutissa esim auringonvalossa - vielä jos veitsellä on leikattu useampia esim tunnin aikana niin pöpöt muhii. Näin meille juuri Egyptissä kerrottiin että valmiiksi leikattuna tosi riskaabeli. No, syöty on kaikkialla maailmassa ilman oireita mutta kunhan ajattelin kertoa että paikalliset sanoivat noin.
Hurghadassa on muuten hyvä all inclusive vesipuisto - pääsymaksulla saa ruuat ja juomat alueella ilman eri maksua. Kätevää - ei tarvitse kantaa rahoja mukana. Tästä voisi muutkin maat ottaa mallia!!
Karmea paikka, rättipäät vonkuu ja paska haisee..