Karmeat anopit
Kiehuttaa nyt taas niin paljon oma anoppi, että pakko purkaa tänne. Kertokaa myös omista kamalista anopeistanne, tai mistä vain sukulaisista, niin ehkä oma ärsytykseni hieman lievenee.
Anoppi kävi tänään kylässä, viimeistä kertaa. Anoppini on aina ollut hankala, rajoja polkeva ihminen. Hänelle on monta kertaa asiasta puhuttu ja nyt annettiin viimeinen mahdollisuus. Meillä on anoppiin välimatkaa useampi sata kilometriä suuntaansa, joten emme ole nähneet usein.
Meillä on 5-vuotias tyttö, joka kaihtaa kosketusta, varsinkin vierailta. Anoppi on aina yrittänyt väkisin halata tyttöä, pitää kiinni ja syliin ottanut väkisin. Hänelle on sen sata kertaa asiasta sanottu, selitetty ja sanottu, ettei voi tehdä niin. Samoin myös, ettei voi puhua miten äiti tai isi on ilkeitä, kun emme anna tehdä asiaa x, esim. kiusata kissoja, anna periksi kiukuttelulle jne. Kertoo aina tytölle, miten hän kyllä antaisi tehdä mitä vain.
No, tänään ennenkuin anoppi saapui, hänelle puhelimessa sanottiin, että tämä on hänen viimeinen tilaisuutensa alkaa käyttäytyä, tai ei enää tarvitse tavata. Heti kun tuli sisään ovesta, yritti hyökätä tytön kimppuun, joka tietysti juoksi karkuun, koska inhoaa väkisin koskemista. Tästä taas anopille sanottiin ja olikin "kunnolla" pari tuntia, kunnes tyttö hiukan alkoi jupista, kun ei saanut lähteä vaeltamaan pullan kanssa kahvipöydästä. Heti kuului "Kyllä "Maija" saa mennä, mummo antaa luvan, ei saa noin kieltää, äiti on tosi tyhmä, eikös vaan". Sanoin anopille sitten jo aika tiukasti, ettei puhu minulle noin omassa kodissani, josta anoppi alkoi kiukuttelemaan miehelleni.
Tästä meni hetki ja anoppi alkoi valittaa, miten vein häneltä lapsenlapsensa, kun muutimme tänne töideni perässä ennen raskauttani. Alkoi kertoa, mitä kaikkea kamalaa olen tehnyt hänelle ja kaikkeni teen, että hänen on huono olla jne. Tässä kohtaa vein tytön muualle ja anoppi jäi kiukuttelemaan ja huutamaan keittiöön miehelleni. Puin tytön ja menin hänen kanssaan ulos, olimme sopineet mieheni kanssa, että toimimme näin jos homma alkaa karata käsistä, ettei tytön tarvitse nähdä tuollaista.
Vein tytön läheiseen leikkipuistoon ja jatkuvasti puhelimeni soi ja sain tekstiviestejä anopilta, suurin osa viesteistä on täysin painokelvottomia, minun haukkumistani pelkästään. Kun mieheni soitti, että anoppi on lähtenyt, lähdin takaisin kotiin tytön kanssa. Kun olimme melkein kotona, anoppi kaahasi paikalle naapuritieltä ja juoksi perässämme huutamassa minulle ja haukkumassa minua, onneksi mieheni oli tullut vastaan, joten hän jäi äitinsä kanssa kun menimme tytön kanssa sisälle. Mies sanoi, että nyt sai riittää, emme ole enää tekemisissä hänen kanssaan, hän on saanut niin monta mahdollisuutta.
Kun tämä olisikin loppunut tähän, vaan ei. Iltapäivällä ovikello soi ja kun menin avaamaan, oven takana oli kaksi poliisia ja lastensuojelun työntekijät. He sanoivat, että olivat saaneet ilmoituksen, että lasta pahoinpitelevät huumepäissään olevat vanhemmat kotona ja lapsi huutaa kuin syötävä. Ilmoitus oli tehty tietysti ilman nimeä, mutta tekijän voi kyllä arvata. Tietysti poliiseille ja lastensuojeluntyöntekijöille kerrottiin anopin vierailusta ja käyttäytymisestä, mutta menemme huomenna tytön isän kanssa huumeseuloihin, vaikka toki meiltä otettiin heti pikatestit ja puhallutettiin.
Anoppi ei todellakaan enää tule näkemään lasta, emmekä aio olla missään tekemisissä hänen kanssaan. Yritti jatkuvasti soittaa ja laittoi viestejä, joten estimme hänen numeronsa. Nuo viestit myös näytettiin virkailijoille ja poliiseille ja aiomme tehdä huomenna rikosilmoituksen anopista.
Kommentit (169)
Jouduimme asumaan melkein vuoden samassa taloudessa appivanhempien kanssa ja tuhosi välit anoppiin tehokkaasti.
Mikään ei kelvannut mitä tein eri tavalla kuin oli ennen tehty eli meillä on maatila ja minulla koulutusta alalle eli muutin eläinten ruokintaa ym tapoja nykyaikaan sopivaksi.
Anoppi puhui selän takana minusta naapureille pahaa miten olen ilkeä jne.
Todella ikävästi tehty, kun olin kuitenkin nuori vielä silloin ja olisin kaivannut tukea häneltä.
Ei ikinä osallistu vapaaehtoisesti lasten hoitoon tai ole muutenkaan auttanut millään lailla.
Yhdessä asuessamme tutki meidän henkilökohtaiset asiat jne.
Oma anoppini lähettää seksuaalisesti vihjailevia viestejä. Alun kuvotuksesta toivuttuani on alkanut oudolla tavalla vähän kuumottaa... pitäsköhän...
Vierailija kirjoitti:
Miksi nykyajan miniät kuulostavat niin itsekkäiltä ja joustamattomilta?
Oletteko ilkeitä kaikille?
Se, että on puolison äiti (tai isä) ja se, että on vanhempi ihminen, ei millään tavalla oikeuta ihmistä käyttäytymään k-päisesti. Jos ihminen on k-pää, sitä ei tarvitse sietää, oli hän sitten 16-vuotias, 56-vuotias tai 86-vuotias. Minä vedän rajan ainakin siihen, että minun omassa kodissani kukaan ei minua tai perhettäni hauku eikä tule määräilemään asioistamme. Se ei ole ilkeyttä, se ei ole itsekästä tai joustamatonta. Se on ainoastaan järkevä ja oikea tapa toimia.
Toki jos itse haluat olla muiden pompoteltavana ja (aiheettoman) arvostelun kohteena, ole hyvä vaan.
Onneksi en ole ap:n enkä näiden muiden kaahottajien anoppi. Oma miniäni on kultainen ja ystävällinen. Olisi kauheaa, jos miniä olisi moinen mulkero, joka kasvattaa lapsiaan vaatien ja määräten kuin Gestapo konsanaan ja itse kuitenkin keskenkasvuinen vallanhimoinen uuvatti.
Vierailija kirjoitti:
Jouduimme asumaan melkein vuoden samassa taloudessa appivanhempien kanssa ja tuhosi välit anoppiin tehokkaasti.
Mikään ei kelvannut mitä tein eri tavalla kuin oli ennen tehty eli meillä on maatila ja minulla koulutusta alalle eli muutin eläinten ruokintaa ym tapoja nykyaikaan sopivaksi.
Todella ikävästi tehty, kun olin kuitenkin nuori vielä silloin ja olisin kaivannut tukea häneltä.
Ei ikinä osallistu vapaaehtoisesti lasten hoitoon tai ole muutenkaan auttanut millään lailla.
Meillä pysyi välit hyvinä, kun asuttiin vain kolme kuukautta.
Olen kiitollinen, että saatiin tää asumisapu, koska ehdittiin myydä oma asunto alta pois ja talonosto peruuntui.
Tiesin, että anoppi on utelias. Olin raskaana, mutta se ei näkynyt, eikä asia oli vielä mun ja miehen välinen.
Olin innoissani raskaudesta ja ostin valmiiksi äitiysfarkut ja laitoin kaappiini. Laput jätin paikoilleen.
Mieheni oli sitä mieltä, että hänen äitinsä ei edes käy meidän huoneessa. Itse kyllä huomasin, että kylläpä käy. Ja paperit sun muut pidettiin lukitussa matkalaukussa.
Tuskin meni paria päivää, kun anopilla alkoi poltella. Katseli mua ja mun mahaa. Lopulta sanoi, että teillä on vauva tulossa? Kyllä me sitten kerrottiin ja kerrottiin muillekin. Anoppi sanoi suoraan, että hän oli nähnyt ne housut. Juu, tietysti vahingossa.
En tiedä, mihin kaikkeen anoppini joutui mun kanssa sopeutumaan, mutta itselleni oli kova sopeutuminen tuohon uteliaisuuteen.
Tuosta lähtien kuitenkin mieskin uskoi, että kyllä anoppia kiinnostaa. Oppi, että tietyt tavarat ja paperit pidetään lukkojen takana.
Rakkaita olivat mummo ja ukki meidän lapsille.
Kun jäivät eläkkeelle tulivat pitkiäkin matkoja hoitamaan meidän lapsia. Appivanhemille pystyi luottamaan lapset täysin.
Luulen, että mummouran alussa anopilla oli joku ikäkriisi / vaihdevuodet. Käytös oli välillä tosi äksyä ja arvosteli kaikki tekemiseni.
Kun olin suutuksissa hänen poikansa jostain kaverin harjanostajaisten känniääliöilystä. Anoppi vaan alkoi mua moittia, että mulla maitokin happanee, kun oon niin kiukkuinen. Olin silloin vastasynnyttänyt ja tuo tuntui ylitsepääsemättömän kohtuuttomalta.
Aika pieniä asioita. Kokonaisuus oli hyvä. Ja olen sitä mieltä, että sen muutaman kerran kannatti pitää suu kiinni ja joustaa.
Sydänystäviä meistä ei anopin kanssa tullut. Mutta muutaman vuoden kuluessa opimme tekemään juttuja yhdessä. Ja joskus tuntui, että puhumattomuudesta huolimatta, meillä oli syvä yhteys.
Anoppi ei oikein hyvää sanaa osannut sanoa. Ajattelin, että hän oli molempien äidit hoitanut kotonaan lapsien ja työssäkäynnin ohessa, että hänellä oli varmasti ollut raskasta.
Kymmenen vuotta myöhemmin olimme ukin äidin pienessä muistotilaisuudessa heidän kotona. Mummo niitä yksin järjesti. Muut olivat vieraina. Mummo näytti tosi väsyneeltä. Menin auttamaan tarjoiluissa ja hoidin tilaisuuden loppuun. Jossain siivousvaiheessa anoppi tuli ja silitti mua hiuksista ja kuiskasi: Kiitos.
Kaikki ajattelivat, että hän olisi helpottunut vaikeahoitoisen oman anoppinsa kuolemasta, mutta ei se niin ollut. Hän suri kovasti.
Sen koommin ei ollut mitään kränää mistään.
Ajattelin, että opin itsekin näkemään anopin lempeämmin silmin. Ja jotenkin koin saaneeni anopin hyväksynnän.
Hän oli todella ahkera ihminen ja varmasti ollut hyvä lapsilleen, kun vain oli ehtinyt. Hänen pojassaan on sellaista lujaa lempeyttä, että jostain hän on siihen mallin saanut.
Lapsenlapsia hoivasi kuin kalleinta aarretta. Joskus näin, kun oli vauvoja sylissä kuinka hellästi silitteli ja lauleli ja kyyneleet virtasivat silmäkulmasta.
Nyt on joskus tosi kova ikävä mummoa. Ukki jäi mulle niin vieraaksi, että häntä en osaa kaivata.
Nyt olisin paljon viisaampi puhumaan asioista. Ja tuon jonkinlaisen valtataistelun voisi jättää väliin. Mutta elämä vasta opetti.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinun pakko alkaa määräillä silloin, kun asuit anoppisi huushollissa?
Kyllä on paljon vikaa sinussakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuessamme tutki meidän henkilökohtaiset asiat jne.Oliko sinun pakko alkaa määräillä silloin, kun asuit anoppisi huushollissa?
Ap:n huusholli... ap:n henk koht asiat... lukutaito?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuessamme tutki meidän henkilökohtaiset asiat jne.Oliko sinun pakko alkaa määräillä silloin, kun asuit anoppisi huushollissa?
Eipä tuosta käy selville, kenen huusholli.
Näyttää sukupolvenvaihdoksen tai ja miniä kaikkitietävältä pirulaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sinullekaan kelvannut anopin tekemiset.
Kuulostat just niin kaikkitietävältä miniältä, että ei kait tavallinen maatiaismummo osaa sun lapsiakaan hoitaa, joten hoida itse!
Tila sitten kuitenkin kelpasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuessamme tutki meidän henkilökohtaiset asiat jne.Eihän sinullekaan kelvannut anopin tekemiset.
Kuulostat just niin kaikkitietävältä miniältä, että ei kait tavallinen maatiaismummo osaa sun lapsiakaan hoitaa, joten hoida itse!
Tila sitten kuitenkin kelpasi?
Ahaa täällä anopit aktivoituneet.
Kyllä olisi kelvannut anoppi lapsia hoitamaan, mutta eipä hän halunnut ja lapset kun kasvoivat eivät ole enää halunneet mennä eli jäi todella kylmät välit anopin ja lasten välille.
Minä en koskaan ole anopista lapsille pahaa puhunut, sen tyhjänpäiväisen mollaamisen on saanut anoppi ihan yksin hoitaa ympäri kyliä.
Asuimme yhdessä meidän talossa jonka olimme ostaneet heiltä eli siinä se ongelma oli eniten.
Ei hyväksynyt jos keitin väärässä kattilassa lanttua, kun aina oli ennen keitetty yhdessä tietyssä eli näin naurettavia oli vääryydet mitä tein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ilkeitä kaikille?Se, että on puolison äiti (tai isä) ja se, että on vanhempi ihminen, ei millään tavalla oikeuta ihmistä käyttäytymään k-päisesti. Jos ihminen on k-pää, sitä ei tarvitse sietää, oli hän sitten 16-vuotias, 56-vuotias tai 86-vuotias. Minä vedän rajan ainakin siihen, että minun omassa kodissani kukaan ei minua tai perhettäni hauku eikä tule määräilemään asioistamme. Se ei ole ilkeyttä, se ei ole itsekästä tai joustamatonta. Se on ainoastaan järkevä ja oikea tapa toimia.
Toki jos itse haluat olla muiden pompoteltavana ja (aiheettoman) arvostelun kohteena, ole hyvä vaan.
Aivan totta!
Eipä kiinnostaisi olla tekemisissä kaltaisesi idiootin kanssa edes kerran vuodessa. Enkä olisi.
Luuletko, että lapsi siitä menee pilalle, jos yhden kerran hoidetaan eri tavalla kuin sinä määräät? Ei mene.
Tuo kyykyttämishimo sulla paistaa läpi. Taidat olla mustasukkainen miehestäsi? Ja muutenkin taipuvainen draamailuun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää sukupolvenvaihdoksen tai ja miniä kaikkitietävältä pirulaiselta.
Siinähän lukee. Miniän huusholli ja miniän asiat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdessä asuessamme tutki meidän henkilökohtaiset asiat jne.Eihän sinullekaan kelvannut anopin tekemiset.
Tila sitten kuitenkin kelpasi?Ahaa täällä anopit aktivoituneet.
Kyllä olisi kelvannut anoppi lapsia hoitamaan, mutta eipä hän halunnut ja lapset kun kasvoivat eivät ole enää halunneet mennä eli jäi todella kylmät välit anopin ja lasten välille.
Minä en koskaan ole anopista lapsille pahaa puhunut, sen tyhjänpäiväisen mollaamisen on saanut anoppi ihan yksin hoitaa ympäri kyliä.
Asuimme yhdessä meidän talossa jonka olimme ostaneet heiltä eli siinä se ongelma oli eniten.
Ei hyväksynyt jos keitin väärässä kattilassa lanttua, kun aina oli ennen keitetty yhdessä tietyssä eli näin naurettavia oli vääryydet mitä tein.
En ole anoppi.
Etkö voinut sitä vuotta antaa aikaa anopillesi sopeutua, kun luopui koko elämästään sun hyväksi?
Jos noin pieniä vääryyksiä, miksi vaivautua ottamaan hernettä nenään?
Itsekäs ja typerä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko ilkeitä kaikille?Se, että on puolison äiti (tai isä) ja se, että on vanhempi ihminen, ei millään tavalla oikeuta ihmistä käyttäytymään k-päisesti. Jos ihminen on k-pää, sitä ei tarvitse sietää, oli hän sitten 16-vuotias, 56-vuotias tai 86-vuotias. Minä vedän rajan ainakin siihen, että minun omassa kodissani kukaan ei minua tai perhettäni hauku eikä tule määräilemään asioistamme. Se ei ole ilkeyttä, se ei ole itsekästä tai joustamatonta. Se on ainoastaan järkevä ja oikea tapa toimia.
Toki jos itse haluat olla muiden pompoteltavana ja (aiheettoman) arvostelun kohteena, ole hyvä vaan.Aivan totta!
Eipä kiinnostaisi olla tekemisissä kaltaisesi idiootin kanssa edes kerran vuodessa. Enkä olisi.
Luuletko, että lapsi siitä menee pilalle, jos yhden kerran hoidetaan eri tavalla kuin sinä määräät? Ei mene.
Tuo kyykyttämishimo sulla paistaa läpi. Taidat olla mustasukkainen miehestäsi? Ja muutenkin taipuvainen draamailuun?
Et sinä siihen kuole että kerran teet jotain oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää sukupolvenvaihdoksen tai ja miniä kaikkitietävältä pirulaiselta.Siinähän lukee. Miniän huusholli ja miniän asiat.
Lukee sama talous!
Jospa näistä viisastuneina ette ryhdy hirviöanopeiksi.
Nope! Hirviöanopit kuolevat sukupuuttoon tästä.
T: Appi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää sukupolvenvaihdoksen tai ja miniä kaikkitietävältä pirulaiselta.Siinähän lukee. Miniän huusholli ja miniän asiat.
Lukee sama talous!
Lukee ”meillä eli miniällä miehineen on maatila” ja ”minun henkilökohtaiset asiat” eli miniän.
Vierailija kirjoitti:
Oma anoppini lähettää seksuaalisesti vihjailevia viestejä. Alun kuvotuksesta toivuttuani on alkanut oudolla tavalla vähän kuumottaa... pitäsköhän...
Oletko miniä vai vävy?
Vierailija kirjoitti:
Anoppien kanssa olette samalla sukunimellä ;) lällällää! Oman äitinne kanssa eri nimi, anopin ja appiukon kanssa sama nimi. Raukat. Miksi liitytte sukuun johon ette ole tervetulleita? Pelkkiä appiukon Suvun leluja, kelpaatte vain poikien puskemiseen.
Et sitten vaivautunut ketjua lukemaan ennen kuin päätit tulla puskemaan tänne omaa hourettasi.
Miehelläni on lukihäiriö ja adhd, tämän koulunaloitusta olisi pitänyt vuodella lykätä mutta anoppi ei suostunut ja kiristeli kuulemma koko kouluajan hampaitaan että on se poika tyhmä !
Kun oma tyttäremme alkoi kärsiä samoista vaikeuksista kuin isänsä, koetti anoppi vastustaa eskarin kertaamista ja koulun aloittamista mukautetussa opetuksessa pienryhmässä. Ei myöskään hyväksy adhd-lääkkeitä joita mies ja tyttö syövät. Kerran julisti minulle ettei mitään lääkkeitä tarvita, kunnon tukkapölly auttaa ja katsoin anoppia silmiin sanoen "sehän toimi hyvin omalla pojallasi ". Poistui raivoissaan ja tiputti kanervan kuistilta mennessään. Kuistista puheenollen, anoppi ei pidä talostamme. Tälläinen 70-luvun valkoinen tiilitalo jossa autotallin ovi sininen, anopin mukaan talo on "ruma kuin per""" ja on ihan hirveää kun pihalla ei kasva puita tai pensaita! Että mitä me tälläinen ostettiin?
Minun ruokahaluani on koko suhteen ajan moittinut, hieno nainen näkee kuulemma mielummin nälkää kuin vaikuttaa ahmatilta. Anoppi onkin tosi hieno nainen verkkareissaan ja kasaripermiksessään :D ja lihava, vaikka kahvipöydässä' kieltäytyy pullasta niin kotona taitaa ahmia senkin edestä.
Appi oli kuulemma mukava mies vaikkakin hiljainen ja vaimonsa päätösvallan alla, isän menetys teini-iässä oli miehelleni kova pala. En pääse eroon ajatuksesta, että anoppi nalkutti miehensä ennenaikaiseen hautaan...