Minkä ikäisenä lapsesi oppi lukemaan? Miten? ov
Millainen tilanne lukemaanoppiminen siis oli? Lukiko paljon itse? Oppiko pikkuhiljaa ja luki osaa sanoista, vai lukiko kokonaisen lauseen yks kaks yllättäin?
Meillä poika oppi ekalla, niinkuin varmasti moni. Luki yksittäisiä sanoja, sitten lauseita.
Kommentit (14)
8vuotiaana luki kunnolla lauseita.
Ensin lyhyitä sanoja, sitten pidempiä sanoja, lyhyitä lauseita ja puolen vuoden kuluttua kirjoja.
oppi 5-vuotiaana, oli itse hyvin kiinnostunut asiasta, kyseli paljon "mitä tässä lukee" jne.
Ekalla tai eskarivuotena on kaikki oppineet. Olen lukenut niille itse paljon. Kirjaimia oppivat jo pienempänä.
Tunnen yhden lapsen joka oppi 2,5 -vuotiaana lukemaan ja ilmeisesti on huippulahjakas muutenkin.
Taisi olla 10v esikoinen. Koulussa pitkällisen vääntämisen tuloksena.Kakkonen 7v, koulussa.
Kolmonen 6v, kotona. En osaa sanoa miten, opetin kuuntelemaan sanoista kirjaimia, kun kirjaimet jo osasi.
Nelonen on vasta 2,5v.
Esikoinen oppi koulussa, ekaluokan marraskuussa. Oppi vähitellen liuttamalla, lyhyitä sanoja.
Kuopus oppi itsekseen, kirjaimet ja numerot tunnisti ja osasi nimetä jo alle kaksivuotiaana, mutta lukemaan ja kirjoittamaan oppi viisivuotiaana.
Neljävuotiaana oppi, leikittyään jo pitkään ukin kanssa kirjainleikkejä (askartelivat ensin kirjaimet pahvista ja kirjoittivat niillä yhdessä sanoja). Sitten oppi kirjoittamaan itse kirjaimia ja lopulta lukemaan. Nyt lukee jo suht' sujuvasti, kesällä täyttää 5 vuotta.
Tytär oppi nelivuotiaana, enkä oikeastaan tiedä tarkkaan miten. Hän ilmeisesti vain seurasi aina äänteiden ja kirjainten yhteyttä, kun luin hänelle kirjoja (mitä hän itse usein pyysi että luen). Ja sitten yhtäkkiä juuri täytettyään 4 alkoi lukea erittäin sujuvasti. Hänellä oli jo alle kouluikäisenä mieltymys lapselle erikoiseen kirjallisuuteen, esim. luki vihki-Raamattuamme, Kansojen historiaa, kaikenlaisia tietokirjoja mitä hyllystämme löytyi, suosikki taisi olla joku "Universumi" joka oli aika vaikeatajuinen avaruutta käsittelevä kirja.
Poika oppi lukemaan koulussa vasta, meillä ei mitenkään ole pyritty lapsia aikaisin opettamaan siihen. Koulussa oppi sitten hyvin nopeasti kyllä. Nyt kun hän on 11-vuotias, hän ei vieläkään ole lukemisesta tai kirjoista erityisen kiinnostunut, mutta on matemaattisesti hyvin lahjakas.
En osaa sanoa ikää, aikaisin (ehkä 3v?) osasi. Pitkään luulin, että muistaa vain ulkoa esim. lastenkirjoja, mutta jossain vaiheessa oli pakko myöntää, että kyllä hän lukee ihan oikeasti, kun tarhassa istui lukemassa kirjaa, jota ei kuulemma oltu aiemmin luettu. Oppimisen apuna oli mm. sellainen, että meillä tavaroissa luki tavaroiden nimet. Tuolissa luki tuoli, ovessa ovi jne.
Lapsi on nyt 14-vuotias, kielellisesti varmastikin lahjakas. Muuta erikoisempaa ei lapsessa ole ollut tuon aikaisin lukemaan oppimisen lisäksi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 10:12"]
Esikoinen oppi koulussa, ekaluokan marraskuussa. Oppi vähitellen liuttamalla, lyhyitä sanoja.
Kuopus oppi itsekseen, kirjaimet ja numerot tunnisti ja osasi nimetä jo alle kaksivuotiaana, mutta lukemaan ja kirjoittamaan oppi viisivuotiaana.
[/quote]
Juuri näin meilläkin, paitsi että kuopus yllätti lukemisellaan jo nelivuotiaana. Molemmille on luettu paljon ja ovat olleet kiinnostuneita kirjaimista ja kirjoista. Esikoiselle lukemisen opettelu oli selkeästi työläämpää, tai siis joutui todella opettelemaan. Kuopus hiffasi sen itse.
5v. oppi itse nalle puh-lehtiä lukemalla.
Kirjaimet oli oppinut jo 2-3v.
Päiväkodissa luki satuja toisille lapsille.
Luki 6v. jo kirjoja...esim. viisikkoja ja ekan Harry Potterin mikä oli kyllä liian jännittävä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 10:18"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 10:12"]
[/quote]
Juuri näin meilläkin, paitsi että kuopus yllätti lukemisellaan jo nelivuotiaana. Molemmille on luettu paljon ja ovat olleet kiinnostuneita kirjaimista ja kirjoista. Esikoiselle lukemisen opettelu oli selkeästi työläämpää, tai siis joutui todella opettelemaan. Kuopus hiffasi sen itse.
[/quote]
Joo, minäkin luin ja luen edelleen ääneen lapsille paljon, kaikki lastenkirjallisuuden klassikot on käyty läpi ainakin kertaalleen, ja liuta nykykirjojakin... Mutta vaikka se kasvattaa sanavarastoa ja oikeakielisyyden tajua, se ei oikeastaan kamalasti auta lukemaan oppimisessa. Jos nyt ei siis ihan sormi tekstillä jotain tavutettua lueta...
-7-
Itse opin aikoinaan 5 vuotiaana ja niihin samoihin aikoihin omat lapsetkin on oppinut paljon on luettu satuja ja laulukirjoista laulettu joten niistä pikkuhiljaa, esiksi sanoja sitten lauseita ja melko nopeasti jo lasten kirjoja itsekseen. Kaikki paitsi yksi tytön tylleröinen jota ei kiinostanut, eskariiässä sitten jo "huolestuneena" äitinä kyselin että eikö hän halua oppia ,no kyllä sitten kirja eteen ja opettamaan,siittä ei tullut sitten yhtään mitään ,tyttö ei jaksanut keskittyä ja minä hermostuin ja lapsi hermostui jne, mies sanoi että anna ihmeessä jo olla, jotenkin vaan tuntui että koska kaikki muut niin pitäähän tämänkin oppia "hyvissä ajoin" no koulu alkoi eikä osannut kului kuukausi, kului kaksi ja yhtä takkuamista, ajattelin että mitähän vikaa tässä on, tuli joululoma ja kas yhtäkkiä tyttö luki ja sen jälkeen hän ei muuta vuosiin tehnytkään kuin luki, heti kun tuli muista harrastuksista sisälle niin kirja käteen. Vaikka kaikki meillä vieläkin lukee paljon niin hän kuitenkin se joka laajasti lukee monensorttista kirjallisuutta ja huimaan, tahtiin yleissivistys jo nuorena selvästi laaja juuri sen takia että niin tieto- kuin kauno-kirjallisuus uppoaa. Oppi siis minulle- kaikki omalla tavallaan ja omassa tahdissaan, ja vertailu muihin ihan turhaa-.
Meillä oppi lukemaan 6kk iässä. Teki moottorirempan mun kesäautoon 2,5 vuotiaana.
Vajaa neljävuotiaana. Lauloi tosi paljon laulukirjoista, niiden avulla oppi. Sitten yhtäkkiä osasi laulaa lauluja, joita ei muistanutkaan ulkoa, mutta luki sanat =')