Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi terveyskeskuksissa pihdataan antibioottireseptejä?

Vierailija
19.03.2013 |

Kävin viime viikon alussa terveyskeskuksessa. Terveydenhoitaja totesi, että minulla on varmaan lievä poskiontelontulehdus, mutta kyllä se paranee varmaan itsekseen, en tarvitse lääkäriä.

Perjantaina menin uudelleen, kun päässä oli paineen tunnetta ja yskin koko ajan. Taas terveydenhoitaja totesi iloisesti, että nämä kyllä paranee itsekseenkin. Ilmeisesti ei ollut vaan lääkäriaikoja jäljellä enää sille päivälle...

Nyt olenkin sitten TODELLA kipeä. Kuumetta ja en saa yskältä yölläkään nukuttua. Nyt heltisi lääkäriaika ja antibiootit. Ja viikon sairasloma. Jos olisin saanut nuo antibiootit heti, ei ehkä olisi tarvinnut olla lainkaan töistä pois.

Mikä järki oli ajaa minut ihan kamalan huonoon kuntoon ja vaan odotella, että paranisin itsekseni?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sopii tämä tyyli. Minulla onkin vittumainen työpaikka.

Minulle tuli flunssa, yskä ja kuume. Se normi 3 päivää saikkua. Sen jälkeen yskä paheni. Pari päivää lisää ja en päässyt edes lääkärille kuunteluttamaan keuhkoja, vaikka hengitys oli raskasta.

Parin päivän päästä uudelleen ja todettiin, että keuhkputkentulehdus ja poskiontelontulehdus, mutta ne on viruksen aiheuttamia ja ei niihin kuureja tarvitse. 3 päivää lisää saikkua.

Sen jälkeen olikin jo keuhkokuume ja olen saikulla 3 viikkoa.

Eli mulle kyllä passaa, ettei homma hoideta ajoissa. Flussasta olen ollut siis yli kuukauden poissa töistä

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:49"]

Kävin viime viikon alussa terveyskeskuksessa. Terveydenhoitaja totesi, että minulla on varmaan lievä poskiontelontulehdus, mutta kyllä se paranee varmaan itsekseen, en tarvitse lääkäriä.

Perjantaina menin uudelleen, kun päässä oli paineen tunnetta ja yskin koko ajan. Taas terveydenhoitaja totesi iloisesti, että nämä kyllä paranee itsekseenkin. Ilmeisesti ei ollut vaan lääkäriaikoja jäljellä enää sille päivälle...

Nyt olenkin sitten TODELLA kipeä. Kuumetta ja en saa yskältä yölläkään nukuttua. Nyt heltisi lääkäriaika ja antibiootit. Ja viikon sairasloma. Jos olisin saanut nuo antibiootit heti, ei ehkä olisi tarvinnut olla lainkaan töistä pois.

Mikä järki oli ajaa minut ihan kamalan huonoon kuntoon ja vaan odotella, että paranisin itsekseni?

[/quote]

Vierailija
22/26 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5, 6 ja 7 vastasi hyvin...

Itse kuulun siihen vähemmistöön, jolla ei mene tulehdus itsestään ohi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 17:36"]

Minulle sopii tämä tyyli. Minulla onkin vittumainen työpaikka.

Minulle tuli flunssa, yskä ja kuume. Se normi 3 päivää saikkua. Sen jälkeen yskä paheni. Pari päivää lisää ja en päässyt edes lääkärille kuunteluttamaan keuhkoja, vaikka hengitys oli raskasta.

Parin päivän päästä uudelleen ja todettiin, että keuhkputkentulehdus ja poskiontelontulehdus, mutta ne on viruksen aiheuttamia ja ei niihin kuureja tarvitse. 3 päivää lisää saikkua.

Sen jälkeen olikin jo keuhkokuume ja olen saikulla 3 viikkoa.

Eli mulle kyllä passaa, ettei homma hoideta ajoissa. Flussasta olen ollut siis yli kuukauden poissa töistä

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 14:49"]

[/quote]

[/quote]

Yritin tätä jo selittää kommentissani nro 14.

Keuhkokuume oli sinun tapauksessasi selvästi jälkitauti virustaudista. Pneumokokkibakteeritulehdus olisi nimittäin kehittynyt keuhkokuumeeksi rajummin oirein.

Viruksen aiheuttamaan flunssaan ei antibiootti pure. Siksi - ja koska turhaan (=varmuuden vuoksi) syötynä antibioottikuuri vain tuhoaa suolistobakteerejasi ja kasvattaa riskiä antibioottiresistanssiin, flunssaoireita ei ole MITÄÄN JÄRKEÄ ampua heti antibioottikuurilla.

Toisin sanoen: sinulla ei todennäköisesti ollut vielä alussa mitään, mihin antibioottikuuri olisi auttanut. Olisit silti potenut flunssaa kuurista huolimatta, ja saattanut hyvinkin tuon kuurin päätyttyä saada sen keuhkokuumeen.

Jolloin antibiootin tehosta ei olisi - heti toisen kuurin perään - ollut takeita.

Vierailija
24/26 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten ei pitäisi niin herkästi olla vaatimassa antibiootteja. Okei, on kurja sairastaa, mutta kun asia on niin että tätä menoa ihmisiä ei vuosikymmenen päästä enää pystytä leikkamaan koska antibiootit ei tehoa ja leikkaukseen kuolee. Miettikää hetki ihan rauhassa tätä skeaariota ja että kumman otatte mieluimmin, muutaman päivän pitempään kestävän kurjan olon vai kuoleman sitten kun on oikeasti tosi kyseessä.

Vierailija
25/26 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni edes yrittää hoitaa tautejaan kotikonstein, ennen kuin ollaan terveyskeskuksen ovea nykimässä? Eipä sielläkään ole sen kummempaa neuvoa, kuin sairastaa tauti pois. Kaikkeen ei ole lääkettä ja tarvitseeko nykyään kaikki hoito-ohjeet käydä hakemassa paikan päältä, kun kuitenkin muuten netin käyttö on hallussa ja tietoa pilvin pimein. www.terveyskirjasto.fi on hyvä paikka aloittaa....

Poskiontelotulehdus paranee tutkimusten mukaan aivan yhtä hyvin ilman antibioottia, kuin sitä syömällä, joten jos nappien napostelu helpottaa, niin syö vaikka vitamiinia ja kuvittele se antibiootiksi. Ja sarvikuonon käyttö: sillä saat huuhdottua räkää (ja samalla runsain mitoin viruksia/bakteereja) ja kostutettua limakalvoja.

Vierailija
26/26 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

antibioottien liikakäytöstä joudumme ojastqa allikkoon(jos ymmärätte mitä tarkoitan), sillä jokainen turha kuuri lisää resistenttien kantojen (jos ymmärrätte, mitä tarkaoitan) lisääntymistä, ja nyt jo esim. joitakin virtsatieinfektioita ei pystytä hoitamaan ja kaikki sairaalabakteerit ovat seurausta näistä potilaista, jotka haluavat joka nuhaan antibiootteja.

HYVÄ lääkärit, jotka ette kuuntele ruikuttavia "sairaita" liikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kuusi