Onko kristittyjä tai muuten henkisiä ihmisiä paikalla?
Uskotteko siihen että tässä elämässä jo saa sen mitä ansaitsee? Onko Raamatussa tästä jotain tietoa? Miten viattomia lapsia esimerkiksi syntyy nälkään, alkoholistiperheisiin tai sairaina? Hehän eivät ole vielä voineet "ansaita" edes mitään. Tai eräs tuttavani, joka on hyvin lämmin ihminen joka huolehtii monesta, kantanut aina vastuunsa ja tehnyt oikein, elämä on jo 15v ollut yhtä läheistensä menettämistä, vakavaa sairastumista, työpaikkojen altamenoja, lapsen sairastuminen yms.
Onko huono-onnisuus aina rangaistus jostain aiemmasta teosta tässä elämässä vai testi? Vai onko tämä maailma irrallinen näistä ja lopuksi pääsee kuoleman jälkeen "palkkioksi" taivaaseen. Siis jos pääsee. Kaikki tapahtuu ihan sattumalta täysin riippumatta siitä kuinka hyvä / huono ihminen olet?
En tiedä ymmärtikö kukaan mitä haen. Toivottavasti. Uskoni nimittäin horjuu, kun näen niin sisimmässään hyvien ja oikeiden ihmisten taistelun ja sitten jotkut, jotka tekevät väärin tai pahaa muille, saattavat saada tässä maailmassa etuja, jopa runsaita onnenpotkuja kuten rikkautta ja terveyttä, työpaikkoja ja opiskelupaikkoja helposti. Vähän kuin tavallaan ajelehtivat yrittämättäkään onnellisten asioiden pariin, hyviin parisuhteisiin, isäksi ja äidiksi, vaikka olisivat vaikka kamalia puolisoita tai vanhempia. Ja joku hyvä, uskovainen kiltti ihminen, ei saa lasta millään tai puolisoa laisinkaan, tai puoliso on sitten se aivan kamala.
Mitä lainaalaisuuksia uskosta löytyy tähän, mitä tässä elämässä jo ansaitsee?
Kommentit (238)
Miksi ateistit , Jumalan kieltäjät kuitenkin koko ajan sekaantuvat uskonasioihin.
Ateisti ei kykene perustelemaan kantaansa mikä todistaisi ettei meillä ole kaikkia rakastavaa Jumalaa.
Miten muuten ateistit hyökkäävät muita maailman ns. uskontoja vastaan kun kristinusko on heille niin hirveä asia.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisten elämä on tyhjän päällä, elämän arvot eivät perustu todellisuuteen.
Kerrohan oman etiikkasi absoluuttiset hyvät ja pahat.
Sehän on etiikan peruskysymys.
Uskovaiselle tämä kysymys on helppo.
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tällä pallolla satunnaisten voimien heiteltävinä, eikä uskossa ololla ole mitään tekemistä sen kanssa saammeko hyvää fyysistä elämää vaiko paljon koettelemuksia
Raamatussa sanotaan, että isien pahat teot kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen saakka ja nykytutkimus antaa tästä jonkinlaisia viitteitä, sillä esivanhempiemme tekemät ja kokemat asiat vaikuttavat usean sukupolven päähän tuleviin jälkeläisiin.
Ihmiskunta alkoi vajota pahuuteen paratiisista karkotuksen jälkeen ja vuosituhansien pahan tekemisen ketju ei voi olla vaikuttamatta jokaiseen nykyihmiseen ja joillakin "kusipäillä" saattaa olla vain hyvät esi-isät ja jollakin syvästi uskossa olevalla isoisoisät ja äidit täysiä perkeleitä, joten on vain sattumasta kiinni millaista elämää me saamme viettää, olemme sitten Jeesuksen seuraajia vai emme.
Uskossa oleminen antaa yksilölle mahdollisuuden elää hyvää ja turvattua elämää, vaikka periaatteessa kaikki elämässä olisi päin vittua, sillä usko Jumalan rakkauteen antaa munaa kestää olosuhteita joissa uskoton vajoaa epätoivoon, masennukseen, itsemurhaan etc.
Siunausta elämääsi Ap.
Been there, done that :-)
Miksi AINA muistetaan vain nuo kostojakeet, mutta ei seuraavaa jaetta 10
5 Moos 5.
9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Sitten, opetukseksi ja ohjeeksi:
Huomaan, että kiroilet ja puhut riettaita, lienet nuori uskova - tiedä siis, ettei sellainen sovi uskovalle:
Ef 4:
29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Minusta on taas menty ateismin otteilla eteenpäin.
Minusta meidän ei tarvitse puolustautua uskossamme Kristukseen.
Ateistin tulisi kertoa mihin hänen uskonsa perustuu ja miten hänen uskonsa muihin maailmamuskontoihin perustuu.
Mistä ajatus ollenkaan on peräisin. Muutamasta epäonnistmisesta elämän tiellä.
Jo 33 vuotta uskossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olemme tällä pallolla satunnaisten voimien heiteltävinä, eikä uskossa ololla ole mitään tekemistä sen kanssa saammeko hyvää fyysistä elämää vaiko paljon koettelemuksia
Raamatussa sanotaan, että isien pahat teot kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen saakka ja nykytutkimus antaa tästä jonkinlaisia viitteitä, sillä esivanhempiemme tekemät ja kokemat asiat vaikuttavat usean sukupolven päähän tuleviin jälkeläisiin.
Ihmiskunta alkoi vajota pahuuteen paratiisista karkotuksen jälkeen ja vuosituhansien pahan tekemisen ketju ei voi olla vaikuttamatta jokaiseen nykyihmiseen ja joillakin "kusipäillä" saattaa olla vain hyvät esi-isät ja jollakin syvästi uskossa olevalla isoisoisät ja äidit täysiä perkeleitä, joten on vain sattumasta kiinni millaista elämää me saamme viettää, olemme sitten Jeesuksen seuraajia vai emme.
Uskossa oleminen antaa yksilölle mahdollisuuden elää hyvää ja turvattua elämää, vaikka periaatteessa kaikki elämässä olisi päin vittua, sillä usko Jumalan rakkauteen antaa munaa kestää olosuhteita joissa uskoton vajoaa epätoivoon, masennukseen, itsemurhaan etc.
Siunausta elämääsi Ap.
5 Moos 5.
9 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;
10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.Sitten, opetukseksi ja ohjeeksi:
Huomaan, että kiroilet ja puhut riettaita, lienet nuori uskova - tiedä siis, ettei sellainen sovi uskovalle:
Ef 4:
29 Mikään rietas puhe älköön suustanne lähtekö, vaan ainoastaan sellainen, mikä on rakentavaista ja tarpeellista ja on mieluista niille, jotka kuulevat.
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.
Monelle karistmaattisten liikkeiden/vapaan suuntauksen lahkojen jäsenille pukkaa usein lakiuskontohenkisyys päälle silloin tällöin.
Lempeästi ohjatkaamme heitä takaisin tutkimaan evankeliumin lupaamaa armoa joka jo VT:ssä ennustettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala kykenisi auttamaan neljävuotiasta Minnaa joka on kuolemassa leukemiaan. Tätä hän ei kuitenkaan tee. Jos minä jättäisin pelastamatta lapsen varmalta kuolemalta pitäisitte kaikki minua hirviönä.
t. hieman ajattelemisen aihetta
Minna on pölyhuikkastakin pienempi tekijä maailmankaikkeudessa, joka on ääretön.
Vaikka Minnan kohtalo meitä kärsivänä yksilönä koskettaakin, miljoonat lapset ovat kuolleet ihmiskunnan olemassaolon aikana nälkään, tappamiseen, tauteihin, kidutukseen ym. ym. ym.
Jos Jumala toimisi tahtosi mukaisesti ja pelastaisi jokaisen kärsivän ihmisen kuolemalta, maapallo olisi täyttynyt jo aikaa sitten elinkelvottomaksi planeetaksi, sillä jo nykyinen, muistaakseni 8 miljardia, tulee johtamaan tuhoon ennenpitkää.
Sairaudet ja kuolema kuuluvat elämäämme, sillä sellaisiksi meidät on aikojen alussa luotu.
Miksi pölyhiukkaset sitten rukoilevat Jumalaa?
Miksi Jumala olisi rakentanut pölytaivaan ja pölyhelvetin pölyhiukkasille?
En todellakaan tiedä.
Kun esität asian noin, niin koko uskoni vaikuttaa suoraansanoen järjettömältä :-)
Olen uskossa, ollut noin 15 vuotta ja saanut elämääni paljon hyvää (pääasiassa henkistä) uskoni seurauksena. Elinikäisen ateismini jälkeen käännyin hädässäni Jumalan puoleen ja siitä alkoi pitkä tie, jonka seurauksena olen hyvin tyytyväinen pienimuotoiseen, köyhään elämääni.
Tuon kysymyksesi ensimmäiseen osaan on helppo vastata, sillä rukoilen saadakseni itselleni mielenrauhaa kaoottisessa maailmassa. Rukoilen toivomatta ja haluamatta mitään, yleensä Isä meidän rukouksen ja se on minulle meditaatioon viittaavaa toimintaa, joka tekeen minulle hyvää.
Miksi Jumala on luonut tämän kaiken, siihen haluaisin myös vastauksia uskovaisilta, sillä koen ihmiskunnan maapallon syöväksi ja ilman ihmisen olemassoloa ja pahuutta, tämä pallo olisi paratiisi jäljelle jääneille lajeille.
SItten vain vastauksia kehiin, muut uskovaiset.
Yksi tärkeimpiä asioita on oppia että se sielu joka kutsutaan elämään hedelmöitettäessä ja kun se saa armosta kasvaa aj syntyä maapallolle on todellakin se valittu ja sama sielu koko elämän ajan mutta myös kuoltua ja ikuisesti se sama. Tämä asettaa meidät vastuuseen elämästämme täällä myös syvästi. Se sama sielu tulee joskus Jumalan ja Jeesuksen eteen ja Kristus antaa tuomionsa meistä, mutta hyvin rakkaudellsesti ottaen huomioon kaikki seikat minkä vallassa toimimme. Tärkeintä ei ole luulla että nasaitaan jotain vaan se että kaikesta huolimatta saamme armon ! Se on luvattu meille.
Sillä niin on Jumala ihmistä rakastanut että hän antoi ainoan Poikansa niin ettei yksikään joka uskoo häneen hukkuisi vaan hänellä olisi iänkaikkinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala kykenisi auttamaan neljävuotiasta Minnaa joka on kuolemassa leukemiaan. Tätä hän ei kuitenkaan tee. Jos minä jättäisin pelastamatta lapsen varmalta kuolemalta pitäisitte kaikki minua hirviönä.
Minna on pölyhuikkastakin pienempi tekijä maailmankaikkeudessa, joka on ääretön.
Vaikka Minnan kohtalo meitä kärsivänä yksilönä koskettaakin, miljoonat lapset ovat kuolleet ihmiskunnan olemassaolon aikana nälkään, tappamiseen, tauteihin, kidutukseen ym. ym. ym.
Jos Jumala toimisi tahtosi mukaisesti ja pelastaisi jokaisen kärsivän ihmisen kuolemalta, maapallo olisi täyttynyt jo aikaa sitten elinkelvottomaksi planeetaksi, sillä jo nykyinen, muistaakseni 8 miljardia, tulee johtamaan tuhoon ennenpitkää.
Sairaudet ja kuolema kuuluvat elämäämme, sillä sellaisiksi meidät on aikojen alussa luotu.
Jumala voisi myös poistaa nämä ongelmat halutessaan. Luoda vaikka kymmenen maapalloa lisää niin riittäisi tonttimaata jokaiselle. Poistaa sairaudet ja nälänhädän. Estää siinä sivussa ilmastonmuutoksen ja korjata muutkin ongelmat.
Kaikki voisi elää ikuisesti paratiisissa jos jumala niin haluaisi.
Päätelmä on se että joko "kaikkivoipa" jumala onkin toimintakyvytön luuseri, tai sitten sitä ei ole edes olemassa.
Paratsiisin pitäisi lähteä meistä ihmisistä. Mitä paremmin pystymme elämään ottaen toiset huomioon sitä paremmaksi paikaksi maailma muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Jumala on luonut tämän kaiken, siihen haluaisin myös vastauksia uskovaisilta, sillä koen ihmiskunnan maapallon syöväksi ja ilman ihmisen olemassoloa ja pahuutta, tämä pallo olisi paratiisi jäljelle jääneille lajeille.
Eläimiähän ei luotu miksikään eläintarhaksi Jumalan mieliksi vaan Ihmisen käyttöön.
Se että ihmiskunta kohtelee lahjaansa, tätä luomusta huonosti ei ole Jumalan vika.
Ihminen ei ansaitse omilla teoillaan mitään vaan hän sai armon elää ja armon varassa olla. Itsetyytyväisyys on kaukana silloin.
Jeesuksen sanoma on anti-narsistinen oppi täydelleen. Siksi se on niin terve! Jeesus oli henkisen ja hengellisen terveeen opin Master of Universe, Isänsä kanssa.
Maallisesti katsottuna hyvä tai huono elämä ei ole seurausta ihmisen hyvyydestä tai pahuudesta.
Kalvinistit uskoivat, että on.
Eikä kenellekään Jumala anna suurempaa ristiä kuin jaksaa kantaa.
Raamatussakin on voivotuksia siitä, miten pahantekijät menestyvät ja rikastuvat.
Itse koin aiemmin paljon vastoinkäymisiä ja olin aivan tuskissani ja helvetillisessä masennuksessa. Kaduin kaikki syntini ja sitä, että olin harrastanut wiccalaisuutta. En osaa sanoa, oliko näillä mitään tekemistä minkään kanssa. Mutta lopulta asiat helpottivat ihmeen omaisesti ja asiat rupesivat paranemaan.
Mutta selviytymiseni teki sen, että olen hyvin uskovainen ja koen, että Jumalan hylkääminen johtaisi taas epäonneen.
Raamatussa on myös jotenkin näin, että anna toimeentuloa niin, etten joutuisi varastamaan, mutta älä rikkautta niin paljon, että unohtaisin Herran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jumala voisi myös poistaa nämä ongelmat halutessaan. Luoda vaikka kymmenen maapalloa lisää niin riittäisi tonttimaata jokaiselle. Poistaa sairaudet ja nälänhädän. Estää siinä sivussa ilmastonmuutoksen ja korjata muutkin ongelmat.
Kaikki voisi elää ikuisesti paratiisissa jos jumala niin haluaisi.
Päätelmä on se että joko "kaikkivoipa" jumala onkin toimintakyvytön luuseri, tai sitten sitä ei ole edes olemassa.
Paratsiisin pitäisi lähteä meistä ihmisistä. Mitä paremmin pystymme elämään ottaen toiset huomioon sitä paremmaksi paikaksi maailma muuttuu.
Kyllä ne jotka ottavat Kristuksen vastaan ovat jo Paratiisissa tavallaan. Me voimmekin tehdä maanpäälle sieluillamme paratiisia ministi:) mutta se on kaukana vielä oikeasta Paratiisista! Olemme kaikki vajavaisia ja kompastumme kaiken aikaa. Rakkaus nostaa ja taluttaa toista kunnes taas jaksaa. Jeesuksen voimassa me voimme kantaa toisiamme perille. Ja Pyhä Henki puolustaa murtunutta.
Vierailija kirjoitti:
Maallisesti katsottuna hyvä tai huono elämä ei ole seurausta ihmisen hyvyydestä tai pahuudesta.
Kalvinistit uskoivat, että on.Eikä kenellekään Jumala anna suurempaa ristiä kuin jaksaa kantaa.
Raamatussakin on voivotuksia siitä, miten pahantekijät menestyvät ja rikastuvat.
Itse koin aiemmin paljon vastoinkäymisiä ja olin aivan tuskissani ja helvetillisessä masennuksessa. Kaduin kaikki syntini ja sitä, että olin harrastanut wiccalaisuutta. En osaa sanoa, oliko näillä mitään tekemistä minkään kanssa. Mutta lopulta asiat helpottivat ihmeen omaisesti ja asiat rupesivat paranemaan.
Mutta selviytymiseni teki sen, että olen hyvin uskovainen ja koen, että Jumalan hylkääminen johtaisi taas epäonneen.Raamatussa on myös jotenkin näin, että anna toimeentuloa niin, etten joutuisi varastamaan, mutta älä rikkautta niin paljon, että unohtaisin Herran.
Ihminen ei voi antaa yhtään hyvää tekoaankaan sielujensa lunnaaksi sillä armosta me olemme pelastetu emme tekojemme kautta ettei kukaan kestäisi! Tämä tarkoittaa ettei yksikään ihminen pelastu tekojensa takia vaan niistäkin huolimatta jos uskoo saa armon.
Anekauppa oli bisnesmiesten keksintö- niinpä tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläimiähän ei luotu miksikään eläintarhaksi Jumalan mieliksi vaan Ihmisen käyttöön.
Se että ihmiskunta kohtelee lahjaansa, tätä luomusta huonosti ei ole Jumalan vika.
Vastasit hieman asian vierestä.
Kysymykseni ei keskittynyt eläinten kohteluun, vaan siihen miksi kaikkivoipa Jumala on luonut koko tämän järjestelmän?
Mitä merkitystä sillä maailmankaikkeudelle on, onko ihminen, eläinkunta, kasvit olemassa vaiko ei?
Mitä merkitystä koko hommalla on Jumalle?
Jos Jumala olisi luonut Maan ja kaiken sen päällä hän ei varmaankaan olisi jättänyt sinä niin keskeneräiseksi. Suorastaan rikollista hutilointia ja piittaamattomuutta. Rikkaat rikastuvat, köyhät köyhtyvät, paha saa palkkansa ja palkalla pärjää!
Älä rupea miettimään mitä sinun varallesi on laskettu. Pärjääminen ja elämä yleensäkin on sattuman kauppaa. Toiselta kuolevat kaikki lapset, toinen saa pitää omansa. Toinen kokee sairaudet ja tapaturmat, toinen saa terveen elämän. Mikään kohtuuden Jumala ei tällaista sallisi. Ajattele vain että tuolla äärettömyydessä ei ole mitään eikä ketään meitä ohjailemassa. Pitää luottaa ja uskoa vain itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Jo 33 vuotta uskossa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siunausta elämääsi Ap.
5 Moos 5.
10 mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.Sitten, opetukseksi ja ohjeeksi:
Ef 4:
30 Älkääkä saattako murheelliseksi Jumalan Pyhää Henkeä, joka on teille annettu sinetiksi lunastuksen päivään saakka.Monelle karistmaattisten liikkeiden/vapaan suuntauksen lahkojen jäsenille pukkaa usein lakiuskontohenkisyys päälle silloin tällöin.
Lempeästi ohjatkaamme heitä takaisin tutkimaan evankeliumin lupaamaa armoa joka jo VT:ssä ennustettiin.
Olet väärässä - Minä nimenomaan EN ole äärikarismaattinen.
Olin ennen 4 vuotta eksyneenä, 10 vuotta sitten, mutta onneksi Herra avasi silmäni ja veti minut pois äärikarismaattisuuden loasta ja oksennuksesta Hänen puhtauteensa - ja siihen perustuu juuri se, että tästä lähin teen joka päivä vain Hänen tahtonsa, en omaani.
Hän ohjaa minua kaikessa kun kuljen rukoillen ja auttaen muita ihmisiä kaikilla mahdollisilla tavoilla.
minusta näistä uskonasioista kristinuskosta varsinkin tulee sanasota, joka ei johda mihinkään.
Ateisti ei kykene esittämään oikeaksi, ettei Jumalaa ole. Tarttuu ties mihin laukkaavaan omaan ajatukseensa.
En osaa antaa apua ateistille, mutta itse olen ollut aina jossain määrin uskossa.
Mutta minua on kovasti ja kovalla kädellä muutaman kerran kuritettu elämän vaikeissa asioissa.
Jumala kutsuu meeitä silloin kun on oikein vaikeaa. Siinä vaiheessa tartuin Jumalan ojentamaan apuun.
Joka päivä kiitän elämästäni ja niistä vaikeuksista, joita minulla on kestettävänä.
Jumalalähettää jonkin ajan kuluttua esim. jonkun henkilön kirkonihmisen, lääkärin asiantuntijan jane.
jotta pääsen asioissa eteenpäin.
mutta tärkeää on itse etsiä oikea tie, ei mennä väärille urille, josta helposti lipsahtaa paholaisen kouriin.
Vierailija kirjoitti:
Voitko Minna-aloituksen tehnyt, ottaa asian niin, että tytön elämä on hänen elämänsä. Katso miten paljon hänellä on iloa ollut lyhyen elämänsä aikana.
Me aikuiset aina ja todella aina katsomme asioita omalta kannaltamme, minulle tulee suuri suru ja vaiva, näin se on. Mutta suru ja vaiva on kestettävissä.
Lapsen ilo elämästä, vaikka se olisikin lyhyt on vertaansa vailla oleva elämys hänelle.
Ja ajatelkaa miten paljon iloa lapsen elämä on teille tuottanut. Ilo ja rakkaus menee kaiken edelle.
Jos joskus huomaisimme, miten suuri on rakkaus sairaanakin olevalla henkilöllä ja miten suuren rakkauden voimme antaa Jumalan rakkauden kautta läheisillemme.
Tämä. Toisen elämän on tarkoitus kestää 4 vuotta ja toisen 100v. Silti molemmat elämät ovat kokonaisia, niin on vain tarkoitus olla. Minna on tuonut vanhemmilleen jotain sellaista mitä hänen oli tarkoitus tuoda, ehkä muuttaa jotain? Ehkä Minnan äiti alkaa tutkia leukemiaa ja keksii siihen parannuksen? Kuka tietää. Ehkä Minnan isä oli vailla suuntaa mutta Minnan syntymä toi hänelle uskon..? Kuka tietää. Minnan ei ollut ikinä tarkoituskaan elää sata vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastasit hieman asian vierestä.
Kysymykseni ei keskittynyt eläinten kohteluun, vaan siihen miksi kaikkivoipa Jumala on luonut koko tämän järjestelmän?
Mitä merkitystä sillä maailmankaikkeudelle on, onko ihminen, eläinkunta, kasvit olemassa vaiko ei?
Mitä merkitystä koko hommalla on Jumalle?
Siinä on hyvä kysymys jolle Raamattu ei anna mitään kovin selkokielistä vastausta.
Omaksi kuvakseen luonti siellä mainitaan, mutta ei sekään vastaa perimmäiseen kysymykseen "miksi".
Asiaa voi toivottavasti kysyä häneltä taivaassa.
Jos sinulla on henki niin silloin on sinun luojallasikin ollut Henki. Et ole itseäsi tehnyt eika ensimmäinenkään ihminen ole itseään tehnyt. Joku teki ja samanlaisella hengella varustettu paitsi tekijänä viisaampi.
Kun sinulla on siis henki niin Universumissa jo on ainakin yksi henki ja kun et ole ainoa niin...ja sitten Isämme henki.