Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SupenNanny: Miten ihmiset ette osaa kasvattaa lapsianne?

Vierailija
13.03.2019 |

Mikä siinä lasten kasvatuksessa on niin vaikeaa? Suurin osa nykylapsista kiroilee, ei ole käytöstapoja, tehdään mitä huvittaa ja vanhempien ihmisten sana ei paina mitään.

Tässä vastaus
KURI!! Lapsilla pitää olla kunnon kuri ja johdonmukaiset säännöt. Eipä se sen vaikeampaa ole.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret juovat alkoholia ja polttavat tupakkaa vähemmän kuin esim. 80-luvulla.

Voi aikoja voi tapoja.

Vierailija
42/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin nuori ja siskon kanssa juostiin sisällä kielloista huolimatta, tuli ukki ja nosti molemmat hiuksista seinälle. Ei juostu enää sen jälkeen.

Kyllä vanhempien on hyvä näyttää kuka määrää ja ketä kuunnellaan.

No, vaikka kuinka ennen hakattiin ja pahoinpideltiin, ei se silti poistanut sitä, että ihmiset tekivät asioita luvatta. Jos asiaa tarkastelee tilastojen valossa, niin rikollisuus ja väkivalta on vähentynyt sen myötä, kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt.

Muiden kunnioittamisesta ja asiallisesta käytöksestä ihmisten ilmoilla ei kyllä ole enää tietoakaan. 

Yhteiskunta ei ole enää niin hierarkkinen. Harva aikuinen haluaa kunnioittaa vanhanaikaisia hierarkioita, mutta monet kuitenkin jollain tasolla olettavat, että lapset ja nuoret tuntisivat ne ja noudattaisivat niitä. Se on hieman outoa. Jos haluaa hyvää käytöstä, pitää itse toimia esimerkkinä. Eivät ne hyvät tavat tyhjiössä tartu.

Hierarkinen? Siis täysin vieraille ihmisille ..ttuilu, kovaääninen kirkuminen, ostoskeskuksien käytävillä juokseminen, ovien edustojen tukkiminen yms. tarkotaa sinusta sitä, että nuoret ovat nykyaikaisia eivätkä enää noudata "vanhan ajan" kohteliaisuutta? Minä en ikimaailmassa olis uskaltanut käyttäytyä, kuten nykyiset teinit käyttäytyvät, koska minulle A. Opetettiin käytöstavat B. Olisin ollut kotiarestissa pitkän aikaa, jos olisin hölmöillyt kaupungilla.

Ah, ai niin, kotiarestihan on nykyjään nuoren henkistä pahoinpitelyä. Antaa teinin käyttäytyä miten lystää ilman seurauksia, hyvä siitä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin nuori ja siskon kanssa juostiin sisällä kielloista huolimatta, tuli ukki ja nosti molemmat hiuksista seinälle. Ei juostu enää sen jälkeen.

No, vaikka kuinka ennen hakattiin ja pahoinpideltiin, ei se silti poistanut sitä, että ihmiset tekivät asioita luvatta. Jos asiaa tarkastelee tilastojen valossa, niin rikollisuus ja väkivalta on vähentynyt sen myötä, kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt.

Muiden kunnioittamisesta ja asiallisesta käytöksestä ihmisten ilmoilla ei kyllä ole enää tietoakaan. 

Entisaikaan se oli äärettömän harvinaista, että lapsi esim. koulussa haistatteli opettajalle päin naamaa. Tämän tyyppinen täydellinen auktoriteettien kunnioittamattomuus on tullut vasta nykyään, kun sekä opettajilta että lasten vanhemmilta on viety kuritusvaltuudet.

Lapset ovat oppineet sen, että tekivät he mitä hyvänsä niin seurauksena on korkeintaan pelkkää keskustelua eikä sellaista tahoa ole olemassa, joka pystyisi ottamaan heiltä "luulot pois".

Meidän kyläkoulu ehti täyttää sata vuotta ennen kuin se lopetettiin. Olin satavuotisjuhlissa, jossa kylän ukot muistelivat kouluaikoja, mm. sitä, kuinka hakkasivat yhden opettajan ja kuinka kusivat toisen kumppareihin. Siinä sitä vanhan hyvän ajan käytöstä.

Tämäpä juuri. Mun äiti muistelee, kuinka 50-luvulla tyttökoulussa itkettivät varsinkin nuorempia opettajia. Katuu kyllä nykyään sitä miten ilkeitä olivat. Vanhempia ei tuohon aikaan kiinnostanut, heillä oli täysi tekeminen työn raatamisessa.

Vierailija
44/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Jäähypenkki on lapselle vahingollista" Voi herranjumala!

Lapselle on vahingollista kun se kasvaa pellossa ilman mitään rajoja tai sääntöjä.

Näistä rajattomista lapsista kasvaa muita kunnioittamattomia luusereita jotka harvemmin jaksavat töihinkään mennä. Ikinä ei tarvinnut tehdä tai kuunnella ketään, siis miksi työelämä kiinnistaisi?

Itse olen kasvattanut kaksi lasta ja molemmilla oli kuri.....ovat nyt valmistuneet yliopistosta ja töissä molemmat.

Just näin.

Vierailija
45/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri ne kuritetut lapset käyttäytyy huonosti. Kun aikuinen purkaa suuttumustaan lyömällä, lapsi oppii lyömään. Sen sijaan lapsi ei opi, miten hänen tulee toimia ja miten hallita kiukkua.

Täysin järjetön väite, että lapsen rankaiseminen olisi sitä, että aikuinen purkaa suuttumustaan lapseen.

Mitä opettamiseen tulee, niin kukaan ei kiistä sitä, etteikö lasta tulisi opettaa. Mutta pointti on siinä, että lapsi ei monestikaan halua noudattaa niitä opetuksia mm, kun hän kokee niiden opetusten olevan hänen oman etunsa vastaisia. Jos näin käy, niin lasta on opettamisen lisäksi voitava pakottaa tottelemaan.

Vierailija
46/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On helppoa ajatella että "ennen oli paremmin" varsinkin, jos ei oikein muista enää millaista silloin oikein oli.

Vierailija
47/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret juovat alkoholia ja polttavat tupakkaa vähemmän kuin esim. 80-luvulla.

Voi aikoja voi tapoja.

Nykynuoret/lapset käyttävät huumeita enemmän kuin ennen.

O tempora, o mores.

Vierailija
48/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille nyt enää on turha opettaa auktoriteettia ja hyvää käytöstä. Ne kun pitää opettaa jo ihan pienelle lapselle. Mitään kovaa kuria siihen opettamiseen ei edes tarvita. Riittää kun tiedostaa miltä lapsen maailma näyttää ja miten lapsi kehittyy ja käsittelee asioita. Aika harva vanhempi näihin kuitenkaan perehtyy sen kummemmin. Toimitaan kuin päättömät kanat ja huudetaan sen taianomaisen kurin perään.

Vierailija
49/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajankohtainen kommentti marraskuulta 1959: Viikkosanomat johdatteli lukijoitaan sanomaan mielipiteensä nykynuorisosta seuraavaan tapaan:

Nuoriso-ongelma ei liene väärä sana nykytilanteessa. Sen syynä on tuskin niinkään nuoriso itse kuin yhä monimutkaistunut yhteiskunta – teollistuva, kaupunkilaistuva, modernisoituva elämänpiiri.

Tämän ongelman olemassaolosta kertoo päivittäin lehdistö, radio, kirjallisuus, keskustelu. Täysikäisillä sukupolvilla on aina ollut tapana arvostella oman aikansa nuorisoa sekä syystä että syyttä. Aivan viime

vuosina tämä arvostelu ja keskustelu on kuitenkin Suomessakin kehittynyt niin voimakkaaksi, että se jo todistaa tietyn pulman esiintymistä. Tämä pulma voi

olla myös kuviteltu tai ainakin liioiteltu, toisten mielestä taas asiaa ei ole tuotu esille tarpeeksikaan.

Vierailija
50/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 20v sitten vielä kunnolla remmistä perseelle, jos tein tyhmyyksiä.

Kyllä se opetti! Kerran ku tunti persuksilla paukkeen ei tehny enää mieli tehdä samoja asioita. Eipä minusta kasvanut väkivaltaista ihmistä ja kunnioitan vanhempia ihmisiä kavereitani enemmän.

Vierailija
51/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa nykyisten lasten ja nuorten käyttäytymisen ongelmista johtuu puutteellisesta vanhemmuudesta. Se on muuten ihan lääketieteellisesti tunnustettu ja käypä hoito-suosituksissakin: https://www.duodecim.fi/2018/12/12/vanhemmuustaito-ohjaus-tuloksellisin…

Suomen Supernanny-sarja on tästä hyvä esimerkki: tuiki tavallisia perheitä, joissa ei suurempia traumoja tai psykiatrista sairastavuutta, vaan perheiden ongelmat johtuvat aivan perustavanlaatuisten asioiden puutteesta, mm. johdonmukaisuus ja ennakointi, turvalliset rutiinit, läsnäolo emotionaalisesti ja fyysisesti, ulkoilun ja yhteisen tekemisen puute (<-pelit ja laitteet vie jopa vanhempien huomiota)... Nimittäin Supernanny-sarjaan ei todellakaan ole otettu niitä vaikeampia lastensuojelu- ja psykiatriakeissejä, sarjaan on haastateltu ja seulottu niitä tavallisten suomalaisperheiden tavallisia ongelmia. Todella surullista, miten hyvilläkin lähtökohdilla varusteltujen perheiden tilanteet levähtävät kun vanhemmuustaidot hukassa. Puhelinriippuvuutta ei voi myöskään sivuuttaa tai vähätellä, jopa koirat voivat masentua omistajan puhelinriippuvuudesta johtuvasta läsnäolon puutteesta.

Vierailija
52/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun miettii nykypäivää niin asiat ei oo ikinä ollut näin huonosti. Nykynuoriso tekee vaikka mitä tyhmyyksiä ja rikollisuutta. Kyllä aiemmin asiat oli paremmin kun lapsilla oli kunnon kuri..

Nykynuoriso on tilastojen mukaan edeltäjiään parempi mitä tulee mm. päihteiden käyttöön ja rikollisuuteen. Väkivaltarikolliset ovat useammin lapsena pahoinpideltyjä ja fyysisesti kuritettuja kuin ei-rikolliset ihmiset. Tätäkin on tutkittu.

Vaan myönnämpä sen, että on tullut lapsen (sadannen) uhmakohtauksen aikana itselläkin tartuttua hiuksiin ja kannettua/puettua kovakouraisesti. Tilastojen mukaan lähes puolet vanhemmista on tähän myös syyllistynyt, joten esim. muutamien tukkapöllyjen vahingoittavuus lapselle voidaan kyllä kyseenalaistaa. Silloin kun perheessä on muuten rakkautta ja hellyyttä, ja pääsääntöisesti "terve" meininki.

Pointti lienee kuitenkin, että ei lapset opi sellaisesta mitään muuta kuin salaamaan tekonsa ja ajatuksensa aikuisilta. Käyttäytymään oppii kun empatia kehittyy ja osaa ajatella omien tekojen vaikutusta muihin. Tämä ei todellakaan tapahdu hetkessä ja uhmaikäisiltä sitä on aivan turha edes odottaa. Empaattiseksi kasvaa kun saa kokea vanhemmiltaan empatiaa. Empatia ei poissulje rajoja, kieltoja ja tarvittaessa esim. lapsen estämistä. On kyllä ihmisiä, jotka eivät osaa olla jämäköitä lapsilleen, mutta suurempi ongelma ovat ne epäjohdonmukaiset lapsensa läpsijät. Ne jotka eivät panosta lapsiinsa lainkaan, eivät jaksa luoda perheeseen terveitä sääntöjä, mutta aina suuttuneena sitten läpsivät lapsiaan. Lapsi ei opi rajoja ja säätelemään itseään, vaan sen että vahvin määrää.

Aika hurja meininki, jos ennen hermojen menoa vaan keskustellaan ja sitten, kun hermo menee, niin lasta aletaan hakata.

Kyllä sen pitäisi mennä niin, että lapsen kurittaminen on ennustettavaa, ennalta harkittua ja maltilla tehtävää toimintaa, jossa pysyy koko ajan ajatus mukana niin kuin muussakin kasvattamisessa. Jos kurittamista ja muita pakkokeinoja ollaan valmiita käyttämään maltilla ja harkiten, niin silloin ei todennäköisesti koskaan päädytä siihen tilanteeseen, että pinna katkeaisi.

Vierailija
53/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta ei ole enää niin hierarkkinen. Harva aikuinen haluaa kunnioittaa vanhanaikaisia hierarkioita, mutta monet kuitenkin jollain tasolla olettavat, että lapset ja nuoret tuntisivat ne ja noudattaisivat niitä. Se on hieman outoa. Jos haluaa hyvää käytöstä, pitää itse toimia esimerkkinä. Eivät ne hyvät tavat tyhjiössä tartu.

Hierarkinen? Siis täysin vieraille ihmisille ..ttuilu, kovaääninen kirkuminen, ostoskeskuksien käytävillä juokseminen, ovien edustojen tukkiminen yms. tarkotaa sinusta sitä, että nuoret ovat nykyaikaisia eivätkä enää noudata "vanhan ajan" kohteliaisuutta? Minä en ikimaailmassa olis uskaltanut käyttäytyä, kuten nykyiset teinit käyttäytyvät, koska minulle A. Opetettiin käytöstavat B. Olisin ollut kotiarestissa pitkän aikaa, jos olisin hölmöillyt kaupungilla.

Ah, ai niin, kotiarestihan on nykyjään nuoren henkistä pahoinpitelyä. Antaa teinin käyttäytyä miten lystää ilman seurauksia, hyvä siitä tulee.

Juu, on olemassa nuoria, jotka varmasti tekevät jotain tuollaista. Se ei ole kuitenkaa yleistä tai koske kaikkia nuoria. Aivan samalla tavalla kuin ennenkin on ollut ongelmanuoria, niitä on myös nykyään. Keskimäärin nuoret ovat kuitenkin fiksuja ja hyvätapaisia.

Vierailija
54/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se opetti! Kerran ku tunti persuksilla paukkeen ei tehny enää mieli tehdä samoja asioita. Eipä minusta kasvanut väkivaltaista ihmistä ja kunnioitan vanhempia ihmisiä kavereitani enemmän.

Mites sitten kaikki ne, jotka ovat saaneet remmistä ja joista ei tullut kunnon ihmisiä?

Mä en ole saanut koskaan remmistä, ja kunnioitan silti vanhoja ihmisiä. Kyllä täytyi jotain olla kotonasi vikana, jos remmi pelasti sut rappiolta.

Vierailija
55/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä kuitenkin oli pahoinpitely. Ja vielä niin, että isompi pahoinpiteli pienempäänsä. Meillä ei koskaan lyöty, hölmöilystä tuli tietenkin seuraamuksia ja minusta tuli kunnollinen muita arvostava ja kunnioittava ihminen. Omia lapsianikaan en ole koskaan kurittanut fyysisesti, mutta jämpti olen ollut. Ja kunnollisia on jo heistäkin kasvanut.

Vierailija
56/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä kuitenkin oli pahoinpitely. Ja vielä niin, että isompi pahoinpiteli pienempäänsä. Meillä ei koskaan lyöty, hölmöilystä tuli tietenkin seuraamuksia ja minusta tuli kunnollinen muita arvostava ja kunnioittava ihminen. Omia lapsianikaan en ole koskaan kurittanut fyysisesti, mutta jämpti olen ollut. Ja kunnollisia on jo heistäkin kasvanut.

Mitä vikaa siinä on, että perheessä isompi (=vanhempi) rankaisee pienempää (=lapsi)? Pitäisikö sen sinusta mennä päinvastoin, että lapsi rankaiseekin aikuista?

Vierailija
57/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vikaa siinä on, että perheessä isompi (=vanhempi) rankaisee pienempää (=lapsi)? Pitäisikö sen sinusta mennä päinvastoin, että lapsi rankaiseekin aikuista?

Miksi kenenkään pitää hakata ketään?

Vierailija
58/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään pidäkään hakata ketään. Rankaiseminen on täysin eri asia kuin hakkaaminen.

Vierailija
59/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenenkään pidäkään hakata ketään. Rankaiseminen on täysin eri asia kuin hakkaaminen.

Lyöminen on lyömistä, vaikka lyöjä kuvittelisi sen olevan mitä muuta. Kyllähän pedofiilikin voi kuvitella olevansa hyvä lapselle, mutta seksuaalinen hyväksikäyttökin on haitaksi lapsen kehitykselle ja psyykelle, ja samalla tavalla rikollista kuin ruumiillinen kuritus.

Vierailija
60/76 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyöminen on lyömistä, vaikka lyöjä kuvittelisi sen olevan mitä muuta. Kyllähän pedofiilikin voi kuvitella olevansa hyvä lapselle, mutta seksuaalinen hyväksikäyttökin on haitaksi lapsen kehitykselle ja psyykelle, ja samalla tavalla rikollista kuin ruumiillinen kuritus.

Kaikki rankaiseminen on sitä, että aiheutetaan jotain ikävää tunnetta toiselle. Ruumiillisessa kurituksessa aiheutetaan kipua, takavarikoinnissa viedään toiselta tavara ja arestissa tehdään vapaudenriisto ja niin edelleen.

Tämän päivän lastenkasvatuksessa on se vika, että ei nähdä rankaisemisen hyviä puolia vaan keskitytään näkemään vain se, että lapsesta tuntuu ikävältä, jonka taas sitten päätellään olevan lapselle haitallista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi