SupenNanny: Miten ihmiset ette osaa kasvattaa lapsianne?
Mikä siinä lasten kasvatuksessa on niin vaikeaa? Suurin osa nykylapsista kiroilee, ei ole käytöstapoja, tehdään mitä huvittaa ja vanhempien ihmisten sana ei paina mitään.
Tässä vastaus
KURI!! Lapsilla pitää olla kunnon kuri ja johdonmukaiset säännöt. Eipä se sen vaikeampaa ole.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään toitotetaan joka suunnasta, että kuria ei saa pitää, koska se on lapsille traumaattista ja itsetuntoa heikentävää ja sitä paitsi moraalisesti todella väärin, koska siinä käytetään julmasti valtaa pieneen puolustuskyvyttömään lapseen.
Samaan aikaan selostetaan, että kaikki kyllä ratkeaa, kunhan lasten tunteita sanoittaa tai jos ei ratkea, niin sitten lapsessa täytyy olla jotain lääketieteellista vikaa ("erityislapsi").
Kun katsoo Nannyn jaksoja niin vaikka kuinka vanhemmat on "sanoittanut" tunteita ei ole mitään hyvää tullut. Kunnon jäähypenkki vaan ja sinne istumaan vaikka väkisin.
Jäähypenkki on todettu lapselle vahingollinen, joten sen käyttö on ihan virallisestikin lapsen kaltoinkohtelua.
Mulla on itelläni helppoo lapsi, joten en ole joutunut koville kasvatustyössä. Silti ihmettelen, ettei jotkut vaadi lapsiltaan yhtään mitään tapoja.
Siskoni lapset(4v.&6v.) eivät tervehdi tavatessa eikä lähtiessä, eivät sano kiitos eikä anteeksi. Huutavat vanhemmilleen päin naamaa ja suoraan kieltäytyvät tekemästä asioita(esim. viemään astioita tiskipöydälle/-koneesen ruoan jälkeen). Sisko on sitä mieltä, ettei heiltä voi vaatia enempää, koska muuten tulisi vielä pahempi huuto ja show.
En jaksaisi itse katsella tuollaista käytöstä päivääkään. En sano, että lapsen pitäisi automaattisesti kunnioittaa vanhempiaan, mutta kyllä perheissä pitäisi olla sellainen ilmapiiri, että kaikki kunnioittavat ja kohtelevat toisiaan hyvin, ja tekevät osansa yhteisen hyvän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin nuori ja siskon kanssa juostiin sisällä kielloista huolimatta, tuli ukki ja nosti molemmat hiuksista seinälle. Ei juostu enää sen jälkeen.
Kyllä vanhempien on hyvä näyttää kuka määrää ja ketä kuunnellaan.
No, vaikka kuinka ennen hakattiin ja pahoinpideltiin, ei se silti poistanut sitä, että ihmiset tekivät asioita luvatta. Jos asiaa tarkastelee tilastojen valossa, niin rikollisuus ja väkivalta on vähentynyt sen myötä, kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt.
Muiden kunnioittamisesta ja asiallisesta käytöksestä ihmisten ilmoilla ei kyllä ole enää tietoakaan.
Vierailija kirjoitti:
"asettaa rajat" viittaa myös kyvyttömyyteen ohjata lasta positiivisesti.
Voi hyvä luoja. Juuri tämä sinun tapasi ajatella on ollut ongelma kasvattamisessa jo pitkän tovin. Lapset eivät kunnioita auktoriteettejä, eivät kestä pettymyksiä jnejne, kun kaikessa pitää mennä positiivisen kautta eikä ikinä edes sanota napakasti "Ei, noin ei tehdä!".
Ja ne, jotka kuvittelevat, että "kuri=väkivalta" niin mitäpä, jos joskus kokeilisitte olla lapsillenne vanhempia sen sijaan, että yritätte olla kavereita?
Siis nyt on kyseessä tv-ohjelma, jossa on tarkoituskin näyttää ne kaikkein villeimmät tapaukset ja näytetään aluksi vain kaikki huono käytös ja kun Supernanny on käynyt niin simsalabim lapset käyttäytyy ku enkelit. Joopa joo, varmaan aika monessa perheessä on huonoja hetkiä ja sitten on hyviä hetkiä ja asiat saadaan näyttämään miltä halutaan.
Mä katsoin kauhuissani, en kurin puutetta vaan kulttuurin puutetta. Missä kirjat kodissa? Missä iltasatu? Onko kännykkä ja telkkari ainoa tapa viihtyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerropa neuvolassa neuvolantädille, että pidät lapselle kurin, niin se tekee teistä lasun.
Senkin mainitseminen, että asettaa lapsille rajat herättää neuvolantädissä närkästystä, mutta ei välttämättä johda vielä jatkotoimenpiteisiin.
No höpö. Missä tollainen neuvola on? Mä oon saanut neuvojakin kurin pitämiseen. Huom! En kurittamiseen.
Kurinpito ilman mahdollisuutta turvautua kurittamiseen on kuin lakipykälä ilman rangaistussäännöksiä. Eli käytännössä se on pelkkä suositus lapselle käyttäytyä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun olin nuori ja siskon kanssa juostiin sisällä kielloista huolimatta, tuli ukki ja nosti molemmat hiuksista seinälle. Ei juostu enää sen jälkeen.
No, vaikka kuinka ennen hakattiin ja pahoinpideltiin, ei se silti poistanut sitä, että ihmiset tekivät asioita luvatta. Jos asiaa tarkastelee tilastojen valossa, niin rikollisuus ja väkivalta on vähentynyt sen myötä, kun ruumiillinen kuritus on vähentynyt.
Muiden kunnioittamisesta ja asiallisesta käytöksestä ihmisten ilmoilla ei kyllä ole enää tietoakaan.
Yhteiskunta ei ole enää niin hierarkkinen. Harva aikuinen haluaa kunnioittaa vanhanaikaisia hierarkioita, mutta monet kuitenkin jollain tasolla olettavat, että lapset ja nuoret tuntisivat ne ja noudattaisivat niitä. Se on hieman outoa. Jos haluaa hyvää käytöstä, pitää itse toimia esimerkkinä. Eivät ne hyvät tavat tyhjiössä tartu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen tosi kivoja, kohteliaita ja mukavia nuoria. Osa tosin on hurjan näköisiä, mutta kun juttusille ryhtyy niin yllättyy iloisesti.
Ja myös muistan omat kapinavaiheet 80-luvulla. Viinaa meni ja haistateltiin. Silti meistä tuli ihan kelpo ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerropa neuvolassa neuvolantädille, että pidät lapselle kurin, niin se tekee teistä lasun.
Senkin mainitseminen, että asettaa lapsille rajat herättää neuvolantädissä närkästystä, mutta ei välttämättä johda vielä jatkotoimenpiteisiin.
No höpö. Missä tollainen neuvola on? Mä oon saanut neuvojakin kurin pitämiseen. Huom! En kurittamiseen.
Kurinpito ilman mahdollisuutta turvautua kurittamiseen on kuin lakipykälä ilman rangaistussäännöksiä. Eli käytännössä se on pelkkä suositus lapselle käyttäytyä hyvin.
No mites sitten aikuiset? Aikuisilla on paljon enemmän valtaa tässä yhteiskunnassa, mites aikuisten käytös?
Eivät aikuisetkaan käyttäydy tai ole käyttäytymättä sen takia, että he pelkäävät rangaistuksia. Kyllä se halu huomaavaisuuteen ja yleisten normien noudattamiseen tulee muualta.
"rajat, säännöt ja kuri" kon asioita joita tarvitaan, kun vanhempi ei ole osannut olla lapsen kanssa riittävän toimivassa vuorovaikutuksessa. Eli pelkkiä korjaustoimenpiteitä. Jotka ehkä vain lisäävät perimmäistä ongelmaa... eli kyvyttömyyttä/haluttomuutta kommunikoida samaan aikaan jämäkästi ja joustavasti, sekä kunnioittavasti, eli rakastavasti. Ei siinä mitään. Mutta turha sanoa, että rajoittaminen olisi jokin normi tai ihanne! Aivan kuin lapsi oppisi kaiken automaattisesti, ja olennaisinta olisikin rajaaminen... nurinkurinen ajattelutapa, minun mielestäni.
"Jäähypenkki on lapselle vahingollista" Voi herranjumala!
Lapselle on vahingollista kun se kasvaa pellossa ilman mitään rajoja tai sääntöjä.
Näistä rajattomista lapsista kasvaa muita kunnioittamattomia luusereita jotka harvemmin jaksavat töihinkään mennä. Ikinä ei tarvinnut tehdä tai kuunnella ketään, siis miksi työelämä kiinnistaisi?
Itse olen kasvattanut kaksi lasta ja molemmilla oli kuri.....ovat nyt valmistuneet yliopistosta ja töissä molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on itelläni helppoo lapsi, joten en ole joutunut koville kasvatustyössä. Silti ihmettelen, ettei jotkut vaadi lapsiltaan yhtään mitään tapoja.
Siskoni lapset(4v.&6v.) eivät tervehdi tavatessa eikä lähtiessä, eivät sano kiitos eikä anteeksi. Huutavat vanhemmilleen päin naamaa ja suoraan kieltäytyvät tekemästä asioita(esim. viemään astioita tiskipöydälle/-koneesen ruoan jälkeen). Sisko on sitä mieltä, ettei heiltä voi vaatia enempää, koska muuten tulisi vielä pahempi huuto ja show.
En jaksaisi itse katsella tuollaista käytöstä päivääkään. En sano, että lapsen pitäisi automaattisesti kunnioittaa vanhempiaan, mutta kyllä perheissä pitäisi olla sellainen ilmapiiri, että kaikki kunnioittavat ja kohtelevat toisiaan hyvin, ja tekevät osansa yhteisen hyvän eteen.
Niinpä. Lapset oppivat vanhempien mallista. Sitä sanotaan, että paras tapa opettaa lapsi sanomaan kiitos, on sanoa itse kiitos, ja allekirjoitan tämän kyllä täysin.
Juuri ne kuritetut lapset käyttäytyy huonosti. Kun aikuinen purkaa suuttumustaan lyömällä, lapsi oppii lyömään. Sen sijaan lapsi ei opi, miten hänen tulee toimia ja miten hallita kiukkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan se oli äärettömän harvinaista, että lapsi esim. koulussa haistatteli opettajalle päin naamaa. Tämän tyyppinen täydellinen auktoriteettien kunnioittamattomuus on tullut vasta nykyään, kun sekä opettajilta että lasten vanhemmilta on viety kuritusvaltuudet.
Lapset ovat oppineet sen, että tekivät he mitä hyvänsä niin seurauksena on korkeintaan pelkkää keskustelua eikä sellaista tahoa ole olemassa, joka pystyisi ottamaan heiltä "luulot pois".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää olla aika avuton aikuinen jos ei pärjää lapsille ilman väkivaltaa. Meillä ei ole koskaan ollut onhelmaa siinä kuka on pomo. Ja se olen minä. Käsiksi en ole käynyt koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun miettii nykypäivää niin asiat ei oo ikinä ollut näin huonosti. Nykynuoriso tekee vaikka mitä tyhmyyksiä ja rikollisuutta. Kyllä aiemmin asiat oli paremmin kun lapsilla oli kunnon kuri..
Nykynuoriso on tilastojen mukaan edeltäjiään parempi mitä tulee mm. päihteiden käyttöön ja rikollisuuteen. Väkivaltarikolliset ovat useammin lapsena pahoinpideltyjä ja fyysisesti kuritettuja kuin ei-rikolliset ihmiset. Tätäkin on tutkittu.
Vaan myönnämpä sen, että on tullut lapsen (sadannen) uhmakohtauksen aikana itselläkin tartuttua hiuksiin ja kannettua/puettua kovakouraisesti. Tilastojen mukaan lähes puolet vanhemmista on tähän myös syyllistynyt, joten esim. muutamien tukkapöllyjen vahingoittavuus lapselle voidaan kyllä kyseenalaistaa. Silloin kun perheessä on muuten rakkautta ja hellyyttä, ja pääsääntöisesti "terve" meininki.
Pointti lienee kuitenkin, että ei lapset opi sellaisesta mitään muuta kuin salaamaan tekonsa ja ajatuksensa aikuisilta. Käyttäytymään oppii kun empatia kehittyy ja osaa ajatella omien tekojen vaikutusta muihin. Tämä ei todellakaan tapahdu hetkessä ja uhmaikäisiltä sitä on aivan turha edes odottaa. Empaattiseksi kasvaa kun saa kokea vanhemmiltaan empatiaa. Empatia ei poissulje rajoja, kieltoja ja tarvittaessa esim. lapsen estämistä. On kyllä ihmisiä, jotka eivät osaa olla jämäköitä lapsilleen, mutta suurempi ongelma ovat ne epäjohdonmukaiset lapsensa läpsijät. Ne jotka eivät panosta lapsiinsa lainkaan, eivät jaksa luoda perheeseen terveitä sääntöjä, mutta aina suuttuneena sitten läpsivät lapsiaan. Lapsi ei opi rajoja ja säätelemään itseään, vaan sen että vahvin määrää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisaikaan se oli äärettömän harvinaista, että lapsi esim. koulussa haistatteli opettajalle päin naamaa. Tämän tyyppinen täydellinen auktoriteettien kunnioittamattomuus on tullut vasta nykyään, kun sekä opettajilta että lasten vanhemmilta on viety kuritusvaltuudet.
Lapset ovat oppineet sen, että tekivät he mitä hyvänsä niin seurauksena on korkeintaan pelkkää keskustelua eikä sellaista tahoa ole olemassa, joka pystyisi ottamaan heiltä "luulot pois".
Meidän kyläkoulu ehti täyttää sata vuotta ennen kuin se lopetettiin. Olin satavuotisjuhlissa, jossa kylän ukot muistelivat kouluaikoja, mm. sitä, kuinka hakkasivat yhden opettajan ja kuinka kusivat toisen kumppareihin. Siinä sitä vanhan hyvän ajan käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko, että luulot pois tarkoittaa aina fyysistä satuttamista? Seurauksia on vaikka mitä muunlaisiakin.