Käräytin työnantajalle työkaverini
Työkaverini uskoutui minulle ja kertoi pitäneensä yhden sairauslomapäivän lapsen sairauden takia, vaikka lapsi olikin jo terve ja hoidossa. Valitti olevansa niin väsynyt, että oli pakko pitää yksi huilauspäivä, kun tuntuu että ei jaksa. Sanoin hänelle suoraan, että en voi hyväksyä tuollaista ja että jos ei jaksa niin siihen pitää hakea muuta apua kuin pitää sairauslomaa. Työkaveri puolustautui ja sanoi, että sai voimia jo siitä yhdestä päivästä. Kerroin asiasta pomolle, joka tietysti suuttui ja otti työkaverini puhutteluun. Työkaverin rokulipäivä meni palkattomaksi. Työkaverini ei ole puhunut minulle mitään tämän tapauksen jälkeen ja kuulin muualta, että pelkää työnantajan ottavan yhteyttä myös lapsen päiväkotiin ja kyselevän vielä sieltäkin, että onko lapsi ollut paikalla vai ei. Ei kai päiväkodista tuollaisia tietoja anneta kenellekään? Turhaa huolehtimista työkaverilta, kun jo jäi kiinni valheestaan. Töissä on kyllä nihkeä ilmapiiri tämän takia, joten olenko nyt toiminut jotenkin kauhean väärin? Minusta toimin oikein.
Kommentit (157)
Ap munan puutteessa oleva nainen!
Minusta teit ihan oikein. Työkaverisi olisi voinut pitää pällilomansa ihan lomapäivänä eikä huijata työnantajaa litsaamalla lapsen kustannuksella. Just tämmöiset luuserit pitäisi saada kuriin, hänkään ei ymmärrä paljonko lintsauspäivä työnantajalle maksoi!!!!!!! Selkärangatonta tuommoinen. Ihan oikein toimit
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:17"]
Lapsi ei hirveen kipeä ollut jos pitää keskustaan, heiltä 25 km päähän lähteä sairaan lapsen kanssa. En usko.
[/quote]
Jos se lapsi olisi ollut tosi sairas, niin lääkäri tulisi varmasti kotikäynnille käymään, ettei kukaan käräyttelevä työkaveri pääsisi sanomaan, että siellä kaupungilla se mamma vaan meni muka sairaan lapsen kanssa. :D
Teit ihan oikein! Jos työkaveri haluaa saikuttaa, hakekoot virallista sairaslomaa uupumukseensa - ei työnantajan kuulu maksaa valehtelijalle. Ja kyllä, minusta teit oikein kun käräytit työkaverisi, muutenhan tämä voisi toimiaan jatkaa - saikuttelua sieltä sun täältä, että pääsee kotiin lepäilemään, kun muut tekevät työt! Miten kävisi työnantajankaan, jos kaikilla työntekijöillä olisi yhtä löyhä työmoraali?
Uupuneen pitää itse tajuta hakea apua, eikä huijata työnantajaa. Rehdisti hakea vaikka sairaslomaa sitten oikealla syyllä, eli uupumuksella, eikä TODELLAKAAN REHENNELLÄ valesaikuillaan toiselle, joka joutuu hänen töitään hoitamaan kun toinen makaa kotona!!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:46"]Ap munan puutteessa oleva nainen![/quote]
No minusta ap:lla oli juuri munaa tehdä oikein vaikka siitä luultavasti koituu ap:lle huonoa. Its een ehkä uskaltaisi mutta kunnioitan tuollaista. Ja kun kyse ei ollut mistään työuupumuksesta jolloin tietysti olisi otettu yhteyttä työterveydenhuoltoon ja työnantajalle.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 08:48"]
Työkaverini uskoutui minulle ja kertoi pitäneensä yhden sairauslomapäivän lapsen sairauden takia, vaikka lapsi olikin jo terve ja hoidossa. Valitti olevansa niin väsynyt, että oli pakko pitää yksi huilauspäivä, kun tuntuu että ei jaksa. Sanoin hänelle suoraan, että en voi hyväksyä tuollaista ja että jos ei jaksa niin siihen pitää hakea muuta apua kuin pitää sairauslomaa. Työkaveri puolustautui ja sanoi, että sai voimia jo siitä yhdestä päivästä. Kerroin asiasta pomolle, joka tietysti suuttui ja otti työkaverini puhutteluun. Työkaverin rokulipäivä meni palkattomaksi. Työkaverini ei ole puhunut minulle mitään tämän tapauksen jälkeen ja kuulin muualta, että pelkää työnantajan ottavan yhteyttä myös lapsen päiväkotiin ja kyselevän vielä sieltäkin, että onko lapsi ollut paikalla vai ei. Ei kai päiväkodista tuollaisia tietoja anneta kenellekään? Turhaa huolehtimista työkaverilta, kun jo jäi kiinni valheestaan. Töissä on kyllä nihkeä ilmapiiri tämän takia, joten olenko nyt toiminut jotenkin kauhean väärin? Minusta toimin oikein.
[/quote]ois menny valittaa uupumusta, niin ois saanu paremmin saikkua --> kunnolla levättyä. Harmi että pahansit osaltasi tilannetta.
Eipä se yksittäisen ihmisen satunnaisesta lusmuilusta johdu yritysten siirto ulkomaille vaan se on ahneus joka sen asian ajaa. "Yrittäjien" ahneus.
Olen yrittäjä ja meillä on töissä yli 200 työntekijää. Meillä saisi potkut lapsensa sairaudesta valehteleva työntekijä eikä sen käräyttäjä. Elämä nyt vain on sellaista, että arvostan enemmän rehellisiä työntekijöitä (antaisin palkallista vapaata uupumuksen vuoksi jos siitä rehellisesti kerrottaisiin) kuin valehtelijoita. Tälläinen työntekijä voi valehdella monesta muustakin asiasta! Ja mistä tiedän koska se lapsi on oikeasti kipeä? Onneksi työntekijöitä riittää jonoksi asti kun työttömyys vain kasvaa.
Mitenkäs linja pitää jos työntekiä kielisi työsuojelupiiriin ylityörajojen ylityksestä tai muusta sellaisesta josta työnajalle tulee vaikeuksia. Miten palkitsisit työntekijän rehellisyyden? Tulisiko palkankorotus vai palkallinen ylimääräinen vapaa?
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 07:39"]
jos kuvitellaan, että lusmun palkka on 15euroa/h = 120euroa/ päivä ja työnantajansivukulujen kanssa yhteensä esim. 200euroa. Onko ok "varastaa" työpaikalta tuo summa rahaa, kun on tänään niin väsynyt? Jos on itse sairas niin silloin menee itse lääkäriin ja hankkii hoidon/ lääkityksen kohdalleen.
Robin Hood
[/quote]No onko se ok että työntekijän palkka sivukuluineen on 200€/päivä, mutta työnantaja laskuttaa työntekijän tekemästä päivstä 360€+ALV?
Toinen Robin Hood
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 17:45"]
Siis what???
kyllä huomaa, että ootte vaan esimiehiä, ettekä yrittäjiä!! Jumankauta, jos mun alaisesta joku olisi luvatta/asiatta saikulla siitä olisi kyllä helvetti irti! Turha tulla meille lusmuilemaan!!
[/quote]
Olen yrittäjä ja meiltä saisi ap lähteä välittömästi. Luovassa työssä hyvä työilmapiiri on tärkeä tuottavuuden ja hyvän jäljen takaaja. Yksikin aktiivinen kyylä voisi myrkyttää firman konkurssiin asti, ellei siihen puututtaisi. Jonnekin kokoomalinjalle sen sijaan voi keskittää kyyliäkin toisiaan kyttäämään.
No ihan järkkyä. Tiesittekö, että jopa Raamatussa kielletään käräyttely. Siellä sanotaan jotenkin näin, että jos annat ilmi työtoverisi hänen päällikölleen, ei SINUSTA lopu huono puhe. Oon kans tuota mieltä, en kyllä yhden päivän perusteella lähtis "käräyttelemään" ketään.
joo siis mä en kanssa voi sietää lusmuilijoita ja valehtelijoita,mutta en olisi käräyttänyt työkaveria vaan sanonut,että hakeutuu lääkärille uupumuksen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 18:26"]
Mitenkäs linja pitää jos työntekiä kielisi työsuojelupiiriin ylityörajojen ylityksestä tai muusta sellaisesta josta työnajalle tulee vaikeuksia. Miten palkitsisit työntekijän rehellisyyden? Tulisiko palkankorotus vai palkallinen ylimääräinen vapaa?
[/quote]
En ole tuo yrittäjä, vaan 50 henkeä työllistävä, mutta miksi ei se työntekijä kertoisi esimiehelleen ennen ylityörajojen ylitystä? Kyllä meillä ainakin suhtaudutaan myönteisesti heihin, jotka huomaavat ongelmat ennen niiden syntymistä. työsuojelupiirikin on yksi kanava, mutta silloin joku on jo tehnyt liian pitkään pitkiä päiviä. Suorempaan se tieto tuleeja nopeampaa sellaiseen on reagoida, kun se tulee suoraan. Yleensä ylityöt yritetään jakaa tasaisesti, mutta on niitä, jotka vaihtamalla hamstraavat, eikä ole poissuljettua, että sellaiset jäisivät huomaamatta joskus kiirekausina.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 19:46"] En ole yrittäjä, vaan 50 henkeä työllistävä, mutta miksi ei se työntekijä kertoisi esimiehelleen ennen ylityörajojen ylitystä? Kyllä meillä ainakin suhtaudutaan myönteisesti heihin, jotka huomaavat ongelmat ennen niiden syntymistä. työsuojelupiirikin on yksi kanava, mutta silloin joku on jo tehnyt liian pitkään pitkiä päiviä. Suorempaan se tieto tuleeja nopeampaa sellaiseen on reagoida, kun se tulee suoraan. Yleensä ylityöt yritetään jakaa tasaisesti, mutta on niitä, jotka vaihtamalla hamstraavat, eikä ole poissuljettua, että sellaiset jäisivät huomaamatta joskus kiirekausina.
[/quote]
Samoin voi joskus jäädä huomaamatta hyvän työntekijän uupumus. Silloin arvostaisin jos joku ap:n parempi versio tulisi kertomaan asiasta "käräyttämisen" sijaan ja osaisin ajoissa auttaa alaistani jaksamaan ohi vaikeankin elämänvaiheen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 19:46"] En ole yrittäjä, vaan 50 henkeä työllistävä, mutta miksi ei se työntekijä kertoisi esimiehelleen ennen ylityörajojen ylitystä? Kyllä meillä ainakin suhtaudutaan myönteisesti heihin, jotka huomaavat ongelmat ennen niiden syntymistä. työsuojelupiirikin on yksi kanava, mutta silloin joku on jo tehnyt liian pitkään pitkiä päiviä. Suorempaan se tieto tuleeja nopeampaa sellaiseen on reagoida, kun se tulee suoraan. Yleensä ylityöt yritetään jakaa tasaisesti, mutta on niitä, jotka vaihtamalla hamstraavat, eikä ole poissuljettua, että sellaiset jäisivät huomaamatta joskus kiirekausina.
[/quote]
Samoin voi joskus jäädä huomaamatta hyvän työntekijän uupumus. Silloin arvostaisin jos joku ap:n parempi versio tulisi kertomaan asiasta "käräyttämisen" sijaan ja osaisin ajoissa auttaa alaistani jaksamaan ohi vaikeankin elämänvaiheen.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 18:31"]
No onko se ok että työntekijän palkka sivukuluineen on 200€/päivä, mutta työnantaja laskuttaa työntekijän tekemästä päivstä 360€+ALV?
Toinen Robin Hood
[/quote]
meinaatko, että työntekijät ovat myös maksamassa lainan, shekkitilin, laitteet, markkinoinnin ja kiinteistöt? Jos työntekijän kulut ovat 200 päivää kohden, työnantaja tarvitsee sen 360, jotta voi maksaa palkkaa ja lomarahoja silloin kun tilauksia ei ole joka päivälle. yritykset tuottavat usein siinä 10% tasolla omistajilleen. Olisiko mielestäsi parempi, että se raha olisi osakkeissa ja johdannaisissa, jossa tuotto on riskittömämpää ja varmempaa? Yrittäjä voi oikeasti menettää kaiken säästönsä ja jäädä vielä paljon asuntolainaa enemmän velkaa sillä, että yrityksellä on lainaa. Minä olin jossain vaiheessa 485000 euroa veloissa, toki työllistin aika monta. Ne piti maksaa paljon nopeammin pois kuin asuntolaina, jota oli suurimmillaan kolmannes tuosta. Nyt on parempi tilanne, eikä asunto mene alta, jos työvoimakulut nousevat yli laskutuksen tai tilaukset tippuvat. Monta vuotta otin kuitenkin vain sen verran osinkoa, että sain pakolliset lainamenot maksettua, palkkaa en nostanut juurikaan. Nyt nostan hyvää palkkaa josta maksan verot, mutta osinkoja maksan vain silloin, kun tulos on kova, koska yritystä saa kehitettyä sillä rahalla, tulospalkkiota maksan jatkuvasti työntekijöille. Jos se pitää maksaa palkkoihin, jotka eivät tuota myytävinä tuloksina, yrityskin voi jäädä nopeasti kehityksessä toisten jalkoihin.
Vähän ohi aiheen, mutta meillä on se tilanne, että mies pystyy erittäin harvoin jäämään kotiin sairaan lapsen kanssa. Hän on korkeassa virassa ja ei korvattavissa työssään. Kun minulle taas voidaan hankkia sijainen (jos saadaan) joten meillä on enemmän kuin itsestäänselvää kuka jää kotiin lapsia hoitamaan, jos sairastavat :( Kyllä monesti ottaa päähän varsinkin, jos lapset on kipeinä vähän väliä, mutta minkäs teet.