Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käräytin työnantajalle työkaverini

Vierailija
18.03.2013 |

Työkaverini uskoutui minulle ja kertoi pitäneensä yhden sairauslomapäivän lapsen sairauden takia, vaikka lapsi olikin jo terve ja hoidossa. Valitti olevansa niin väsynyt, että oli pakko pitää yksi huilauspäivä, kun tuntuu että ei jaksa. Sanoin hänelle suoraan, että en voi hyväksyä tuollaista ja että jos ei jaksa niin siihen pitää hakea muuta apua kuin pitää sairauslomaa. Työkaveri puolustautui ja sanoi, että sai voimia jo siitä yhdestä päivästä. Kerroin asiasta pomolle, joka tietysti suuttui ja otti työkaverini puhutteluun. Työkaverin rokulipäivä meni palkattomaksi. Työkaverini ei ole puhunut minulle mitään tämän tapauksen jälkeen ja kuulin muualta, että pelkää työnantajan ottavan yhteyttä myös lapsen päiväkotiin ja kyselevän vielä sieltäkin, että onko lapsi ollut paikalla vai ei. Ei kai päiväkodista tuollaisia tietoja anneta kenellekään? Turhaa huolehtimista työkaverilta, kun jo jäi kiinni valheestaan. Töissä on kyllä nihkeä ilmapiiri tämän takia, joten olenko nyt toiminut jotenkin kauhean väärin? Minusta toimin oikein. 

Kommentit (157)

Vierailija
101/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 11:10"]

Toivottavasti laman myötä näistä lusmuista päästään eroon. Nytkään ei meinaa pienten lasten äidit saada töitä. Mutta ei ihme, kun pinnaaminen näyttää olevan näin yleistä.

Työantajana minäkin palkkaisin miehen.

[/quote]

Mitä jos mies jää hoitamaan sairasta lastaan ja ottaa uupumuksen takia yhden vapaapäivän?

Vierailija
102/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista ylireagointia, jos kyseessä on kuitenkin yksittäinen päivä eikä yleinen tapa ottaa omaa lomaa. Eikä tuossa ole kyseessä edes oma huvittelun halu vaan väsymys. Minulle on joskus ehdotettu ihan työpaikalta, että jäisin kotiin lepäämään, jos olen hoitanut sairasta lasta ja edessä olisi esim. pitkä vuoro tai yövuoro. Toisaalta työni on erittäin vastuullista ja virheitä ei saa tapahtua, joten työkaverit pitää huolta, että ei tulla puolikuntoisena töihin. Työpaikalla on kyllä muutenkin enemmän ongelmana se, että ihmiset tulee töihin kipeänä mikä on erittäin huono juttu. Tunnemme toisemme myös hyvin, joten tiedetään, että kukaan meistä ei saikuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon olisi voinut hoitaa siististi ja rakentavasti, olihan se väärin olla työkaveriltasi pois yksi päivä, ja tosiaan olisi voinut hakeutua lääkäriin uupumuksen takia (olisi suurella todennäköisyydellä saanut pidemmän sairasloman.) Työilmapiiriin ja työyhteisöön tuollainen  saikku poliisina oleminen vaikuttaa aika ikävästi, voi kapsahtaa omaan nilkkaasi. Kun maine kiirii, en usko että kovin moni uskoutuu asioissaan sulle tai entäpä jos itse tarvitset joskus palvelusta, pahoin pelkään että se voi jäädä saamatta.

Vierailija
104/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon vaan ap! Olet saanut vittupään maineen! Odotahan kun karmanlaki käy toteen.

Vierailija
105/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeton poissaolo on ehkä moraalitonta, mutta mikä työpaikan moraalipoliisi sinä kuvittelet olevasi? Kuvittelitko saavasi kantelulla hyvän työntekijän maineen työnantajan silmissä? Minun aiemmalla työpaikallani oli eräs työntekijä, joka alkoi jossain vaiheessa olla liiankin kiinnostunut toisten työvuoroista, että kuka tekee mitä vuoroja ja kellä on tapana ilmoittaa esim. yövuoroista, ettei pääsekään tulemaan tänä yönä. Esimies lähetti sitten kaikille ryhmäsähköpostia, että kuka voisi ottaa sen työvuoron hoitaakseen. Siellä oli kuitenkin ihan riittävästi työntekijöitä, joista löytyi aina joku, joka otti enemmän kuin mielellään esimerkiksi lauantain ja sunnuntain välisen yövuoron itselleen, jos jollekin tuli peruuntuminen. Se tarkoitti tuuraajalle tietenkin lisäpalkkaa. Oikeasti sitä toisten työvuorojen kyttääjää taisi ärsyttää itseään se, että hänen oma työsopimuksensa oli 3-vuorotyö, jota hän ei olisi jaksanut enää tehdä, vaan olisi halunnut tehdä vain päivävuoroja. Lopulta hän sai päivätyönsä, mutta siihen kuuluva työpiste ei ollut yhtä kiinnostava kuin 3-vuorotyön tekijöillä. Kyllä sen näki, että se kyttääjä kaivoi omaa hautaansa siellä työpaikalla. Aika eristetyksi se kyttäävä työntekijä taisi tulla ja lähti lopulta muualle.

Vierailija
106/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: TAPA ITTES. Kaikille parempi niin.

Vierailija
107/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

121 eikö työpaikalla ole jotain vikana jos ei työntekijät jaksa olla töissä? Ihmisistä kun otetaan kaikki ulos ja jäljellä jää burnoutia poteva ihmisraunio? Työnantajan kannattaa pitää alaisistaan huolta niin että ne jaksavat. Kuitenkin kaikkeen löytyy ratkaisu ja yksi mahdollisuus on silloin työntekijälle käydä lääkärissä ja valittaa esimerkiksi selkävaivaa jotta saa sen sairausloman minkä tarvitsee silloin kun sen oikeesti tarvitsee.

Vierailija
108/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te jotka valitatte työnantajia riistäjiksi. Perustakaa itse firma ja pyörittäkää sitä vaikka tappiolla ja antakaa työntekijöillenne palkallista vapaata kun uupuvat / lapsi sairastaa / vanhempi kuolee vanhuuteen jne. Kukaan ei kutsu teitä riistäjiksi mutta firman pystyssä pitäminen voi olla vähän hankalaa... mistä te luulette että se raha tulee millä teidän palkat maksetaan? PUUSTA? Toivottavasti kaikki joudutte yt-neuvotteluissa työttömiksi, ehkä sitten joskus sitä oppisi arvostamaan myös niitä "riistotyöpaikkoja".

Vierailija
109/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:14"]

Ap on naurettava. Kuin pikku lapsi,joka juoksee heti kantelemaan. Kasva aikuiseksi.

[/quote]

Kyllä aikuinen on se joka ei valehtele työnantajalleen lapsensa varjolla. 

Vierailija
110/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:48"]

Juuri näin. 

Aaveemamman mielestä voi käyttää lasta tekosyynä, kun väsyttää.

Jos olisin yrittäjä, niin tuo saikuttelija saisi meilläkin potkut. Ei käräyttäjä

[/quote]

Et kuitenkaan ole yrittäjä. Eikä sinusta onneksesi koskaan tulekaan, koska tuolla asenteella yrityksesi ei pitkään menestyisi. Pysy siis vain kyttääjänä ja käräyttäjänä. Kukin kapasiteettinsa mukaan.

[/quote]

Olen yrittäjä ja meillä on töissä yli 200 työntekijää. Meillä saisi potkut lapsensa sairaudesta valehteleva työntekijä eikä sen käräyttäjä. Elämä nyt vain on sellaista, että arvostan enemmän rehellisiä työntekijöitä (antaisin palkallista vapaata uupumuksen vuoksi jos siitä rehellisesti kerrottaisiin) kuin valehtelijoita. Tälläinen työntekijä voi valehdella monesta muustakin asiasta! Ja mistä tiedän koska se lapsi on oikeasti kipeä? Onneksi työntekijöitä riittää jonoksi asti kun työttömyys vain kasvaa.

Vierailija
111/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkei kannata mennä ns yrityksiin jolla ei oikeesti ole varaa pitää työntekijöitä. Kannattaa mennä kunnon firmoihin töihin koska silloin mahdollisuudet jatkumoon on mahdollista ja heillä on koulutettuja henkilöstöpäälliköitä. Noi alta 10 hengen yritykset ovat monasti ne pahimmat joiden omistajilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua. Ainainen kyttääminen ja vakoileminen ja kova epäluulo työntekijöihinsä. Hyvin usein näiden yrityksien omistajilla on kusi noussut päähän ja tuntevat olevansa suurempia, mahtavampia ja korkeampi arvoisia kuin mitä tasavallan presidentti on. Sekä nämä ovat yleensä ne pomot joilla ei ole minkään näköistä koulutusta henkilöstöasioihin. Vaara on suuri juuri näissä firmoissa pilata oma elämänsä.

Vierailija
112/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis what???

kyllä huomaa, että ootte vaan esimiehiä, ettekä yrittäjiä!! Jumankauta, jos mun alaisesta joku olisi luvatta/asiatta saikulla siitä olisi kyllä helvetti irti! Turha tulla meille lusmuilemaan!!

Vierailija
113/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhteellisuuden tajua?? Teidän idioottien takia teollisuus ja palvelut viedään ulkomaille, jossa tällaisia lusmuilijoita kohtaa aina irtisanominen! Etkä muualle enää pääse, kun sana kiirii...

Vierailija
114/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on perseestä. Kaikin tavoin. On miinus live-elämässään ystävilleen, tutuilleen ja perheelleen. On miinus työelämässä työtovereilleen ja työnantajalleen.

Vierailija
115/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta henkinen pahoinvointi voi olla syy sairauslomalle. 

Vierailija
116/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

140 Oikeassa olet! Petturi tulee kuitenkin saamaan ansionsa mukaan. Ihminen kun ei unohda.

Vierailija
117/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 20:51"]140 Oikeassa olet! Petturi tulee kuitenkin saamaan ansionsa mukaan. Ihminen kun ei unohda. [/quote]

Tuskin unohtavat toisetkaan työkaverit, ei käy kateeksi.

Vierailija
118/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

provo- ihme touhua t. pomo

Vierailija
119/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 16:59"]121 eikö työpaikalla ole jotain vikana jos ei työntekijät jaksa olla töissä? . [/quote]

Selväksihän se tässä on tullut, mikä tuollaisessa työpaikassa on vikana. Siellä ollaan sairaslomalla omalla päätöksellä ilman diagnoosia ja työkaverit hyväksyvät toiminnan keskuudessaan. Paikalla olevat kuormittuvat eivätkä jaksa olla töissä, joten keksivät jokainen vuorollaan itselleen lapsen sairastumisen tai vastaavaa. Ja eiköhän jokainen pidä omalta osaltaan huolen siitä, ettei jää sairaslomissa vähemmälle kuin työkaverinsa.

Vierailija
120/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 17:28"]Ehkei kannata mennä ns yrityksiin jolla ei oikeesti ole varaa pitää työntekijöitä. Kannattaa mennä kunnon firmoihin töihin koska silloin mahdollisuudet jatkumoon on mahdollista ja heillä on koulutettuja henkilöstöpäälliköitä. Noi alta 10 hengen yritykset ovat monasti ne pahimmat joiden omistajilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua. Ainainen kyttääminen ja vakoileminen ja kova epäluulo työntekijöihinsä. Hyvin usein näiden yrityksien omistajilla on kusi noussut päähän ja tuntevat olevansa suurempia, mahtavampia ja korkeampi arvoisia kuin mitä tasavallan presidentti on. Sekä nämä ovat yleensä ne pomot joilla ei ole minkään näköistä koulutusta henkilöstöasioihin. Vaara on suuri juuri näissä firmoissa pilata oma elämänsä. [/quote]

Riippuu ja roikkuu. Mulla on paremmat kokemukset pikkufirmoissa kuin isoista, mutta riippuu varmaan alasta. Palkankorotuksiakaan ei ole tarvinnut pyytäää. Pomo katsoo kyllä työnjälkeä ja joku voi kokea sen kyttäämiseksi, mutta minä olen tuon kyttäämisen ansioista saanut jo pari ylimääräistä palkankorotusta, sen lisäksi on luvattu yksi palkallinen vapaapäivä palkkiona hyvästä työstä. Ei tällaista isoissa saa, vaan niissä on byrokratia yhtä paha kuin valtiolla, mistä myös on kokemusta. Mutta olen suunnitteluinsinööri, missä työn jälki on selkeästi näkyvissä ja ehkä tällä allla on esimiehet täysjärkisempiä kuin jollain muulla alalla. 

Pienissä firmoissa on pienet katteet ja työntekijöiden lintsailut näkyvät heti tuloksessa. Itse teen myös laskut ja näen itse olenko ansainnut palkkani, se jos mikä on palkitsevaa.  Olen paria ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta tehnyt voittoa. Pienessä firmassa työskentelyt vaatii tiettyä asennetta. Eikä minun tarvitse olla kuitenkaan pomon yksityiselämässä mukana ja töitä teen normiajan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kahdeksan