Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käräytin työnantajalle työkaverini

Vierailija
18.03.2013 |

Työkaverini uskoutui minulle ja kertoi pitäneensä yhden sairauslomapäivän lapsen sairauden takia, vaikka lapsi olikin jo terve ja hoidossa. Valitti olevansa niin väsynyt, että oli pakko pitää yksi huilauspäivä, kun tuntuu että ei jaksa. Sanoin hänelle suoraan, että en voi hyväksyä tuollaista ja että jos ei jaksa niin siihen pitää hakea muuta apua kuin pitää sairauslomaa. Työkaveri puolustautui ja sanoi, että sai voimia jo siitä yhdestä päivästä. Kerroin asiasta pomolle, joka tietysti suuttui ja otti työkaverini puhutteluun. Työkaverin rokulipäivä meni palkattomaksi. Työkaverini ei ole puhunut minulle mitään tämän tapauksen jälkeen ja kuulin muualta, että pelkää työnantajan ottavan yhteyttä myös lapsen päiväkotiin ja kyselevän vielä sieltäkin, että onko lapsi ollut paikalla vai ei. Ei kai päiväkodista tuollaisia tietoja anneta kenellekään? Turhaa huolehtimista työkaverilta, kun jo jäi kiinni valheestaan. Töissä on kyllä nihkeä ilmapiiri tämän takia, joten olenko nyt toiminut jotenkin kauhean väärin? Minusta toimin oikein. 

Kommentit (157)

Vierailija
121/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 17:28"]Ehkei kannata mennä ns yrityksiin jolla ei oikeesti ole varaa pitää työntekijöitä. Kannattaa mennä kunnon firmoihin töihin koska silloin mahdollisuudet jatkumoon on mahdollista ja heillä on koulutettuja henkilöstöpäälliköitä. Noi alta 10 hengen yritykset ovat monasti ne pahimmat joiden omistajilla ei ole mitään suhteellisuuden tajua. Ainainen kyttääminen ja vakoileminen ja kova epäluulo työntekijöihinsä. Hyvin usein näiden yrityksien omistajilla on kusi noussut päähän ja tuntevat olevansa suurempia, mahtavampia ja korkeampi arvoisia kuin mitä tasavallan presidentti on. Sekä nämä ovat yleensä ne pomot joilla ei ole minkään näköistä koulutusta henkilöstöasioihin. Vaara on suuri juuri näissä firmoissa pilata oma elämänsä. [/quote]

Riippuu ja roikkuu. Mulla on paremmat kokemukset pikkufirmoissa kuin isoista, mutta riippuu varmaan alasta. Palkankorotuksiakaan ei ole tarvinnut pyytäää. Pomo katsoo kyllä työnjälkeä ja joku voi kokea sen kyttäämiseksi, mutta minä olen tuon kyttäämisen ansioista saanut jo pari ylimääräistä palkankorotusta, sen lisäksi on luvattu yksi palkallinen vapaapäivä palkkiona hyvästä työstä. Ei tällaista isoissa saa, vaan niissä on byrokratia yhtä paha kuin valtiolla, mistä myös on kokemusta. Mutta olen suunnitteluinsinööri, missä työn jälki on selkeästi näkyvissä ja ehkä tällä allla on esimiehet täysjärkisempiä kuin jollain muulla alalla. 

Pienissä firmoissa on pienet katteet ja työntekijöiden lintsailut näkyvät heti tuloksessa. Itse teen myös laskut ja näen itse olenko ansainnut palkkani, se jos mikä on palkitsevaa.  Olen paria ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta tehnyt voittoa. Pienessä firmassa työskentelyt vaatii tiettyä asennetta. Eikä minun tarvitse olla kuitenkaan pomon yksityiselämässä mukana ja töitä teen normiajan. 

[/quote]

Riippuu myös alasta ja koulutuksesta.

Vierailija
122/157 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvassa kuitenkin ovat ne ns hyvät pikku firmat. Mutta onhan niitä tottakai seassa. Yleensä ovat vahvasti sitä toista puolta johtuen juuri siitä ettei yrittäjällä itsellä ole koulutusta hoitaa henkilöstöä. Monesti myös yrittäjät ovat niitä jotka ovat joutuneet hakeutumaan yrittäjiksi koska eivät tule toimeen muitten ihmisten kanssa eli eivät ole sovelutuneet työntekijöiksi huonon luonteensa vuoksi. Yleensä näissä firmoissa ei pysty olemaan sairauslomalla vaikka olisit kuinka kuolemansairas. "Töihin pitää tulla" jotkut jopa soittavat kotiin ja uhkailevat. Sitten monta viikkoa irvistellaan ja pottuillaan pidetystä sairauslomasta. Ei voida yleistää mutta seassa on yrittäjiä jotka niin armottomasti käyttävät ihmisiä hyväksi ja kylvää niihin sellaista pelkoa että alta pois. Ja nämä ovat juuri ne yritykset joita pitäisi varoa koska sellaisen yrityksen palveluksessa pilaa elämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/157 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 07:30"]Monesti myös yrittäjät ovat niitä jotka ovat joutuneet hakeutumaan yrittäjiksi koska eivät tule toimeen muitten ihmisten kanssa eli eivät ole sovelutuneet työntekijöiksi huonon luonteensa vuoksi. [/quote]

No ainakaan tästä viestistäsi ei heijastu korkea sivistys. Yrittäjä ei ole työntekijöiden perhepäivähoitaja, mutta jos jollain on kauhea hinku olla töissä Ek:laisen yrityksen palveluksessa, jonka taitava tj osaa tehdä rahaa saneeraamalla, siitä vaan. Työntekijöiden harrastukset saattavat olla henkilöstöpäälliköllekin työaikaa tärkeämmät, kun johdolla ei ole kykyä kehittää ja saada jotain aikaan.

Voin todeta, että kenelle tahansa yrittäjälle se työsuoritus on se, josta maksetaan. Jos työntekijä pitää työaikanaan kaikkea muuta tärkeämpänä, kannattaa oikeasti hakea se päivähoitopaikka. Yleensä niitä on tarjolla enemmän korkean suhdanteen aikaan siihen saakka, kunnes on seuraavat yt:t. Yrittäjä haluaa pitää kiinni tekijöistään, mutta päivähoitoon meneville se voi olla tylsä paikka. Kuka tahansa yrittäjä odottaa, että töitä tehdään. Ilmeisesti joka työpaikalla se ei ole aivan yhtä selvää.

Vierailija
124/157 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sivistys? Tarkoitit varmastikin ettei tietyillä yrittäjillä ole korkeaa sivistystä? Työskentelen alalla jossa tapaan työkseni yrittäjiä (b-b) ja josta minulla on monien vuosien kokemus. Välillä tekis mieli soittaa jälkikäteen työntekijöille ja sanoa että ettekö huomaa itse mihin "kuseeseen" olette joutuneet. Niissä tapauksissa kun firman vetäjä käyttäytyy kun pahin mahdollinen sika. En ole kertaakaan sitä tehnyt mutta se teko kuuluisi kait ryhmään kansalaisvelvollisuus sekin.

Vierailija
125/157 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:17"]

Mäkin käräytin mun työkaverin kerran. Hänen miehensä ei ole kertaakaan jäänyt kotiin lapsen sairastaessa. Tällä hetkellä 3 lasta ja kaikki alle kouluikäisiä, eli sairaana on oltu ja paljon.

Työkaveri sitten soitti ja sanoi Ville on kipeänä, jäävät kotiin. Eipä mennyt kauaa kun oli pakko soittaa työkaverille hänen keskenjättämästään työasiasta ja hahaa, taustalla kuului tietyn kauppakeskuksen kuulutus. Olin ennen puhelimeen vastaamista soittanut ainakin 5 krt ja laittanut tekstiviestin nyt on pakko soittaa takas, kun työ on jäänyt pahasti kesken.

Kun seuraavana päivänä tuli töihin, pomo pyysi lapsen lääkärintodistusta ja tietenkään kun ei ollut sellaista esittää, tuli palkatonta.

Voidaan olla reiluja ja jne, mutta tää työkaveri ei ole kertaakaan ollut kokonaista kuukautta töissä, joka kuukausi on vähintään sen 3 pv sairaan lapsen kanssa kotona.

Nyt pomo alkoi tekemään niin että miehen pitää myös tuoda töistä todistus että tämä on ollut töissä, koska kerran työkaveri jäi kiinni.

Tuskin oli eka kerta kun teki moista.

Lapsi ei hirveen kipeä ollut jos pitää keskustaan, heiltä 25 km päähän lähteä sairaan lapsen kanssa. En usko.

[/quote]

Tällaista en itekkään ymmärrä. Olisin mieluusti töissä ilman turhia poissaoloja kun työtön opiskelija tällä hetkellä.

Vierailija
126/157 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 11:15"]

En ikina karayttaisi tyokaveria tyonantajalle. Erittain epalojaalia.

[/quote]

Kyllä käräyttäisit, jos se käyttäisi tekosyynä lapsen sairautta ja kävisikin hakemassa autokaupasta uuden autonsa. Lapsi olikin ihmeellisesti parantunut todella kovasta flunssasta seuraavaksi päiväksi kouluun. Näppärää ja sulle ilmeisesti ihan ok?

Vierailija
127/157 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 11:15"]

En ikina karayttaisi tyokaveria tyonantajalle. Erittain epalojaalia.

[/quote]

Kyllä käräyttäisit, jos se käyttäisi tekosyynä lapsen sairautta ja kävisikin hakemassa autokaupasta uuden autonsa. Lapsi olikin ihmeellisesti parantunut todella kovasta flunssasta seuraavaksi päiväksi kouluun. Näppärää ja sulle ilmeisesti ihan ok?

[/quote]

Voi ei. Paljastit juuri miksi käräytit. Syynä oli kateus, koska työkaverisi kävi autokaupasta hakemassa uuden autonsa.

Vierailija
128/157 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatanan kusipäälumppu. Toivottavasti et saa sairaslomaa syöpääsi

Vierailija
129/157 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vihaan näitä turhia saikuttajia. Sen verran usein olen joutunut tekemään näiden työt. Tosi kiva vielä kun soittelevat töiden jälkeen kuulumisia ja pyytelevät kahville. "Juu en taida jaksa nyt kahvitella kun tein tänään sinunkin työsi omieni lisäksi"!

Ei mitään sympatioita näille. Ovat hankaloittaneet vielä rehellistenkin työntekijöiden sairasloman saantia kun työnantajaa vaatii nykyään jokaisesta sairaslomasta lääkärintodistuksen.

Vierailija
130/157 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittu mitä porukkaa!!!Hoitakaa nyt jumaliste vaan omat asianne! Mua ainaka kenenkää sairauslomat kiinnosta hevonpaskaa. Hyi minkälaisia ihmisiä.

Vierailija
131/157 |
22.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moraalisesti toimit oikein, mutta itse olisin hoitanut homman toisin. Jos minun työkaverini kertoisi minulle, että väsymyksen takia otti yhden vapaan lapsensa varjolla, niin olisin myös mennyt pomon puheille. Itse olisin tosin kertonut olevani huolissani työkaverista ja hänen jaksamisestaan. Olisin toivonut, että pomoni olisi kysellyt työkaverini vointia ja he olisivat sitten yhdessä keskustelleen asiasta kehittävästi.

Nyt sait niskoillesi vasikan maineen, teidän kaikkien yllenne huonon ilmapiirin ja todennäköisesti työkaverillesi vielä pahemman olotilan.

Uskon, että työkaverisi uskoutui sinulle, koska hän pyysi apua sanomatta sitä. Avun sijaan heititkin työkaverisi päälle lisää paskaa niskaan :(

Itse siis myös vihaan säännöllisiä saikuttajia, onneksi sellaisia ei ole työyhteisöissäni koskaan ollut. En kuitenkaan usko, että sairasloma oli pelkkää laiskottelua, vaikka peitetarinana käytettiinkin lasta. Ehkä työkaverisi ei vain kehdannut antaa pomollensa lappua, jossa kerrottiin omasta väsymyksestä. Sellaista se työmaailma teettää. Ei taida teidän pomonnekaan olla kovinkaan kummoinen, jos hänelle ei uskalla yhtään avautua.

Vierailija
132/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 09:23"]

Kusipää. Minusta se ei ole pinnaamista, jos on OIKEASTI väsynyt. Lapsi on ollut sairaana ja valvottanut esm. monta yötä. Ap:lla ei taida itsellään olla lapsia.

[/quote]

Tän pinnaamisen olis voinu tehdä ihan luvan kanssa, mutta ei, pitää valehdella ja nostaa palkkaa. Luvan kanssa olisi saanut ehkäpä viikonkin vapaata?!? Eihän tuollainen yksi päivä auta mitään jos on todella poikki. Kohta tarvii taas yhden päivän ja sit joskus taas toisen. Lopuksi huijaaja jää kiinni ja alkaa kiukuttelu sekä muiden syyttely. Itsehän ei ole tehty mitään väärää. Toihan on ihan rattijuopon käytöstä.

Vierailija
133/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään hyväksy sitä, että lintsataan lapsen sairauden varjolla töistä, koska juuri siitä tuossa oli kyse. Jos toipumislomaa sairaan lapsen hoidosta tarvitaan, se haetaan ihan omaan piikkiin työterveydestä tai pyydetään esimieheltä. Tosin minä en menisi kielimään siitä työnantajalle, ainakaan yhdestä kerrasta, vaan sanoisin suoraan mielipiteeni sille, joka näin tekee. Jos homma toistuisi jatkuvasti ja työt tulisivat muiden niskoille, sitten menisin kyllä työnantajan juttusille.

Vierailija
134/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on av-mammat lainkuuliaista ja korkean moraalin omaavaa porukkaa, kun tällaisesta yhdestä päivästä tulee näin hirveä haloo. Tietäisittepä mitä tapahtuu esim. rakennusalalla missä työkunnossa ei aina todellakaan olla tai töihin ei edes ilmoiteta, jos ei olla tulossa jne. Ja toisekseen mua niin risoo tää av-mammojen kauhea moralisointi asiassa kuin asiassa ihan kuin itse eläisivät täydellisen rikkeetöntä elämää. 

Vierailija
135/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:05"]

Kyllä on av-mammat lainkuuliaista ja korkean moraalin omaavaa porukkaa, kun tällaisesta yhdestä päivästä tulee näin hirveä haloo. Tietäisittepä mitä tapahtuu esim. rakennusalalla missä työkunnossa ei aina todellakaan olla tai töihin ei edes ilmoiteta, jos ei olla tulossa jne.

[/quote]

No arvaapa huviksesi, miksi rakennusyritykset eivät enää palkkaa suomalaisia. Muista kansallisuuksista löytyy työhalukasta väkeä.

Vierailija
136/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on naurettava. Kuin pikku lapsi,joka juoksee heti kantelemaan. Kasva aikuiseksi.

Vierailija
137/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:10"]

Kyllä on av-mammat lainkuuliaista ja korkean moraalin omaavaa porukkaa, kun tällaisesta yhdestä päivästä tulee näin hirveä haloo. Tietäisittepä mitä tapahtuu esim. rakennusalalla missä työkunnossa ei aina todellakaan olla tai töihin ei edes ilmoiteta, jos ei olla tulossa jne.

[/quote]

No arvaapa huviksesi, miksi rakennusyritykset eivät enää palkkaa suomalaisia. Muista kansallisuuksista löytyy työhalukasta väkeä.

[/quote]

Muahahahhahaa :-D tasan tarkkaan ne ulkomaalaiset palkataan alhaisempien palkkakustannusten takia. 

Vierailija
138/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin käräytin mun työkaverin kerran. Hänen miehensä ei ole kertaakaan jäänyt kotiin lapsen sairastaessa. Tällä hetkellä 3 lasta ja kaikki alle kouluikäisiä, eli sairaana on oltu ja paljon.

Työkaveri sitten soitti ja sanoi Ville on kipeänä, jäävät kotiin. Eipä mennyt kauaa kun oli pakko soittaa työkaverille hänen keskenjättämästään työasiasta ja hahaa, taustalla kuului tietyn kauppakeskuksen kuulutus. Olin ennen puhelimeen vastaamista soittanut ainakin 5 krt ja laittanut tekstiviestin nyt on pakko soittaa takas, kun työ on jäänyt pahasti kesken.

Kun seuraavana päivänä tuli töihin, pomo pyysi lapsen lääkärintodistusta ja tietenkään kun ei ollut sellaista esittää, tuli palkatonta.

Voidaan olla reiluja ja jne, mutta tää työkaveri ei ole kertaakaan ollut kokonaista kuukautta töissä, joka kuukausi on vähintään sen 3 pv sairaan lapsen kanssa kotona.

Nyt pomo alkoi tekemään niin että miehen pitää myös tuoda töistä todistus että tämä on ollut töissä, koska kerran työkaveri jäi kiinni.

Tuskin oli eka kerta kun teki moista.

Lapsi ei hirveen kipeä ollut jos pitää keskustaan, heiltä 25 km päähän lähteä sairaan lapsen kanssa. En usko.

Vierailija
139/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:15"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 16:10"]

[/quote]

[/quote]

Muahahahhahaa :-D tasan tarkkaan ne ulkomaalaiset palkataan alhaisempien palkkakustannusten takia. 

[/quote]

Nimenomaan. Suomalaisille on turha maksaa kovempaa palkkaa, koska he eivät käy töissäkään kuin puolet ajasta. Mutta itse ovat itsensä siihen jamaan ajaneet.

Vierailija
140/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahahah!!! Miten paska firma teillä on! Kauheeta, ap:n kannattaisi nyt oikeasti saada munaa, olet varmasti nainen ja taidat olla aika syrjitty... säälittävä olento :( Toivon todella, etä sulla ei ole lapsia, ei enempää idiootteja tähän maailmaan!! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan