Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käräytin työnantajalle työkaverini

Vierailija
18.03.2013 |

Työkaverini uskoutui minulle ja kertoi pitäneensä yhden sairauslomapäivän lapsen sairauden takia, vaikka lapsi olikin jo terve ja hoidossa. Valitti olevansa niin väsynyt, että oli pakko pitää yksi huilauspäivä, kun tuntuu että ei jaksa. Sanoin hänelle suoraan, että en voi hyväksyä tuollaista ja että jos ei jaksa niin siihen pitää hakea muuta apua kuin pitää sairauslomaa. Työkaveri puolustautui ja sanoi, että sai voimia jo siitä yhdestä päivästä. Kerroin asiasta pomolle, joka tietysti suuttui ja otti työkaverini puhutteluun. Työkaverin rokulipäivä meni palkattomaksi. Työkaverini ei ole puhunut minulle mitään tämän tapauksen jälkeen ja kuulin muualta, että pelkää työnantajan ottavan yhteyttä myös lapsen päiväkotiin ja kyselevän vielä sieltäkin, että onko lapsi ollut paikalla vai ei. Ei kai päiväkodista tuollaisia tietoja anneta kenellekään? Turhaa huolehtimista työkaverilta, kun jo jäi kiinni valheestaan. Töissä on kyllä nihkeä ilmapiiri tämän takia, joten olenko nyt toiminut jotenkin kauhean väärin? Minusta toimin oikein. 

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:00"]

Onkohan tänne kirjoittelijoista suurin osa vankeja, kun vasikoiminen on kaikkein pahinta ja kunnian ja omantunnon noudatattaja on pohjasakkaa, joka eristetään työyhteisöstä.

[/quote]

Kukaan ei pidä kantelijasta, kyllä hän jää yksin.

Vierailija
22/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 22:55"]

Väärin, täällä eräs joka ihmettelee ap:n käytöstä, itse olisin menetellyt toisin tuossa tilanteessa, jos olisi sattunut omalle kohdalle. Ja ei, en samaistu käräytettävään henkilöön, kun ei ole mitään aihetta siihen :)

[/quote]

niin juuri ;-)

Saat tästä hyvästä positiivisen peukun, tuollaiseen kirjoitukseen niin hauskan odotetun läpinäkyvä vastaus. Aivan kuin "viattomat" kuudesluokkalaiset. Jostain syystä sinulla syntyi tarve ilmoittaa, etten minä ainakaan... Ei varmaan mitään tekemistä omalla tunnolla?

[/quote]

Mulla on täysin puhdas omatunto, kiitos huolenpidosta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, AP! Siipeilijä on aina siipeilijä ja muuttuu aina röyhkeämmäksi. Kannattaa laittaa piste heti alkuunsa tuollaiselle toiminnalle. Kun lapseni ovat kipeänä, se on minun ongelmani eikä työnantajani. Itse olen päättänyt hankkia lapsia. Kärsin myös perinnöllisestä unettomuudesta, ja joskus voi mennä kolmekin yötä etten ole nukkunut minuuttiakaan. Taas, tämä on minun ongelmani, ei työnantajan. Kyllä töissä kuin töissä pärjää päivän jos muutamankin uupuneena.

Vierailija
24/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:04"]

Onkohan tänne kirjoittelijoista suurin osa vankeja, kun vasikoiminen on kaikkein pahinta ja kunnian ja omantunnon noudatattaja on pohjasakkaa, joka eristetään työyhteisöstä.

[/quote]

[/quote]

Kyllä meillä kerrotaan heti. Saikut kuuluu tulospalkkion piiriin ja vähentävät solun tuottavuutta, kun tuotetut verrataan kokonaistuntimäärään. Jos selviää luvaton saikuttelija, ne tunnit vähennetään, eikä tuotto työpäivää kohden sen takia tipu. Käytännössä sairaslomaviikolla on tuskaa päästä edes tulospalkkiotason vaatimaan perusjoutuisuuteen. Kaikki saikuttelijat oikeasti vähentävät sitä tuottoa melko paljon, kun kaikki mitä tehdään menee myyntiin ja tulos tulee yksinkertaisella laskulla myynnistä/tehdyt tunnit kullekin solulle solun jakokertoimella.

Vierailija
25/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:31"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä meillä kerrotaan heti. Saikut kuuluu tulospalkkion piiriin ja vähentävät solun tuottavuutta, kun tuotetut verrataan kokonaistuntimäärään. Jos selviää luvaton saikuttelija, ne tunnit vähennetään, eikä tuotto työpäivää kohden sen takia tipu. Käytännössä sairaslomaviikolla on tuskaa päästä edes tulospalkkiotason vaatimaan perusjoutuisuuteen. Kaikki saikuttelijat oikeasti vähentävät sitä tuottoa melko paljon, kun kaikki mitä tehdään menee myyntiin ja tulos tulee yksinkertaisella laskulla myynnistä/tehdyt tunnit kullekin solulle solun jakokertoimella.

[/quote]

Että tulospalkkkiota, onneksi ei kuulu toimenkuvaan. 

Vierailija
26/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:31"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Millä alalla olet? Itse olen aina "pyöritellyt papereita" julkisella sektorilla.

Kuulostaa hirveältä.

Vierailija
27/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 21:08"]

Ihan käsittämätöntä touhua ap:lta. Saikkua olisi lääkäriltä taatusti tullut joka tapauksessa. 

[/quote]

Jos saikkua olisi tullut, olisi silloin pitänyt ilmoittautua saikulle. Kyllä tuntuu rehellisyys olevan  aika aliavostettua. Epäluottamus käy irtisanomisperusteeksikin! Jos ap olisi jättänyt tuon kertomatta ja asia olisi selvinnyt työnantajalle, hänet luettaisiin samaan lintsareiden klikkiin. Ap:lla on kuitenkin oma elantokin mietittävänä ja mahdollinen oma eteneminen tai sen pysähtyminen. Pitäisikö se riskeerata, kun yhden lintsarin omaatuntoa alkoi soimata juuri hänelle jutellessaan?

Vierailija
28/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten asia olisi selvinnyt pomolle, ei mitenkään yleensä.

Vierailija
29/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi ihmeessä ei voi olla lojaali myös työnantajalle?"

Voi tietysti. Mutta siellä työpaikalla on yksi pomo ja monta työkaveria. Työkavereiden miestä ap on nyt kusipääluopio, joka puukottaa heti tilaisuuden tullen selkään.

Lapsellista mennä kielimään jostain yksisttäisestä turhasta poissaolosta.

Minä olisin leimannut tuon kielikellon saman tien valehtilijaksi.

Vierailija
30/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:34"]

[/quote]

Otan osaa. Meillä tulee normaalipalkka ja sen päälle tulospalkka. Jos joutuisuus nousee perusjoutuisuutta korkeammalle, työnantaja pääsee tulostasolle ja me saadaan osuus siitä, kovimmillaan voi päästä tasolle, jossa palkkaan tulee puolet lisää, mutta se edellyttää jo niin kovaa tahtia, ettei siihen päästä kuin silloin tällöin. Yhden päivän poissaolo viikolla tarkoittaa juuri niiden tuntien menetystä siitä tulostasosta, mutta palkatonta poissaoloa ei lasketa. Joskus joku sairastuu ja silloin on syytä sairastaa. Tuskin kukaan voi oikeasti sairaana ylläpitää hyvää joutuisuuttakaan, eikä omaa terveyttä kannata riskeerata samalla sairastuttamalla muita ja aiheuttamalla muille poissaoloja.

Vierailija
31/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hävettää vieläkin kun joskus ala-asteella kantelin jotain tyhjänpäiväisyyksiä opettajalle ja toiset tekee tätä aikuisenakin! Mä en koskaan saanut hymytyttö-patsasta, etkä sais ap sinäkään. Tuosta leimasta voi olla vaikea päästä.

Vierailija
32/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sitä työkaveria nyt vituttaa, ettei mennyt uupuksen takia itse lääkäriin ja ottanut viikkoja sairauslomaa, johon hänellä olisi ollut oikeus.

Hän ajattelin klaarata, että selviää yhdellä ylimääräisellä vapaalla. Sehän selkeesti jelppas.

Tokihan tämä provo, koska järkevä ihminen ei uskoutuisi kusipäälle.

Vierailija
33/157 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin antanut ekan kerran mennä korvista ohi ja toisella kerralla sanonut, että meillä on täällä kyllä ihan tarpeeksikin töitä, että vielä kehtaat lintsata. Kolmannella olisi jo rääkynyt ääneen kaikille.

Yhden mogan saa kaikki anteeksi.

Vierailija
34/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:50"]

Voi tietysti. Mutta siellä työpaikalla on yksi pomo ja monta työkaveria. Työkavereiden miestä ap on nyt kusipääluopio, joka puukottaa heti tilaisuuden tullen selkään.

[/quote]

Moniko niistä työkavereista maksaa palkkaa? Luulen, ettei monikaan, mutta yksi pomo sen maksaa. Missäköhän kaupan kassalla tai viraston homeisessa nurkassa tämä ap:ta vastaan hyökännyt porukka on töissä? Kuulostaa niin ammattiänkyröiden punanuttuisten vasureiden jutuilta. Henkilöiden, jotka eivät odota työpaikalta mitään muuta kuin työkavereiden seuraa ja päivähoitopaikkaa muutamaksi kymmeneksi vuodeksi, kunnes pääsee eläkkeellä odottamaan itseään vastaavan laiskanpulskean perushoitajan vaipanvaihtoa ja anomaan, että joku kuskaisi joskus peilin eteen, jotta voi harjata hiukset.

Ps. Please, mahdollisimman monta miinuspeukkua. Tässä ketjussa olisin ylpeä siitä.

Vierailija
35/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkään olin vaan kiinnittänyt huomiota otsikkoon mutta nyt avasin ketjun. Tämähän oli vielä paljon provompi kuin kuvittelinkaan.

Vierailija
36/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 00:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:50"]

[/quote]

Moniko niistä työkavereista maksaa palkkaa? Luulen, ettei monikaan, mutta yksi pomo sen maksaa. Missäköhän kaupan kassalla tai viraston homeisessa nurkassa tämä ap:ta vastaan hyökännyt porukka on töissä? Kuulostaa niin ammattiänkyröiden punanuttuisten vasureiden jutuilta. Henkilöiden, jotka eivät odota työpaikalta mitään muuta kuin työkavereiden seuraa ja päivähoitopaikkaa muutamaksi kymmeneksi vuodeksi, kunnes pääsee eläkkeellä odottamaan itseään vastaavan laiskanpulskean perushoitajan vaipanvaihtoa ja anomaan, että joku kuskaisi joskus peilin eteen, jotta voi harjata hiukset.

Ps. Please, mahdollisimman monta miinuspeukkua. Tässä ketjussa olisin ylpeä siitä.

[/quote]

yleensä niiden työkavereiden seurassa joutuu olemaan enemmän kuin pomon. Työ muuttuu vaan niin vittumaiseksi, jos henki huononee. Siinä ei sitten ne palkatkaan auta.

Vierailija
37/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ap ei toiminut oikein, koska hän ei käräyttänyt ketään sellaista lusmuilijaa, joka ei olisi saanut oikeastikin sairauslomaa, jos olisi vain hakenut. Hän teki siis vain "teknisesti väärin", muttei ollut pois töistä huvikseen.

itse tiedän mitä uupumus on, enkä minäkään hakenut silti sairaslomaa. Itselleni tuli yleensä siinä vaiheessa flunssa kun olin tosi uupunut ja sain levähdyksen. 

Minulla todettiin myöhemmin monia vuosia kärsittyäni uupumista aiheuttava sairaus joka selitti oloni. Enkä itsekään tiennyt siitä ennen kuin se selvisi! Joten hävetkää te, jotka väitätte, ettei ap:n työkaveri voinut tarvita lepoa; ihan hyvin voi, vaikka syy ei olisi teidän tiedossanne! (Tai ap:n) 

Siksi juuri ei pitäisi mennä sekaantumaan toisten asioihin, kun koskaan ei voi tietää, mikä siellä taustalla TODELLISUUDESSA on.

Vierailija
38/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 00:08"]

yleensä niiden työkavereiden seurassa joutuu olemaan enemmän kuin pomon. Työ muuttuu vaan niin vittumaiseksi, jos henki huononee. Siinä ei sitten ne palkatkaan auta.

[/quote]

Itselläni ainakin on vielä itsetuntoa ja kunnianhimoa sen verran tallella, että siirryn eteenpäin, kun työn henki alkaa haisemaan ja työpaikalla aikaansaamisen sijaan pidetään lusmuja ja muita luusereita suurina sankareina. Jos joutuisin jonkun käräyttämään, siihen olisi aihettakin. Elämässä on paljon enemmän kuin vain se työpaikka, mutta sukulaisten seurasta ja harrastuksiltakin saa paljon enemmän, kun töissä onnistuu ja firma menestyy. Kaikki nauttii enemmän firmassa, jossa ei kyräillä, kun toinen tekee oikeasti ja tosissaan töitä. On turha kaveerata liikaa tuollaisten luusereiden kanssa, seura tekee liian helposti kaltaisekseen ja itsekin alkaa hyväksymään itseltään heikompaa tasoa.

Pitää ammattiylpeyttä olla sen verran, että kun töitä tehdään, hommat tehdään kunnolla. Jos sairastetaan tai väsytään, senkin pystyy tekemään rehellisesti. En keksi paljoa epärehellisempää kuin se, joka lapsensakin vetää tuollaiseen omaan lusmuiluun mukaan. Kuka enää sen jälkeen ottaa todesta, että äiti välittäisi lapsestaan? En voisi kuvitellakaan, että laittaisin vastuuntuntoni lapsesta tuollaisella selityksellä kyseenalaiseksi kenenkään, edes työtoverini silmissä kyseenalaiseksi.

Vierailija
39/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä parku väärinpelaajan puolesta! Minusta voisimme kaikki paljon paremmin, jos meistä useammallakin olisi rohkeutta puuttua kaikenlaisiin hyväksikäyttötapauksiin, rattijuopumuksiin, veronkirtoon, ns. harmaaseen talouteen, vakuutuspetoksiin, parisuhteessa pettämiseen jne.

Rehellisyydellä ja suoraselkäisyydellä Suomessa on pärjätty - ennen...

Vierailija
40/157 |
19.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 00:25"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 00:08"]

[/quote]

Itselläni ainakin on vielä itsetuntoa ja kunnianhimoa sen verran tallella, että siirryn eteenpäin, kun työn henki alkaa haisemaan ja työpaikalla aikaansaamisen sijaan pidetään lusmuja ja muita luusereita suurina sankareina. Jos joutuisin jonkun käräyttämään, siihen olisi aihettakin. Elämässä on paljon enemmän kuin vain se työpaikka, mutta sukulaisten seurasta ja harrastuksiltakin saa paljon enemmän, kun töissä onnistuu ja firma menestyy. Kaikki nauttii enemmän firmassa, jossa ei kyräillä, kun toinen tekee oikeasti ja tosissaan töitä. On turha kaveerata liikaa tuollaisten luusereiden kanssa, seura tekee liian helposti kaltaisekseen ja itsekin alkaa hyväksymään itseltään heikompaa tasoa.

Pitää ammattiylpeyttä olla sen verran, että kun töitä tehdään, hommat tehdään kunnolla. Jos sairastetaan tai väsytään, senkin pystyy tekemään rehellisesti. En keksi paljoa epärehellisempää kuin se, joka lapsensakin vetää tuollaiseen omaan lusmuiluun mukaan. Kuka enää sen jälkeen ottaa todesta, että äiti välittäisi lapsestaan? En voisi kuvitellakaan, että laittaisin vastuuntuntoni lapsesta tuollaisella selityksellä kyseenalaiseksi kenenkään, edes työtoverini silmissä kyseenalaiseksi.

[/quote]

Ja sinäkin keksit ihan päästäsi nämä lusmut. Ihmisillä voi olla uupumusta, vaikkei se "näy" päällepäin. Sitä paitsi suomalaiselle ei ole kauhean helppo sanoa, eetn jaksa, mieluummin selitetään vaikka mitä tekosyitä, jotka muut tulkitsevat valehteluksi. Se on iso häpeä kuule, kun ei jaksa! Mutta harvoin siihen apua saa, jos syy ei ole lääkäreiden tunnistama. 

Ja sellaisia syitä ovat vaikkapa lisämunuaisten uupumus ja monet muutkin tilat, joissa ihmisestä ei löydy mitään vikaa, mutta ihminen ei silti tahdo jaksaa. Sitä saa hävetä ja salailla muilta, koska ovat käsityksiltään juuri kuin sinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän