Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Riita rahoista hoitovapaalla

Vierailija
13.03.2019 |

Olen hoitovapaalla (yhteisestä sopimuksesta), mies töissä. Saan verojen jälkeen hieman alle 400 euroa, johon sisältyy lapsilisä. Käytän tuon kaiken lapsen lääkkeisiin, vaippoihin, omiin lääkkeisiini ja sellaisiin omiin pakollisiin juttuihin kuten hammastahna ja tamponit (minun ja lapsen lääkkeet ja lapsen allergiamaidot maksaa jo melko ison potin kuussa). En harrasta mitään, en käy leffassa, ravintolassa enkä osta vaatteitakaan itselleni. Mies maksaa vuokran, bensat, ja perheemme ruoat ja muita pakollisia menoja. Mieskään ei käy leffassa eikä ravintoloissa, eli elintasomme on sinänsä sama. Miehellä on yksi lapsi ennestään, jonka elatusmaksuja hän maksaa muutaman satasen kuussa.

Miehen mielestä pitää riittää, että hän maksaa vuokran ja ruokia ja muita aivan pakollisia asioita. Nyt minua on pyydetty ystävien kanssa leffaan ja sen jälkeen syömään, ja tällainen ilta tietenkin maksaisi noin 40-50 euroa. Itselläni ei ole siihen rahaa, koska pakolliset menot syö tuon vajaa 400 euroa.. Mies ei halua antaa minulle rahaa, että voisin joskus käydä jossain, ostaa joitain vaatteita tai sellaista "ei-pakollista". Lisäksi isäni 70-vuotisjuhlat on ensi kuussa ja meidän pitäisi sillä matkalla yöpyä yksi yö hotellissa, kun on sen verran kaukana ja ostaa joku lahjakin. Mies sanoo, että ei halua laittaa rahojaan minun suvun lahjoihin ja minun suvun takia hotelliöihin. Hän laittaa kaiken ylijäävän palkastaan säästöön uutta autoa varten.

Miten te muut jaatte perheen rahat ja menot hoitovapaalla? Onko mieheni epäreilu, kun minulla ei ole nyt mahdollisuutta mihinkään, mikä maksaisi vähän? Meillä ei ole tukiverkkoa, joka voisi hoitaa lasta, jotta tekisin muutamia työpäiviä, vaan pitäisi palkata lapsenvahti, jonka palkka onkin sitten sama kuin minun saama sen työvuoron palkka.

Kommentit (502)

Vierailija
1/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko miehesi tienaa?

Vierailija
2/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kotiin samoilla ehdoilla. Tippuu elatusmaksukin.

Vierailija
4/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).

Vierailija
5/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi jäänyt hoitovapaalle ellei olisi yhtään puskuria.

Ehkä isäsi järjestää matkan ja majoituksen sinulle ja lapselle syntymäpäivilleen? Ja toki kerrot myös miehen äidille sopivsn tilaisuuden tullen millaisen helmen hän onkaan kasvattanut ;)

Älkää hankkiko enempää lapsia.

Vierailija
6/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko miehesi tienaa?

Netto noin 2600 € kuussa. Ap

Vierailija
7/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sullahan ei ole tällä hetkellä rahaa lapsen elatukseen. Miehen kuuluu lain mukaan maksaa lapsen kulut (= vanhemmat osallistuvat kykynsä mukaan, sulla ei yhteisen sopimuksen takia ole nyt elatuskykyä).

Leffat ja hotelliyöt ei taida kuulua elatukseen....

Vierailija
8/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä tietysti keskustelit raha-asioista miehesi kanssa jo ennen kuin aloit tehdä lapsia? Ja sitten mies yhtäkkiä vain muutti mielensä, etkä sinä voinut sille mitään?

Vierailija
9/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi päiväkotiin ja menet töihin. Harmillinen vaihtoehto, mutta jos ei rahaa ole, niin eipä paljon muuta voi.

Me molemmat haluamme, että lapsi voi olla vielä kotona, koska on vasta 11 kk ikäinen. Mies senkin takia, että hän haluaa tehdä pitkiä työpäiviä, ja minun kotonaolo mahdollistaa ne, kun hän ei joudu hakemaan tai viemään päiväkotiin. Miehen palkasta jää siis joka kuukausi menojen jälkeen vähän rahaa yli, mutta hän haluaa, että ne laitetaan kaikki säästöön uutta autoa varten. Eli periaatteessa rahaa olisi, jos niitä ei pitäisi kaikkea säästää. Minun mielestä meidän nykyinen auto on riittävä, vaikka ei tietenkään mikään aivan uusi. Ap

Vierailija
10/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuossa tapauksessa sun kannattaa mennä töihin. Tai tienata rahaa ns. yllätysmenoihin/huvimenoihin keikkatöillä. 

Vierailija
11/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat laskuttaa lastenhoidosta. 

Vierailija
12/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitat siis niitä lapsen lääkkeitä ja allergiamaitoja ja sellaisia, johon se minun hoitovapaaraha kuluu nyt? Ap

Vierailija
13/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet tuollaisen ihmisen kanssa? 

Vierailija
14/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon teidän tuloilla hoitomaksu on? Puolet siitä kuuluisi miehen maksettavaksi, jos palaat töihin. Muistuta miestä myös siitä, miten hänen elämä muuttuu, kun kotityöt ja lapsenhoito menee sitten puoliksi.

Jos olisit oma lapsi, niin ilman muuta me vanhemmat maksaisimme sinun ja lapsen matkakulut, hotellin ja ruuat. Lahjaa ei edes odotettaisi, jo teidän paikalle saapuminen käy lahjasta. Vävy voi miettiä, tuleeko vai ei, mutta omakustanteisesti.

Vierailija
15/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sinä tietysti keskustelit raha-asioista miehesi kanssa jo ennen kuin aloit tehdä lapsia? Ja sitten mies yhtäkkiä vain muutti mielensä, etkä sinä voinut sille mitään?

Tietenkin keskustelimme etukäteen, ja sovittiin, että mies maksaa vuokrat ja ruoat jne. Mutta ei puhuttu yksityiskohtaisesti kaikista vaipoista, lääkkeistä jne, koska ei tiedetty, että lapsi tulee olemaan allerginen ja tarvitsemaan eräitä lääkkeitä. Kuinka moni oikeasti puhuu ennen raskautta siitä, että maksaako mies jonkun yksittäisen leffalipun?? Ap

Vierailija
16/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leffat ja hotelliyöt ei taida kuulua elatukseen....

Joskus kannattaa joustaa, sitä voi itse olla joskus saamapuolella.

Vierailija
17/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tämmöinen tyhmä ukko. Minäkin jään hoitovapaalle tästä seuraavasta ja miehen tuloilla eletään sitten ja minun miehelle se on sanomattakin selvää että pääsen omiin juttuihin ihan kuin ennenkin.

Vierailija
18/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ole ongelmaa ollut meillä. Minun ansiosidonnainen vanhempainrahani on noin 1400€/kk plus lapsilisä. Siitä laitan ison osan säästöön ja lopulla ostan lapsen vaatteita ym tarvikkeita jos tarvitsee, ja kaikkea muuta "ei-pakollista". Mies maksaa asumisen, autot, ruuat, päivittäistavarat, laskut, eli kaikki pakolliset menot.

Vierailija
19/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuossa tapauksessa sun kannattaa mennä töihin. Tai tienata rahaa ns. yllätysmenoihin/huvimenoihin keikkatöillä. 

Ne keikkatyöt ei tuota minulle tuloa, koska se lapsenvahdin palkka on sama kuin minun palkka. Mies tekee pitkää päivää itse, eli en pääse töihin siten, että mies olisi lapsen kanssa silloin kotona, ja minun alalla ei ole ollenkaan viikonloppukeikkoja. Ja jos mies maksaisi sen lapsenvahdin niin paljon helpompi olisi, jos hän antaisi minulle sen saman rahan suoraan eikä tarvisi palkata ketään. Ap

Vierailija
20/502 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ihmettele että makselee jo jollekin elatusmaksuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yksi