Mitä maksaisit tutulle lapsesi valokuvauksesta?
Mitä olisit valmis maksamaan tutullesi, joka ottaisi lapsestasi 1-vuotiskuvat? Ei studiossa vaan kotonasi. Kuvat on kylläkin tosi hyviä, kuvaaja puoliammattilainen. Onko 40 euroa mielestäsi paljon vai vähän 30 kuvasta?
Kommentit (27)
Mulle kaveri tarjosi kahvit ilman maitoa tai pullaa, olihan minun onneni saada etuoikeus kuvata hänen pienokaistaan parin tunnin suostuttelun ja pakkonaurattamisen verran.
Vähän noin isosta määrästä kuvia olettaen että niitä joutuu käsittelemään.
40 euroa on tosi vähän jos hän myös käsittelee kuvat. Jos vain räpsii ja siirtää muistikortilta koneellesi, tuo on ok summa. Riippuu tietysti vähän kuvauksen kestosta ja käytetystä kalustosta. Jos menee tuo 4:n mainitsema 2h ja rakentaa valaisun ym. niin maksaisin enemmän.
Viitosen kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni todella vähän, jos kuvia pitää käsitellä. Minäkin olen puoliammattilainen ja laskutan kuvauksen kulutetun ajan, kuvien määrän ja kuville tehtävien toimenpiteiden perusteella. Yleensä tuollaisesta satsista käsiteltynä ja perille toimitettuna otan haarukalla 150 - 200 euroa. Kukaan ei ole vielä valittanut hinnasta. Oletko tietoinen studioiden hinnoista. Tuolla hinnalla et saa edes mustavalkoista passikuvaa.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:50"]
Viitosen kanssa samoilla linjoilla. Mielestäni todella vähän, jos kuvia pitää käsitellä. Minäkin olen puoliammattilainen ja laskutan kuvauksen kulutetun ajan, kuvien määrän ja kuville tehtävien toimenpiteiden perusteella. Yleensä tuollaisesta satsista käsiteltynä ja perille toimitettuna otan haarukalla 150 - 200 euroa. Kukaan ei ole vielä valittanut hinnasta. Oletko tietoinen studioiden hinnoista. Tuolla hinnalla et saa edes mustavalkoista passikuvaa.
[/quote]
mitä helvettiä.. Ahne paska sä olet. Passikuvat saa kympillä
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:53"]
Maksaisin max. 20 €.
[/quote]
Ei kukaan sinun pallinaamaisia jälkeläisiä suostuisi kuvaamaankaan.
Itse harrastan valokuvausta ja jos kaverisi on puoliammattilainen kannattaa muistaa se että siinä on sitten muutakin työtä kuin vaan kuvaaminen, meinaan kuvien käsittely. Vaikka nyt ei mitään ihmeitä tehtäisi niin menee siinäkin jo aikaa kun kuvia käy läpi. Jos kyseessä on joku kaveri joka itse pyytää päästä kuvaamaan ja harjottelemaan niin tuskin sitten tarvitsee maksaa, mutta jos pyydät häntä tulemaan kuvaamaan niin kysy samalla että paljonko hän haluaa, ja tarjoa samalla kakkua ja kahvia jos niitä on:) mutta jos ei itse osaa mitään hintaa sanoa niin mielestäni tuo 40-50e on ihan ok summa jos jonkun pari tuntia sillä kuvaa, mutta toki kysy myös häneltä.
Vähintään satasen arvoinen kuvaus, kun on noin monta kuvaa. Kuvankäsittely vie aikansa. Kuuluuko sopimukseen myös se, että kuvaaja tulostaa valokuvauspaperille kuvat, vai antaako hän ne sinulle levykkeellä? Valokuvauspaperi ja tulostusvärit maksavat myös ja voivat olla aika hinnakkaita tulostimesta riippuen, eikä levykepakettikaan ilmaiseksi kaupasta mukaan tartu. Kamerat, salamat, varjostimet ym. on kallista tavaraa ja on kova homma raahata kaikki paikan päälle ja asetella oikein ja ottaa harjoituskuvia...
Me maksoimme hääkuvasta kaverille satasen. Hän otti kuvia puoli tuntia ja antoi kuvat meille levykkeellä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 17:58"]
....vai antaako hän ne sinulle levykkeellä? Valokuvauspaperi ja tulostusvärit maksavat myös ja voivat olla aika hinnakkaita tulostimesta riippuen, eikä levykepakettikaan ilmaiseksi kaupasta mukaan tartu....
Me maksoimme hääkuvasta kaverille satasen. Hän otti kuvia puoli tuntia ja antoi kuvat meille levykkeellä.
[/quote]
Miltä vuosituhannelta tää avaus on, kun puhutaan LEVYKKEISTÄ???
Ammattilaiselle puolet ammattilaisen taksasta pimeänä.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:04"]
....vai antaako hän ne sinulle levykkeellä? Valokuvauspaperi ja tulostusvärit maksavat myös ja voivat olla aika hinnakkaita tulostimesta riippuen, eikä levykepakettikaan ilmaiseksi kaupasta mukaan tartu....
[/quote]
[/quote]
Meillä on kaikki 25 000 valokuvaamme varmuuskopioina levykkeillä. Aluksi laitoimme kuvat talteen ulkoiselle kovalevyasemalle, mutta se tuli niin nopeasti täyteen. Samoin jos olemme kavereiden kanssa reissulla, annamme toisillemme valokuvia levykkeillä. Miksi ihmeessä näin ei voisi tehdä? Helpostihan ne sieltä levyltä saa koneella kuvankäsittelyohjelmassa auki ja niille voi sitten tehdä mitä haluaa. Vaikka sinä tekisit toisin, miksi mielestäsi on aivan mielenvikaista ajatella, että joku muu tekee tällä tavalla?
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:08"]
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
Meillä on kaikki 25 000 valokuvaamme varmuuskopioina levykkeillä. Aluksi laitoimme kuvat talteen ulkoiselle kovalevyasemalle, mutta se tuli niin nopeasti täyteen. Samoin jos olemme kavereiden kanssa reissulla, annamme toisillemme valokuvia levykkeillä. Miksi ihmeessä näin ei voisi tehdä? Helpostihan ne sieltä levyltä saa koneella kuvankäsittelyohjelmassa auki ja niille voi sitten tehdä mitä haluaa. Vaikka sinä tekisit toisin, miksi mielestäsi on aivan mielenvikaista ajatella, että joku muu tekee tällä tavalla?
[/quote]
hän tarkoittaa varmaan cd tai dvd levyä..virheitä sattuu kaikille
Maksat hirveän vähän. Vaihtoehtoja on kaksi - joko tuttavasi ottaa kuvat ilmaiseksi tai maksat ainakin satasen. Tuo ilmaisvaihtoehto on mahdollinen silloin, jos hän on itse aktiivisesti tarjoutunut ottamaan kuvat. Siinäkin tapauksessa olisi fiksua ja kohtuullista muistaa häntä jollakin tavoin, esim. hienolla kukkakimpulla ja suklaarasialla tai vaikkapa sarjalipulla elokuviin. Et muuten saisi noita lahjojakaan alle 40 euron.
Minä otin pyynnöstä lapseni luokkakaverin ylioppilaskuvat. Aikaa meni pelkkään kuvaukseen pari tuntia, kuvankäsittely siihen päälle. En saanut mitään vaivanpalkkaa. Kuvaukset loppui at sitten siihen.
Eräs ammattilainen otti hääkuvamme. Olisin maksanut niistä normaalin taksan, mutta hän halusi antaa ne meille häälahjaksi. Ihana lahja! En kuitenkaan kuunapäivänä olisi pyytänyt ilmaista kuvausta.
Tähän samaan liittyen...
Tarvitsisin itsestäni pressikuvia. Ei studiossa, mutta ulkona jossakin (asumme samalla paikkakunnalla). Ystäväni on valokuvaaja-graafikko ja ajattelin kysyä häntä hommaan.
Mikä olisi hyvä summa tarjota? 100e?
Tarvitsisin 1-3 kuvaa. En osaa yhtään arvioida paljonko kuviin, käsittelyyn ym. menee aikaa.
Kysäisepä huviksesi jostain studiosta hintoja. Lapsikuvausta et saa alle satasella, ja siihen kuuluu yksi ainoa kuva plus 30 koevedosta (joiden päällä lukee "koevedos", joten niitä ei voi käyttää).
Nr. 17, olisit ottanut rahan puheeksi ennakkoon. Oma mokasi.
Jos on itse tarjoutunut ottamaan kuvat, niin 40 euroa kuullostaa kohtuulliselta. Kohta joku varmaan tulee tähänkin itkemään harmaasta taloudesta.