Usa-mammat! Muutto Kaliforniaan ehkä edessä
Meillä on sellainen elämäntilanne, että muutto Piilaaksoon miehen työn perässä on hyvin todennäköinen. Kaipailisin kovasti Yhdysvalloissa, etenkin Kaliforniassa, asuvien neuvoja ja vinkkejä. Jonkin verran olen ulkosuomalaisten blogeja lukenut, mutta muuten en ole asioihin vielä perehtynyt.
Asunnot näyttäisivät olevan Piilaakson alueella ihan järkyttävän kalliita. Vuokra-asuntoa aluksi tietenkin katselemme... Mutta voiko tuosta asuntojen ja vuokrien kalleudesta päätellä, ettei siellä ole varsinaisesti huonoja asuinalueita? Onko jotain tiettyjä koulualueita, minne ei kannattaisi muuttaa? Meillä on kaksi lasta joista vanhempi 5-vuotias eli kouluasiat tulevat melko pian ajankohtaisiksi. Sitten asumismuodosta. Onko pakko asua omakotitalossa vai onko _hyviä_ kerrostaloja tms. asumismuotoja olemassa?
Olemme viettäneet täällä Suomessa kaupunkilaista elämää. Meillä ei ole autoa ja itse kaihdan autolla ajamista kuin ruttoa. Voiko siellä pärjätä arjessa ilman autoa? Onko pakko asua esikaupunkialueella jos haluaa hyvän naapuruston ja koulun lapsille?
Sitten mietityttää myös oma työllistyminen. Olisi varmaankin järkevintä jatkaa kotiäitiyttä pari vuotta kunnes kuopuskin aloittaisi koulun. Mutta kuinka helposti suomalainen perusmaisteri työllistyy siellä?
Tällaisia asioita pyörittelen tällä hetkellä eniten mielessä. Täytyy myöntää, että ennakkoluuloni amerikkalaista elämäntapaa kohtaan ovat suuret eikä ajatus muutosta juurikaan houkuttele. Mutta miehelle tämä olisi hieno juttu uran kannalta.
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:19"]
Ensinnä, Berkeley ja UCLA oli vaan esimerkkejä systeemin kouluista. Ne on molemmat varmaan koko maan parhaimmistoa kaikessa ja voi hyvin olla, että niiden maksut on korkeammat asukkaillekin. Muutenhan kaikki menisivät niihin. Tossa systeemissä on kymmeniä muitakin kouluja ja monia tuolla Bay Arealla. Se muutama sata taalaa oli hiukka alakanttiin. Muistaakseni siinä paikassa missä mä olin, niin paiaklliset maksoi jotain 500-1000 per lukukausi. En muista tarkasti eikä tolla ole väliäkään. Ne hinnat nousi jo sillon nopeasti alalla ja tahti on varmaan vaan kiihtynyt sen jälkeen. Tulijoita kun riittää ja osavaltion talous on mitä on. Eikä alottajan muksut ole menossa tollaseen vielä yli 10 vuoteen, joten paljon tulee vielä muuttumaan.
[/quote]
No niinpä niin, pikkasen siis oli nuo sinun tiedot sellaisia sanoisinko ei niin paikkaansapitäviä, vaikka syvällä rintaäänellä ne lausuttiin....ja kun ei aloittajan muksut niihin ole menossa, mitä sillä on väliä, just joo....entäs jos jonkun muun muksut onkin juuri menossa?
Ensinnä, Berkeley ja UCLA oli vaan esimerkkejä systeemin kouluista. Ne on molemmat varmaan koko maan parhaimmistoa kaikessa ja voi hyvin olla, että niiden maksut on korkeammat asukkaillekin. Muutenhan kaikki menisivät niihin. Tossa systeemissä on kymmeniä muitakin kouluja ja monia tuolla Bay Arealla. Se muutama sata taalaa oli hiukka alakanttiin. Muistaakseni siinä paikassa missä mä olin, niin paiaklliset maksoi jotain 500-1000 per lukukausi. En muista tarkasti eikä tolla ole väliäkään. Ne hinnat nousi jo sillon nopeasti alalla ja tahti on varmaan vaan kiihtynyt sen jälkeen. Tulijoita kun riittää ja osavaltion talous on mitä on. Eikä alottajan muksut ole menossa tollaseen vielä yli 10 vuoteen, joten paljon tulee vielä muuttumaan.
[/quote]
Kun sulla nyt on noin huono muisti, käy lukemassa noista taulukoista kuinka maksut on nousseet, ei tartte arvailla.
http://blogs.kqed.org/newsfix/2012/07/18/csu-and-uc-tuition-hikes-over-time/
[/quote] Sinulla on nyt mennyt yliopistot ja community colleget sekaisin. Community Collegessa on halpaa mutta eipa niilla papereilla paljon mitaan tee ellei opiskele jotain kaytannon alaa (vrt. amis) kuten hammashygieniaa tms.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 23:16"]
[/quote] Sinulla on nyt mennyt yliopistot ja community colleget sekaisin. Community Collegessa on halpaa mutta eipa niilla papereilla paljon mitaan tee ellei opiskele jotain kaytannon alaa (vrt. amis) kuten hammashygieniaa tms.
[/quote]
Jos on ollut jopa UCLA:ssa vaikka joskus 1980-90 silloin ei ollut lukukausimaksut todellakaan kuin allereilusti $1000, eli mistäs sitä tetää kuinka vanha tuo vastaaja on, milloin olisi opiskellut opinahjossaan.
13 000 keskimäärin lukuvuosimaksu pelkistä opinnoista, 24-34 tonnii per lukuvuosi kun lisätään asuminen, sairaskuluvakuutus ym. En ihan halvaks sanois, etenkään kun perustutkintoon menee jo se neljä vuotta ja mahdollinen grad school siihen päälle.
tää siis University of California, ei mikään amistason opiskelu, joka ei sekään oo halpaa Kaliforniassa.
Meillä sama tilanne, muutto olisi ajankohtainen ensi vuoden alussa.
Mulla vaan vauvakuume päällä ja mietin, kannattaisiko yrittää mahdollisimman nopeasti lasta ja synnyttää Suomessa... vai keskittyä nyt muuttoon ja siirtää vauvahaaveita. Olisi ensimmäinen lapsi.
Mistä teidän miehet ovat saaneet päähänsä lähteä Kaliforniasta hakemaan töitä. Onko jossain ollut jotakin rekrytöintiä kun näyttää olevan useampikin lähdössä?
Kalifornia on melko laaja käsite, pinta-alaltaan suurempi kuin Suomi ja niitä firmojakin on siellä muutama enemmän :D
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 15:25"]
Kalifornia on melko laaja käsite, pinta-alaltaan suurempi kuin Suomi ja niitä firmojakin on siellä muutama enemmän :D
[/quote]
Tiedetään:) Mitä kautta teidän miehet ovat hakeneet sieltä töitä? Mun mies haki itsekseen kun sai tarpeeksi nykyisestä työnantajasta. Lähdetään syksyllä:)
Mun mies ei ole hakenut sieltä töitä vaan erään yrityksen rekrytoija/headhunter otti yhteyttä mieheeni ja sitä kautta edettiin haastatteluihin jne. Miehen ammatillinen osaamisalue on hyvin kapea joten osaajia on kai myös vähän. Tämä on jo kolmas kerta kun hän on tällaisessa rekrytointiprosessissa osallisena mutta ensimmäisen kerran saa työtarjouksen.
Toisaalta koska Suomessa on vain kourallinen firmoja, joissa tehdään miehen osaamista vastaavaa työtä, on ollut aika selvää, että ennemmin tai myöhemmin muutto ulkomaille uran vuoksi on edessä.
Ap
Up, joko jenkkimammat on linjoilla?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 20:18"]
Kysyn vielä.. onko siinä eroa jos suomalaisten vanhempien lapsi syntyisi Suomessa tai Kaliforniassa? Siis esim. sairasvakuutusten suhteen tai onko jotain eri "syntymäoikeuksia" jos syntyisi siellä?
[/quote]
Sairasvakuutuksilla ei ole mitään tekemistä syntymän kanssa, mutta saa autom. USA:n kansalaisuuden jos USA:ssa syntyy.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2013 klo 03:03"]
Up, joko jenkkimammat on linjoilla?
[/quote]
Kohta meen nukkumaan. Meillä on kello 21.20. Itärannikolla asun.
En muuttaisi. Tai siis en jäisi kotirouvaksi. Ihan oikeasti kotirouvat masentuu. No, ei tietty tämä oli kärjistys, mutta asuin itse useamman vuoden ulkomailla kotirouvana ja nyt olen palannut Suomeen töihin ja kyllä ihminen tarvitsee muuta työtä.
Sä olet siellä miehesi tulojen varassa, vastaat yksin lapsista, miehesi uran edellä mennään. Lue kirja Siirtonaisena Singaporessa.
Hei!
Asuimme vuoden Palo Altossa ja tulimme juuri takaisin Suomeen. Tässä minun kokemuksia siellä asumisesta:
1. Liity ehdottomasti ja heti FB-ryhmään Piilaaksoon suomalaiset naiset! Et todellakaan leimaudu miksikään av-mammaksi siellä.:) Ryhmään liittyy uusia jäseniä joka viikko ja tällä hetkellä ryhmässä on melkein 300 jäsentä. Ryhmän kautta saat vastauksen mihin tahansa mieleen tulevaan kysymykseesi alueella asumisesta ja muutosta, tutustut alueella asuviin suomalaisiin (joita on todella paljon), siellä sovitaan esim. kahvitteluista ja lenkkeilystä yhdessä, lasten leikkitreffeistä yms.
2. Alueella on kyllä kerrostaloja, asuimme itsekin sellaisessa. Kerrostalot ovat vaan "hiukan" erilaisia kuin Suomessa. Yleensä asuntokompleksissa on esim. uima-altaita, kuntosali, sauna, joissain jopa aamiainen kuuluu vuokraan (meillä oli sunnuntai-aamiainen). Meidän talossa oli lisäksi oma pieni elokuvateatteri ja paljon viikottaista ohjelmaa sekä lapsille että aikuisille.
3. Minä en ajanut autoa ollenkaan USA:ssa. Tehtiin kyllä esim. ruokaostokset autolla koska mies sitä kumminkin ajoi. Eli yksi auto per perhe tarvitaan varmasti. Ainakin Palo Altossa ja lähikaupungeissa on USA:n parhaat pyörätiet/kaistat eli me käytiin lähialueen puistoissa ja kirjastoissa pyörä+pyöräkärry-yhdistelmällä. Busseillakin pääsee kaupungissa liikkumaan ja kun tutustut muihin äiteihin niin pääset heidän kyydeissään. Tosi monella on semmonen väh.6 hengen perheauto vaikkei iso perhe olisikaan.:) Helpommalla olisikin toki päässyt jos olisin uskaltautunut auton rattiin.
4. Vuokra-asunnosta joudutte maksamaan 4000-6000 euroa. Palo Alton alueella omakotitalojen keskimääräinen myyntrihinta on yli miljoonan ja sillä summalla ei siis saa mitään lukaalia vaan 70-luvulla rakennetun vaatimattoman talon.
5. Piilaakson alue eroaa todella paljon muusta USA:sta. Siellä on paljon todella rikkaita ihmisiä ja suuri osa ihmisistä on muualta tulleita- Aasiasta ja Euroopasta. Palo Altossa et montaa lihavaa ihmisistä näe vaan ihmiset syövät täällä luomuruokaa ja pitävät itsensä huippukunnossa. Aamuisin, iltaisin ja viikonloppuisin tiet ovat täynnä intohimoisia pyöräilijöitä ja lenkkeilijöitä- sellaisia huippuunsa trimmattuja ihmisiä ei paljon Suomessa näe.
6. Sää oli siellä mahtava!!! Talvikuukausina (marraskuusta helmikuuhun) oli vähän kuin Suomen syksy (tosin satoi vähemmän kuin Suomessa), muu aika vuodesta on auringon paistetta (mutta ei yleensä liian paahteista). Meidän lapset ainakin kaipaa niitä ihania aurinkoisia päiviä ja uimista uima-altaissa...
Nämä nyt tuli ekana mieleen, mutta liity siis siihen FB-ryhmään ja saat tietää kaiken mitä tarvitset ja tutustut alueen auttavaisiin suomalaisnaisiin.:)
ei kannata muuttaa Amerikkaan. siellä asuu kauheasti hulluja ja ne ampuu vauvojakin!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 01:39"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 19:36"]
Piilaaksossa hyvillä alueilla asunnot ovat tosi kalliita ja huonoille alueille ette taatusti halua. Se kannattaa huomioida palkkaneuvotteluissa ja osto vs vuokraa miettiessä. Joku yllä mainitsi 300-400 tonnia keskihinnaksi, sillä ei kyllä piilaaksosta saa yhtään mitään, realistisempaa on hintahaitari miljoonan molemmin puolin.
[/quote]
Juuri näin, eli kunnollisilla alueilla saa talosta todella varautua noin miljoonan pulittamaan. Vuokralla asuminenkin on kallista, riippuen toki siitä, kuinka leveästi asuu. Taloja saa noi 4000 dollarin kuukausivuokralla ja siitä ylöspäin. 1 bedroom asuntoja 2500$ ja 2 bedroom asuntoja 3000 dollarista ylöspäin. Toki huonommilla asuinalueilla pääsee halvemmalla, mutta onko se nyt sitten oikeasti sen arvoista? Omasta mielestäni asumisessa (turvallisuudessa, koulun laadussa) ei kannata säästää.
Sunnyvale, Santa Clara, Mountain View ja etenkin Los Altos ovat kivoja. Saratogassa ja Cupertinossa koulut pullistelevat aasialaislapsia, joista ei juuri kannata lapsilleen kavereita toivoa. Etenkin kiinalainen kasvatuskulttuuri on hyvin erilainen skandinaavisen verrattuna.
Netistä löytyy kaikista kouluista myös oppilaiden taustatiedot. Kannattaa vältellä kouluja, joissa 90% oppilaista on aasialaisia. Niihin on todella vaikea sopeutua joukkoon. Pelkkää koulun ratingia ei siis todella kannata sokeasti tuijottaa.
[/quote] Pinnistaako aasialaiset tuloksissa suomalaisten edelle, vai mista kiikastaa?
[/quote]
http://www.psmag.com/culture-society/asian-american-parenting-and-academic-success-26053/
USA:ssa on paljon toimintaa, mihin kotirouvat voivat halutessaan osallistua. Ei siis ole pakko homehtua kotiin, vaikka kotirouvana olisikin. Koska miehen työn ehdoilla mennään joka tapauksessa, niin ainakin alkuvaiheessa haastava oma työ voisi tehdä kaikesta turhan raskasta. Se asioiden hoitaminen, lapsista, kouluista, harrastuksista jne. huolehtiminen kun useimmiten jää äidin huoleksi joka tapauksessa...
[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:33"]
Usassa on julkista liikennettä ihan niin kuin muuallakin maailmassa. (bussit, metrot, tai taksit). Opettele busiin käyttöä. UUSAVUTTOMAT!
[/quote]
Joo, ensin pitää jollakin päästä sinne bussipysäkille, joka meiltä on n. 15 km päässä. Minne sitten sillä ajelisin? Koulubussit tosin kulkee oikein hienosti. Lähin metro taas on n. 30 km päässä. Takseja ei todellakaan ole niinkuin Nykissä tai Suomessa. Ihan sama mitä sinä käsket minun opetella, minä teen sen minkä nään minulle oikeaski.