Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usa-mammat! Muutto Kaliforniaan ehkä edessä

Vierailija
16.03.2013 |

Meillä on sellainen elämäntilanne, että muutto Piilaaksoon miehen työn perässä on hyvin todennäköinen. Kaipailisin kovasti Yhdysvalloissa, etenkin Kaliforniassa, asuvien neuvoja ja vinkkejä. Jonkin verran olen ulkosuomalaisten blogeja lukenut, mutta muuten en ole asioihin vielä perehtynyt.

Asunnot näyttäisivät olevan Piilaakson alueella ihan järkyttävän kalliita. Vuokra-asuntoa aluksi tietenkin katselemme... Mutta voiko tuosta asuntojen ja vuokrien kalleudesta päätellä, ettei siellä ole varsinaisesti huonoja asuinalueita? Onko jotain tiettyjä koulualueita, minne ei kannattaisi muuttaa? Meillä on kaksi lasta joista vanhempi 5-vuotias eli kouluasiat tulevat melko pian ajankohtaisiksi. Sitten asumismuodosta. Onko pakko asua omakotitalossa vai onko _hyviä_ kerrostaloja tms. asumismuotoja olemassa?

Olemme viettäneet täällä Suomessa kaupunkilaista elämää. Meillä ei ole autoa ja itse kaihdan autolla ajamista kuin ruttoa. Voiko siellä pärjätä arjessa ilman autoa? Onko pakko asua esikaupunkialueella jos haluaa hyvän naapuruston ja koulun lapsille?

Sitten mietityttää myös oma työllistyminen. Olisi varmaankin järkevintä jatkaa kotiäitiyttä pari vuotta kunnes kuopuskin aloittaisi koulun. Mutta kuinka helposti suomalainen perusmaisteri työllistyy siellä? 

Tällaisia asioita pyörittelen tällä hetkellä eniten mielessä. Täytyy myöntää, että ennakkoluuloni amerikkalaista elämäntapaa kohtaan ovat suuret eikä ajatus muutosta juurikaan houkuttele. Mutta miehelle tämä olisi hieno juttu uran kannalta.

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
23.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuokra on n. $5000 kk, sitten + vakuutukset (osan siis maksat aina itse, vaikka kuuluu työnantajan tarjoamiin) päälle, noihin menee palkasta reilusti jo yli puolet kun verotkin otetaan pois.

Vierailija
102/191 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialaiset lapset lukee todella paljon, teinit viettää aikaansa kirjastoissa ja opiskelee. 

Ihan "kivaa" varmaan, mutta ei sovi meidän tapaan elää tuo 

Kungfutselaisuus.

Kannattaa tutustua siihen, että saa käsityksen noista erilaisista "tavoista", eivät ole vain hieman ahkerampia oppilaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
22.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vielä.. onko siinä eroa jos suomalaisten vanhempien lapsi syntyisi Suomessa tai Kaliforniassa? Siis esim. sairasvakuutusten suhteen tai onko jotain eri "syntymäoikeuksia" jos syntyisi siellä?

Vierailija
104/191 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen poikamies san fransiscosta,ollan yhteyksissa kun alkaa sun perhe-elama kayda tylsaksi;)

Vierailija
105/191 |
02.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 22:57"]

olen poikamies san fransiscosta,ollan yhteyksissa kun alkaa sun perhe-elama kayda tylsaksi;)

[/quote] san fransiscosta?

Vierailija
106/191 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsittekö koulua vai pre schoolia? Haight on kivaa aluetta, samoin Marina, Pacific Heights, Noe Valley, North Beachkin, muitakin kivoja alueita on. Koulujutut tärkeä selvittää etukäteen. Kilpailu hyvistä vuokra-asunnoista on kovaa, hyvä jos työnantaja voi auttaa. 

t. se t-paidassa kulkeva

Vierailija
107/191 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2013 klo 01:40"]

Etsittekö koulua vai pre schoolia? Haight on kivaa aluetta, samoin Marina, Pacific Heights, Noe Valley, North Beachkin, muitakin kivoja alueita on. Koulujutut tärkeä selvittää etukäteen. Kilpailu hyvistä vuokra-asunnoista on kovaa, hyvä jos työnantaja voi auttaa. 

t. se t-paidassa kulkeva

[/quote]

Pre schoolia siis kai, mutta myöhemmin tietenkin koulua. Lapsi siis 5-vuotias mutta mielellämme laitettaisiin hänet vasta 6-vuotiaana pre schooliin. Kesken kauden ja ummikkona voisi olla aika rankka kokemus lapselle :/ Hyvä kuulla että muitakin varteenotettavia asuinaleita on, etenkin Noe Valley olisi logistisesti myös järkevä miehen työn kannalta.

Onneksi tosiaan miehen työpaikka tarjoaa taloudellista ja konsultaatioapua muuttoon ja asunnon löytämiseen liittyen. Aiotaan muutenkin järjestää asia niin, että mies saa etsiä asunnon, hankkia auton, hoidella viranomaisasioita ja aloittaa työt ja loppu perhe muuttaa sitten kuukauden-parin päästä kun asiat ovat järjestyksessä.

Ap

Vierailija
108/191 |
03.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä haluan muistuttaa: keneen tahansa jenkeissä erityisesti ei kannata luottaa. Ovat melko kaksinaamaista sakkia, myös osa näistä suomesta sinne muuttaneista. Täälläkin ihmiset saattavat sanoa, että se ja se alue ovat kivoja, mutta kun paikanpäälle pääsee niin onkin ihan muuta.

Vierailija
109/191 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Luin viestiketjun mielenkiinnolla läpi, sillä aihe koskettaa myös minua lähitulevaisuudessa. Paljon valaisevaa tekstiä esim. työllistymisestä, kun miehen työn perässä ollaan mekin muuttamassa, aivan itärannikolle. Miehen firma maksaa asunnon ja auton ja hoitaa hänelle viisumin jne. Itse olen tuore maisteri ilman mainittavaa työkokemusta, ja täytyy myöntää että masennuin lievästi kun selvisi, ettei töitä saa todellakaan helpolla. Kotirouvan osa ei ihan hirveästi houkuttele. Ehkä jotain freelance-hommaa, netin kautta, USAsta käsin Suomeen?

Toinen mutka matkassa on se, ettemme ole naimisissa. Onkohan minun mitenkään mahdollista saada (oleskelu)viisumia ilman naimisiinmenoa? Se ei ole siis mikään poissuljettu vaihtoehto, mutta mietinpähän vain, että millä aikataululla pitää sekin sitten hoitaa jos vaihtoehdot käy vähiin :-) Lapsia ei ole, edes suunnitelmissa vielä.

Olen itse lapsena asunut ulkomailla perheeni kanssa ja aloittanut koulunkäyntini kansainvälisessä koulussa diplomaattien penskojen kanssa, joten jonkin näköistä kosketuspintaa löytyy koulun aloittamisen ja ulkomailla asumisen suhteen. Tietenkin lapsen näkökulma on eri ja siitäkin on jo 25 vuotta aikaa, aika on voinut kullata muistoja ;-)

Vierailija
110/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tännehän oli tullut tekstiä sitten viime kerran :) Kyllähän meitä taitaa aika monia olla samassa elämäntilanteessa.

Me päädyttiin nyt sellaiseen ratkaisuun että mies lähtee Kaliforniaan syksyllä ja minä jään lasten kanssa Suomeen ainakin joksikin aikaa. Esikoisen laittaminen kylmiltään englanninkieliseen pre schooliin 5-vuotiaana ei tunnu hyvältä ratkaisulta vaikka hän onkin kognitiiviselta ja sosiaaliselta kehitykseltään edistynyt. Antaa hänen nauttia lapsuudestaan vielä ainakin vuoden verran. Enkä muutenkaan uskalla, lähinnä lasten vuoksi, lähteä pysyvästi ulkomaille paikkaan, jossa en ole koskaan käynyt. Parempi niin, että mies menee ensin, järjestelee asioita ja minä menen sitten lasten kanssa myöhemmin pidemmälle visiitille ennen lopullisempaa päätöstä muutosta.

Olen juuri aloittanut Suomessa todella mielenkiintoisessa ja omalta tuntuvassa työssä joten senkin puolesta "oman uran" hukkaan heittäminen jonkun epävarmalta tuntuvat asian vuoksi tuntuu hullulta. Katsotaan ihan rauhassa tilannetta. Ei meidän elämä kaadu siihen ettei tee pikaisia päätöksiä. Miehellehän tämä uusi työ on unelmien täyttymys uramielessä, olisi silkkaa hulluutta jättää tilaisuus käyttämättä.

Tsemppiä sinulle edeltävä kirjoittaja tilanteeseenne!

-Ap-

Vierailija
111/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttareni on SF:ssa, aivan upea paikka taalla USASSA, ihanaa etta siella on nain paljon myos muita suomalaisia, en ole tiennyt.

Vierailija
112/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 22:24"]

Meillä on sellainen elämäntilanne, että muutto Piilaaksoon miehen työn perässä on hyvin todennäköinen. Kaipailisin kovasti Yhdysvalloissa, etenkin Kaliforniassa, asuvien neuvoja ja vinkkejä. Jonkin verran olen ulkosuomalaisten blogeja lukenut, mutta muuten en ole asioihin vielä perehtynyt.

Asunnot näyttäisivät olevan Piilaakson alueella ihan järkyttävän kalliita. Vuokra-asuntoa aluksi tietenkin katselemme... Mutta voiko tuosta asuntojen ja vuokrien kalleudesta päätellä, ettei siellä ole varsinaisesti huonoja asuinalueita? Onko jotain tiettyjä koulualueita, minne ei kannattaisi muuttaa? Meillä on kaksi lasta joista vanhempi 5-vuotias eli kouluasiat tulevat melko pian ajankohtaisiksi. Sitten asumismuodosta. Onko pakko asua omakotitalossa vai onko _hyviä_ kerrostaloja tms. asumismuotoja olemassa?

Olemme viettäneet täällä Suomessa kaupunkilaista elämää. Meillä ei ole autoa ja itse kaihdan autolla ajamista kuin ruttoa. Voiko siellä pärjätä arjessa ilman autoa? Onko pakko asua esikaupunkialueella jos haluaa hyvän naapuruston ja koulun lapsille?

Sitten mietityttää myös oma työllistyminen. Olisi varmaankin järkevintä jatkaa kotiäitiyttä pari vuotta kunnes kuopuskin aloittaisi koulun. Mutta kuinka helposti suomalainen perusmaisteri työllistyy siellä? 

Tällaisia asioita pyörittelen tällä hetkellä eniten mielessä. Täytyy myöntää, että ennakkoluuloni amerikkalaista elämäntapaa kohtaan ovat suuret eikä ajatus muutosta juurikaan houkuttele. Mutta miehelle tämä olisi hieno juttu uran kannalta.

[/quote]En ole käynyt usassa mutta auto siellä pitää olla. Siellähän on huonot julkiset liikenneyhteydet. Mikäli miehesi menee Piilaksoon töihin niin varmasti pystytte aika pian auton ostamaan.

Vierailija
113/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:19"]

Ensinnä, Berkeley ja UCLA oli vaan esimerkkejä systeemin kouluista. Ne on molemmat varmaan koko maan parhaimmistoa kaikessa ja voi hyvin olla, että niiden maksut on korkeammat asukkaillekin. Muutenhan kaikki menisivät niihin. Tossa systeemissä on kymmeniä muitakin kouluja ja monia tuolla Bay Arealla. Se muutama sata taalaa oli hiukka alakanttiin. Muistaakseni siinä paikassa missä mä olin, niin paiaklliset maksoi jotain 500-1000 per lukukausi. En muista tarkasti eikä tolla ole väliäkään. Ne hinnat nousi jo sillon nopeasti alalla ja tahti on varmaan vaan kiihtynyt sen jälkeen. Tulijoita kun riittää ja osavaltion talous on mitä on. Eikä alottajan muksut ole menossa tollaseen vielä yli 10 vuoteen, joten paljon tulee vielä muuttumaan.

[/quote]Siellä ei ole niinku Suomessa että Ressuun, sykkiin jne pääsee vaan jotka menestyvät koulussa eli yli 9 ka ja siellä rahalla saa opiskelupaikan,.

Vierailija
114/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 20:17"]

Tilanne on varmasti muuttunut ja jos voi jatkaa samassa firmassa Piilaakson jälkeenkin, niin sitten varmaan hyvä asia. Moni paluumuuttaja on ikävä kyllä huomannut, että ulkomailla työskentelyä ei Suomessa välttämättä katsota meriitiksi. Itse voit varautua siihen, että alkuinnostuksen jälkeen moni suomalainen ystävä ja tuttu ei pidä yhteyttä. Sinä olet se joka soittelee, meilailee, ottaa yhteyttä. Moni lupaa tulla käymään, mutta lähes yhtä moni unohtaa koko jutun, kun olette lähteneet.

Suomessa sun on turha jutella ulkomaanajasta, ei kiinnosta ketään. Ja sut leimataan pahimmillaan leuhkaksi, kun kaikki sanomasi katsotaan leuhkimiseksi. Piilaakson väkeä ei juuri kiinnosta sun Suomi-muistelot.

Sun pitää olla vahva, Itsenäinen, pärjätä hyvin yksiksesi.

[/quote]Se on se kateus. Työnantajat kyllä noteeraa mm Piilaksossa työskentelyn. Itse haluan kuulla aina kun joku on reissussa koska itsekin matkustelen ja kerron mitä kivaa oli matkalla.

Vierailija
115/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 23:00"]

Kiitos noista vinkeistä asuinalueiden suhteen! Nuo kuulostavat kannaltamme ihan järkeviltä. Entäpä Sunnyvale?

Hyödyllinen neuvo tuo luottokorttien käyttäminenkin. Itse kun on tottunut Suomessa siihen että silloin menee hyvin kun ei Visaa tarvitse vingutella... :D tuo on oikeasti aika iso ero maiden välillä.

Ap

[/quote]Visa electronilla ei eletä velaksi ja USAssa köyhät käyttää käteistä.

Vierailija
116/191 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 16:25"]

Tulin päivittämään tänne tilanteen... eli mies otti työtarjouksen vastaan ja nyt sitten odotellaan työluvan saamista. :)

Mietitään vielä sitä, muutetaanko San Franciscoon vai jonnekin Piilaaksossa. Miehen työjärjestelyt mahdollistavat molemmat vaihtoehdot. Mitä olen asiaan perehtynyt, niin San Francisco näyttäisi olevan aika kompaktin kokoinen kaupunki jossa on toimiva julkinen liikenne. Lisäksi on pyöräteitä. Eli siellä ei varmaankaan oltaisi niin autolla kulkemisen varassa kuin Piilaaksossa, olenko oikeassa? En tiedä, onko minusta muutenkaan lähiössä asumaan. Kuulisin siis mielelläni myös San Franciscossa asuvien/asuneiden/käyneiden näkemyksiä ja vinkkejä!

Ap

[/quote]Oletko sinä töissä siellä? Sullahan oli lapsi. Odottelet miestäsi töistä hyvän ruoan kanssa. Ens alkuun se menee, pitemmän päälle voi olla tylsää.

Vierailija
117/191 |
10.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2013 klo 16:25"]

Tulin päivittämään tänne tilanteen... eli mies otti työtarjouksen vastaan ja nyt sitten odotellaan työluvan saamista. :)

Mietitään vielä sitä, muutetaanko San Franciscoon vai jonnekin Piilaaksossa. Miehen työjärjestelyt mahdollistavat molemmat vaihtoehdot. Mitä olen asiaan perehtynyt, niin San Francisco näyttäisi olevan aika kompaktin kokoinen kaupunki jossa on toimiva julkinen liikenne. Lisäksi on pyöräteitä. Eli siellä ei varmaankaan oltaisi niin autolla kulkemisen varassa kuin Piilaaksossa, olenko oikeassa? En tiedä, onko minusta muutenkaan lähiössä asumaan. Kuulisin siis mielelläni myös San Franciscossa asuvien/asuneiden/käyneiden näkemyksiä ja vinkkejä!

Ap

[/quote]

San Franciscon seudulla on toimiva julkinen liikenne ja fillarilla paasee myos hyvin liikkumaan (mita nyt ylamaet ovat hurjia mutta kunto kasvaa nopeasti :)

Ihana kaupunki.

Vierailija
118/191 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, sitä autolla ajamista Kaliforniassa ei kyllä kannata pelätä. Automaattivaihteisella autolla on helppo ajaa ja mun mielestä Kaliforniassa oli muutenkin helppo ajaa autoa. Oltiin siellä kesällä 4 viikkoa, eikä meilläkään ole Suomessa autoa, mutta autolla ajo sujui hyvin ja elämä tuolla ilman autoa olisi kyllä todella hankalaa. 

Ilmeisesti päädyitte kuitenkin siihen että mies menee edellä USAan ja sinä lasten kanssa myöhemmin perässä. 

Vierailija
119/191 |
29.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 21:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.03.2013 klo 22:19"]

Ensinnä, Berkeley ja UCLA oli vaan esimerkkejä systeemin kouluista. Ne on molemmat varmaan koko maan parhaimmistoa kaikessa ja voi hyvin olla, että niiden maksut on korkeammat asukkaillekin. Muutenhan kaikki menisivät niihin. Tossa systeemissä on kymmeniä muitakin kouluja ja monia tuolla Bay Arealla. Se muutama sata taalaa oli hiukka alakanttiin. Muistaakseni siinä paikassa missä mä olin, niin paiaklliset maksoi jotain 500-1000 per lukukausi. En muista tarkasti eikä tolla ole väliäkään. Ne hinnat nousi jo sillon nopeasti alalla ja tahti on varmaan vaan kiihtynyt sen jälkeen. Tulijoita kun riittää ja osavaltion talous on mitä on. Eikä alottajan muksut ole menossa tollaseen vielä yli 10 vuoteen, joten paljon tulee vielä muuttumaan.

[/quote]Siellä ei ole niinku Suomessa että Ressuun, sykkiin jne pääsee vaan jotka menestyvät koulussa eli yli 9 ka ja siellä rahalla saa opiskelupaikan,.

[/quote] Olisi kiva kun joku laittaisi sen USAlaisen yliopiston nimen johon paasee sisaan pelkalla rahalla. Vuosikymmenet olen taalla asunut eika viela ole eteen tullut. Helpomminhan suomalaiseen paasee kun vaan paahtaa paasykokeisiin  tai yo-todistukseen.

Vierailija
120/191 |
23.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla "USA mammoja" enää linjoilla. Kenties saaneet itsekkin töitä tai ehkäpä palanneet Suomeen maitojunalla? ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan