Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

AUTTAKAA nuortaparia raha-asioissa! Montako sijoitusasuntoa voi hankkia??

Vierailija
16.03.2013 |

Auttakaa nuortaparia, te talousasioista todella tietävät! Melba tai muut! 

Haluttaisi päästä käyttämään vipua/ saada tulot tuottamaan. Meillä ei ole kuin omat palkkatyömme: ei vanhempien rahoitusta, ei perintöjä, ei vakuuksia ym.

Miten toimia seuraavilla tiedoilla:

- Kaksi maksajaa, joiden NETTOtulot kuussa yhteensä 7.000-8.000 euroa

- Omaan pieneen, mutta arvoasuntoon lainaa 160.000 molemmilla.

- Vuodessa pystymme säästämään jopa 15.000e.

Jotta saisimme mökin tai isomman asunnon ei taida vaihtoehtoja  vaurastua olla kuin kolme:

1. Hankkia sijoitusyksiöitä - montako? Niihin tarvitaan aina 10 % käsiraha? Nouseeko tämä omarahoitusvaatimus esim jo 2. sijoitusasunnon kohdalla? Mikä on ns maksimi velkamäärä, jos on aina itsellä laittaa tuo omarahoitusosuus?

2. Suoria osakkeita ja etf-ostoja? Nämä on hankalia kun ei osaa tehdä kauppaa :( Kannattaako niihin laittaa rahaa ja millaisia summia periaatteella osta ja pidä 10v? Tai 5v?

3. Oman asunnon remontointi ja myynti kalliimmalla? Vai kannattaako oma asunto isompaan vaihdettaessa jättää vuokralle?

Kiitos rakentavista kommenteista! 

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole minkään sortin talousalan ammattilainen, mutta lähtökohtana pitäisin hajauttamista. Jos teillä on jo yli 300 000 euroa asunnossa, niin muut sijoitukset voisi olla sitten tosiaan ehkä ennemmin 1 sijoitusasunto + sitten indeksi rahastoja / etf:iä + osakkeita + mahdollisesti korkorahastojakin.

Itse en ostaisi kyllä sijoitusasuntoja 90% lainalla. Parempi suhde olisi esim. 30/70 suhteessa omaa ja velkarahaa. Sit vois aina ostaa uuden asunnon, kun tuo 30% olisi seuravasta asunnosta kasassa tai vanhasta asunnosta maksettuna sitten sen verran, että kattaisi vakuudesta sen 30% uudesta asunnosta.

Jokainen toki määrittää oman riskitasonsa ja uskonsa siihen, että missä rahat tuottaa ja miten esim. inflaatiolle tulee käymään.

Vierailija
42/47 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hommista tienaa noin hyvin, vaikka ei osaa itse miettiä edes omia raha-asioitaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 12:01"]

Diplomi-insinöörejä olemme!

Ap

[/quote]Ja dippi-inssi ei osaa itse laskea ja selvittää minkälaisia lainoja voi hoitaa? Miten kuvittelet ettkä joku muu voi noilla lähtötiedoilla? Tän täytyy olla provo.

Lainaa saat periatteessa 70% ostamiesi asuntojen arvosta, se on pankille melko riskitön rahoituskohde, saa melkoisella varmuudella omansa pois vaikka teiltä katoiaisi maksukyky. Pankki arvioi riskinsä ja että lähteekö rahoittamaan vai ei.

Uskoisin että teidän tuloilla voi hyvinkin saada parin sijoitusasunnon lainana, kunhan se 30% ensin löytyy omasta takaa.

Vierailija
44/47 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 13:28"]

30, ohikselle: oletko ajatellut että aika on rahaa? Kauempana jos asuu ei jää aikaa opiskella lisää > saadakseen paremman toimeentulon ;) , ei jää aikaa tehdä ylitöitä, ei aikaa tehdä kotitöitä, ei aikaa olla läheisten kanssa niin paljoa per vuorokausi! 8)

Olen edelleen eri mieltä kanssasi. Mitä seutulippu maksaa? Esim 92,10e aikuiselta per kk? Ehdottomasti oman vaihtoehtoni kannalla tässä. En ymmärrä miten joku haluaa viettää aamunsa ja iltansa a) odottaen bussia b) bussissa. Mutta nämä on niitä valintoja, tätä me emme muuta :)

[/quote]

Bussiyhteydet voivat olla erittäin hyvätkin, riippuu siitä missä itse asuu ja sitten työpaikasta.  Jos ei ole lasten kuljettamisia harrastuksiin tai muuten tarvetta autolle, niin säästö on merkittävä.

Vierailija
45/47 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni tärkein sijoitus on ollut lainaton omistusasunto ja lainaton auto. Eurokriisin vuoksi myös pankit voivat kaatua ja kun pankki kaatuu niin kaikki lainat menevät maksuun. Tuolloin voi olla vaikea löytää 300 000 euroa asunnon maksamiseen jolloin asunto menee mutta lainaa jää. Ei sillä, olisihan se hienoa että on asuntoja vaikka muille jakaa ja niillä elelee kyllä mukavasti mutta itselläni on turvallisempi olo olla asuntolainaton okt omistaja kuin omata puolen miljoonan lainat eri asunnoista. Etenkin nyt kun perheenlisäystä on tulossa. Omat asumiskustannukset ovat niin pienet että äitiysraha riittää luksuselämään :) Mutta olisi kyllä hienoa jos tuollaista sijoittamista uskaltaisi harrastaa :)

Vierailija
46/47 |
17.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2013 klo 14:05"]20  Vuokralaisten asiat: ehdottomasti vakuus (ei rahaa vaan nimenomaan pankin kautta annettu vakuus!, koska jos ei vuokralainen kykene pankin kautta vakuustiliä avaamaan, pitäisi kellojen kilistä)[/quote]

20 Millanen toi vakuustili on? Vuokralainen avaa tilin omalle nimelleen, joka pantataan sulle vakuudeksi vai millainen? 3 kk vakuudenko oloet vaatinut tonne tilille? Ja 1 kk vuokra aina etukäteenkö?

Vierailija
47/47 |
13.12.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 27-vuotias senttiäkään en ole saanut vanhemmilta/perintönä. Nyt minulla on 18 sijoitusasuntoa, joista osa Helsingissä ja osa pienemmillä yliopisto/amk-paikkakunnilla kuten Vaasassa. Tuloa tulee tosi kivasti jo nyt, vaikka osassa asunnoista on vielä velkaa. Olen vastavalmistunut DI ja tienaan käteen 2700€, joten hieman ihmetyttää tuo aloittajan 10 000€ palkka ja naisellakin selvästi keskiarvoa kovempi vastavalmistuneen palkka. Itseasiassa en tiedä ketään, jolle olisi maksettu mistään työstä tuollaisia rahoja (ansiotuloina) alle 30-vuotiaana. Mutta kaiketi kaikki on mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi