Ajatteletko koskaan hoitopäivän ajankohtaa lapsen kannalta?
En käsitä näitä muutamia vanhempia, jotka työpaikallani toistuvasti järjestävät lapselleen hoitopäivän esim. klo 10-17. Usein vielä myöhästyvät siitä viidestä sitten.
Lapsi nukkuu aamulla kotona noin yhdeksään, puoli kymmeneen. Tuodaan hoitoon suoraan aamupalalta. Seuraus: lapsi ei ehdi ulkoilla muun ryhmän kanssa, lapsella ei ole vielä nälkä lounaalla, lapsi ei nuku päiväunia!
Iltapäivällä lapsi on väsynyt, nälkäinen ja kiukkuinen. Nälkä ehkä hoituu välipalalla (joskus välipala voi olla sellaista, mikä ei lapselle maistu), väsymys ja kiukkuisuus eivät.
Tällainen on pahin mahdollinen hoitopäivä lapselle. Ilman unia ja ruokaa päivä on pitkä ja raskas. Monta kertaa olen sanonut joillekin vanhemmille, mutta ei. Kun edes yhdeksäksi toisivat, lapsi nukkuisi ja hänen päivänsä lyhenisi tunnilla tai jopa kahdella!
Kommentit (10)
Niin, sitten voisi tuoda sen lapsen 9-17. Ihan vaan sitä lasta ajatellen!
ap
Ajattelen tietenkin aina. Ja hoitajaa paremmin myös tiedän, mikä on parasta lapsilleni.
Minä ajattelin niin paljon, että hommasin kotiin hoitajan
Ja tähän sitten se kellokorttisysteemi niin pian päiväkoti on kuin hollitupa missä tullaan ja mennään pitkin päivää että säästetään puolituntia hoitoaikaa.
Minä myös ajattelin sen verran, että jäin kotia. Ajattelin mennä kouluun, kun on "pakko" laittaa lapset hoitoon. Jos en sitten saa muuta työtä ennen sitä. Mahtavaa työskennellä tällaisilla työajoilla 10.00-18.00,11-19.00 ja 12-20.00. Työmatkoihin menee sen puoli tuntia... Miehenkin työ muuttui yhtäkkiä vuorotyöksi.
Mä en ymmärrä miksi se lapsi pitäis tuoda aikasemmin hoitoon? Eikö sen voi vaan herättää kotona aikasemmin niin että syö aamupalan kahdeksalta, sitten voi leikkiä rauhassa kotona ja mennä kymmeneksi pöivähoitoon? ja päiväuniaikaan ehkä jo nukuttaa?
Me viedään lapsi yleenäs yhdeksäksi, vaikka mies menee vasta kympiksi töihin. Tosin lapsi syö aina aamupalan kotona, enkä ymmärrä miksi lounasaikaan ei olisi nälkä?
Päiväkodin tätinä ja 2 lapsen äitinä en allekirjoita tätä ollenkaan. Kymmenen vuotta iltahoitoryhmässä toimineena ei tämmöistä ongelmaa ole tullut ja jos olisikin, niin niistä selvitään keskustellen vanhempien kanssa. Omia lapsiani olen myös vienyt työaikojeni mukaan millon mitenkin. Jos kymmeneltä vien, niin ulkoilemme itse puistossa ennen hoitoon menoa. Lasten rytmi on aina sama työvuoroistani riippumatta. Itselleni ja lapsilleni tärkeinyä on yhteinen aika ja lyhyet hoitopäivät. Tervettä järkeä!
jos se lapsi haluaa nukkua pitkään? ei sitä tarvi sinne tuoda siksi kesken töihinlähtö hössäkän kun hoitotäti tahtoo vaan tuodaan ku lähdetään töihin! ja miellä ainakin käydään myös iltapäivästä ulkona päiväkodissa.
se on vanhemman moka jos syöttää just ennen lounasta aamupalan.
mutta en allekirjoita yhtään muuten tuota tekstiäsi. on tainnut olla huono päivä töissä?
T:hoitotäti
No jos työaika on vaikka n. 10-17?