Onko edes mahdollista laihtua, kun syö ketipinoria?
Annostukseni on unettomuuteen 75mg, alhaisin, jolla pysyn koko yön unessa ja herään virkeänä.
7kk aikana minulle on tullut painoa 56kg -> 64 kg.
Elintavoistani: lenkkeilen juosten päivittäin 5km. Koko tämän ajan olen käynyt siis vähintään 6 päivänä viikossa juoksemassa 5km, ja siitä huolimatta paino on noussut. Syön perusterveellisesti normaalien ravitsemussuositusten mukaisesti.
Kysymys kuuluu, onko oikeasti lääketieteellisesti mahdotonta laihtua tällä lääkityksellä? Olen miettinyt urheilun tuplaamista, esim. aamulenkki ja iltalenkki ja syömisen tarkkailua.
Normaalisti olen aina pysynyt normaalipainossani 56kg ilman urheilua.
Lääkäriaika on jo varattu, ja lääkityksen vaihtoa harkitaan.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
https://mentalhealthdaily.com/2015/01/27/seroquel-and-weight-gain-what-…
Lukekaa nyt siitä mikä MUU kuin vain ruokahalun lisääntyminen jne omassa kontrollissa olevat seikat aiheuttaa painonnousun Seroquelin eli ketipinorin takia: muun muassa aineenvaihdunnan hidastuminen sekä se että lääke muuttaa useiden hormonien toimintaa.
Lisäksi se muuttaa sitä, miten keho prosressoi ja varastoi ruokaa.
Kuinka vaikeaa unettomuus oli ilman lääkettä? Mitä muuta keinoja koetit ensin?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vois laihtua jos jättää syömisen kokonaan. Muutenkin uskomatonta että tota tuputetaan suomessa joka vaivaan esim unettomuuteen vaikka on psykoosilääke jolla on mahdollista saada elinikäiset haittavaikutukset. Jenkeissä ton käyttö on unilääkkeenä kielletty, täällä sitä syö joka toinen
Ei siitä elinikäisiä haittoja tule, mutta Suomessa sitä tuputetaan, koska ei ole vaihtoehtoja. Tai on mirtatsapiini, mutta se vasta lihottaakin! Ja melatoniini ei auta kaikkia. Tokihan on nämä perinteiset nukahtamislääkkeet, bentsojohdannaiset, mutta kun Valvira ja Partinen ja muut tahot on hysteerisinä vuosikaudet paukuttaneet lääkäreiden päähän, ettei niitä saa määrätä, niihin jää "koukkuun". Moni on niitä pitkään käyttänyt, annoksen kasvamatta (esim. minä), mutta lääkäri vain inttää, että kaikilla kasvaa annos, se on automaatio. Ei ole. Vanhat lääkkeet tarvitsisisvat kunnianpalautuksen, edes osittain, mutta turha haave, tässä yhden totuuden maassa.
Paras on toki nukkua ilman lääkkeitä, mutta se ei aina ole mahdollista. Imovane ei lihottanut aikanaan yhtään, siirryttyäni Mirtatsapiiniin ja Ketipinoriin, lihoin kymmeniä kiloja. Enkä ole ainut.
Vierailija kirjoitti:
Avun saanut kirjoitti:
Sama lääke vaikuttaa eri ihmisiin eri tavoin. Olen syönyt 50mg unettomuuteen jo 13 vuotta, enkä ole lihonut sen vuoksi grammaakaan.
Sen sijaan ennen Ketipinoria (tai sen edeltäjää Seroquelia) kokeilin paria muuta valmistetta, jotka lisäsivät syljen eritystä, tekivät näläntunteen ja lihottivat.
Mulla ei ketipinor vaikuttanut unettomuuteen millään tavalla. Sivuvaikutukset oli sellaisia että onneksi vain kokeilin sitä 10 iltaa. Jos ihan tarkkoja ollaan niin sitä ei edes saisi kirjoittaa unettomuuteen. Aivan eri tarkoitukseen oleva lääke.
Totta. Jos ei muuta ongelmaa ole kuin unettomuus, niin ihan väärä lääke! Vaikka sillä jonkin verran väsyttävä vaikutus onkin, löytyy unettomuuden hoitoon paljon tehokkaampiakin lääkkeitä. Pitkäaikaisesti unettomuutta ei edes pitäisi lääkkeillä hoitaa.
Unettomuuteni alkoi vuosi sitten ja oli vakava-asteista. Saatoin valvoa 2 yötä putkeen ja nukkua kolmannen, ja sama alusta. Alkuun hain yksityiseltä stilnoctin, joka toimi hyvin 3kk, sitten menetti tehonsa. Mietinkin, jos lääkäri voisi taas määrätä hetkeksi stilnoctin yms. Mirtazapinia en halua, se voi lihottaa vieläkin enemmän. Melatoniini ei auta. Ap
Oletko kokeillut, tai onko kukaan muu, Triptyliä? Siis unensaannin parantamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan vois laihtua jos jättää syömisen kokonaan. Muutenkin uskomatonta että tota tuputetaan suomessa joka vaivaan esim unettomuuteen vaikka on psykoosilääke jolla on mahdollista saada elinikäiset haittavaikutukset. Jenkeissä ton käyttö on unilääkkeenä kielletty, täällä sitä syö joka toinen
Ei siitä elinikäisiä haittoja tule, mutta Suomessa sitä tuputetaan, koska ei ole vaihtoehtoja. Tai on mirtatsapiini, mutta se vasta lihottaakin! Ja melatoniini ei auta kaikkia. Tokihan on nämä perinteiset nukahtamislääkkeet, bentsojohdannaiset, mutta kun Valvira ja Partinen ja muut tahot on hysteerisinä vuosikaudet paukuttaneet lääkäreiden päähän, ettei niitä saa määrätä, niihin jää "koukkuun". Moni on niitä pitkään käyttänyt, annoksen kasvamatta (esim. minä), mutta lääkäri vain inttää, että kaikilla kasvaa annos, se on automaatio. Ei ole. Vanhat lääkkeet tarvitsisisvat kunnianpalautuksen, edes osittain, mutta turha haave, tässä yhden totuuden maassa.
Paras on toki nukkua ilman lääkkeitä, mutta se ei aina ole mahdollista. Imovane ei lihottanut aikanaan yhtään, siirryttyäni Mirtatsapiiniin ja Ketipinoriin, lihoin kymmeniä kiloja. Enkä ole ainut.
Neuroleptit voi aiheuttaa esim Tardiivin dyskinesian mikä voi jäädä päälle pysyvästi. Mirtatsapiini olis paljon turvallisempi vaihtoehto pitkässä juoksussa, Atarax on myös hyvä. Harmi tosiaan että politiikka on tuhonnut oikeiden unilääkkeiden käytön koska joillakin on tullut ongelmia, nyt sit syötetään neuroleptejä potilaille eikä mainita mitään minkälaisen lääkkeen kanssa he ovat tekemisissä, surullista.
tottakai on mahdollista tai ollaan ketiponilla keksitty ihmeaine nälkää vastaan
Franfurt am Main kirjoitti:
Mikä ihme sen lihomisen tekee? Jääkö kehoon lisää nestettä? Mikä se mekanismi on?
Kuten kaikki muutkin PKV lääkkeet, se vaikuttaa hermostoon muuallakin kuin latvassa. Se vaikuttaa näläntunteeseen, se hidastaa aineenvaihduntaa, voi haitata sydämen sähköistä toimintaa, ihan jopa suolen motiliteetti heikkenee. Kaikkeahan ihmisessä hermosto ohjaa ja säätelee.
Samalla tavoin se Burana leviää elimistössäsi muuallekin kuin aivojen kipureseptoreja sammuttamaan.
Kiitos kommenteista. Oon nyt vakuuttunut, että unilääke menee vaihtoon. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuroleptit voi aiheuttaa esim Tardiivin dyskinesian mikä voi jäädä päälle pysyvästi. Mirtatsapiini olis paljon turvallisempi vaihtoehto pitkässä juoksussa, Atarax on myös hyvä. Harmi tosiaan että politiikka on tuhonnut oikeiden unilääkkeiden käytön koska joillakin on tullut ongelmia, nyt sit syötetään neuroleptejä potilaille eikä mainita mitään minkälaisen lääkkeen kanssa he ovat tekemisissä, surullista.
No, itse olen 15 vuotta syönyt ketipinoria annoksilla 25- 600 mg toistivaan psykoottiseen masennukseen ynnä muuhun ja mitään dyskinesioita tai aivovaurioita ei ole tullut. Yliopistonkin olen käynyt sinä aikana. Se, joka kehittää antipsykootin joka ei lihota, voittaa varmaan Nobelin, sellaiselle lääkkeelle olisi tilausta.
Sama juttu muilla neurolepteillä, esim. Abilify lihottaa älyttömästi.
Laihdutin yli 20kg (74 -> 50 jotain) ihan vaan ruokavaliomuutoksilla samana vuonna kun aloitin ketipinorit unensaantiin
Olen nyt tänään katsonut, mitä olen syönyt.
Aamupala: banaanilettu 2 kananmunaa ja 1 banaani, kuppi kahvia.
Päivällinen: kanacaesar-salaatti (päivästä riippuen voi olla mikä tahansa ruoka esim. kana & riisi)
Napostelua yms: kaakao kahvilasta
Iltapala: dippikasviksia eli kurkkua, paprikaa, porkkanaa ja dippiä + proteiinipatukka
Ja aamulla tein taas sen 5 km juoksulenkin.
Tuleeko tuossa liikaa syömistä?
Ap
Lihoin aivan järkyttävästi vuosien Ketipinorin käytön aikana. Päätin lopettaa koko roskan järkyttävin vieroitusoirein, mutta painoa on lähtenyt tähän mennessä 12kg tekemättä mitään sen eteen. Kyseisten "lääkkeiden" määräminen pitäisi olla paljon tarkempaa. Nykyään Ketipinoria pidetään vastauksena mihin tahansa psyykkiseen pulmaan ja usein melko kamalin seurauksin.
Kyllä se on se ruoka joka lihottaa. Ei pilleri minkäänlainen.
Jos syö enempi kuin kuluttaa, lihoo.
Vierailija kirjoitti:
Lihoin aivan järkyttävästi vuosien Ketipinorin käytön aikana. Päätin lopettaa koko roskan järkyttävin vieroitusoirein, mutta painoa on lähtenyt tähän mennessä 12kg tekemättä mitään sen eteen. Kyseisten "lääkkeiden" määräminen pitäisi olla paljon tarkempaa. Nykyään Ketipinoria pidetään vastauksena mihin tahansa psyykkiseen pulmaan ja usein melko kamalin seurauksin.
Hyvä, kun sulla on paino tippunut.
Mulla unilääke, en voi lopettaa, kun ilman en nuku. Pakko saada korvaava lääke, onneks kohta lääkärinaika. Odotan kanssa, että paino tippuu ennen kesää.
Ap
Tosta pisti silmään kilpirauhashormonit. Se tästä puuttuisi, että lääke aiheuttaisi mulle kilpirauhasen vajaatoiminnan... ja tän painonnousun myötä kohta masennuksen. Ap