Mistä isolle 12 vuotiaalle vaatteita?
Elloksen ja Hm:n oon katellu läpi, mutta ei löydy. Lastenvaatteissa loppuu koot ja aikuistenvaatteet on hmmm...aikuisten vaatteita. Mistä nättejä, tyttömäisiä vaatteita??Mitat 160cm/68kg
Kommentit (55)
Ihan oikeasti sinun kannattaisi tehdä koko perheelle ruokavalioremontti ja pitää huoli siitä että tyttö alkaa laihtumaan.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 13:41"]
Ihan oikeasti sinun kannattaisi tehdä koko perheelle ruokavalioremontti ja pitää huoli siitä että tyttö alkaa laihtumaan.
[/quote]
Minä taas en ryhtyisi arvioimaan ketään, tai kehottamaan yhtään mihinkään pelkkien mittojen perusteella. Muailmassa kun on muutakin kuin laihuus. Liikunnan tärkeyttä korostan tytölleni, turhan laihdutushössötyksen jätän väliin. Tyttö onkin voimakas, lihaksikas, sutjakka ja massukas. Joten huolehdi sinä vain omista ruokavalioistas;)
Ap
Meillä 11v tyttö 158cm/49 kg ja aikuisten S/36 kokoa ostan farkut ja trikoot. Paidoista menee vielä lasten 164/170. Tosiaan lastenostaston vaatteet on tehty kapeille ja sirorakenteisille, meidänkin tyttö on enemmän sellainen urheilullisen lihaksikas ja vielä inhoaa tyköistuvia vaatteita.
Aikuisten osastolla täytyy vain katsoa noi kaula-aukot, pari kertaa ostanut ja ollut liian avara...
Komppaan nr. 21.
160 cm pitkän lapsen tulisi painaa e-nin-tään 50 kg!
12 v., 160 cm pitkän tytön normaalipainon yläraja on 49 kg, jos tyttö on muutenkin isokokoinen.
Jos kyseessä olisi minun tyttöni, niin laittaisin ensin laihikselle ja uusia vaatteita ostaisin vasta sitten, kun paino on tippunut 10 kg.
Kyllähän tuon ap:n lapsi on aika "kookas" Itse olen aikuinen nainen ja 164/67kg ja vaikka paino onkin vielä (aikuiselle) normaalin rajoissa se ei sitä ole lapselle!! Itse tunnen itseni painavaksi ja tanakaksi näillä mitoilla, 12v:nä olin 160cm/45kg, 14v:nä 164/47kg.
Ei pidä luottaa siihen että tulee "kasvupyrähdys". Joillekin onnellisille tulee ja painon ja pituuden suhde asettuu mutta vain murto-osalle!! Omista koulukavereista muistan että näin kävi vain yhdelle, nyt hän on taas reippaasti ylipainoinen joten taipumus lihomiseen säilyy!!
Jep jep, on painoa ja on massua. Samoin oli itsellänikin tuon ikäisenä. En silti lähellekkään näyttänyt niin lihavalta kuin mitä painosta olisi voinut luulla. Aikuisena ennättää murehtia painoasioita ihan riittämiin niin en ihan pienestä ala hössöttämään.
Tyttö on juuri siinä iässä että ulkonäkö alkaa tulla tärkeäksi ja mietintä kelpaako muille. Millaisen viestin annan lapselleni "jos laitan laihikselle ja uusia vaatteita ei tule ennen kuin 10kg tippuu"???
ap
Eiköhän tyttö itsekin tajua olevansa lihava. Eikä mene kauan kun hän alkaa yrittää laihduttaa omin neuvoin. Tosiasia on, ettei noilla kiloilla oikein vaatteita pääse valitsemaan, vaan joutuu ottamaan niitä mitkä mahtuvat päälle. Erittäin kurja juttu. Eikä ylipaino lisää kenenkään viehättävyyttä. En usko, että tyttö itsekään suoranaisesti iloitsee ylipainostaan, vaikka saattaisi teeskennellä päällepäin iloista.
Kannattaisiko nyt vain suosiolla katsoa totuutta silmiin ja miettiä yhdessä tytön kanssa, mitä tilanteelle voi tehdä? Ei jää kovin herkkuja muistoja teinivuosista, jos ne joutuu viettämään pullukkana. Itsekin saman kokenut, enkä suinkaan surmin toivoisi omalle lapselleni samaa.
Oletko käynyt kappahlissa? Minä ostan 13 v. tyttärelleni paljon sieltä vaatteita. Hän on tosin ihan normaalipainoinen ja sopii näpsäkästi kokoon 34/36 ja on aivan onnessaan kun valinnan varaa tuli huimasti lisää, kun kasvoi lapsen mitoista ulos.
Tänä keväänä on minusta aika tilavaa mallia moni vaate, joten käykää kokeilemassa. Kappahlissa on XLNT osasto isoille naisille ja sen pienimmät koot saattavat olla oikein hyviä isokokoisille nuorille.
Ihan oikein AP ettet tee suurta numeroa lapsen painosta. Mutta minä kyllä silleen pikkuhiljaa hivuttaisin ruokavaliota siihen suuntaan, että painoa vähän lähtisi. Vanhemmathan ne loppujen lopuksi ostaa ruoat lapsille. Sipsit pois lähes kokonaan, yllättävän monessa perheessä niitä popsitaan aika paljon. Meillä sipsejä syödään ehkä muutama kerta vuodessa. Samoin hampurilaisateriat vähän vähemmälle, max kerran kuussa jne... ei suklaavanukkaita tai vastaavia, mutta kuin pari kertaa kuussa, karkkipäivä vain kerran viikossa, muina päivinä ei syödä makeeta (ei edes keksejä).
Meillä tyttö oli hieman pulska vielä 10 v, mutta aloin vähän katsomaan tarkemmin, että mitä hän syö ja juuri nuo yllämainitsemani asiat pistin kuriin. Ja nyt on tyttö 13 v. ja hoikka. Ja voisin kyllä sanoa, että ei tyttö itse huomannut mitään kuuria, koskaan en maininnut että sellaista harrastetaan. Meillä ei vaan ollut tarjolla noita herkkuja :). Hah, aviomies joutui lopettamaan sipsien rouskutuksen....veti niitä välillä urakalla. Ruokaa syötiin kuten ennekin. Herkut siis vaan vähemmälle + pituuskasvu ja lopputuloksena on parissa vuodessa hoikka tyttö, varsinkin jos tulee yhtä pitkäksi kuin sinä.
Totuus on vain se, että jos painoa on noin paljon 160 cm pitkällä, ei se ole lapsen pyöreyttä, vaan herkkuja on syöty. Usko pois. Mutta älä ota siitä isoa stressiä, pienillä asioilla sen saa helposti korjattua.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 17:13"]
Ihan oikein AP ettet tee suurta numeroa lapsen painosta. Mutta minä kyllä silleen pikkuhiljaa hivuttaisin ruokavaliota siihen suuntaan, että painoa vähän lähtisi. Vanhemmathan ne loppujen lopuksi ostaa ruoat lapsille. Sipsit pois lähes kokonaan, yllättävän monessa perheessä niitä popsitaan aika paljon. Meillä sipsejä syödään ehkä muutama kerta vuodessa. Samoin hampurilaisateriat vähän vähemmälle, max kerran kuussa jne... ei suklaavanukkaita tai vastaavia, mutta kuin pari kertaa kuussa, karkkipäivä vain kerran viikossa, muina päivinä ei syödä makeeta (ei edes keksejä).
Meillä tyttö oli hieman pulska vielä 10 v, mutta aloin vähän katsomaan tarkemmin, että mitä hän syö ja juuri nuo yllämainitsemani asiat pistin kuriin. Ja nyt on tyttö 13 v. ja hoikka. Ja voisin kyllä sanoa, että ei tyttö itse huomannut mitään kuuria, koskaan en maininnut että sellaista harrastetaan. Meillä ei vaan ollut tarjolla noita herkkuja :). Hah, aviomies joutui lopettamaan sipsien rouskutuksen....veti niitä välillä urakalla. Ruokaa syötiin kuten ennekin. Herkut siis vaan vähemmälle + pituuskasvu ja lopputuloksena on parissa vuodessa hoikka tyttö, varsinkin jos tulee yhtä pitkäksi kuin sinä.
Totuus on vain se, että jos painoa on noin paljon 160 cm pitkällä, ei se ole lapsen pyöreyttä, vaan herkkuja on syöty. Usko pois. Mutta älä ota siitä isoa stressiä, pienillä asioilla sen saa helposti korjattua.
[/quote]
Tämä on niin totta. Se määrittelee mässyn kuka sen ruuan ostaa ja tekee! Kunnon terveellinen ja monipuolinen kotiruoka ei lihota ketään. Meillä ei ole koskaan keksejä, limua, sipsejä tms kotona. Mehujäätä on ja sitä voi sillointällöin viikollakin ottaa makean nälkään ja namipäivä on (myös vanhemmilla) vain lauantaina. Hedelmiä pyritään pitämään myös tarjolla. Mies on meilläkin pahin herkuttelija, mutta olen sanonut että syököön karkkia työmatkoillaan jos on pakko.
Kakut ja pullat kuuluu vain juhlahetkiin ja yleensä saakin olla rauhassa pakastimessa. Pizzat tms on erikoisherkkua eikä kuulu perusruokavalioon.
Syömme hyvin ja pitkän kaavan mukaan viikonloppuisin, meillä käy usein ruokavieraita ja rakastamme ruuanlaittoa ja leipomista mutta annoskoot pysyy aina kurissa. Ruuasta ei koskaan puhuta eikä lasta kielletä syömästä, vaikutamme vain sillä mitä on tarjolla.
Suklaaholistin on vaikea pakottaa muuta sakkia olemaan herkuitta kun ei itsekkään siihen kykene; ) Meillä myös syödään tavallista kotiruokaa. Kasviksia ehkä liian vähän, mutta hedelmiä on kyllä aina tarjolla. Sipsejä ei nassuteta, eikä hampurilaisaterioita.Janojuomana on vesi ja ruokajuomana maito. Meillä on harvoin mehua ja v. loppuisin limsaa, mutta sitäkin vähän. Lauantai on karkkipäivä, mutta kyllähän 12v käy jo itsekkin kaupassa. Tyttö on kyllä tietoinen painostaan ja tarkkailee itsekkin hiukan painoaan. Liikuu paljon. Kävelee, pyöräilee, luistelee, hiihtää ja tanssii. Eli ihan riittävästi on asiaan kiinnitetty huomiota. Millekkään "laihikselle" en 12 vuotiasta laita. Jos tyttöä itseään alkaa tosissaan vaivata, niin voin kyllä olla apuna. Meitä ihmisiä on eri kokoisia ja mallisia. Pääasia että on onnellinen sellaisena kuin on. Ja lisään vielä että tyttö on lihaksikas, leveähartioinen jne Paino ei välttämättä kerro totuutta.
ap
Seppälässä ja HM:ssä on kyllä teineille vaatteita, eivät ole ihan niin aikuismaisia.
Käy paikanpäällä, älä plärää postimyyntiluetteloita. Ja sori jos asut kaukana ja nämä kataloogit ovat ainoa vaihtoehtosi.
[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 13:14"]Eikös tuollaiset hepat ym ole ihan liian lapsellisia 12-vuotiaalle?? [/quote]
Meidän 12v on onneksi vielä lapsi. Tiedän kyllä että jotku tuon ikäiset on jo kovasti teiniä. Ei välttämättä heppoja, mutta semmosia kivan näkösiä vaatteita..(löytyyhän noille pojillekkin vihaisia lintuja, Marioa, Simpsoneita ym ym)