Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt neuvoja miten toimia 18 v:n kanssa:

Vierailija
14.03.2013 |

Lukion kolmas vuosi menossa, ei kuitenkaan voi vielä kirjoittaa koska jotain kursseja puuttuu. Aikoo käydä siis lukiota neljännen vuoden, jolloin suorittaa puuttuvat kurssit + kirjoittaa. Ei osaa tarkkaan kertoa mitä puuttuu, on niin saamaton.

Kesän osalta, kesätöitä ei ole hakenut eikä kai hae, on edelleen saamaton ja sosiaalisilta taidoiltaan hieman arka.

Itse en oikein pidä ajatuksesta että makaa kesän kotona ja syksyllä jatkaa lukiota, jota luultavasti on niin vähän että suurimman osan ajasta loisii kotona.

Olen yrittänyt ehdottaa että hakisi vaikka ammattikouluun nyt yhteishaussa, ja kävisi loput lukiosta siinä samalla pois.. ei käy. Ei tiedä mihin hakisi eikä halua kahta koulua yhtäaikaa. *huoh*

nyt neuvoja; annanko tehdä ihan mitä vaan ja elätän kiltisti, vai miten menetellä? Entä käyttöraha ym.; ei saa opintotukea koska asuu kotona ja vanhempien tulot vaikuttavat. Paljonko kustannan kun ei itse tee mitään raha-asioiden eteen?

Vinkkejä kaivataan...

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensin pitäisi selvittää kokonaisuus eli kertomasi perusteella nuori on masentunut (saamaton on sille aika yleinen synonyymi). Toiseksi en ymmärrä, miten vanhempana vasta nyt heräät asiaan, omien lukiolaisten kanssa olen ollut koko ajan tietoine siitä, missä mennään eli missä on ollut oma vanhemmuutesi parin vuoden ajan?

Jos et halua lapsen loisivan vuotta kotona, niin ammattikorkeassa voi suorittaa opintoja jo ennen kuin sinne on päässyt (avoin AMK). Niitä voi tehdä lukion kurssien ohessa.

Vierailija
2/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi stressaa sen aikuisen puolesta. Anna olla rauhassa. Ei se sun arvostelu mitenkään tätä nuorta auta. Loisiminen on hyvin ruma sana, eli ei ole sunkaan käytökses mitenkään miellyttävää, kannattas miettiä mikä omassa elämässä on vikana, kun ehdit/viitsit toisen elämää retostella. Olisko kiva jos lapses kirjottelis susta ja sun omituisuuksista netissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole masentunut, on vaan sen luontoinen että mielummin pelaa konsolillaan kun opiskelee. Minun vanhemmuus ei ole ollut hukassa, tiedän tasan tarkkaan mikä opiskelujen tilanne oli kun täytti 18 v. -> sen jälkeen en ole niitä tietoja mistään saanut. Eli nyt joitakin kursseja roikkuu..

On helppo sanoa että älä stressaa tai anna olla rauhassa; minähän hänet elätän. Hän ei kuitenkaan elätä minua eli asioita ei oikein voi verrata.. Ei se, että mietin lapseni asioita, tarkoita että minun omat asiat ovat pielessä.

Vierailija
4/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet kuinka päin tahansa se on väärin:)

Mielestäni voit asettaa muutamia ehtoja, ei kuulosta hyvältä, ettei ole edes hakenut kesätöitä ilmeisesti edes vähäksi aikaa. Hän on aikuinen, häneltä voin edellyttää jo esim vuokra- ja ruokarahaa. 

Vierailija
5/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu nuoren kanssa hermostumatta. Sano, että tuet häntä vielä, mutta opiskelut tulee saada päätökseen. Sano, että annat vielä ensi kesänä mahdollisuuden levätä ja syksyllä on sitten opiskeltava pikimmiten koulu päätökseen. Sen jälkeen on omillaan. Aseta takaraja, mutta anna silti mahdollisuus levätä (lorvia) ja vetoa siihen, että levon jälkeen on näytettävä että kykenee ottamaan vastuuta omasta elämästään.

Vierailija
6/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 21:44"]

Ei ole masentunut, on vaan sen luontoinen että mielummin pelaa konsolillaan kun opiskelee. Minun vanhemmuus ei ole ollut hukassa, tiedän tasan tarkkaan mikä opiskelujen tilanne oli kun täytti 18 v. -> sen jälkeen en ole niitä tietoja mistään saanut. Eli nyt joitakin kursseja roikkuu..

On helppo sanoa että älä stressaa tai anna olla rauhassa; minähän hänet elätän. Hän ei kuitenkaan elätä minua eli asioita ei oikein voi verrata.. Ei se, että mietin lapseni asioita, tarkoita että minun omat asiat ovat pielessä.

[/quote]

Oma lapseni on 18v 4 kk ja tiedän edelleen ihan tarkkaan, missä mennään. Olen lapseni kanssa puheväleissä toisin kuin sinä omasi. En ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä, jotka hylkäävät lapsensa, kun tämä täyttää 18v.

Vierailija
7/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo painostaminen ei ainakaan auta, koska nuori saa silloin sen käsityksen, että hän ei kelpaa. Kuulostaa motivaation puutteelta ja voi olla, että hän on hukassa sen kanssa, mihin ammattiin haluaisi lähteä opiskelemaan. Lukion päättäminen on iso juttu, koska sen jälkeen pitää lähteä jo valitsemaan omaa tietään. Lukioon asti on saanut mennä sen perusteella, mihin perinteisesti on menty. Oletko kysynyt, onko lukiossa tutustuttu eri ammatteihin ja onko hänellä haaveita ammatista tai huolestuttaako asia häntä?

Vierailija
8/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälukioon!!!! Ilmoittautuminen alkanee pian.Siellä voi suorittaa puuttuvua kursseja.

Pidä huolta, että ilmoittautuu jo syksyn kirjoituksiin kirjoittamaan ainakin osan aineista. Pakollinen on äidinkieli, lisäksi kolme muuta. Koulun opo tai ryhmänohjaaja voi kertoa sinulle lisää.

Vierailija
9/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 21:52"]

[/quote]

Oma lapseni on 18v 4 kk ja tiedän edelleen ihan tarkkaan, missä mennään. Olen lapseni kanssa puheväleissä toisin kuin sinä omasi. En ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä, jotka hylkäävät lapsensa, kun tämä täyttää 18v.

[/quote]

Jos olisin hylännyt, en varmaan asiaa pohtisi.

Vierailija
10/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sano nyt ainakin ohimennen että jos kerta lapsi ei mene kesällä töihin niin sittenhän hän siivoa, tiskaa, pyykkää, hoitaa pihan, laittaa teille ruuan jne mitä kotihommia teillä nyt onkaan. Ja jos seuraavana talvenakaan ei tee muutako muutaman tunnin silloin tällöin lukio juttuja niin silloinkin kerkeää tekemään paljon kotitöitä eli kiva kun sinä pääset niin paljon helpommalla näiden asioiden kanssa.

Vierailija
11/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka koulu ei voi ilman lupaa kertoa yksityisiä tietoja, koulu voi neuvoa, miten toimia kirjoituksiin ilmoittautumisessa, mikä on pakollista niissä jne. Samoin iltaopintoihin tai kesälukioon voidaan ohjata, jos niitä on paikakunnalla tarjolla.

Vierailija
12/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ala vaatimaan nyt ainakaan rahaa lapseltasi tai hän keskeyttää lukion loppusuoralla ja hakeutuu johonkin hanttihommiin vain siksi, että sinä vaadit rahaa.

Ihan ekaksi rauhoitu. Sitten sopivassa tilanteessa avatkaa yhdessä "wilma" vai mikä järjestelmä lapsesi koulussa nyt onkaan. Sieltä kyllä selviää puuttuvat ja suoritetut kurssit.

Voisi olla parempi, että kesätyön sijasta lapsi (niin me äidit puhutaan lapsista, vaikka ne olis täysi-ikäisiä) menee kesälukioon tai opiskelee itsenäisesti ja vaikka tenttii syksyllä joitain kursseja ilman, että niitä täytyy istua koulussa.

Voit myös ottaa yhteyttä koulun opoon ja pyytää juttelemaan lapsesi kanssa ja tekemään opiskelusuunnitelman.

Vierailija
13/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen keskustelu, jossa opinnot tärkeimpänä aiheena. Ilmoita, että jos sinä elätät häntä, haluat nyt selvittää kaikki puuttuvat kurssit ja suoritukset hänen ja lukion opon kanssa. Onko kursseja jäänyt kesken, ja jos on, niin miksi. Opettajiin voi ottaa yhteyttä keskenjäämisten syistä. Joissakin lukioissa tekemättä jääneitä kirjallisia töitä voidaan ehkä ottaa vastaan myöhemminkin. Ensi vuoden lukujärjestys on suunniteltava tarkasti, ja jonkinlainen sopimus saatava aikaan siitä, miten kontrolloit suorituksia. Jotain on elantonsa eteen tehtävä, vähintään saattaa opinnot loppuun. Kiristä nuorelta lupaus, että saat seurata Wilmasta tai opolta kurssien suorituksia. Älä vaadi hyviä tuloksia, vaadi vain suorittamista vaikka just ja just riman ylittävästi. Tutkikaa kesälukion kurssit: onko niissä joitain nuorelta puuttuvia kursseja. Jos ei kesällä ole töissä, täytyy nyt vähintään pari kurssia suorittaa. Voimia! Ei noin ison pakottaminen helppoa ole, mutta täytyyhän vanhempien ainakin yrittää!

Vierailija
14/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä on tuohon tilanteeseen päätynyt? Ei voi olla totta, että vanhemmat herää vasta nyt nuoren hätään! Hävetkää!

Vierailija
15/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tenttiminen ei yleensä ole kovin laajasti mahdollista eikä hyvä idea. Itsenäinen opiskelu harvoin onnistuu tämäntapaisilta nuorilta.

Vierailija
16/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikanaan selvä ja reilu peli: niin kauan kun kävi koulua/töissä sai asua kotona ilmaiseksi ja syödä ja pesettää pyykkinsä ja olla. Lusmuilla sai jossain muualla. Parempi on tehdä jopa niitä hanttihommia sen aikaa, että saa vikat kurssit ja kirjoitukset alta pois. Saa edes jotain työkokemusta alle.

Meidän porukat oli aina äärimmäisen reiluja ja autto kaikessa, missä vaan pysty (ja auttaa edelleen, jos on tarvis). Mutta se reiluus kulkee kahteen suuntaan. Ei aikuinen ihminen voi vaan ottaa ja olettaa, ettei koskaan tarvitse antaa mitään takaisin.

Vierailija
17/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensinnä, ap, se nuoren tietokone kiinni ja varaat yhdessä nuoren kanssa ajan opolta. Siellä käytte läpi puuttuvat kurssit, mahdollisuudet hakea muuta opiskelupaikkaa jne. 

Sen jälkeen teet nuorelle selväksi, että kun ei hankkinut kesätöitä eikä siten osallistu mitenkään myöskään perheenne elatukseen, on selvää, ettet voi antaa hänen lusmuilla kesää. Ruoan ja huoneen tarjoat ilmaiseksi, kaikesta muusta "maksaa" eli tekee töitä saadakseen etuisuuksia. Teet pitkän listan töistä, joita haluat hänen tekevän viikossa, ja kun ne on tehty, saa käyttöraha, tietokoneelle aikaa jne. 

Selitä nuorellesi, mitä oikeasti tarkoittaa täysi-ikäisyys. Se ei tarkoita vain sitä, että voi ostaa kaljaa tai ajaa autoa vaan myös sitä, että hänen katsotaan olevan kykeneväinen elättämään itsensä. Ei aikuinen voi enää lusmuilla kotona. Jos ei viitsi/jaksa hakea kesätöitä, niin täytyyhän sen näkyä elintasossa ja kotitöissä. 

Lisäksi keskustelette seuraavasta vuodesta ja sovitte pelisäännöt. Mitä opiskelee, kuinka paljon, tekeekö samalla töitä, mitä kotitöitä tekee, miten saa käyttörahaa jne. Voisi olla ehkä hyvä täky säästellä nuorelle jokin isompi summa, kun yo-tutkinto suoritettu ja ehkä jokin lisäsumma tai matka tai muu houkutin, kun on saanut opiskelupaikan/työpaikan. Pakottakaa hänet miettimään ja pohtimaan valintojaan, sillä ajelehtiminen on oikeasti pahin uhka syrjäytymiselle. Kaikille ei sovi myöskään pelkkä etuisuuksien vieminen vaan jotkut tarvitsevat sitä porkkanaakin. Itse tiedät varmaan, mikä omalle lapsellesi sopii parhaiten.

Vierailija
18/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miltä sinä luulet masentunee vaikuttavan? Juuri tuollaisia masentuneet ovat. Ei ne mitään tuijottele surkean näköisinä ikkunasta ja huokaile. Ne yrittää saada keinolla millä hyvänsä ajatukset pois todellisuudesta.

Vierailija
19/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ihme jos on masentunut kun on noin raa'an oloinen äiti. Puhutko koskaan lapsellesi mitään muuta kuin käskyjä ja määräyksiä? Kuunteletko häntä koskaan muuten kuin kyttäys mielessä.

Vierailija
20/30 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmiset jotka vihaavat lapsiaan edes hankkivat lapsia? Suomessa on ihan helvetisti syrjäytyneitä nuoria ja väitän, että suurin syy syrjäytymiselle löytyy sieltä lapsuuden kodista. Kaikkien ei ole pakko hankkia lapsia joten miksi ihmeessä niin tehdään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän