Äidit, miten vietätte laatuaikaa pienten poikienne kanssa :)
Kommentit (31)
Meillä pojan mielestä laatuaikaa on tietokonepelien pelaaminen, pianon soitto ja karaoken laulaminen.
Meillä vasta 1,5-vuotias poika ja yleensä ollaan vain kotona tai ulkoillaan, kun tulen töistä kotiin.
Pidän poikaa paljon sylissä ja luetaan satukirjoja tai katsellaan printattuja kuvia läheisistä ihmisistä (mm. mummit, vaarit, serkut, tädit ja sedät). Tuo kuvien katselu on pojan suosikkipuuhaa!
Muuten leikitään yhdessä autoilla tai junaradalla, pelataan kimbleä, tehdään palapelejä, piirretään, potkitaan palloa yms.
Nuo ovat ainakin omasta mielestäni sitä meidän laatuaikaa. Tai toisaalta ihan tavallista arkea. :)
Me halitaan, löhöillään sohvalla, "luetaan" kirjoja, lauletaan, kuunnellaan musiikkia ja tanssitaan, tänään leivottiin (tai mä yritin pyöritellä pullia ja poika söi taikinaa...)
Riippuu kuinka pienen ?
noin 2 vuotiaasta jonkin aikaa lapsesta oli kiva siivota äidin kanssa kaappeja kun sai samalla tutkia kaikenlaista kaappeihin unohtunutta tavaraa.
Mäenlasku on aina ollut kova sana ja edelleen vaikka poika jo 9v. Myös saunominen kaksistaan on suosittua ja silloin poika parhaiten kertoo omista asioistaan.
Legoilla leikkiminen on kanssa aina ollut kivaa. Minä enimmäkseen etsin legot johonkin vanhaan ohjeeseen ja lapsi rakentaa + auttaa etsimisessä.
Ja kaikkien meidän lasten lempiasioihin on kuulunut se kun äiti lukee satukirjoja heille tai keksii itse satuja heille.
Jostain 6v iästä poika on tykännyt kun katsotaan yhdessä jotain eläinohjelmia tai tiedeohjelmia ja luen hänelle tekstit ja tarvittaessa selitän mitä ohjelmassa tarkoitettiin tai muuten mietityttämään jääneet kohdat.
Minusta laatuaikaa voi viettää monella tavalla ja pääasia että lapsi saa huomiota ja kummallakin on hyvä olla.
Käymme elokuvissa, pelaamme jalkapalloa, pallonheittoa, pesäpalloa, koripalloa, lautapelejä (pleikkapeleihin osallistun harvoin). Käymme uimassa, joskus matkoilla. Yhden pojan kanssa tai useamman. Kaikki tarvitsevat myös yksin äidin kanssa -aikaa. Teemme ruokaa ja leivomme päivittäin yhdessä. Joskus käymme saunassa, vaikkakin saunominen on perheessämme enemmän miesten yhteinen juttu ja isoimman kanssa en enää mene saunaan. Juttelemme, usein kuljetan harkkoihin ja juttelemme.
me eletään elämää.
Vai onko se laatuaikaa kun joudun jääkiekkomaalivahdiksi joka rökitetään mennen tullen, poika 6v? Tai jutellaan asioista mitä maailmalla tapahtuu? Tai miten suhtautua jos tuntee tulevansa kiusatuksi? Tai piirretään? Tai tehdään yhdessä ruokaa? Useimmiten mukana on kyllä isosisko, ainoastaan tuo maalivahtijuttu on kahdestaan pojan kanssa ja se ei ole äidille laatuaikaa ainakaan.
Kaikille olen myös lukenut paljon ja nykyään kannan isommille kirjastosta luettavaa ja saatamme jutella luetusta. Katsomme elokuvia myös kotona.
Kuunnellaan musiikkia, katsotaan elokuvia, luetaan, rakennetaan majoja, ulkoillaan. Vanhempi poikani rakastaa myös katsoa valokuvia. Nyt meillä on ollut tosi in talent-leikki. Poika keksii jonkun esityksen, ja minä olen tuomari. Tätä leikittiin eilenkin pojan kanssa monta tuntia.
Isompi tykkää esim pelata monopolia, joskus käydään leffassa, saatetaan katsoa yhdessä Putousta. Jutellaan niitä näitä iltasadun ja iltalaulun välissä. Isä ja esikoinen viettävät laatuaikaa urheiluhommissa.
Pienempi rakastaa lukemista, kuuntelisi miten paljon vain. Lisäksi rakastaa askartelua, piirtämistä, ym. Iltapesun jälkeen käärin pyyhkeeseen, otan syliin ja istahdan vessanpöntön kannen päälle. Hellin ja hassuttelen. Suosikki on, että sanon muina miehinä "eipä tässä mitään" ja tipautan kättäni vähän alemmaksi, niin että pojan yläkroppa tipahtaa vähän matkaa siinä sylissä ollessa. Isä ja tämä 5 v taas leikkivät silmäautoilla, kun ovat kahdestaan.
Ollaan harrastettu tuota urbaaniretkeilyä pojan kanssa siitä lähtien kun hän oli jotain 4-5-vuotias. Poika on nyt 11v ja tykkää edelleen tosta hommasta.
Eli kaikki hylätyt talot, tehtaat, varastot jne. käyvät seikkailukohteiksi. Tässä vaiheessa mulla on vielä periaatteena, että vain ns. avoimiin tiloihin mennään, ei esmes rikota edes ikkunaakaan sisään pääsemiseksi.
mutta kun olivat pieniä, tykättiin esim istuskella kalliolla ja viskellä kiviä, kiipeillä, rakentaa majaa, brion junarata oli pop samoin kuin pikkulegot jo aika pienestä, askartelua maitotölkistä yms, nappien järjestelyä ja vesilätäköissä pomppiminen...
eikä edes pienen kanssa.
Tässä tuon 14-vuotiaan kanssa ollaan jalat sekaisin sikkurallaan ja katellaan telkkaria. Poika yrittää lukea, minä yritän nettailla..
Samalla jutellaan harvakseltaan jotain, jos jutteluttaa.
Ihana, rakas poika ja ihana elämä näin..ilman minkäälaista laatua =)
Mun oma on vielä ihan pikkuinen 1v+, tuli vaan mieleen tossa aiemmin kun lepäiltiin vierekkäin, että millaistahan se sitten vähän ajan päästä on.. :)
Mitä kaikkea voitais tehdä.. Mutta tarkoituksella en laittanu mitään ikää, et tulis mahd monipuolisesti juttuja. :)
ap
Ollaan harrastettu tuota urbaaniretkeilyä pojan kanssa siitä lähtien kun hän oli jotain 4-5-vuotias. Poika on nyt 11v ja tykkää edelleen tosta hommasta.
Eli kaikki hylätyt talot, tehtaat, varastot jne. käyvät seikkailukohteiksi. Tässä vaiheessa mulla on vielä periaatteena, että vain ns. avoimiin tiloihin mennään, ei esmes rikota edes ikkunaakaan sisään pääsemiseksi.
sinä ihan opetat lapselle että toisten omaisuus on kaikkien omaisuutta!
"laatuaikaan" ihan sama mikskä sitä nimittää itse kukin, varmaan ymmärsitte pointin?
Mulle on ok sanoa laatuaikaa, en näe siinä mitään väärää :) mut makuasioita..jne
ap
mä vietin joskus 5 vuotiaan pojan kanssa laatuaikaa, seistiin kadun varressa ja katseltiin asfalttikoneita.
käveleskeltiin hitaasti koneiden matkassa ja katsottiin kun ne teki töitä.
tän huippu laatuajan poika muisti pitkään. mä olin alunperin suunnitellut siihen jotain ihan muuta, mutta...
sitä viettävät vanhemmat jotka eivät ehdi olla lastensa kanssa kuin muutaman minuutin viikossa jos sitäkään.
14
sitä viettävät vanhemmat jotka eivät ehdi olla lastensa kanssa kuin muutaman minuutin viikossa jos sitäkään.
14
Vietän laatuaikaajoka hetki minkä vietän poikani kanssa, ja koska olen nyt kotona 24/7 niin tulee vietettyä aika paljon sitä =D
Pojat 3v2kk ja 2v1kk. Askarrellaan (eli leikataan, liimataan, revitään, leimaillaan jne), katsotaan leffaa poppareiden kanssa, Muumi-lotto on ihan hitti, käydään syöttämässä sorsia, ajellaan bussilla ja junalla, käydään joskus ravintolassa lounaalla, tehdään iso junarata ja duploista tunneleita, luetaan, köllitään, jumpataan "satujumppaa" ja tanssitaan, leivotaan jne. Ihan tollasia tavallisia juttuja, mutta mahdollisimman kiireettömästi ja läsnäollen.
Mulla on kaksi kolmevuotiasta. :) Me leivotaan, piirretään yhdessä, oon niiden heppa ja pojat ritareita, ratsupoliiseja tms. Luetaan kirjoja, etsitään Youtubesta kivoja biisejä jne.
Kahvilassa käyminen on aina juhlahetki, samoin junalla matkustaminen minne vaan. Askartelu on toistaiseksi ollut aika vähäistä mutta ostin tällä viikolla kasan kartonkeja joista ois tarkoitus leikailla ja liimailla jotain kivaa. :)