Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

BMI 32 ja lapsettomuuslääkärin mielestä en ole lihava. :( uskoako?

Vierailija
14.03.2013 |

eli olen 165 cm pitkä ja 85kg.

Olemme nyt käyneet lapsettomuustutkimukset ja päätimme mieheni kanssa, että minä laihdutan 3kk ja jatkamme yritystä sitten. Olenkin aloittanut easydiet dietin ja olen siirtymässä ketoosiin, jonka jälkeen ajatteli karpata 2kk. sukulaisellani tämä toimi. 

Lapsettomuuden syynä on PCO.

Kun kerron lääkärille, suunnitelmistani hän oli eri mieltä.Hän sanoi, että minulla ei ole suurentunutta riskiä raskausajan diabetekseen. Ja sanoi, että ei tuollaisia diettejä eikä ketoosia ja määräsi minulle diabetes lääkityksen (minulla ei ole diabetesta)  säätelemää insuliinitoimintaani ja kehotti kuitenkin syömään vähähiilihydraattisesti.

Mitä mieltä te olette? Laihduttaakko ensin ja yrittää sitten vai muuttaakko vain insuliinin toimintaa napeilla?

vyötärön ympärys minulla on 80 cm.

ps. olen ollut laiha, lihoin edellisinä vuosina rankan elämäntilanteen johdosta ja painon suunta on ollut jo vuoden alaspäin. Olin pahimmillani  90kg.

Sitä ennen (ennen vuotta 2009) olin normaalipainoinen (65kg) ja omasta mielestäni hyvän ja normaalin näköinen, enkä alipainoinen.

Minulla ei koskaan mene lihavuus kasvoin ja suurin osa rasvasta kertyy reisiin ja kukaan, ei edes lääkärit tai hoitajat usko minun olevan lihava. varsinkaan ystävät.. :( Ja siksi en saa laihtumiseeni tukea..

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin suht hitaasti, tai en millään kitukuurilla. Ehkä juuri sen raskausdiabeetikon ruokavalion kaltaisella, vähän niukemmalla kenties. En muista ihan tarkkaan, mutta ehkä 1-2kg kuussa. Enkä tosiaan montaa kiloa ehtinyt edes tiputtaa kun olin jo raskaana, oman lääkärini mukaan joskus jo painon kääntyminen laskuun auttaa.

38

Vierailija
42/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan sanonut, ettei kannata laihtua? Päinvastoin ihmisethän on kannustaneet laihtumiseen ja varmaan lääkärikin siihen on kannustanut. Mutta nuo pussikuurit ja raskaus ei vaan ole hyvä juttu vaan mielummin terveelliset elämäntavat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[]

aion pitää huolen siitä, että en elä, kuin energian puutteessa. Tuntuu, että kun tällä dietillä saan ne varmemmin, kuin syömällä terveellisesti. Ajattelin korvata osan aterioista easydiet ruuilla. Kolmessa easydiet ateriassa luvataa olevan kaikki ravintoaineet, joita ihminen tarvitsee, oikeassa suhteessa.

tää on tätä nykypäivää ja että muutama jauhepussi korvaa ruuan.

Kato vaikka sisältö: http://www.easydiet.fi/tuotteet#

[/quote]

Nyt en ihan ymmärrä tuota ensimmäistä lausetta. Laihduttaminen on energian puutetta. Energialla tarkoitetaan ravintoaineita joista saa kaloreita tai siis jouleja, eli hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja. Laihtuessa kuluu enemmän energiaa kuin sitä saa. Hivenaineet, vitamiinit, mineraalit ym eivät tuota energiaa. 

Vierailija
44/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 16:08"]

[]

aion pitää huolen siitä, että en elä, kuin energian puutteessa. Tuntuu, että kun tällä dietillä saan ne varmemmin, kuin syömällä terveellisesti. Ajattelin korvata osan aterioista easydiet ruuilla. Kolmessa easydiet ateriassa luvataa olevan kaikki ravintoaineet, joita ihminen tarvitsee, oikeassa suhteessa.

tää on tätä nykypäivää ja että muutama jauhepussi korvaa ruuan.

Kato vaikka sisältö: http://www.easydiet.fi/tuotteet#

[/quote]

Nyt en ihan ymmärrä tuota ensimmäistä lausetta. Laihduttaminen on energian puutetta. Energialla tarkoitetaan ravintoaineita joista saa kaloreita tai siis jouleja, eli hiilihydraatteja, rasvoja ja proteiineja. Laihtuessa kuluu enemmän energiaa kuin sitä saa. Hivenaineet, vitamiinit, mineraalit ym eivät tuota energiaa. 

[/quote]

No joku vastaajista puhui diettien puutostiloista, niin vastasin hieman erikoisella lauseella, että aion katsoa, ettei tarvitsemiani kehon rakennusaineita, kuten proteiineja, hivenaineita ja kivennäisaineita puutu vaan saan vain vähemmän energiaa.

Vierailija
45/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:39"]

Mun vyötärönympärys on 80 cm ja paino 61 kg, pituus vähän alle 160 cm. Eli olet pari senttiä pitempi ja 24 kg painavampi, ja silti sama vyötärö.

[/quote]

niin :D siksi kukaan ei usko minua1!

[/quote]

Reidenympärys?

[/quote]

mistä kohdasta se mitataan?

Vierailija
46/52 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, olen itse käynyt läpi kaksi raskautta samoilla kilolukemilla, kuin sinä olet. Pituutemmekin on sama, joten helppo verrata. Raskausaikana painoni nousi myös herkästi, joten loppuraskaus oli hieman työlästä. Kuitenkin näkisin että bmi 32 on vielä siinä rajalla, jolloin sillä ei ole terveysvaikutuksia. Niinpä itse suosittelisin sinua ainoastaan huolehtimaan siitä, että syöt terveellisesti ja liikut riittävästi. Kaikenlaisissa dieeteissä on haittapuolena se, että saat niukasti vitamiineja ym. Ennen raskauden suunnitelua taas olisi hyvä pyrkiä täyttämään vitamiinivarastot, jotta vauvalla on "rakennusaineita" saatavilla heti ensi hetkistä alkaen. Diabeettes lääkitys on nykyään yleinen laihdutuksen tuki ja se on hyvä apu myös raskauden aikana tukemaan verensokeritasapainoa. Summa summarum, jatka terveellistä elämää, ota lääkkeet kuten lääkäri suosittaa. Onnea ja siunausta teille ja raskautumiselle.

Vierailija
47/52 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 15:04"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:39"]

Mun vyötärönympärys on 80 cm ja paino 61 kg, pituus vähän alle 160 cm. Eli olet pari senttiä pitempi ja 24 kg painavampi, ja silti sama vyötärö.

[/quote]

niin :D siksi kukaan ei usko minua1!

[/quote]

Reidenympärys?

[/quote]

mistä kohdasta se mitataan?

[/quote]

No vaikka siitä suht keskeltä. Jos siis haluaa tietää onko lihava ja kokee itsensä kapeavyötäröiseksi :)

Vierailija
48/52 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olet kyllä iso. Minä olen 190cm mies ja painan tuon verran.

Vierailija
49/52 |
15.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.03.2013 klo 07:54"]

Hei, olen itse käynyt läpi kaksi raskautta samoilla kilolukemilla, kuin sinä olet. Pituutemmekin on sama, joten helppo verrata. Raskausaikana painoni nousi myös herkästi, joten loppuraskaus oli hieman työlästä. Kuitenkin näkisin että bmi 32 on vielä siinä rajalla, jolloin sillä ei ole terveysvaikutuksia. [/quote]

Pakko kommentoida tähän: ihmiset ovat yksilöitä, ja joku paino ei vaikuta johonkin haitallisesti, toiseen taas vaikuttaa. PCO on sairaus, joka on liitoksissa ylipainoon, ja voi parantua laihduttamalla. Omalla kohdallani vaikutta käyneen niin, että verrattain pienen painonpudotuksen avulla olen saanut sekä hormoonini kuriin että raskausdiabeteksen pois. VAIKKA koin itse voivani hyvin ja olevani terve, liikkuva, aktiivinen, periaatteessa terveellisesti (mutta liikaa) syövä nainen, niin silti minulla oli vaikeuksia saada lapsia. Ja siihen auttoi laihtuminen. Minusta yhteys on hyvin selkeä.

Monella varmasti voi olla suurempikin bmi ilman mitään vaikutuksia, mutta ap saattaa hyvin kuulua siihen ryhmään, jolla pienehkökin ylipaino oikeasti tekee haittaa. Joten jos lasta kaipaa, vahvasti suosittelen ainakin yrittämään laihduttamista: jos se ei auta lapsen saannissa, niin eipä se mitään haittaakaan. Sitten on sekin kivi käännetty, eikä tarvitse jossitella. Tervein tavoin eteenpäin, ap!

38

Vierailija
50/52 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metformiinia käytetään pcon hoidossa koska pco potilailla on yleensä kohonnut insuliini resistenssi. Ja kohonnut testosteroni taso. Eli hiilihydraatiton ruokavalio auttaa useilla.

Vierailija
51/52 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8kg pois.

Vierailija
52/52 |
15.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin BMI 31:stä melkeen normaalipainoon pari vuotta sitten ketoosilla. Toimi hyvin, kannattaa kokeilla vaikka pari kk ja näkee tykkääkö itse.