Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

BMI 32 ja lapsettomuuslääkärin mielestä en ole lihava. :( uskoako?

Vierailija
14.03.2013 |

eli olen 165 cm pitkä ja 85kg.

Olemme nyt käyneet lapsettomuustutkimukset ja päätimme mieheni kanssa, että minä laihdutan 3kk ja jatkamme yritystä sitten. Olenkin aloittanut easydiet dietin ja olen siirtymässä ketoosiin, jonka jälkeen ajatteli karpata 2kk. sukulaisellani tämä toimi. 

Lapsettomuuden syynä on PCO.

Kun kerron lääkärille, suunnitelmistani hän oli eri mieltä.Hän sanoi, että minulla ei ole suurentunutta riskiä raskausajan diabetekseen. Ja sanoi, että ei tuollaisia diettejä eikä ketoosia ja määräsi minulle diabetes lääkityksen (minulla ei ole diabetesta)  säätelemää insuliinitoimintaani ja kehotti kuitenkin syömään vähähiilihydraattisesti.

Mitä mieltä te olette? Laihduttaakko ensin ja yrittää sitten vai muuttaakko vain insuliinin toimintaa napeilla?

vyötärön ympärys minulla on 80 cm.

ps. olen ollut laiha, lihoin edellisinä vuosina rankan elämäntilanteen johdosta ja painon suunta on ollut jo vuoden alaspäin. Olin pahimmillani  90kg.

Sitä ennen (ennen vuotta 2009) olin normaalipainoinen (65kg) ja omasta mielestäni hyvän ja normaalin näköinen, enkä alipainoinen.

Minulla ei koskaan mene lihavuus kasvoin ja suurin osa rasvasta kertyy reisiin ja kukaan, ei edes lääkärit tai hoitajat usko minun olevan lihava. varsinkaan ystävät.. :( Ja siksi en saa laihtumiseeni tukea..

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla painoindeksi oli 30 ja lapsettomuuslääkäri sanoi, että se on viel äok. mutta sen yli ei pitäisi mennä.

Minullakin siis PCO. Laihduttaminen on oikeasti tosi vaikeaa,ja kaikki hiilarit on pahimmasta päästä. PCOn takia kun insuliiniä erittyy runsaasti aina kun syöt jotain ja varsinkin hiilareista. Ja tuo ylimääräinen insuliinihiän sitten kertyy rasvaksi koksa elimistö ei pysty sitä polttamaan kaikkea.

Minulla tuo insuliini lääke auttoin paljon painonpudotuksessa joten sinuna jatkaisin syömistä terveellisesti se lisäksi. Tuo lääkekun tasaa sen oman insuliinin tuotantosi.

Vierailija
22/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:41"]

Alle 1500 kcal on aika kova dieetti, nykyään ei sellaisia yleensä suositella. On vain nälkäinen olo ja repsahdus tapahtuu helpommin.

Mitä jos yrittäisit sitä, että syöt säännöllisesti (painonhallinnan kannalta olennaista) ja syötpä mitä tahansa, lastaat aina runsaasti kasviksia lautasellesi, sellaisia joista itse pidät. Ei liian tiukkoja kalorirajoitteita, koska kohta olet etsimässä heikkoon oloon ja nälkään helpotusta karkkipussista.

niin no rehellisesti sanottuna syön kyllä karkkia ainakin kerran viikossa ja silloin syön kunnolla (karkkia, sipsiä jenjen. ) Mutta mietin vain, että varmaankaan laihdu pelkästään tuolla menetelmällä kovinkaan nopiasti..?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:45"]

Minulla painoindeksi oli 30 ja lapsettomuuslääkäri sanoi, että se on viel äok. mutta sen yli ei pitäisi mennä.

Minullakin siis PCO. Laihduttaminen on oikeasti tosi vaikeaa,ja kaikki hiilarit on pahimmasta päästä. PCOn takia kun insuliiniä erittyy runsaasti aina kun syöt jotain ja varsinkin hiilareista. Ja tuo ylimääräinen insuliinihiän sitten kertyy rasvaksi koksa elimistö ei pysty sitä polttamaan kaikkea.

Minulla tuo insuliini lääke auttoin paljon painonpudotuksessa joten sinuna jatkaisin syömistä terveellisesti se lisäksi. Tuo lääkekun tasaa sen oman insuliinin tuotantosi.

[/qu

Oletko saanut paljon pudotettua ja missä ajassa? :) ap

Vierailija
24/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis diabeteslääke, se on siis tabletti niinkuin varmasti ap.llakin.

t.22

Vierailija
25/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lainailen näitä välillä ihan väärin. uus av + minä = sotku

t.ap

Vierailija
26/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä jatkoin samalla ruokavaliolla mitä oli ennekin (söin siis terveellisesti lautasmallin mukaan, kerran viikossa herkuttelu päivä) Ja paino alkoi tippua 0.5-1kg/kk siis se jälkeen kun aloitin Metformiinin syömisen. Suosittelen siis ihan samaa sulle. Sain tuon avulla pudotettua hyvin painoa.

Tosin lasta ei edelleenkään olla saatu (tuosta aikaa 4v.) Mutta minulla on myös muita ongelmia, esim limakalvo ei kypsy joten hedelmöittynyt munasolu ei siihen pysty kiinnittymään.

Jos siis päädyt hoitoihin jo ennen painonpudotusta niin voithan syödä raskauden ajan raskasudiabetes ruokavalion mukaan. Ei se tarkoita sitä että saisit raskausdiabeteksen.

Niin ja raskaana ollessa (meillä siis on yksi 8v. lapsi) minulla oli paastoarvo koholla sokerirasituksessa, (muuten ei koko raskauden aikana ollut koholla) ja minulle sanottiin että johtui tod.näk ihan vain siitä pcosta.

Vierailija
27/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27=22

Vierailija
28/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:55"]

MInä jatkoin samalla ruokavaliolla mitä oli ennekin (söin siis terveellisesti lautasmallin mukaan, kerran viikossa herkuttelu päivä) Ja paino alkoi tippua 0.5-1kg/kk siis se jälkeen kun aloitin Metformiinin syömisen. Suosittelen siis ihan samaa sulle. Sain tuon avulla pudotettua hyvin painoa.

Tosin lasta ei edelleenkään olla saatu (tuosta aikaa 4v.) Mutta minulla on myös muita ongelmia, esim limakalvo ei kypsy joten hedelmöittynyt munasolu ei siihen pysty kiinnittymään.

Jos siis päädyt hoitoihin jo ennen painonpudotusta niin voithan syödä raskauden ajan raskasudiabetes ruokavalion mukaan. Ei se tarkoita sitä että saisit raskausdiabeteksen.

Niin ja raskaana ollessa (meillä siis on yksi 8v. lapsi) minulla oli paastoarvo koholla sokerirasituksessa, (muuten ei koko raskauden aikana ollut koholla) ja minulle sanottiin että johtui tod.näk ihan vain siitä pcosta.

[/quote]

Toivon todella teille onnistumista! :)

ja kiitos tuosta raskausajan diabetes ruokavalioideasta. Pitääkin heti googlettaa siitä!

Päätin laihduttaa 10 kg ja sitten. Ja sitten aloittaa tuon lääkityksen ja kuulostaa loistavalta pitäytyä mainitsemassasi raskausajan diabeteksen ruokavaliossa, jos/kun raskausdun.

t.ap

Vierailija
29/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta lääkityksestä vielä. Ilmeisesti kyseessä on metformiini, jota lääkärisi suosittelee. PCO-tautiin kuuluu elimistön insuliiniresistenssi eli solujen kyky vastaanottaa insuliinia on heikentynyt. Tällöin solun sisälle ei pääse insuliinin mukana sokeria vaan sokeri jää pidemmäksi aikaa verenkiertoon häiritsemään koko elimistön aineenvaihduntaa. Samanaikaisesti solun sokerinsaanti jää puutteelliseksi ja solussa menee aineenvaihdunta uusiksi. Solut tarvitsevat jatkuvasti kuitenkin sokeria toimiakseen ja elossapysymiseen. 

Ylimääräinen rasvakudos etenkin lihaskudoksen päällä ylläpitää solujen insuliiniresistenssiä, joten laihduttaminen auttaa luonnollisesti. 

Metformiini pyrkii helpottamaan insuliinin toimintaa solussa, jolloin sekä yksittäisten solujen aineenvaihdunta normalisoituisi ja samalla myös koko elimistön toiminta pääsisi raiteilleen. Niin kauan kun on ylipainoa, metformiinilääkitys tukee yleensä elimistön normaalia toimintaa ja usein lääkkeestä pääsee eroon kunhan paino on palautunut normaaliksi. 

Kannattaa muistaa, että raskauden kannalta olennaiset varastot kerätään ennen raskautta eikä tankkaamalla raskauden aikana. Raskautta ei suositella yritettäväksi rankan laihdutuksen jälkeen, jolloin elimistö on siis elänyt puutteessa. 

Vierailija
30/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 12:40"]

Tuosta lääkityksestä vielä. Ilmeisesti kyseessä on metformiini, jota lääkärisi suosittelee. PCO-tautiin kuuluu elimistön insuliiniresistenssi eli solujen kyky vastaanottaa insuliinia on heikentynyt. Tällöin solun sisälle ei pääse insuliinin mukana sokeria vaan sokeri jää pidemmäksi aikaa verenkiertoon häiritsemään koko elimistön aineenvaihduntaa. Samanaikaisesti solun sokerinsaanti jää puutteelliseksi ja solussa menee aineenvaihdunta uusiksi. Solut tarvitsevat jatkuvasti kuitenkin sokeria toimiakseen ja elossapysymiseen. 

Ylimääräinen rasvakudos etenkin lihaskudoksen päällä ylläpitää solujen insuliiniresistenssiä, joten laihduttaminen auttaa luonnollisesti. 

Metformiini pyrkii helpottamaan insuliinin toimintaa solussa, jolloin sekä yksittäisten solujen aineenvaihdunta normalisoituisi ja samalla myös koko elimistön toiminta pääsisi raiteilleen. Niin kauan kun on ylipainoa, metformiinilääkitys tukee yleensä elimistön normaalia toimintaa ja usein lääkkeestä pääsee eroon kunhan paino on palautunut normaaliksi. 

Kannattaa muistaa, että raskauden kannalta olennaiset varastot kerätään ennen raskautta eikä tankkaamalla raskauden aikana. Raskautta ei suositella yritettäväksi rankan laihdutuksen jälkeen, jolloin elimistö on siis elänyt puutteessa. 

[/quote]

aion pitää huolen siitä, että en elä, kuin energian puutteessa. Tuntuu, että kun tällä dietillä saan ne varmemmin, kuin syömällä terveellisesti. Ajattelin korvata osan aterioista easydiet ruuilla. Kolmessa easydiet ateriassa luvataa olevan kaikki ravintoaineet, joita ihminen tarvitsee, oikeassa suhteessa.

tää on tätä nykypäivää ja että muutama jauhepussi korvaa ruuan.

Kato vaikka sisältö: http://www.easydiet.fi/tuotteet#

Vierailija
31/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D t ap

Vierailija
32/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dieettiohjelmien nykyaikaisuudesta ei nyt ehkä ollut kyse vaan raskaustoiveesta ja ylipainosta. Kuuriluontoiset ohjelmat vievät elimistön nopeasti merkittävään energiavajeeseen, jolloin paino luonnollisesti laskee nopeasti. Jos tällaisen jälkeen tulee raskaaksi ja pyrkii jälleen syömään tavallisesti, on elimistössä väistämättä puutostila päällä ja elimistö pyrkii ottamaan kaiken irti ravinnosta. Kyse ei niinkään ole yksittäisistä ravintoaineista vaan elimistön tavasta käsitellä ruokaa ja ravinnonkulutusta. Tietenkin usein painonhallinnassa  painon normalisoiminen alkuun keinolla millä hyvänsä helpottaa jatkossa normaalipainon ylläpitoa. Raskauden kannalta monipuolinen ja ehkä se vanhanaikainen ruoka ennen raskautta voi olla parempi kuin tiukka normaalipainon tavoittelu. Terveys on paljon muutakin kuin painoa, ruokaa ja lukemia. Toivottavasti onnistut tavoitteissasi.

Vierailija
33/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:45"]

[/quote]

Samaa mieltä. Mulla oli PCO ja BMI 28, laihdutin 26:een asti ennenkuin tulin raskaaksi. Lääkäri suositteli että alle 25:n olisi hyvä saada ja sain myös insuliinilääkityksen mikä auttoi kyllä laihduttamisessa, ei tullut nälkä läheskään niin nopeasti kuin muuten laihduttaessa. Olen varmaan tuon PCO:n takia tosi hiilariherkkä, huonot hiilarit nostaa sokerin nopeasti ja romahtaa pian alas, tuonne 3 paikkelle eli nälkä tulee nopeasti pelkällä hiilarilla ja päivittäinen kalorimäärä ylittyy helposti. Maltillinen karppaus toimii mulla parhaiten - vain hitaita hiilareita ja niitäkin vähän rajoittaen: kun karsit kaloreita karsi ne hiilareista ei lihasta - vihanneksia voit syödä miten paljon haluat. Ketoosilla en lähtisi missään nimessä laihduttamaan. Muista myös pienentää annoskokoja vähitellen kun laihdut.

Vähän laihduttuani aloitin myös clomifenit ja eka kierrosta tärppäsi. Imettäessä lähti vielä muutama kilo ja BMI 24-25, minkä jälkeen kierto on ollut säännöllinen ja olen tikuttanut oviksen joka kierrossa sen jälkeen kun kuukautiset alkoi. Toinen lapsi syntyy tässä piakkoin.

Tsemppiä AP!

Vierailija
34/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 13:27"]

Dieettiohjelmien nykyaikaisuudesta ei nyt ehkä ollut kyse vaan raskaustoiveesta ja ylipainosta. Kuuriluontoiset ohjelmat vievät elimistön nopeasti merkittävään energiavajeeseen, jolloin paino luonnollisesti laskee nopeasti. Jos tällaisen jälkeen tulee raskaaksi ja pyrkii jälleen syömään tavallisesti, on elimistössä väistämättä puutostila päällä ja elimistö pyrkii ottamaan kaiken irti ravinnosta. Kyse ei niinkään ole yksittäisistä ravintoaineista vaan elimistön tavasta käsitellä ruokaa ja ravinnonkulutusta. Tietenkin usein painonhallinnassa  painon normalisoiminen alkuun keinolla millä hyvänsä helpottaa jatkossa normaalipainon ylläpitoa. Raskauden kannalta monipuolinen ja ehkä se vanhanaikainen ruoka ennen raskautta voi olla parempi kuin tiukka normaalipainon tavoittelu. Terveys on paljon muutakin kuin painoa, ruokaa ja lukemia. Toivottavasti onnistut tavoitteissasi.

[/quote]

Juu pitää pohtia asioita. kiitos kommentista. Ajattelin pehmeää laskua ennen raskautta, mutta en oikein tiedä milloin se on tarpeeksi pehmeä.

Suunnitelmani on pitää kuukauden easydiet-diettiä + kevyttä urheilua kävelyä jne. ( ei riitä energia muuhun), sitten karpata ja urheilla kuukauden ja siirtä sen jälkeen diettiin jota lääkärii suositteli + diabetes lääkkeet ja sittten vasta toukokuussa yrittää.

karppaamisella en nyt tarkoita mitää läskirasvatuokaa vaan lihaa, kalaa, kananmunia, avokadoa ja vihreitä kasviksia

t ap

Vierailija
35/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

34, en huomannut vastaustasi. kiitos paljon tsempistä ja onnea sinulle raskaudesta! :)

ajattelin juurikin tuohon 27 BMI pyrkiä ennen, kuin alan käyttää diabeteslääkitystä ja clomeja eli yritän laihtua 10kg ennen sitä.

pitää kysyä mieheltä mitä hän on mieltä, kun olette nyt tuoneet tuota uutta näkökantaa tähän. ehkä se lääkäri onkin oikeassa.

Vierailija
36/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi kysymys vielä, jos tätä ketjua joku vielä lukee.

Minulla on pco, mutta ei minkäänlaista ylimääräistä karvoitusta tai muita näkyviä oireita. onko normaalia?

ap

Vierailija
37/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä usko. Minulla oli aikoinaan bmi 29.jotain ja en meinannut millään tulla raskaaksi, pco todettiin jne. Jossain välissä päädyin laihduttamaan, eikä painon tarvinnut tippua kuin muutaman kilon, niin olinkin jo raskaana. Pienikin ylipaino voi joillain ihmisillä oikeasti vaikuttaa terveyteen. Samaan tapaan sitten raskaana ollessani kahdessa ensimmäisessä raskaudessani oli diabetes (tuolloin bmi raskauden alussa jotain 28), ja kahden raskauden jälkeen ennen kolmatta ehdin laihduttaa noin viisi kiloa. Tadaa, kolmannessa raskaudessa ei ole ollut diabetesta! Joskus on pienestä kiinni.

Pco on erityisesti näihin juttuihin liitoksissa oleva tauti, joten suosittelen ehdottomasti painonpudotusta. Pienikin pudotus voi tehdä sen merkittävän eron!

Vierailija
38/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 14:45"]

Älä usko. Minulla oli aikoinaan bmi 29.jotain ja en meinannut millään tulla raskaaksi, pco todettiin jne. Jossain välissä päädyin laihduttamaan, eikä painon tarvinnut tippua kuin muutaman kilon, niin olinkin jo raskaana. Pienikin ylipaino voi joillain ihmisillä oikeasti vaikuttaa terveyteen. Samaan tapaan sitten raskaana ollessani kahdessa ensimmäisessä raskaudessani oli diabetes (tuolloin bmi raskauden alussa jotain 28), ja kahden raskauden jälkeen ennen kolmatta ehdin laihduttaa noin viisi kiloa. Tadaa, kolmannessa raskaudessa ei ole ollut diabetesta! Joskus on pienestä kiinni.

Pco on erityisesti näihin juttuihin liitoksissa oleva tauti, joten suosittelen ehdottomasti painonpudotusta. Pienikin pudotus voi tehdä sen merkittävän eron!

[/quote]

Kiitos vastauksesta. Täällä näkyy olevan todellakin paljon vastakkaisia mielipiteitä.

Laihdutitko nopealla kuurilla vai hitaasti?

alan nyt epäillä tätä easydiet kuuria, joka minulla on menossa, kun moni sanoo, ettei kannata laihtua nopiasti

Vierailija
39/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulen ehkä illalla katsomaan jos täällä on jotain kirjoituksia. pakko opiskella välillä

t ap

Vierailija
40/52 |
14.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 11:39"]

Mun vyötärönympärys on 80 cm ja paino 61 kg, pituus vähän alle 160 cm. Eli olet pari senttiä pitempi ja 24 kg painavampi, ja silti sama vyötärö.

[/quote]

niin :D siksi kukaan ei usko minua1!

[/quote]

Reidenympärys?