saako lihavaa sanoa lihavaksi?
Kommentit (39)
Kyllä, jos on sokeita ihmisiä ympärillä. Silloin on hyvä mainita, että joku siinä lähellä lilluvista ihmistä on läski, että tietävät sitten varoa. Ei niiden kanssa kannata mitään keskusteluakaan aloittaa.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 00:25"]
Olen reippaasti lihava ja tulepa sanomaan läskiksi naamatusten mä kestän sen kyllä ja monet muutkin haukkumasanat. Katotaan kestätkö sä sen jälkeiset, tuskin olet täydellinen. :)
[/quote]
Ykkönen avas oven. :) Onneksi pysyi poissa.
ei riidellä jooko (kolmonen)
[/quote]
Ihmisten ulkonäöstä ei ole tapana huomautella.
Vai meinasitko tilannetta jossa sinun tulee kuvailla uudelle assistentille se sihteeri jolle paperi pitää toimittaa, kun heitä on kaksi, molemmat ovat punatukkaisia ja molempien nimi on Marjut Lempielin ja vain toinen heistä on lihava? Jaa-a, en tiedä korrektia käytöstä tässä tilanteessa, mutta jättäisin silti mainitsematta.
Meillä perheessä huomautellaan painosta. Omat laihtumiseni kehuttiin ääneen (todella inhottavaa kun se tulee tietyiltä ihmisiltä) kun taas sisko-paran vyötäröstä huomauteltiin miten onkin päästänyt levähtämään (ei edes ole). Siitä olen tullut allergiseksi tuolle ihmisten ulkonäöstä jauhamiselle. Se on asia joka lienee parasta jättää sikseen.
Mulle tuli enemmän mieleen vaikka tilanne kun puhuu jonkun kanssa sanotaan vaikka vaatteista ja toinen kysyy miten ne sille sopii ja näyttääkö lihavalta. Jos toinen oikeasti on lihava niin kyllähän se olisi outo tilanne alkaa kehumaan laihaks ja että hyvältä näyttää JOS tosiasia on ihan toinen.
Jos joku kysyy jotain tai itse toteaa ääneen en ala mielistelemään että NO EIHÄN jos ei ole totta!!
joo,hauku vaan,ei tunnut missään--lihavaa saa nimitellä,mutta laihaa ei!
Saako rumaa sanoa rumaksi, tupakoivaa lapsenvammauttajaksi, kierosilmäistä kierosilmäksi? Olisko kohteliaisuus mitään?
Ei yleensä, mutta ne henkilöt, jotka ovat minua ruipeloksi, laudaksi, kukkakepiksi tai vaikka miksi työpaikan kahvihuoneessa päin naamaa kutsuneet, niitä olen kutsunut lihavaksi tai läskiksi. Olen kohtelias niille, jotka ansaitsevat kohteliaisuutta. Kyllä pulkannaruksi kutsuminen satuttaa siinä missä laardipalloksi kutsuminen.
Saako ollenkaan puhua asioista omalla nimellään? Kohtelias voi silti olla.
Sanotko tyhmää tyhmäksi tai köyhää köyhäksi? Jossain tilanteissa se voi olla ihan ok, ja useimmat tyhmät ja köyhätkin ymmärtävät kyllä tilanteensa, ja osaavat jopa nauraa sille. Sama koskee lihavia. Osa heistä on aivan tavallisia huumorintajuisia ihmisiä, jotka kyllä tietävät painonsa, ja tajuavat milloin sen mainitseminen on vittuilua ja milloin ei.
Ylipäätään ihmisten ulkonäöstä huomauttelu heille itselleen on vastenmielistä ja junttia.
Jos puhun kaverin kanssa myöhemmin, saatan sanoa vaikka "sillä pyöreällä/lihavalla tytöllä bussissa oli just sellanen takki, mitä oon ettiny". Sen sijaan ihmisten itsensä läsnäollessa yritän kiinnittää huomioni muuhun kuin ihmisten ulkonäköön.
Ja kyllä, sama pätee myös hoikkiin ihmisiin. Salilla näen välillä niin anorektisia tapauksia, että pahaa tekee, mutta silloinkin pidän silmäni kurissa ja pään kiinni, vaikka kuinka tekisi mieli huutaa, että syö nyt saatana.
Miksi pitäisi sanoa? Eiköhän jokainen ylipainoinen tiedä tilanteen. En minäkään kutsu typeriä typeriksi tai huomauttele juopoille tai tupakoijille.
Minua ahdistavat alkeelliset kirjoitusvirheet.
Saako toisten ulkonäköä tai persoonaa arvostella? Tietysti saa, vvoithan sä seistä vaikka kadunkulmassa huutelemassa ohikulkijoille huomioita heidän ulkonäöstään. Eri asia on sitten se millaisen kuvan ohikulkijat saavat susta. Hyvä neuvo, ihan perusjuttu sosiaalisesti taitavalle ihmiselle; KUNNIOITA toista ihmistä. Silloin luonnostaan osaat puhua asioita jotka luovat hyviä suhteita. Se mihin ihminen kiinnittää huomiota kertoo hänestä itsestään.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 07:51"]
Ei yleensä, mutta ne henkilöt, jotka ovat minua ruipeloksi, laudaksi, kukkakepiksi tai vaikka miksi työpaikan kahvihuoneessa päin naamaa kutsuneet, niitä olen kutsunut lihavaksi tai läskiksi. Olen kohtelias niille, jotka ansaitsevat kohteliaisuutta. Kyllä pulkannaruksi kutsuminen satuttaa siinä missä laardipalloksi kutsuminen.
[/quote]
Missä sä olet töissä??? Missä on tuollaisia idiootteja?
Riippuu ihan tilanteesta ja väleistä kyseiseen ihmiseen. Olen ollut molempien lapsien jälkeen tosi lihava, tullut 30kg raskauden aikana ja kilot poistuneet vuodessa. Muuten normaalipainoinen. Tuntui tosi inhottavalta, kun anoppi alkoi valittamaan siitä, kuinka lihava olen ja toi minulle muovikassillisen nutrilett-jauhepusseja. Valitettavasti imettäessä ei voi laihduttaa pika pikaa kiloja pois. :( Ja ehkä se oli se pahin, kun ei voinut niitä laihduttaa niin nopeasti, vaan piti miettiä myös sitä maitoa.
Kaverit taas antaneet kommentteja esim. vaatteista, ettei sun kannata ihan tuota pukea koska olet aika lihavassa kunnossa, ja ne on ollut ihan hyvällä tahdolla sanottuja ja niistä kommenteista olen kiitollinen. Tai jos on jossain käymässä ja sitä miettii, että helposti ja nopeasti ruokaa mäkistä ja kaveri sanoo, että jos kuitenkin käytäisiin hakemassa jotain terveellisempää, niin en ole loukkaantunut.
läski mikä läski. Tekosyy olla laihdumatta!!!! Syö terveellistä ruokaa, unohda Nutrilett. Niitä käyttää Fitness ihmiset ja monet aikuisopiskelijat, jotta jaksaa eikä liho norsuksi. Ei Nutrilett laihduttaa.... Olet väärällä tiellä. Itse olen normaali, käytän Nutrilettia, että jaksaa en laihtumiseen, koska niissä on paljon proteiineja. Ja onhan niissä paljon kaloreita.
Salaattia poskeen ja juoksu lenkille. Juokse ensin 10 km ja aikaa noin tunti, joka aamu. Kyllä läski lähtee ja imetys sujuu, jos jaksa. Olet pahasti päästänyt itsesi repsahtaa...
Olet ansainnut läski nimityksen, jos ei juoksu edes 10 km. Voiko äideissä olla näin saamattomia.
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 09:38"]
läski mikä läski. Tekosyy olla laihdumatta!!!! Syö terveellistä ruokaa, unohda Nutrilett. Niitä käyttää Fitness ihmiset ja monet aikuisopiskelijat, jotta jaksaa eikä liho norsuksi. Ei Nutrilett laihduttaa.... Olet väärällä tiellä. Itse olen normaali, käytän Nutrilettia, että jaksaa en laihtumiseen, koska niissä on paljon proteiineja. Ja onhan niissä paljon kaloreita.
Salaattia poskeen ja juoksu lenkille. Juokse ensin 10 km ja aikaa noin tunti, joka aamu. Kyllä läski lähtee ja imetys sujuu, jos jaksa. Olet pahasti päästänyt itsesi repsahtaa...
Olet ansainnut läski nimityksen, jos ei juoksu edes 10 km. Voiko äideissä olla näin saamattomia.
[/quote]
Oletko mamu vai miksi et osaa kirjoittaa?
[quote author="Vierailija" time="14.03.2013 klo 09:38"]
[/quote]
Aika saamaton sinäkin olet ollut opettelemaan kunnolla suomenkielen. Jokainen jossain saamaton. Minkähän nimityksen sinä olisit ansainnut? ;)
vastatkaa nyt pliis sille yhdelle joka epäilee olevansa lihava mutta lääkäri kieltää sen Bmi päälle 30
Mä en osaa antaa parempaa vastausta.
Jos toisen ihmisen ulkonäöstä ei saa kommentoida, niin eikö tuolloin ole kiellettyä toteamukset tyyliin "Sinullapa on punaiset hiukset". Vai mitä? Ettekö koskaan sano mitään neutraalia toisen ihmisen ulkonäöstä, jos varsinaiset kehumiset jätetään ulkopuolelle? Ettekö voi sanoa vaikkapa työkaverille, että hänellä on esim. pitkät sormet?
Lapsena varmaan jo opetettiin, että toisten ulkonäköä ei arvostella. Siihen on eräs hyvä syy - arvaatko ehkä mikä?
(Vinkki: mieti asiaa vastapuolen näkökulmasta.)