Millaisen pesämunan/rahapotin saitte mukaanne, kun muutitte omillenne?
Ja te, joilla omat lapset muuttaneet jo pois, millaisilla rahasummilla olette auttaneet?
Meillä lapset ovat vielä pieniä, mutta ahdistaa jo nyt, kun palkasta ei pysty laittamaan juurikaan säästöön lapsia varten, eikä kummoista säästöpottia antaa, kun lentävät pesästä. Laskin että muutaman tuhat euroa per muksu (2) ehtii vuosien varrella kasaantua. Tullaan ihan hyvin toimeen palkoillamme ja lapset saavat nyt tarvitsemansa.
Kommentit (90)
En mitään. Ainoastaan oli omat säästöt työstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en saanut aikoinaan penniäkään. Eikä ollut antaa mitään pesämunia omillekaan lapsille, toki nyt jotain tarpeellista ostettiin.
Lasten on tarkoitus itsenäistyä ja elää omillaan, en ymmärrä miksi vanhempien pitäisi heitä avustaa millään isoilla rahasummilla kun pesästä lentävät maailmalle.
Varmaan siksi, että ei tarvitsisi aloittaa itsenäistymistä jossain mamulähiössä tonnikalaa syöden. Harva heti muutenkaan omillaan tulee toimeen, vaan opintotukea hakee suurin osa.
Opintotuella ei tonnikalaa syödä.
Minä söin. Toinen meistä on oikeassa.
Juu juu, kyllä aikoinaan makaroni ja tonnikala oli opiskelijan perusruokaa, mutta aika ja hinta on ajanut niistä päivistä ohi.
Ekalla kerralla 19v muutin poikakaverin kanssa enkä saanut mukaani kuin omat tavarani. Siitä tuli jokunen vuosi myöhemmin ero ja käväisin äidin luona asumassa kevään/kesän.
Lähdin opiskelemaan ja sain pankkikirjan, 10000mk, joka oli säästetty isän maksamista elareista. Eli apua tuli vain kun teki äidin hyväksymiä valintoja.
Omalla 12v on suunnilleen 6000€.
Sain mukaani täkin, tyynyn, patjan, vanhoja huonekaluja, petivaatteita ja pyyhkeitä.
Uutena ostettiin kahvinkeitin ja pyykkikori.
Hyvin pärjäsin. Mulla oli omia säästöjä.
Sain matkaevääksi pari keitettyä kananmunaa.
Ekan kuukauden vuokran ja omasta huoneesta huonekalut mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Sain 500 metriä etumatkaa. Olin siitä kiitollinen.
Tuo on kyllä yltäkylläisyyttä. Itse sain vain satametriä ja riitti nippa nappa, onnekseni faija oli huonokuntoinen läski niin ei saanut kiinni. Isän kuoltua sain kyllä melkein perinnön, mutta en ihan (kun oli persaukinen)
300€ oli tilillä kun muutin pois kotoa. Siitä meni sitten 250€ solukämppään (onneksi ei tarvinnut takuuvuokraa maksaa) ja käyttöön jäi 50€ ensimmäiselle kuukaudelle.
Onneksi sain toisesta kaupungista työpaikan melkein heti josta maksettiin palkka 2 viikon välein ja siitä se elämä sitten lähti.
Muuttopalveluun tai huonekaluihin ei ollut rahaa ja oli vielä talviaika, niin ei se auttanut kuin nukkua lattialla talvitakin päällä ensimmäiset kuukaudet. Ruoaksi joka päivä makaronia ja sellainen iso kaupan valmis lasinen pastapurkki (1-2€) riitti yli viikoksi.
Sain jonkun verran käytettyä kodintavaraa ja muutaman huonekalun.
Hirmu nuori olin.
Oma tyttäreni elää ihan eri elintasoa, mutta olen pitänyt tärkeänä opettaa ymmärtämään, miten paljon siinä on hyvää onneakin, että lähtökohdat ovat hyvät.
Varmaan tulee saamaan hieman säästöjä/sijoituksia, kun on ensin näyttänyt kykynsä huolehtia asioista.
Toivotttavasti viihtyy kotona vähän päälle kaksikymppiseksi.
Vähän astioita ja muutama huonekalu.
Asunto on jokaiselle hankittu. Sisustuksen ja taloustavarat maksoi äiti ihan sen mukaan, mitä muuttaja halusi. Jokaisella lapsella on ollut noin 20 000 e säästöt (ihan itse ovat säästäneet ja sijoittaneet), joten ovat saaneet kotivakuutukset jne. itse maksettua.
Ei, emme ole lahjoneet lapsia tuhansilla euroilla eikä lapset ole tehneet ihmeitä. Kun ne synttärien ja joulujen lahjarahat, kesätöiden palkat jne. on sijoitettu, on vuosien myötä kertynyt mukava potti.
Leski isä sanoi, että kotia voin aina tulla jos olen ryssinyt asiani tai särkenyt sydämeni 😍. Isä kasvatti kolme tyttöä ja yhden pojan yksin. Rahaa en saanut, mutta muita eväitä elämään.
Vanhempani ostivat minulle asunnon, kun muutin Helsinkiin opiskelemaan. Tai ei se heti ollut minun nimissäni, vasta muutaman vuoden jälkeen, kun isä sai kuulemma asiat järjestettyä. Sain myös kuukausittain heiltä rahaa elämiseen. Sain keskittyä opiskeluun ihan täysillä ja se sujuikin hyvin.
Viimeisenä opiskeluvuonna sain työpaikan alalta, jota opiskelin. En ole varma, mutta luulen, että isäni järjesti sen jotenkin, koska hän kehotti minua hakemaan sinne töihin.
Vanhempani ovat tukeneet minua paljon sekä taloudellisesti että muutenkin. Olen heille kiitollinen ja aion menetellä samoin omien lasteni kohdalla. On ahrmi, että kaikki eivät voi tai halua menetellä niin.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tilille 18000 euroa, joista sain nostaa 8000 euroa kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana. Kymppitonni jäi vielä kasvamaan korkoa siihen asti kun täytän 25 vuotta. Toki ajokortin ja auton ostivat vanhemmat, joten tuolla 8000 pystyin tekemään kivoja hankintoja ensimmäiseen omaan kotiini. Ja ei, en ole erityisen rikkaasta perheestä, vaan vanhempani olivat ottaneet säästövakuutuksen minulle heti synnyttyäni. Nyt olen 23, joten parin vuoden kuluttua saan oikeuden nostaa loput rahatkin. Olen kiitollinen vanhemmilleni.
Miksiköhän tämä on saanut alapeukkuja...?
Äiti anto pari kassillista ruokaa ja osti raastimen.
Omia muksuja avustan sitten tarpeen ja oman varallisuuden mukaan.
Oon teineille sanonut, että rahaa voi laittaa säästöön nyt jo hekin tileistään.. ja ostella ajattomia kodinjuttuja talteen. Tytär ymmärsi, poika päiväuneksii..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sain tilille 18000 euroa, joista sain nostaa 8000 euroa kun muutin pois kotoa 19-vuotiaana. Kymppitonni jäi vielä kasvamaan korkoa siihen asti kun täytän 25 vuotta. Toki ajokortin ja auton ostivat vanhemmat, joten tuolla 8000 pystyin tekemään kivoja hankintoja ensimmäiseen omaan kotiini. Ja ei, en ole erityisen rikkaasta perheestä, vaan vanhempani olivat ottaneet säästövakuutuksen minulle heti synnyttyäni. Nyt olen 23, joten parin vuoden kuluttua saan oikeuden nostaa loput rahatkin. Olen kiitollinen vanhemmilleni.
Katkerat siellä peukuttelee.
Ajokortin, lukiokoulutuksen, vähän rahaa ja perustarvikkeet + vähän huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessako on tuommoisia sääntöjä pankeilla, että miten aikuinen ihminen voi käyttää rahojaan?
Luulen alapeukkujen tulleen tuosta "kultalusikka per seessä" elosta. Kateelliset alapeukuttaa.
20000€ vanhemmilta ja 3000€ ylioppilasjuhlista.
Ämpärillisen siivoustarvikkeita. Oli itseasiassa erittäin hyvä lahja äidiltä. Myöhemmin selvisi että ovat aika kalliita.