Kassamyyjille ohje ikärajan kysymisestä, 30-v sääntö auki kirjoitettuna
Osa kassoista on ymmärtänyt 30-säännön tarkoituksen väärin. Tässä ohje mokien vähentämiseksi jatkossa.
Ei ole tarkoitus, että kysyt esim. 28-vuotiaalta paperit.
Tarkoitus on, että n. 16-20 -vuotiailta näyttäviltä on pienempi kynnys kysyä papereita.
Kassa on aina mokannut, jos kysyy papereita ja asiakas onkin paljon yli 20-vuotias, saati 30-vuotias.
Itse täytin juuri 26, viimeksi en papereita näyttänyt kun kassaneiti niitä kysyi. Jäi sitten kaksi siideriä siihen kassalle. En minä niitä tarvinnut niin paljoa. Vieköön takaisin hyllyyn. Huom. en huutanut, kiroillut tai nostanut äläkkää, ainoastaan kieltäydyin kohteliaasti näyttämästä henkkareitani. Sitten maksoin muut ostokseni Diners Club -luottokortilla. Siitä nyt ainakin sitten näki, että olin yli 18v. Mutta tiesi hän sen alun alkaenkin ulkonäöstäni että olen yli 18v, mutta luuli että pitää kysyä koska en välttämättä ollut 30v täyttänyt.
Kaikki kassamyyjät eivät valitettavasti ole ymmärtäneet 30-v -ohjeistuksen tarkoitusta. Siksi tämä rautalankaohje.
P.S. En ole inhottava asiakas, vaan iloinen ja ystävällinen. Rivienvälistälukutaidottomuus vain ärsyttää tässä asiassa.
Kommentit (96)
Minä en ainakaan kanna passia mukana,ja vaikka on kysytty henkkareita olen saanut ostkseni kun olen pyytänyt kassaa katsomaan vielä kerran mun naamaa :)
Ap on totaalisen väärässä. Paperit on nykyään lain mukaan kysyttävä, jos epäilee että henkilö on alle 30 vuotias. Ei alle 20v tai 18v, vaan 30 vuotias, mikä tosiaan tarkoittaa sitä, että jos olet 35, mutta voit mennä 30-vuotiaasta, sulla on oltava henkkarit. Ja kun niitä papereitaon kysytty, ei alkoholia eikä tupakkaa saa myydä, jos niitä henkkareita ei ole. Tästä tehdään myös pistotarkastuksia kauppihin, laitetaan 29-vuotiaat ostoksille ja jos kassa ei papereita kysy, kauppa saa siitä huutia. Kauppojen sisäisesti, jos uutta lakia ei noudata, ja jää siitä kiinni, se on useimmiten kirjallisen varoituksen paikka kassalle.
Se kassa ei ole siis mokannut mitään, kun on kysynyt sulta 26 vuotiaalta paperit, vaan noudattanut lakia ja ohjeistusta, eikä sulla ole enää nykyään oikeutta ostaa ko. tuotteita ilman henkilöllisyystodista. Tajuatko, ap? 26v on sama kuin alle 18v JOS et voi todistaa ikääsi. Suurimmalla osalla fiksuista asiakkaista on nykyään henkkarit mukana ja näyttävät ne pyytämättäkin. Ap ei ole fiksu.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:02"]
Koko 30v-sääntö on keksitty vain sen vuoksi, että kassatädit saavat tuntea itsensä tärkeiksi ja voidakseen pompotella tavallsia ja kunniallisia asiakkaita. Kassatätien pitäisi ymmärtää, että he ovat siellä kaupassa palvelemassa asiakasta. Selkeästi täysi-ikäisiltä papereiden kysely on täysin turhaa ja hidastaa kassalla asiointia. Mikään laki ei edes sitä vaadi ja Alkohan ei esim. koko sääntöä edes noudata, koska se on kauppojen oman yhdistyksen fundamentalistihyysärien keksimä.
[/quote]
Tai sitten tarkoituksena on estää entistä enemmän sitä alaikäisille myyntiä? Ja ihan hyvä vain.
Ja mitä tulee tuohon aloitukseen, että on mokannut, jos kysyy reippaasti yli 20-vuotiaalta paperit. Öööööö, ei? Kun et sinä sitä voi tietää, että minkäikäiseltä sinä toisen silmissä näytät. Omat arviot menevät yleensä suht ok, mutta tänään kyllä törmäsin sellaiseen ihmeeseen, että henkilö oli 40v ja tupakkaa/alkoa jos olisi ostanut, niin kyllä olisin paperit kysynyt. Siis hänen henkilötunnuksensa muussa yhteydessä eräässä paperissa näin ja teki mieli huomauttaa, että tarkistathan henkilötunnuksesi, mutta en sitten viitsinyt, kun oletin kuitenkin, että kai sen nyt osaa ihan oikein kirjoittaa. Kyseinen ihminen tosin oli ulkomaalaistaustainen, että tiedä sitten vaikuttiko se hänen huomattavan nuorekkaaseen naamaansa.
Ja ohjehan nimenomaan on kysyä niitä vitun papereita jokaiselta, joka näyttää alle 30-vuotiaalta. Saa toki heittäytyä uhmaikäiseksi ja olla näyttämättä, ihan oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 15:37"]
Ap on totaalisen väärässä. Paperit on nykyään lain mukaan kysyttävä, jos epäilee että henkilö on alle 30 vuotias. Ei alle 20v tai 18v, vaan 30 vuotias, mikä tosiaan tarkoittaa sitä, että jos olet 35, mutta voit mennä 30-vuotiaasta, sulla on oltava henkkarit. Ja kun niitä papereitaon kysytty, ei alkoholia eikä tupakkaa saa myydä, jos niitä henkkareita ei ole. Tästä tehdään myös pistotarkastuksia kauppihin, laitetaan 29-vuotiaat ostoksille ja jos kassa ei papereita kysy, kauppa saa siitä huutia. Kauppojen sisäisesti, jos uutta lakia ei noudata, ja jää siitä kiinni, se on useimmiten kirjallisen varoituksen paikka kassalle.
Se kassa ei ole siis mokannut mitään, kun on kysynyt sulta 26 vuotiaalta paperit, vaan noudattanut lakia ja ohjeistusta, eikä sulla ole enää nykyään oikeutta ostaa ko. tuotteita ilman henkilöllisyystodista. Tajuatko, ap? 26v on sama kuin alle 18v JOS et voi todistaa ikääsi. Suurimmalla osalla fiksuista asiakkaista on nykyään henkkarit mukana ja näyttävät ne pyytämättäkin. Ap ei ole fiksu.
[/quote]
Edelleenkään mikään laki ei määrää, että papereita pitää kysyä. Mitään sellaista lakia ei ole eduskunnassa säädetty. Kyseessä on Päivittäistavarakauppa ry:n oma ohjeistus. Sen sijaan kauppujen on tietenkin lain mukaan oltava myymättä alkoholia alaikäisille ja jollain tavalla pitää varmistaa, että näin myös toimitaan.
Kassaneidit täällä puolustelevat omia virhearviointejaan oikein joukolla :)
Olimme äitini ( 60 vee ) kanssa tässä ostoksilla ja meidän lisäksi mukana olivat 18 vuotias tyttöni sekä 6 vuotias poikani että myös mieheni ja isäni.
Ruokaostosten lisäksi mukana oli saunaoluet ja siiderit.
Äitini maksoi nämä ostokset, mutta sitten tämä kassaneiti alkoikin kysellä 18 vuotiaalta tytöltäni papereita. Hämmentävä tilanne... en ymmärrä, että jos kuusikymppinen on ostamassa alkon tuotteita niin kuuluuko siinä kysyä muiden ikiä???
Jep jep.. meillä oli vähän vastaava tilanne viikonloppuna, mies osti saunasiiderit itselleen ja myyjä kysy mieheltä paperit (mies on siis 34v) eipä siinä mies kaivoi ajokortin esiin, mutta sitten myyjä kysyi myös paperit multa kun olin pakkaamassa ostoksia...Itse olen 28v ja viimeisilläni raskaana, että varmaan näkyy.
Jotain maalaisjärkeä kuuluttaisin siis tuohon, jos ostaja onjo todistanut ikänsä ja lupansa ostaa alkoholia niin musta se pitäisi jättää sitten siiheneikä alkaa kärttämään muilt ostotapahtumaan kuulumattomilta papereita..
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:18"]
Jep jep.. meillä oli vähän vastaava tilanne viikonloppuna, mies osti saunasiiderit itselleen ja myyjä kysy mieheltä paperit (mies on siis 34v) eipä siinä mies kaivoi ajokortin esiin, mutta sitten myyjä kysyi myös paperit multa kun olin pakkaamassa ostoksia...Itse olen 28v ja viimeisilläni raskaana, että varmaan näkyy.
Jotain maalaisjärkeä kuuluttaisin siis tuohon, jos ostaja onjo todistanut ikänsä ja lupansa ostaa alkoholia niin musta se pitäisi jättää sitten siiheneikä alkaa kärttämään muilt ostotapahtumaan kuulumattomilta papereita..
[/quote]
Ahaa, että jos yksi seurueesta on täysi-ikäinen ja näyttää paperit, niin hänen seurassaan voivat huoletta olla myös ne alaikäiset, joille hän alkoholia välittää? Mielenkiintoinen teoria..
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:22"]
[/quote]
Ahaa, että jos yksi seurueesta on täysi-ikäinen ja näyttää paperit, niin hänen seurassaan voivat huoletta olla myös ne alaikäiset, joille hän alkoholia välittää? Mielenkiintoinen teoria..
[/quote]
Niin että hei, sitä maalaisjärkeä ja tilannetajua peliin, ehkä eri asia jos on oikea epäilys että alkoholia välitetään ala-ikäiselle esim. just teinit jonkun pultsarin kanssa mäyräkoiraa hakemassa.
Ylipäänsä kyllä ne nuoret jo sen verran fiksuja on että odottavat jossain muualla kaljojansa kuin tulevat siihen kassalle norkoamaan...
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:09"]
Olimme äitini ( 60 vee ) kanssa tässä ostoksilla ja meidän lisäksi mukana olivat 18 vuotias tyttöni sekä 6 vuotias poikani että myös mieheni ja isäni.
Ruokaostosten lisäksi mukana oli saunaoluet ja siiderit.
Äitini maksoi nämä ostokset, mutta sitten tämä kassaneiti alkoikin kysellä 18 vuotiaalta tytöltäni papereita. Hämmentävä tilanne... en ymmärrä, että jos kuusikymppinen on ostamassa alkon tuotteita niin kuuluuko siinä kysyä muiden ikiä???
[/quote]
Voi kysyä jos kassa epäilee, että alkoholi/tupakka menevät nuorelle (oletan, että olette olleet samassa "seurueessa"). Mutta siis, periaatteessahan kassa voisi kieltäytyä myymästä äidille, jolla on 17v tytär mukana vain epäilyksen perusteella. Tiedä sitten, onkohan tuollaista tilannetta koskaan edes ollut...
30 sääntö on ihan typerä. ;) Kohta mä täytän 41 v ja onhan se naurettavaa, että multa on nyt jatkuvasti alettu kysymään paperit. Haloo nyt kassaihmiset, jotain näköä päälle.
Ei mä en ole vuosiin pitänyt papereita mukanani ja nyt ykskaks pitäisi parin sidukan takia niitä henkkareita "raahata" mukana. Onneksi on mies yleensä völjyssä, että se sitten hakee mulle ne juomat. Eli siis maksaa ostokset, kun vaihdetaan paikkaa. < kassanhan pitäisi tuohonkin puuttua, kun hakijaa käytetään.
Tämän logiikan mukaan vanhempien ei kannata ostaa alkoholia ainakaan teinien ollessa mukana, mikäänhän ei takaa etteivät vanhemmat siinä ole ostamassa alaikäiselle viinaksia. Parempi siis olla myymättä teinien vanhemmille alkoholijuomia vaikka ikää olisi 50.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Asia on aivan eri, jos kyseessä on esim. nuorten kaveriporukka, jossa yksi maksaa ostokset. Silloin on syytä kysyä papereita niiltä muiltakin. Jos kuitenkin kyseessä on samaan perheeseen kuuluvat jäsenet niin papereiden kyseleminen jokaiselta on täyttä idiotismia. Esim. enkö minä sitten saa ostaa olutta, jos käyn kaupassa vielä alaikäisen lapseni kanssa ja häneltä kassaneiti alkaa tivaamaan papereita.
Voisi tehdä sellaisen lain, että aina kun ostetaan k-18 tuotteita, niin täytyisi ne henkkarit vilauttaa. Oli sitten 18 tai 68. Näin nämä elämäntapamielensäpahoittajat saisivat muita aiheita valittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:31"]
Voisi tehdä sellaisen lain, että aina kun ostetaan k-18 tuotteita, niin täytyisi ne henkkarit vilauttaa. Oli sitten 18 tai 68. Näin nämä elämäntapamielensäpahoittajat saisivat muita aiheita valittaa.
[/quote]
sellainen lakihan oli jo, ja sen päälle piti sitten täräyttää tämä typerä 30 v ahdistelutoiminta.
Kassa teki vain työtään. Saat toki kieltäytyä näyttämästä henkkareita, mutta ainakin minä tulkitsen sen venkoiluksi. Ja en ole kassa, enkä kaupan alallakaan.
Ap on niin lapsellinen, että en ihmettele sitä, että papereitaan kysytään...
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 10:58"]
Ap on niin lapsellinen, että en ihmettele sitä, että papereitaan kysytään...
[/quote]
Hauskaa, mutta kassamyyjä kuitenkin arvioi vain ulkonäön perusteella. Ja näytän ikäistäni vanhemmalta.
Tämä kaikilta alle 30 vuotialta näyttäviltä pitää kysyä paperit sääntö on siksi, koska jo 15 voi näyttää ulkonäöltänsä 20 vuotiasta, toinen ehkä rasittava homma on taas se että reilusti yli 30 vuotias voi näyttää 23 vuotiaalta. Ei ulkonäön perusteella voi sanoa tarkkaa ikää.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 11:40"]
ap ei varmaan näytä passiaankaan tullissa jo sitä kysytään. Koska eihän se voi kukaan muu olla kuin hän! TYHMÄ AP! Olisit iloinen että kassa ajatteli sinut nuoreksi. Itse olen huono arvioimaan ikää ulkonäön perusteella. Veikkaan aina päin prinkkalaa jos joku pyytää arvailemaan ikää. Ja en edes ole kassatyöntekijä.
[/quote]
Jep. Olen itsekin todella huono arvioimaan toisen ikää ja joskus aikoinaan kun olin baarissa töissä, kyselin papereita naiselta, joka sinä vuonna täytti 35v. Oli vain niin nuoren näköinen (minun mielestäni) ja työnantajalta oli tullut käskyä kysellä papereita jos vähääkään asiakas oli nuoremman näköinen. Onneksi tuo nainen otti asian huumorilla ja vitsaili asiasta kavereidensa kanssa (minun näyttäessäni nololta :D).
Itse olen 28v. ja lähes aina kysytään paperit. En ota sitä minään, ei ole kovin vaikeaa vilauttaa henkkareita siinä samalla kun kaivaa rahaa tai korttia lompakosta. Se kassa tekee vain käskyjen/lakien mukaan, ei siinä mitään.