Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kassamyyjille ohje ikärajan kysymisestä, 30-v sääntö auki kirjoitettuna

Vierailija
12.03.2013 |

Osa kassoista on ymmärtänyt 30-säännön tarkoituksen väärin. Tässä ohje mokien vähentämiseksi jatkossa.

Ei ole tarkoitus, että kysyt esim. 28-vuotiaalta paperit.

Tarkoitus on, että n. 16-20 -vuotiailta näyttäviltä on pienempi kynnys kysyä papereita.

Kassa on aina mokannut, jos kysyy papereita ja asiakas onkin paljon yli 20-vuotias, saati 30-vuotias.

Itse täytin juuri 26, viimeksi en papereita näyttänyt kun kassaneiti niitä kysyi. Jäi sitten kaksi siideriä siihen kassalle. En minä niitä tarvinnut niin paljoa. Vieköön takaisin hyllyyn. Huom. en huutanut, kiroillut tai nostanut äläkkää, ainoastaan kieltäydyin kohteliaasti näyttämästä henkkareitani. Sitten maksoin muut ostokseni Diners Club -luottokortilla. Siitä nyt ainakin sitten näki, että olin yli 18v. Mutta tiesi hän sen alun alkaenkin ulkonäöstäni että olen yli 18v, mutta luuli että pitää kysyä koska en välttämättä ollut 30v täyttänyt.

Kaikki kassamyyjät eivät valitettavasti ole ymmärtäneet 30-v -ohjeistuksen tarkoitusta. Siksi tämä rautalankaohje.

P.S. En ole inhottava asiakas, vaan iloinen ja ystävällinen. Rivienvälistälukutaidottomuus vain ärsyttää tässä asiassa.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP: VMP!

Vierailija
42/96 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.01.2015 klo 22:59"]

AP: VMP!

[/quote]

Vain marsipaani pojat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kanniskele passia tai ajokorttia mukanani. Eivät mahdu lompakkoon. Asun Helsingin keskustassa, enkä omista autoa, joten turhalta tuntuisi raahata tuota läpyskää mukana. Olen saanut kaupasta kaljat mukaan niinä kertoina, kun papereita on kysytty, kun olen vastannut, että eipä ole, mutta olen toisaalta jo 38-vuotias. Alkoi tuo käytäntö vain nyppimään sen verran, että olen viime aikoina ostanut juomani Alkosta. Se kun on tuossa yhtä lähellä, eikä siellä kysytä papereita aikuisilta.

Vierailija
44/96 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauniina kesäpäivänä kaupassa on neljän hengen perhe, äiti, isä, poika joka näyttää 15 vuotiaalta sekä 17 vuotiaalta näyttävä tytär. Ostoksina on grillattavia, kuusi puolen litran mansikkalime-siideriä sekä kaksi nuorten suosiossa olevaa tupakka-askia. Kassalle tultaessa paperit kysytään vain vanhemmilta, mikäli he näyttävät alle kolmekymmentävuotiailta, EI heidän lapsiltaan koska oletetaan että k-18 tuotteet ovat menossa vain perheen vanhemmille. Jos kassalla kuitenkin menetellään väärin ja pyydetään myös lapsilta papereita, heillä ei ole velvollisuus niitä näyttää, kunhan vain oletettavissa on että kyseessä on esimerkiksi äiti-tytär pari, paperit taas kysytään myös nuorelta mikäli kyseessä olisi 26 vuotias ja hänen 17 vuotias pikkusiskonsa.

T. Kassa

Vierailija
45/96 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alaikäiset eivät kuulu kauppaan ollenkaan!!!!!!

Vierailija
46/96 |
15.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa on kysytty kahdella eri kerralla papereita, kun oon raskaana ollessa ostanu alkoholitonta siideriä pari pulloa. Oon siis 32-vuotias.

Vaan mikähän juttu oli viimeksi kaupasssa, kun oltiin miehen (36 v) ja pienen vauvan kanssa ja ostin yhen saunaoluen. Mies meni pakkaamaan ja mä maksoin. Kassan läpi meni kaikki tuotteet ja kun olin näppäilemässä pin-koodia, niin kassa kysy S-etukorttia ja kun mulla ei sellasta ollu niin piti näyttää henkkarit! Siis tossa vaiheessa kun olin jo ehtiny kaiken maksamaan.. Ei se mua haittaa tuo henkkareiden kysyminen, mut välillä ihmettelen.

Vierailija
47/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:38"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 16:31"]

Voisi tehdä sellaisen lain, että aina kun ostetaan k-18 tuotteita, niin täytyisi ne henkkarit vilauttaa. Oli sitten 18 tai 68. Näin nämä elämäntapamielensäpahoittajat saisivat muita aiheita valittaa.

[/quote]

sellainen lakihan oli jo, ja sen päälle piti sitten täräyttää tämä typerä 30 v ahdistelutoiminta.

[/quote]

Ai oli vai? Ei minulta aikaisemminkaan ole aina kysytty henkkareita. Siis tarkoitin sitä, että ne henkkarit katsottaisiin AINA, riippumatta siitä, kuinka vanha henkilö on tai kuinka vanhalta henkilö näyttää.

Vierailija
48/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan perssiistä nämä nyky lait..

Vierailija
49/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On selvää, ettei tuolla käytännöllä ole mitään muuta tarkoitusta, kuin tehdä asiakkaan elämä mahdollisimman hankalaksi ja stigmatisoida alkoholin ja tupakan ostajia. Juuri tämän ilmapiirin vuoksi Suomessa on sitten niin paljon masennusta ja itsetuhoisuutta. Kytätään ja kytätään ja kytätään, mutta ei sitten kumminkaan auteta rattailta pudonneita vaan kyttääminen on vain sitä varten, että päästään kivittämään livenneitä.

Vierailija
50/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 10:52"]

Osa kassoista on ymmärtänyt 30-säännön tarkoituksen väärin. Tässä ohje mokien vähentämiseksi jatkossa.

Ei ole tarkoitus, että kysyt esim. 28-vuotiaalta paperit.

Tarkoitus on, että n. 16-20 -vuotiailta näyttäviltä on pienempi kynnys kysyä papereita.

Kassa on aina mokannut, jos kysyy papereita ja asiakas onkin paljon yli 20-vuotias, saati 30-vuotias.

Itse täytin juuri 26, viimeksi en papereita näyttänyt kun kassaneiti niitä kysyi. Jäi sitten kaksi siideriä siihen kassalle. En minä niitä tarvinnut niin paljoa. Vieköön takaisin hyllyyn. Huom. en huutanut, kiroillut tai nostanut äläkkää, ainoastaan kieltäydyin kohteliaasti näyttämästä henkkareitani. Sitten maksoin muut ostokseni Diners Club -luottokortilla. Siitä nyt ainakin sitten näki, että olin yli 18v. Mutta tiesi hän sen alun alkaenkin ulkonäöstäni että olen yli 18v, mutta luuli että pitää kysyä koska en välttämättä ollut 30v täyttänyt.

Kaikki kassamyyjät eivät valitettavasti ole ymmärtäneet 30-v -ohjeistuksen tarkoitusta. Siksi tämä rautalankaohje.

P.S. En ole inhottava asiakas, vaan iloinen ja ystävällinen. Rivienvälistälukutaidottomuus vain ärsyttää tässä asiassa.

[/quote]

Tarkoitus nimenomaan on, että kaikilta alle 30-v. näköisiltä kysytään paperit. Ja että paperien näyttäminen kassalla alkoholia ostettaessa olisi niin luonnollista, että myyjän ei tarvitsisi sitä erikseen kysyä, vaan kaikilla alle 30-v. olisi ne henkkarit jo näkyvissä siinä vaiheessa kun oma vuoro kassalla tulee.

Vierailija
51/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vittu niiden papereiden näytössä on niin saatanan hankalaa?! Amisviiksi ja pissis voi pitää papereita valmiina, kestää n. 5s ko. toimitus.

Vierailija
52/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei varmaan näytä passiaankaan tullissa jo sitä kysytään. Koska eihän se voi kukaan muu olla kuin hän! TYHMÄ AP! Olisit iloinen että kassa ajatteli sinut nuoreksi. Itse olen huono arvioimaan ikää ulkonäön perusteella. Veikkaan aina päin prinkkalaa jos joku pyytää arvailemaan ikää. Ja en edes ole kassatyöntekijä.

Vierailija
53/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun ap loukkaantuu, jos kassatyöntekijä ei tiedä minkä ikäinen hän on, ei häneltä saa kysyä henkilöllisyystodistusta! Ihan sama ap:n kannalta, vaikka kassatyöntekijä jäisi työttömäksi kun ei hoida työtään. Ei se varmasti ole mikään suuri ilo työntekijöillekään kysellä niitä papereita.

Vierailija
54/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap niin väärässä. Mutta jos oma periaatteesi on niin tärkeä että olet valmis tinkimään omasta mukavuudestasi (jätit mielummin ne siiderit kauppaan kuin ostit) niin ihan vapaasti. Pellen sinä itsestäsi siinä teet.

Ja muuten, kassa ei ole "mokannut" vaikka kysyisi 50-vuotiaalta papereita, jos asiakas on oikeasti nuoren näköinen.

PS. En ole kaupan kassa, mutta olen joskus nuorena ollut. Idiootteja asiakkaita kyllä näkyi, juurikin näitä jotka olivat jo 18,5-vuotiaita ja loukkaantuivat aivan verisesti papereiden kysymisestä. Ihan sama, mielummin niin kuin että myyn alaikäiselle ja saan pahimmassa tapauksessa henkilökohtaisen sakkorangaistuksen & kaupalle sanktiona määräaikainen alkoholin myyntikielto.

Vierailija
55/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun nyt täytyy linkittää tänne kuvasi. Mistä me muuten voidaan todeta tuo väitteesi, että näytät ikäistäsi vanhemmalta. Käytöksesi ainakin oli ihan teiniä.

Vierailija
56/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 11:40"]

ap ei varmaan näytä passiaankaan tullissa jo sitä kysytään

[/quote]

Tietenkin näytän.

Vierailija
57/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multakin kysyttiin viikonloppuna paperit kun ostin askin tupakkaa.  Olen 34v ja mukanani oli myös 14v tyttäreni, oli meillä ihan hauskaa. Usein käyn kaupassa niin, että mulla on vaan rahat taskussa, silloin ottaisi päähän jos joutuisi ihan turhan saivartelun vuoksi jättää ostokset ostamatta.

Onhan se vähän koomista kantaa tässä iässä papereita mukana sen takia, että saa ostettua tupakkaa :D 

Vierailija
58/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:40"]

Multakin kysyttiin viikonloppuna paperit kun ostin askin tupakkaa.  Olen 34v ja mukanani oli myös 14v tyttäreni, oli meillä ihan hauskaa. Usein käyn kaupassa niin, että mulla on vaan rahat taskussa, silloin ottaisi päähän jos joutuisi ihan turhan saivartelun vuoksi jättää ostokset ostamatta.

Onhan se vähän koomista kantaa tässä iässä papereita mukana sen takia, että saa ostettua tupakkaa :D 

[/quote]

Pari vuotta vielä kun poltat niin sulta aletaan kysyä eläkeläiskorttia henkkareiden sijaan. Ja ei kai kukaan järkevä täysikäinen enää edes polta, joten itse ainakin kysyisin paperit... 

Oikeasti, miten ketään voi vaivata henkkareiden kysyminen? Musta on aivan mahtavaa että nyt kun olen 33v. niin Alkossa ja kaupan kassalla kysytään paperit! Ei haittaa yhtään, päinvastoin.

Vierailija
59/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:52"]

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:40"]

[/quote]

Pari vuotta vielä kun poltat niin sulta aletaan kysyä eläkeläiskorttia henkkareiden sijaan. Ja ei kai kukaan järkevä täysikäinen enää edes polta, joten itse ainakin kysyisin paperit... 

Oikeasti, miten ketään voi vaivata henkkareiden kysyminen? Musta on aivan mahtavaa että nyt kun olen 33v. niin Alkossa ja kaupan kassalla kysytään paperit! Ei haittaa yhtään, päinvastoin.

[/quote]

Missä pumpulissa sinä olet kasvanut? :D

Vierailija
60/96 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko 30v-sääntö on keksitty vain sen vuoksi, että kassatädit saavat tuntea itsensä tärkeiksi ja voidakseen pompotella tavallsia ja kunniallisia asiakkaita. Kassatätien pitäisi ymmärtää, että he ovat siellä kaupassa palvelemassa asiakasta. Selkeästi täysi-ikäisiltä papereiden kysely on täysin turhaa ja hidastaa kassalla asiointia. Mikään laki ei edes sitä vaadi ja Alkohan ei esim. koko sääntöä edes noudata, koska se on kauppojen oman yhdistyksen fundamentalistihyysärien keksimä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yhdeksän