Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kassamyyjille ohje ikärajan kysymisestä, 30-v sääntö auki kirjoitettuna

Vierailija
12.03.2013 |

Osa kassoista on ymmärtänyt 30-säännön tarkoituksen väärin. Tässä ohje mokien vähentämiseksi jatkossa.

Ei ole tarkoitus, että kysyt esim. 28-vuotiaalta paperit.

Tarkoitus on, että n. 16-20 -vuotiailta näyttäviltä on pienempi kynnys kysyä papereita.

Kassa on aina mokannut, jos kysyy papereita ja asiakas onkin paljon yli 20-vuotias, saati 30-vuotias.

Itse täytin juuri 26, viimeksi en papereita näyttänyt kun kassaneiti niitä kysyi. Jäi sitten kaksi siideriä siihen kassalle. En minä niitä tarvinnut niin paljoa. Vieköön takaisin hyllyyn. Huom. en huutanut, kiroillut tai nostanut äläkkää, ainoastaan kieltäydyin kohteliaasti näyttämästä henkkareitani. Sitten maksoin muut ostokseni Diners Club -luottokortilla. Siitä nyt ainakin sitten näki, että olin yli 18v. Mutta tiesi hän sen alun alkaenkin ulkonäöstäni että olen yli 18v, mutta luuli että pitää kysyä koska en välttämättä ollut 30v täyttänyt.

Kaikki kassamyyjät eivät valitettavasti ole ymmärtäneet 30-v -ohjeistuksen tarkoitusta. Siksi tämä rautalankaohje.

P.S. En ole inhottava asiakas, vaan iloinen ja ystävällinen. Rivienvälistälukutaidottomuus vain ärsyttää tässä asiassa.

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauniina kesäpäivänä kaupassa on neljän hengen perhe, äiti, isä, poika joka näyttää 15 vuotiaalta sekä 17 vuotiaalta näyttävä tytär. Ostoksina on grillattavia, kuusi puolen litran mansikkalime-siideriä sekä kaksi nuorten suosiossa olevaa tupakka-askia. Kassalle tultaessa paperit kysytään vain vanhemmilta, mikäli he näyttävät alle kolmekymmentävuotiailta, EI heidän lapsiltaan koska oletetaan että k-18 tuotteet ovat menossa vain perheen vanhemmille. Jos kassalla kuitenkin menetellään väärin ja pyydetään myös lapsilta papereita, heillä ei ole velvollisuus niitä näyttää, kunhan vain oletettavissa on että kyseessä on esimerkiksi äiti-tytär pari, paperit taas kysytään myös nuorelta mikäli kyseessä olisi 26 vuotias ja hänen 17 vuotias pikkusiskonsa.

T. Kassa

Mistäköhän ne olettaa että olette juuri äiti tytär pari ettekä isosisko/pikkusisko pari. Kyllä omaki sisko on 17 vuotta itteä vanhempi ja iän perusteella jokku vois luulla siskoa jo äitiks.

Vierailija
82/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en kanniskele passia tai ajokorttia mukanani. Eivät mahdu lompakkoon. Asun Helsingin keskustassa, enkä omista autoa, joten turhalta tuntuisi raahata tuota läpyskää mukana. Olen saanut kaupasta kaljat mukaan niinä kertoina, kun papereita on kysytty, kun olen vastannut, että eipä ole, mutta olen toisaalta jo 38-vuotias. Alkoi tuo käytäntö vain nyppimään sen verran, että olen viime aikoina ostanut juomani Alkosta. Se kun on tuossa yhtä lähellä, eikä siellä kysytä papereita aikuisilta.

Eiköhän Suomessa(kin) pidä pystyä todistamaan henkilöllisyytensä jos poliisi pysäyttää kadulla. Joten kannattaisi pitää henkkarit mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa kysyttiin. Ikää on 56v. En suuttunut, jostain syystä.😄

Vierailija
84/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvatin miehekkäät amisviikset ja nyt mun ei enään tarvi näytellä papereita. Heh.

M19

Vierailija
85/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuatteko että joku alaikäinen VOI näyttää yli parikymppiseltä? Nuorena tunsin pari sellasta ja heille myytiin. Ei sen myyjän sanktio siitä pienene vaikka olisi pomon ja poliisinkin mielestä voinut uskoa ostajan olevan täysi-ikäinen.

Vierailija
86/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekste tiiiä kuka mä oooon!?,?.

Vierailija
87/96 |
07.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha kysellä 30 vuotiailta papereita. Vituttaa odotella jonossa. Targetin pitäisi edelleen olla 17 vuotiaalta näyttävät, vaikka sitten olisikin 29.

Vierailija
88/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä vittu niiden papereiden näytössä on niin saatanan hankalaa?! Amisviiksi ja pissis voi pitää papereita valmiina, kestää n. 5s ko. toimitus.

Suomessa kun ei ole lakia, joka velvoittaa paperien mukana kantamista.

Mulla ei ole koskaan kaupassa mukana, vaan pankkikortti taskussa.

Vierailija
89/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vittu niiden papereiden näytössä on niin saatanan hankalaa?! Amisviiksi ja pissis voi pitää papereita valmiina, kestää n. 5s ko. toimitus.

Ei niin ole lakia, joka velvoittaa kantamaan henkkareita mukana, mutta on laki, joka velvoittaa todistamaan ikänsä alkoholia tai tupakkaa ostettaessa. Eihän sulla ole mitään ongelmaa jos et noita osta, mutta älä sitten kiukuttele, jos ostokset jäävät kassalle henkkareiden puuttumisen vuoksi.

Vierailija
90/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin ole lakia, joka velvoittaa kantamaan henkkareita mukana, mutta on laki, joka velvoittaa todistamaan ikänsä alkoholia tai tupakkaa ostettaessa. Eihän sulla ole mitään ongelmaa jos et noita osta, mutta älä sitten kiukuttele, jos ostokset jäävät kassalle henkkareiden puuttumisen vuoksi.

ei jää tiskille, koska olen yli 60 v ja ei ole enää kymmeneen vuoteen kysytty papreita ja tuttu kassa, jolla käynyt vuosikausia.

Vierailija
91/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko 30v-sääntö on keksitty vain sen vuoksi, että kassatädit saavat tuntea itsensä tärkeiksi ja voidakseen pompotella tavallsia ja kunniallisia asiakkaita. Kassatätien pitäisi ymmärtää, että he ovat siellä kaupassa palvelemassa asiakasta. Selkeästi täysi-ikäisiltä papereiden kysely on täysin turhaa ja hidastaa kassalla asiointia. Mikään laki ei edes sitä vaadi ja Alkohan ei esim. koko sääntöä edes noudata, koska se on kauppojen oman yhdistyksen fundamentalistihyysärien keksimä.

Mä kysyin yhdeltä joka näytti selvästi yli 18-vuotiaalta paperit. Se oli just ja just laillinen ajamaan mopoa. Itse taas saan kyselyitä mihin lukioon aion hakea, oikeasti kirjoittelen jo kandiani. Eli iän määritys ei oikeasti ole helppoa.

Vierailija
92/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ainakin hauskaa kun kysytään papereita. Lähes aina myös kassaa naurattaa kun huomaa että olen 33v. 

Pikkusiskoani ärsyttää jos häneltä kysytään papereita, hän on 20v. Mutta eiköhän siskoanikin ala hymyilyttään kun ikää tulee ja henkkareita halutaan vilkaista. 

Vanheminen on hauskaa :D

Vierailija
93/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei jää tiskille, koska olen yli 60 v ja ei ole enää kymmeneen vuoteen kysytty papreita ja tuttu kassa, jolla käynyt vuosikausia.

Jos olet jo ikäloppu pieru (kuten minäkin), miksi sun edes tarvitsis kenellekään ikääsi todistella? Et kanna henkkareita mukanasi, ok. Ketä tämä tieto kiinnosti tai mitä lisäarvoa antoi keskustelulle se, ettei kuuskymmpinen kanna mukanaan henkkareita?

Lähtökohtaisesti kai tämä keskustelu kosketti niitä, jotka edes potentiaalisesti saattaisivat näyttää alle 30-vuotiailta.

Vierailija
94/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon 26-vuotias ja viimeisen parin vuoden aikana on hyvin harvoin kysytty papereita kaupoissa. En ole mielestäni vanhannäköinen, mutta vissiin kassatyyppien mielestä olen :-/

Vierailija
95/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa kassoista on ymmärtänyt 30-säännön tarkoituksen väärin. Tässä ohje mokien vähentämiseksi jatkossa.

Ei ole tarkoitus, että kysyt esim. 28-vuotiaalta paperit.

Tarkoitus on, että n. 16-20 -vuotiailta näyttäviltä on pienempi kynnys kysyä papereita.

Kassa on aina mokannut, jos kysyy papereita ja asiakas onkin paljon yli 20-vuotias, saati 30-vuotias.

Itse täytin juuri 26, viimeksi en papereita näyttänyt kun kassaneiti niitä kysyi. Jäi sitten kaksi siideriä siihen kassalle. En minä niitä tarvinnut niin paljoa. Vieköön takaisin hyllyyn. Huom. en huutanut, kiroillut tai nostanut äläkkää, ainoastaan kieltäydyin kohteliaasti näyttämästä henkkareitani. Sitten maksoin muut ostokseni Diners Club -luottokortilla. Siitä nyt ainakin sitten näki, että olin yli 18v. Mutta tiesi hän sen alun alkaenkin ulkonäöstäni että olen yli 18v, mutta luuli että pitää kysyä koska en välttämättä ollut 30v täyttänyt.

Kaikki kassamyyjät eivät valitettavasti ole ymmärtäneet 30-v -ohjeistuksen tarkoitusta. Siksi tämä rautalankaohje.

P.S. En ole inhottava asiakas, vaan iloinen ja ystävällinen. Rivienvälistälukutaidottomuus vain ärsyttää tässä asiassa.

Pälli asiakas, onko niin ylivoimaista näyttää ne paperit. Kassamyyjä on ymmärtänyt tarkoituksen täydellisesti, jos kysyy paperit, kun HÄN ei osaa ulkonäöstä päätellä asiakkaan ikää varmasti. Kaikki ei vaan osaa. Minä en syytä siitä kassalla töissä olevaa.

Vierailija
96/96 |
08.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä haetaan asennemuutosta. Männävuosina jopa aikuisten naama meni nurinpäin jos kehtasi papereita kysyä, oli kyse sitten röökistä tai ohjeistuksesta joka koski suurien rahojen käsittelyä. Ihan kuin se olisi tarkoituksellista kiusantekoa ja loukkaus.

Juuri täysikäiset vänkäsi vastaan ja nurisi, aukoivat päätään ja hankaloittivat papereiden näyttämistä tahalleen. 

Asiakkaat pahastuivat, jonossa muut ihmetteli että mitäs siellä nuristaan ja saivat negan kuvan liikkeestä, nurina vie turhaan aikaa työltä ja palvelulta ja tekee työntekijän työnteon kurjaksi kun jokaiselta tulee kuraa niskaan, vaikka toiminta on pakollista ja laissa määriteltyä.

Nyt fiksut nuoret miehet ja naiset tulevat kassalle, pyytävät röökinsä ja ojentavat valmiiksi ne paperit esille. Niin ihania, fiksuja nuoria, tekee joskus mieli halata että kiitos, että olette vanhempianne fiksumpia.  Oppikaa heiltä! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi