Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko isä jäädä sairaan lapsen kanssa kotiin, jos

Vierailija
12.03.2013 |

tilanne on se, että isällä on ensi yönä yövuoro töissä ja hän on tämän päivän lapsen kanssa kotona ja lisäksi huomisen? Käytännössä ei voi nukkua ennen yövuoroa eikä sen jälkeen. Lapsen äiti on töissä molemmat päivät ja yön kotona. Eli onko äidin yöllinen kotona olo este isälle olla pois töistä, koska lapsella on jo huoltaja, joka huolehtii hänestä. Ongelmaksi jää siis tuo, että ei pysty nukkumaan ennen/jälkeen yövuoron. 

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 11:57"]

Kun Suomessa mentiin päivähoito-oikeuteen, kaikki unohti, että siitä saattaa joutua maksamaankin = kyllä niistäkin päivistä maksetaan päiväkotiin vaikka lapsi olisi sairauden takia poissa.

[/quote]

Siis päiväkotiin maksetaan murto osa hoidon kuluista. Joka tapauksessa se miten kukin hoitaa sairaan lapsensa taitaa olla jokaisen oma asia, mutta ei työnantajan asia.

Vanhemmilla on oikeus jäädä pois, jotta voivat järjestää hoidon. Joissain tesseissä järjestelyaikaa on päivä, opettajilla kolme päivää, ylemmillä toimihenkilöillä sitä on ruhtinaalliset neljä päivää. Jos toinen vanhempi on kotona kuten tässä esimerkissä, silloin itse järjestäisin hoidon hyvinkin nopeasti. 

Ja miksi ihmeessä pyytää vieras ihminen, jos naapurustossa on vähän vanhempia lapsia. Itse ainakin saisin hyvin helposti sovittua heidän kanssaan, mutta todennäköisimmin kysyisin yhdeltä eläkkeellä olevalta, joka on jatkuvasti leikkipaikalla juttelemassa lasten vanhempien kanssa, että katsoisiko hän lapsia sen aikaa, kun nukun. Tuskin veloittaisikaan siitä, jos syynä on sairastuminen.

Vierailija
22/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:02"]

Mutta pointtihan tässä onkin se että LAPSI ON SAIRAS, jolloin toisella vanhemmalla on oikeus hoitaa lasta kotona. Nyt  äiti on työmatkalla tai vaikka ei olisikaan niin jos on päädytty siihen että tärkeämpää on äidin työ sillä hetkellä, niin isä jää pois töistä.

Meillä ainakin jokaisesta omasta tai lapsen sairaslomasta pitää viedä todistus. Lääkärin tai terveydenhoitajan.

[/quote]

AINAHAN vanhemmilla on oikeus hoitaa lastaan, mutta poissaolot töistä ovat työnantajan kanssa sovittava asia. Varsinkin palkalliset poissaolot. Vanhemmat ovat velvollisia yrittämään järjestää lapsen muu hoito palkallisen poissaolon aikana. 

TESsissä lukee:

"Poissaolo on välttämätöntä ainoastaan niin kauan,

kun lapsen hoito on saatu järjestettyä.

Tarpeellisiin ja mahdollisiin toimiin lapsen hoidon

järjestämiseksi on ryhdyttävä myös työntekijän vapaapäivinä."

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 12:09"]

Siis päiväkotiin maksetaan murto osa hoidon kuluista. Joka tapauksessa se miten kukin hoitaa sairaan lapsensa taitaa olla jokaisen oma asia, mutta ei työnantajan asia.

Vanhemmilla on oikeus jäädä pois, jotta voivat järjestää hoidon. Joissain tesseissä järjestelyaikaa on päivä, opettajilla kolme päivää, ylemmillä toimihenkilöillä sitä on ruhtinaalliset neljä päivää. Jos toinen vanhempi on kotona kuten tässä esimerkissä, silloin itse järjestäisin hoidon hyvinkin nopeasti. 

Ja miksi ihmeessä pyytää vieras ihminen, jos naapurustossa on vähän vanhempia lapsia. Itse ainakin saisin hyvin helposti sovittua heidän kanssaan, mutta todennäköisimmin kysyisin yhdeltä eläkkeellä olevalta, joka on jatkuvasti leikkipaikalla juttelemassa lasten vanhempien kanssa, että katsoisiko hän lapsia sen aikaa, kun nukun. Tuskin veloittaisikaan siitä, jos syynä on sairastuminen.

[/quote]

Kaikilla ei ole naapurustossa sopivia lapsenvahteja. Eikä ole välttämättä ketään tuttua joka lapsia voisi hoitaa. Silloin täytyy ottaa joku vieras hoitamaan lapsia. Mutta sitten on pienituloisia, joiden ei ehkä kannata ottaa esim MLL:n yli 8€/tunnilta maksavaa lastenhoitajaa, jos oma tuntipalkka on yhtään samaa luokkaa.

Meillä ei naapurustosta löydy yhtään ihmistä joka ehtisi/jaksaisi/haluaisi/pystyisi lapsia vahtimaan edes maksua vastaan. Suvussa ja lähipiirissä on kyllä ihmisiä, jotka mielellään hoitaisivat meidän lapsia, mutta ei tietenkään silloin kun ovat itse töissä. Eli heitäkään ei voi työaikaan käyttää.
Onneksi omalla alalla kuitenkin saa jäädä kotiin neljän päivän ajaksi sairasta lasta hoitamaan, joten ei ole ollut ulkopuoliselle lastenhoitajalle vielä tähän mennessä tarvetta.

Vierailija
24/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se 40h menee hätätapauksessa vähemmilläkin unilla. Jos ei muuten asiaa voi tai pysty järkkäämään niin se on voi voi.

Eikö todellakaan vanhemmat ole illalla yhtään tuntia yhtä aikaa kotona niin että isä pääsisi nukkumaan pari-kolmekaan tuntia joka jo helpottaisi ainakin hetkeksi. Eikö lapsi nuku ollenkaan päiväunia? Vai oksenteleeko/ripuloiko se tauotta?

Mulla 4 lasta ja kovassa vatsapöpössäkin ovat kyllä nukkuneet pitkin päivää kun ei koko ajan mahaan jotain ängetä. Siitähän se huono olo tulee ja taas oksettaa jos on oksennustauti. Itse olen ajoittanut päiväunet esim. niin että jos lapsi on oksennellut niin annan tilkan mehua/vettä ja sitten nukkumaan. Jos on kuumeinen niin mahdollisesti suppo ettei heti oksenna aikankaan lääkettä pois. Yleensä ovat sitten nukkuneetkin sen 2-3 tuntia päiväunta. Siinä ajassa ei ehdi kuivumaan kuolemankieliin ainakaan normaali lapsi jolla ei mitään perussairauksia. Unien jälkeen sitten taas syötävää ja juotavaa ja mielellään pienissä erissä ettei käy niin vatsan päälle.

Voihan sitä työnantajalta kysyä. Minun mieheni voi jäädä kotiin vaikka olen itse kotona ja lapset tai minä sairaana. Hän pitää ylityövapaita, käyttää joustoja (jos ei ole kertynyt ylitunteja niin jää sitten miinustunneille jotka tekee kuukauden aikana takaisin) tai tekee kotoa käsin töitä. Koskaan ei ole tarvinut palkattomana olla vaikka on joskus ollut useammankin päivän minun ollessa sairaalassa yllättäin. Aina on työnantaja joustanut, mutta vastaavasti myös mies joustaa tarvittaessa työpaikan suuntaan.

Vierailija
25/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:40"]

Onneksi omalla alalla kuitenkin saa jäädä kotiin neljän päivän ajaksi sairasta lasta hoitamaan, joten ei ole ollut ulkopuoliselle lastenhoitajalle vielä tähän mennessä tarvetta.

[/quote]

Kannattaa kuitenkin jotain tehdä, koska jos et yritä järjestää lastenhoitoa eri vaikeuksien takia, työnantaja voi jättää palkat maksamatta.

Vierailija
26/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:58"]

[/quote]

Kannattaa kuitenkin jotain tehdä, koska jos et yritä järjestää lastenhoitoa eri vaikeuksien takia, työnantaja voi jättää palkat maksamatta.

[/quote]

SIIS MITÄ?! Eikö muka ole oikeus hoitaa kotona sairasta lasta? Jos lapsella kuumetta, sairastaa se sitä n.1-3 päivää, sen verran saa sairaslomaa töistä. Pitäisikö kuitenki se aika käyttää lapsen vahdin etsimiseen ja palkkaamiseen?

Vierailija
27/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote] 

Kyllä se meidän tessissäkin lukee, että sairaan lapsen hoitamiseen saa sen max. 4 päivää vapaata, eikä vaadita mitään ulkopuolisia hoitajia etsimään. 
Esimieheni kanssa kerran asiasta juttelin. Hän itse isänä ei ymmärrä miksi ottaa sairaalle lapselle vieras hoitaja, kun sairaalla lapsella on muutenkin kurja olo ja kaipaa tuttua ja turvallista ihmistä ympärilleen. No samaa mieltä olen itsekkin ja siksi jäisin sitten mielummin vaikka palkattomasti hoitamaan sairasta lastani, kuin palkkaisin vieraan ihmisen ja maksaisin sille sitten mahdollisesti suurimman osan sen päivän palkastani :)

Vierailija
28/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies tekee yövuoroja 13h ja päivävuoroja 11h, on töissä poliisilaitoksella, hänkin sanoi että tottakai isä jää pois töistä tuollaisessa tapauksessa, yhden päivän voi olla ihan omalla ilmoituksella. Meillä mies on ollut pois töistä esim. siinä tapauksessa jos minä olen ollut sairas, eli minä normaalisti hoidan lapset kotona, ja jos minä olen niin sairas että hoitaminen on vaikeaa, mies jää kotiin, varsinkin jos lapsetkin ovat sairaana. Kerran oli niin että mulla oli maha sekaisin yöllä, ja istuin vessassa suurimman osan yötä, mies tarjoutui jäämään kotiin, kun oli kaksi vaippapyllyistä hoidettavana, mies pelkäsi että jotain sattuu jos olen yliväsyneenä pitkän päivän lasten kanssa.

Vierailija
29/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 14:59"]

[/quote]

[/quote] 

Kyllä se meidän tessissäkin lukee, että sairaan lapsen hoitamiseen saa sen max. 4 päivää vapaata, eikä vaadita mitään ulkopuolisia hoitajia etsimään. 
Esimieheni kanssa kerran asiasta juttelin. Hän itse isänä ei ymmärrä miksi ottaa sairaalle lapselle vieras hoitaja, kun sairaalla lapsella on muutenkin kurja olo ja kaipaa tuttua ja turvallista ihmistä ympärilleen. No samaa mieltä olen itsekkin ja siksi jäisin sitten mielummin vaikka palkattomasti hoitamaan sairasta lastani, kuin palkkaisin vieraan ihmisen ja maksaisin sille sitten mahdollisesti suurimman osan sen päivän palkastani :)

[/quote]

Meidän tes:n mukaan saa olla töistä pois 4 päivää ja aika on tarkoitettu sairaan lapsen hoidon järjestämiseen. Käytännössä aika moni kuitenkin hoitaa lastaan itse kotona, kun ei ole vaihtoehtoja. Mutta periaatteessa tuo 4 päivää on sitä varten, että järjestät lapsen hoitoa :)

Vierailija
30/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen mennyt yövuoroon töihin niin, että olin kipeän lapsen kanssa monta tuntia tarkkailussa sairaalassa ja kun päästiin yöksi kotiin niin lasta piti tarkkailla läpi yön parin tunnin välein. Seuraava päivä oltiin kotona ja seurattiin tilannetta ja illalla menin yöksi töihin. Vaikka tuona edeltävänä yönä sain nukuttua repaileset unet niin se yövuoro töissä oli ihan kauhea. Väsytti niin hirveästi, että ei mitään rajaa ja unohtelin asioita. Varmaan se lataus minkä sairaan lapsen hoitaminen vei viimeisetkin mehut. Päätin, että en enää ikinä mene yövuoroon jos vielä vastaavia tilanteita sattuu. Oma työ on vaativaa ja virheitä ei saa sattua, kun on ihmisten hengistä kyse. 

Vierailija
31/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jaksan mennä töihin useammankin huonosti nukutun tai kokonaan valvotun yön jälkeen. Mutta teenkin toimistotyötä ja jos teen virheitä, niin ei ainakaan ole kenenkään henki tai terveys vaarassa.

On ammatteja joissa ehdottomasti liputan kunnon yö(/päivä)unien puolesta ennen töihin menoa.
Itse en haluaisi joutua yliväsyneen ja mahdollisesti virheitä tekevän lääkärin tai sairaanhoitajan potilaaksi. Enkä haluaisi myöskään jäädä pitkään valvoneen ja rattiin nuokahtaneen taksi-/bussikuskin yliajamaksi.

Vierailija
32/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä voi hoitaa sairasta lastaan tänään sekä huomenna, mutta yöllä on mentävä töihin, kun äiti on silloin kotona.

Vierailija
33/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi äiti ei hoida lastaan, vaikka se on äidin tehtävä? Ei rakasta lastaan tarpeeksi, ja vaatii isää jäämään kotia? Aivan naurettavaa paskaa tuollainen. Jos se äiti on sen lapsen tähän maailmaan synnyttänytkin eikä ole tehnyt aborttia, niin pitäisi huolehtia seurauksista.

Vierailija
34/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt jaksako tällaisesta vääntää. Eri tesseissä tämä on sovittu eri lailla, lisäksi toiset työnantajat suhtautuvat löysemmin asiaan kuin toiset. Toimikaa oman työpaikkanne ohjeistuksen mukaan.

Vierailija
35/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 10:48"]

Kuinkahan moni on valmis menemään töihin ja maksamaan suoraan päivän palkan lastenhoitajalle? Oletko sinä, joka vaadit vanhempia järjestämään lasten hoidon jotenkin muuten kuin olemalla itse pois töistä, jos ei ole ketään tuttua, joka lasta voisi hoitaa? Kyllä sanon suoraan, että itse jään kotiin mielummin mitä menen töihin ja maksan tienaamani palkan suoraan lastenhoitajalle. 

[/quote]

Minä. Palkka meni, mutta kun ei ollut vaihtoehtoja; eli ei päivällä saatavissa hoitajaa. 

Vierailija
36/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee ap:n asia kyllä selvittää puolison työnantajan kautta, kuin lukea av:n totuuksia. Aikoinaan kummankin vanhemman tehdessä töitä samaisessa tilanteessa minun piti mennä töihin yöksi (kunnallisella) ja mies sai jäädä kotiin palkallisesti hoitamaan lasta, vaikka äiti olikin kotona yön (yksityisellä).

Vierailija
37/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö isä voi nukkua kun pääset töistä?

Vierailija
38/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei ole velvollinen toimittamaan mitään puolison työnantajan todistuksia. Sen sijaan työnantaja voi vaatia toimittamaan lapsesta lääkärintodistuksen.

Kun lapsen lääkärintodistuksen antaa työnantajalle, on oikeus olla 4 päivää sairaan lapsen kanssa kotona. Näin sanoo laki.

Yleensä näistä 4 päivästä työnantaja maksaa täyden palkan 3:n päivän ajalta. Tämä palkallisuus on sovittu työmarkkinaneuvotteluissa. Laissa ei sellaisesta ole mainintaa. Sen sijaan lain mukaan lapsen vanhemmalla on oikeus olla kotona 4 päivää, kun lapsi on sairas. Eikä työnantajalla ole siihen mitään sanomista!

Vierailija
39/61 |
07.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 10:39"]

Siis oikeastihan teidän ei kummankaan pitäisi jäädä töistä pois hoitaaksenne lasta, vaan JÄRJESTÄÄKSENNE LAPSEN HOIDON. Siis palkataksenne sinne jonkun lapsinlikan tai serkkutytön tai mummon.

[/quote]

Siis oikeastihan siellä laissa lukee, että "hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi". Ei ole pelkkää hoidon järjestämistä varten.

Vierailija
40/61 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 10:30"]

Eli isä valvoo putkeen noin 40h, koska nukkumiseen ei ole mahdollisuutta. Minusta järjetöntä!

[/quote]

Höpö höpö! Ihan 110% varmuudella on teoriassa mahdollisuus nukkumiseen, mutta asiasta nyt vaan tehdää liian iso ja haetaan hyväksyntää poissaololle.