Miksi kuolemanrajakokemus ei ole todiste taivaasta
Kommentit (60)
https://www.terve.fi/artikkelit/84516-laakari-joka-kavi-kuoleman-rajalla
Linkistä voitte lukea suomalaisen lääkärin, Matti Kiviluodon, kuolemanrajakokemuksesta. Ei ollut käsittääkseni mitenkään uskovainen ihminen, mutta noin kuvailee tapahtunutta.
Ns. kuolemanrajakokemukset yms. ovat todiste siitä, että joidenkin tahojen pyrkimys rajoittaa 'maailmanselitykset' tiukasti fysiikan ja kemian puitteissa tehtäviin toistettavissa oleviin ilmiöihin on mieletöntä, järjetöntä, houkkamaisuutta ilmentävää asenteellisuutta.
Tuollaisella umpioasenteellisuudella pyritään lisäksi estämään sitä että ihminen saisi mitään merkittävästi uudenlaista tietoa maailman ja elämän olemuksesta
Reduktionistit ja filosofiset materialistit taas vauhdissa. Heille ei ole aineetonta mieltä/sielua. Paitsi niille, jotka uskovat aineettomaan mieleen, joka emanoituu materiaalisista aivoista. En keksi mitään järkevää syytä epäillä NDE-kokemusten todenperäisyyttä. Kokonaan eri asia, tulisiko niiden liittyä esim. kristinuskon kuvauksiin. Itse uskon että Jumalalle kaikki on mahdollista.
Se ei ole todistus tuonpuoleisesta koska emme voi varmistua tarinoiden todenperäisyydestä. Voimme vain kuunnella ja pohtia asioita.
Aina kuolemanrajakokemuksessa ei ole keskustelua henkimaailman väen kanssa tai Jumalan kanssa. Joskus kokemus on tarinanomainen.
Kannattaa kuunnella avoimin sydämin ja mielin.
Vierailija kirjoitti:
https://www.terve.fi/artikkelit/84516-laakari-joka-kavi-kuoleman-rajalla
Linkistä voitte lukea suomalaisen lääkärin, Matti Kiviluodon, kuolemanrajakokemuksesta. Ei ollut käsittääkseni mitenkään uskovainen ihminen, mutta noin kuvailee tapahtunutta.
Näitä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ole erikoista että harvempi on nähnyt buddhaa, Allahia tai hindulaista norsujumalaa, mutta sitäkin useampi Jeesuksen?
Olisihan se, mutta kun väitteesi ei pidä paikkaansa, vaan nimenomaan kristitty näkee Jeesuksen, muslimi Allahin ja Hindu hindujumalia. Siis tiedetään, että kuolemanrajakokemukseen liittyvät uskonnolliset kokemukset liittyy aina kyseisen henkilön omaan uskontoon.
Tietenkään yksittäisten ihmisten kokemukset ei voi olla mikään todiste taivaasta sen enempää kuin yksittäisten ihmisten unetkaan.
Eihän ne todista mitään muuta kuin että tällaisia kokemuksia on.
Vierailija kirjoitti:
Ns. kuolemanrajakokemukset yms. ovat todiste siitä, että joidenkin tahojen pyrkimys rajoittaa 'maailmanselitykset' tiukasti fysiikan ja kemian puitteissa tehtäviin toistettavissa oleviin ilmiöihin on mieletöntä, järjetöntä, houkkamaisuutta ilmentävää asenteellisuutta.
Tuollaisella umpioasenteellisuudella pyritään lisäksi estämään sitä että ihminen saisi mitään merkittävästi uudenlaista tietoa maailman ja elämän olemuksesta
Miksi ihmeessä ne mistään tuollaisesta todistaisi? Eihän niissä ole mitään yliluonnollista, vaan päinvastoin fysiikka ja kemia juuri pystyy selittämään ne ihan helposti.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikö ole erikoista että harvempi on nähnyt buddhaa, Allahia tai hindulaista norsujumalaa, mutta sitäkin useampi Jeesuksen?
Jeesus se siellä odottaa tulisessa järvessä hullun kiilto silmissä ja muna pystyssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se, mutta kun väitteesi ei pidä paikkaansa, vaan nimenomaan kristitty näkee Jeesuksen, muslimi Allahin ja Hindu hindujumalia. Siis tiedetään, että kuolemanrajakokemukseen liittyvät uskonnolliset kokemukset liittyy aina kyseisen henkilön omaan uskontoon.
Kyllä, näinhän se kuuluu mennäkin. Näemme myös unissa omia tuttaviamme. Omat asiathan meillä on kaikissa kokemuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään yksittäisten ihmisten kokemukset ei voi olla mikään todiste taivaasta sen enempää kuin yksittäisten ihmisten unetkaan.
Eihän ne todista mitään muuta kuin että tällaisia kokemuksia on.
Massojen pitäisi siis nähdä ja kuulla, kokea samat asiat?
Vierailija kirjoitti:
Yhden teorian mukaan aivot erittää kuoleman hetkellä valtavan määrän DMT-hallusinogeenia, koska se suojelee aivosoluja kuolemalta hapenpuutteen aikana. Samaa hallusinogeenia erittää aivot pienissä määrin unen aikana, mikä tekee unista erittäin sekavia.
Tämäkin on vain teoria, eikä tällaista purkausta aivoissa ole koskaan saatu kuvannettua.
Vierailija kirjoitti:
Siis moni on LUULUT nähneensä Jeesuksen, näitä vaan on mahdotonta todistaa. Sama koskee Elvistäkin. Hänetkin on nähty kuolemansa jälkeen milloin missäkin.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä lähtisi ihmisten tutkimustuloksilla kieltämään todistetta taivaasta tai helvetistä.
Kai järkikin sen sanoo ettei tätä elämää pysty ihmisen järjellä selittämään.
Nyt tuli melkoinen aivopieru. "Järki sanoo, ettei järjellä pysty selittämään". Tuo kertoo vain sinun (tai ylipäätään ihmisen) subjektiivisesta kokemuksesta, ei siitä, onko joku asia selitettävissä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkään se ei ole todiste taivaasta tai helvetistä. Jumala avaa nuo asiat ja johtaa uskoon. Raamatussa on se tieto, mitä ihminen tarvitsee. Kokemusten perustalle ei voi rakentaa (vaikka joukossa aitojakin kokemuksia).
Uskis
Raamatussa on se tieto, kuten esim. tieteelliset virheet, sisäiset ristiriidat, virheelliset väitteet toteutuneista ennustuksista ja tietenkin Jumalan moraaliset hirvittävyydet.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo tieteellinen selitys minua jossain määrin vakuuttaa. En ole alan tutkija, niin en edes osaa kyseenalaistaa sitä mitenkään radikaalisti.
Sitten on näitä kokemuksia, joissa tajuntansa menettäneet ovat nähneet itsensä ulkopuolelta oman elvyttämisensä. Pitääkö tästä päätellä, että tajunnan menetys ei ole ollut täydellinen? Se nyt jotenkin selittäisi asiaa, mutta tunnustan kyllä vain arvailevani. Vai ovatko kertomukset ihan tietoista huijausta? Perustuuko tällainen äärimmäiseen kriisiin liittyvä ruumiista irtoamisen kokemus johonkin, mitä on saanut kuulla, kun tajunta on ollut palaamassa?
Olen kristitty. Tai ehkä uskovaiset eivät pitäisi minua sellaisena. Iäisyys tässä vallitsevassa todellisuudessa on jotensakin mahdoton asia. Viimeistään vuosimiljardien päästä todellisuuden luonne muuttuu radikaalisti, kun maailmankaikkeus nykymuodossaan lakkaa olemasta. Onko iäisyyden kokemus yksinkertaisesti kuolemaan ja aivojen toim
Koska emme pysty kokemaan olemattomuutta, niin kuolemanrajakokemus tuntuu meidän näkökulmastamme ikuiselta, vaikka sille olisi jokin "tieteellinen" selitys. Näin ajattelen vahvasti, ja täältä kannattaa lähteä puhtaalla omallatunnolla, ilman vihaa ja katkeruutta. Ihan itse luomme ne viimeiset, ikuiset hetket ja niiden tunnelman. Se on yhtä todellista meille kuin tämäkin elämä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt todistettavissa kuoleman rajan tuolla puolella käyneiltä, mitä he kokivat vai kokivatko mitään.
Kysyin kuudelta ihmiseltä, joita olin itse elvyttämässä ensiavussa. Kukaan henkiin herätetyistä ei ollut kokenut mitään.
Kokeminen joo muistaminen ei. Eli eivät käyneet lähellä sitä rajaa koska muuten tuskin olisivat palanneet takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kysynyt todistettavissa kuoleman rajan tuolla puolella käyneiltä, mitä he kokivat vai kokivatko mitään.
Kysyin kuudelta ihmiseltä, joita olin itse elvyttämässä ensiavussa. Kukaan henkiin herätetyistä ei ollut kokenut mitään.Kokeminen joo muistaminen ei. Eli eivät käyneet lähellä sitä rajaa koska muuten tuskin olisivat palanneet takaisin.
Ei siihen "rajan lähellä käymiseen" mitään mystiikkaa liity. Ihmisiä on elvytetty, vaikka sydän on ollut pysähdyksissä.
Näinhän se kristinuskon opin mukaan juuri menee.