Ensisynnyttäjien keski-ikä muka 28v? Ei oo.
Vaikee uskoa. tuntuu, että tuossa iässä saadaan toinen ellei jo kolmas lapsi. tätäkin foorumia lukiessa huomaa ensisynnyttäijen olevan aika nuorta porukkaa, enemmänkin 18-24v kuin yli 25v. Jos joku saa lapsen 50-vuotiaana, se nostaa keski-ikää varmasti. Itse luulen, et se on n. 23v. Mitä mieltä?
Kommentit (81)
Huomaathan, että nainen on ensisynnyttäjä vain kerran elämässään, eikä sillä ole mitään merkitystä, jos 17-vuotiaana ensimmäisen lapsen saaneella onkin jo kolmekymppisenä 8 lasta. 23 vuotta oli muuten ihanteellisin ensisynnyttäjän ikä kätilön mielestä siihen aikaan, minäkin sain lapsia.
Onko kyseessä siis mediaani (= keskimmäinen luku) vaiko laskennallinen keskiarvo. Ne voivat olla aivan eri lukuja. Aika harva 50-vuotias ihan ensimmäisen lapsensa synnyttää, viimeisen ehkä muutama. Ja kai tässä oli nyt juuri sen tietyn vuoden aikana ensimmäisen lapsensa saaneet, eikä kaikki tällä hetkellä elossa olevat äidit.
Mutta todellisuudessa ensisynnyttäjien keski-ikä on ollut 23 joskus viime vuosisadalla. Keski-ikä taisi olla lähellä 30 vuotta jo silloin, kun minä sain ensimmäisen lapseni siinä iässä vuosikymmeniä sitten.
Mitä tarkoittaa "Toi että 28 saatiin vipa lapsi oli yleistä äitini aikoina eli näiden jotka on syntyneet siinä 1950-1970." ?
Pieleen menee, jos luulet itsekin noina vuosina syntyneiden saaneen "vipalapsen" (viimeisen?) 28-vuotiaana. Se oli nimittäin edellinen sukupolvi, eli noina vuosikymmeninä syntyneiden lasten äidit, joilla ei ollut käytettävissään ehkäisymenetelmiä. Ei ennen ensimmäisen lapsen syntymää, joka sai alkunsa pian sukupuolielämän aloituksen jälkeen ja siihen loppui sitten koulu ja työssäkäynti kun piti mennä naimisiin. Usein alle 20-vuotiaana, kun miehen saaminen oli monen naisen ja varsinkin heidän vanhempiensa ensisijainen tavoite, eikä suinkaan tyttären hyvä koulutus. Ei ollut myöskään ehkäisyä 2. 3, ... 12. lapsen jälkeen vaan niitä tuli niin pitkään kuin oli tullakseen.
Minun perheessä suurin osa serkuista ja pikkuserkuista on saaneet lapsensa 18-21-vuoden iässä. Oikeastaan vain minä ja eräs serkku ollaan vielä lapsettomia 23-vuotiaita. Koko ajan saa kuulla "Milloin tulee vauvauutisia". Muut, about 15-sukulaista ovat jo perheellisiä parikymppisiä. Muutama ikäiseni kaveri on jo synnyttänyt ja monilla on haave saada lapsi vuoden-parin sisällä. Ei me mitään yliopistoja olla käyty, mutta ei me mitään pummejakaan olla =D Suurimmalta osalta löytyy joku ammatillinen koulutus.
Serkkuni on 25v ja töissä kauneudenhoito alalla, parhaassa työ-iässä, lapsi on 7-vuotias, reipas koululainen. Näinhän se parhaiten käy.
Asuin Kruununhaassa silloin kun saimme lapset. Siellä synnyttäjien keski-ikä oli 39v :-)
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:14"]
Tiedän kaksi 23-vuotiaana tai nuorempana lapsen saanutta. Kai se wt-piireissä yleistä mutta ei muualla.
[/quote]
Turhaan on yhteiskunta yrittänyt sinuakin sivistää. Toiset pystyvät tekemään kahta asiaa yhtä aikaa elämässään.
-akateeminen, äidiksi 23-vuotiaana tullut
Niin ap luulee asioita ja pitää niitä sillä perusteella toteen näytettyinä. Ensisynnyttäjien keski-ikää ei tarvitse arvailla, sen voi lukea ihan suoraan tilastoista.
Minä sain esikoisen 33-vuotiaana ja se ei ole mikään korkea ensisynnyttäjän ikä pääkaupunkiseudulla.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:28"]
Voi ap kulta. Kun aika moni vasta ALOITTAA ne opiskelut siinä 19 vuoden iässä, kun lukio päätyy. Sitten edetään niin, että ensin OPISKELLAAN, eikä mennä perse edellä puuhun eli saada lapsia. Kun opiskelut noin 4v päästä saadaan päätökseen, ollaan 23-24 vuotiaita. Sitten TYÖELÄMÄÄN, sitten työkokemusta, asunnon hankinta ja vasta sitten lapsia. Näin tekevät ihmiset, jotka osaa suunnitella elämäänsä nenäänsä pidemmälle.
Tietysti ne, joilla ei ole mitään haaveita koulutuksen, asunnon ja työn puolesta, aivan varmasti ovat tehneet jo ne kolme lasta 25 ikävuoten mennessä ja ehtineet jo erotakin sekä hakea muutamaan kertaan asumistukea...
Monet taas on töissä pidempäänkin ja saa lapsia vasta siellä 35 ikävuoden hujakoilla. Kyllä se 28v ensisynnyttäjäksi on varmaan aika normaali ikä.
[/quote]
Ihan ap.n asiaan liittymättä. Mun elämän tilanne oli näin, valmistuin ammattiin 19 vuotiaana ja sain heti vakituisen työn. Ostimme silloin poikaystäväni kanssa yhteisen asunnon, naimisiin menimme kun olin 21 v. ja saimme samana vuonna esikoisemme. Nyt meillä on neljä lasta, lähes velaton okt ja molemmilla vaiktuiset työpaikat. Voi elämää suunnitella nenäänsä piemmälle ja tehdä lapset aikaisin. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista...Nyt minulla on siis ikää 34v. ja hyvin jaksetaan :)
No kyllä näitä nuoria äitejä vieläkin tuntuu olevan. Tiedän ainakin 15 entistä luokkalaista tai samassa koulussa ollutta, joilla on nyt noin 21-23 -vuotiaana lapsi. Nämä ihmiset tosin tuntevat toisensa, joten voi olla, kyseessä on jokinlainen muoti-ilmiö täälläpäin :/ Ja joo, ovat enimmäkseen amiksia / kouluttamattomia.
Yliopistotutuistani taas ei ole tainnut kukaan vielä saada lapsia.
Minä myös sain esikoiseni 23-vuotiaana. Käytännössä venytin opiskelujeni viimeistä vuotta ja tein kotiäitiyden ohella kotoa käsin viimeisiä kursseja ja päättötyötä rauhalliseen tahtiin. Parin vuoden päästä sain myös toisen lapseni vaikka edelleen olin virallisesti täysipäiväinen opiskelija. Siinä vaiheessa kun toinen lapseni oli n. 1,5v otin "otin paperit ulos". Tuossa vaiheessa olin mielestäni suorastaan etulyöntiasemassa työmarkkinoita ajatellen. Olinhan vastavalmistunut mutta minulla oli myös lapset jo tehtynä. Olin siis pienen riskin työntekijä. Sainkin työpaikan helposti ja olen ollut siitä lähtien katkeamattomasti vakituisessa töissä. Tällä hetkellä 35-vuotiaana omat lapseni ovat jo reippaita koululaisia ja itse nautin lähes 4000e kk-palkasta ja iltaisin on mahdollisuus myös omiin harrastuksiin, kun lapset pärjäävät ja viihtyvät hyvin jo keskenään/kavereiden/isän kanssa sen tunnin tai 1,5h mitä omat harrastukset kestävät. Omasta mielestäni siis olen päinvastoin suunnitellut elämäni oikeinkin viisaasti :)
Jos päättelisin ensisynnyttäjien keski-iän oman tuttavapiirini perusteella, sanoisin sen olevan selvästi päälle 30 vuotta, ehkä 32-33v. Olen akateeminen ja asun pääkaupunkiseudulla. Sain esikoiseni 28-vuotiaana ja olin työpaikan piireissä harvinaisen nuori äiti. Kun odotin toista lasta 30-vuotiaana, moni puheli, kuinka elämä sitten lapsen myötä muuttuu jne ja oli todella yllättyneen oloinen, kun kerroin, että kotona on jo jälkikasvua. Hämmästeltiin, että minkäs ikäinen oikein olen ja että ei olisi kyllä arvannut, että olen jo äiti, kun olen niin nuori.
Tunnen itse asiassa vain kolme naista, jotka ovat saaneet lapsen alle 25-vuotiaana. Yksi ei-akateeminen Pohjanmaalta ja kaksi akateemista länsirannikolta.
Tästä ketjusta huomaa hyvin kuinka tyhmiä akateemiset on tai ainakin suurin osa.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 20:20"]
Tästä ketjusta huomaa hyvin kuinka tyhmiä akateemiset on tai ainakin suurin osa.
[/quote]
Samaa mietin, eivät vissiin osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan tai no jos ryypiskelevät ja reissaavat opiskeluaikansa niin ei kai siinä ehdi lasta hoitaa.
Itse sain lapsen 19- vuotiaana ja ihan hyvin opiskelin siinä lapsen ohella. Ryypiskelyt ja reissaamiset jäi väliin eikä harmita yhtään.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:28"]
Voi ap kulta. Kun aika moni vasta ALOITTAA ne opiskelut siinä 19 vuoden iässä, kun lukio päätyy. Sitten edetään niin, että ensin OPISKELLAAN, eikä mennä perse edellä puuhun eli saada lapsia. Kun opiskelut noin 4v päästä saadaan päätökseen, ollaan 23-24 vuotiaita. Sitten TYÖELÄMÄÄN, sitten työkokemusta, asunnon hankinta ja vasta sitten lapsia. Näin tekevät ihmiset, jotka osaa suunnitella elämäänsä nenäänsä pidemmälle.
Tietysti ne, joilla ei ole mitään haaveita koulutuksen, asunnon ja työn puolesta, aivan varmasti ovat tehneet jo ne kolme lasta 25 ikävuoten mennessä ja ehtineet jo erotakin sekä hakea muutamaan kertaan asumistukea...
Monet taas on töissä pidempäänkin ja saa lapsia vasta siellä 35 ikävuoden hujakoilla. Kyllä se 28v ensisynnyttäjäksi on varmaan aika normaali ikä.
[/quote]
En ole ap, mutta vastaanpa silti. Olin 19-vuotias kun valmistuin ammattiin. Aloitin heti työt, olin 22 kun sain ekan lapseni, ollut vakituisessa parisuhteessa tuolloin jo 4 vuotta. Miulla ei ollut vakituista työpaikka, mutta miehellä oli. Olin 25 kun syntyi toinen lapsi. Kolmas lapsi syntyi kun minulla oli jo vakituinen työpaikka, sama mies oli ja on edelleen. Olen tyytyväinen koulutukseeni, lapsesi ei hoituisi päiväkodissa jos minun työtä ei olisi. En kaipaa akateemista uraa, valitsin toisin kuin sinä. Asumistukea olen saanut elämässäni lyhyen pätkän. Ikää oli silloin miltei 40 vuotta. Tällä hetkellä emme saa muita Kelan tukia kuin parin lapsen lapsilisän.
Omaan tuttavapiiriin kuuluu naisia jotka ovat saaneet esikoisensa ikävuosien 19-44 välillä. Koulutuksesta riippumatta.
Eihän kyse ole mistään hatusta vedetystä iästä, vaan perustuu tilastomatematiikkaan. Itse täytin 29 samoihin aikoihin kun esikoinen syntyi. En ole akateeminen, mutta haluttiin reissata kahdestaan ja säästää rahaa omaan asuntoon. Olisi kiva tietää, miten asuinpaikka vaikuttaa tähän ikäjuttuun. Ainakin tuntuu että lähipiirissämme maalla asuvat saavat lasensa nuorempana, kun asuminen on siellä halvempaa eikä työelämäkään tarjoa niin paljon vaihtoehtoja kuin mitä kaupungeissa.
Tuskinpa kyse on siitä että akateemiset ihmiset eivät osaisi tehdä kahta asiaa yhtäaikaa. Pikemminkin monet heistä eivät halua.
Sen sijaan akateeminen ymmärtää ehkä ap:ta paremmin, että ap:n tuntemien ensisynnyttäjien keski-iästä ei voi tehdä yleistäviä päätelmiä. Kukin meistä tuntee vain hyvin hyvin rajatun osan Suomen äideistä. Yhdessä porukassa on nuoria äitejä, toisessa (joka minulle on tuttua) vanhempia. Niistähän se keskiarvo lasketaan, ja se puolestaan on hyvin yksinkertainen laskutoimitus. Veikkaampa että sen ovat tilastotieteilijät saaneet ihan oikein. Vai uskotko että tuo 28v on tilastotieteilijöiden tietoinen huijaus ja salaliitto? (:
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:21"]
Yhtä luotettava keski-arvo kuin suomalaisten keskipalkka :D Paljon puhuttu 3500€ on todellisuudessa 2000€. Muutama miljonääri, jotka nostaa keski-arvon pilviin.
[/quote]
niin, tässähän olikin kyse keskiarvosta, ei mediaanista. Kaikki isot vaihtelut suuntaan tai toiseen heilauttavat keskiarvoa huomattavasti, vaikka eivät mediaaniin niinkään vaikuta.
[/quote]
Heh, no juuri tässä tapauksessa tuskin on kyse siitä että olisi joku pieni porukka joka nostaisi keskiarvon selvästi mediaanin yläpuolelle. Suomessa on muutama miljonääri muta tuskin sentään muutamaa 70-80-vuotiaana synnyttänyttä...
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 20:20"]
[/quote]
Samaa mietin, eivät vissiin osaa tehdä kahta asiaa samaan aikaan tai no jos ryypiskelevät ja reissaavat opiskeluaikansa niin ei kai siinä ehdi lasta hoitaa.
Itse sain lapsen 19- vuotiaana ja ihan hyvin opiskelin siinä lapsen ohella. Ryypiskelyt ja reissaamiset jäi väliin eikä harmita yhtään.
[/quote]
No hieman enemmän eläämää nähneenä toivon ettet sinä tai miehesi lähde ryyppäämään ja reissaamaan kun lapsesi ovat teinejä, vanhempia kun vielä silloinkin kaivataan kotona. Tilastoolisesti tuntuu se ryyppäys- ja reissausvaihe kaikilla jossain kohtaa olevan.
Pakko oli vähän vetää herneet nenään näistä kommenteista. Odotan toista lastani ja saa nähdä, ehdinkö 25 täyttää ennen vauvan syntymää.
Lukion päätyttyä mietin ammatinvalintaa. Halusin koulutuksen, jonka saa amiksesta. Menin siis amikseen. Tein hetken alani hommia ja jäin sitten äityslomalle. Ja nyt toista lastani odottaessa olen tehnyt lyhyitä sijaisuuksia/keikkoja jonkun verran. Seuraavan äippäloman päätyttyä haen sitten vakituisen työn alaltani. Ala tuntuu omalta eikä kaduta pätkääkään korkeakouluttautumattomuuteni.
Muutenkin on vakaa parisuhde (9v), omistusasunto ja miehellä keskiarvoa parempipalkkainen työ. Kaikki siis oikeinkin kunnossa, vaikka olenkin nuorena lapseni hankkinut. Jos jostain syystä haluan kouluttautua vaikka amk:ssa, niin ei sekään ole tulevaisuudessa poissuljettu ajatus. Siis joskus kaukana tulevaisuudessa. Nyt ei todellakaan ole kiire takaisin koulunpenkille.
Ehkä tässä nyt ollaan kivuttu perse edellä sinne puuhun.
Ikävä kyllä se ikä ja koulutus ei takaa sitä, että lapsi saisi aikaa viettää vanhempiensa kanssa. Eikä takaa sitä, että vanhemmat jättäisivät biletyksen yms.
Komppaan tätä. Olen pk-seudulla asuva akateeminen, ja tuttavapiirini ensimmäinen, kun sain esikoiseni 27-vuotiaana.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:32"]
Pääkaupunkiseudulla akateemisten ensisynnyttäjien keski-ikä on päälle 32 v.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:25"]
Itse olen akateeminen (FM, mies FT) ja meidän eka lapsemme syntyi kun olimme 26. Tiedän useampiakin opiskelukavereita jotka saivat ekan (tai kaikki) lapsensa alle 3-kymppisinä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:17"]
Taidat ap liikku aika kouluttamattomissa piireissä. Mun akateemisista ystävistä yksikään ei saanut ensimmäistä lasta alle 30-vuotiaana. Sama täällä minä lisuri ja mies tohtori saatiin esikoinen kun olin 24v. Tiedän myös useampia akateemisesti koulutettuja jotka saaneet lapset nuorina joten eipäs olla mustavalkoisia tämän asian kans