Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensisynnyttäjien keski-ikä muka 28v? Ei oo.

Vierailija
11.03.2013 |

Vaikee uskoa. tuntuu, että tuossa iässä saadaan toinen ellei jo kolmas lapsi. tätäkin foorumia lukiessa huomaa ensisynnyttäijen olevan aika nuorta porukkaa, enemmänkin 18-24v kuin yli 25v. Jos joku saa lapsen 50-vuotiaana, se nostaa keski-ikää varmasti. Itse luulen, et se on n. 23v. Mitä mieltä?

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa tuttavapiirissä on yksi lähellä keskiarvoa esikoisen saanut, olikohan 27 vuotias. Muut ovat olleet noin 21-22-vuotiaita esikoisen aikaan, nyt itse odotan esikoista 23-vuotiaana. Riippuu siis varmaan kaveripiiristä :)

Vierailija
62/81 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe pienintäkään syytä kyseenalaistaa virallisia tilastoja.

Meille tuli kolmas lapsi kun olimme 28 vuotta, mutta kyllä samanikäisillä työkavereillani on paljon nuorempia lapsia kuin minun nuorin.

Lasten saannin keski-ikä on varmaan alempi, sillä monilapsisten perheiden lapset tehdään nuorempana kuin yhteen jättävillä. Kolmekymppisenä yöheräämiset sun muut on sen verran raskaita että toista ei hankita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytin viime syksynä 30 ja esikoinen syntyy hetkellä millä hyvänsä. Opiskelin itselleni opettajan tutkinnon, ja tarkoitus oli löytää vakituinen työ ennen lasten saamista. Mutta kuinkas kävikään. Viisi vuotta akateemisena pätkätyöläisenä räpisteltyäni tajusin, että en tule saamaan vakipaikkaa. Olin vuosia lykännyt lasten saamista sen takia... Mutta onneksi ei ole myöhäistä vielä. En kyllä voisi kuvitellakaan, että olisin hankkinut lapsia silloin parikymppisenä jonkun lukioaikaisen poikakaverin kanssa! Löysin nykyisen miehenikin vasta 23-vuotiaana. Ja toisaalta olemme mukavasti ehtineet tienata, laittaa kotia ja vähän matkustellakin. Nyt on hyvä aika asettua aloilleen.

Vierailija
64/81 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset hankitaan nuorina aikuisina. Oppiminen jatkuu läpi koko elämän, siitä ei voi myöhästyä. Valitettavan moni menee puuhun perse edellä, eli asettaa opiskelun, uran ja talouden ohi perheen.

Vierailija
65/81 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyödäänkö vetoa että eroatte ennen kuin lapsi on koulussa? Lapsi on liian suuri muutos kun on ehtinyt tottua kivaan elämään.

Opiskelun ja nuoruuden köyhyyden yhteydessä ja jatkeena lapsi ei tunnu taloudellisesti missään, yhtä tiukkaa on kuin aina ennenkin. Nuorempana sitä muutenkin sopeutuu paremmin ja jaksaa yövalvomiset sun muut.

Vierailija
66/81 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tästäkin keskustelusta käy ilmi, että lapset hankitaan alle 25v. 

Vain Helsingin eliitti-opiskelijat lykkää sitä 30v ikään.

Vierailija
67/81 |
12.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 on keskika Jorvin sairaalan mukaan, keskika tulee laskemaan koska ulkomaalaistaustaiset saavat paljon lapsia nuoressa iassa, elikka maahanmuuttajat.

Aisha

Vierailija
68/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Itse epäilin tätä asiaa myös ja mietin, että nostaisiko nyt vaan ne jotkut iäkkäät ensisynnyttäjät keskiarvoa niin reilusti, keskiarvo kun on tilastollisena arvona aika herkkä noille ääripään poikkeamille.

Niinpä näin oikein vaivaa ja kaivoin tilastokeskuksen alkuperäistilastoista toisen tilastomuuttujan, MEDIAANIn, joka on luotettavampi , ilmaistaan tosin tasalukuna (tämä erona keskiarvoon, jossa on desimaaleja), on vähemmän herkkä ääripään poikkeamille ja sopii kuvaamaan esimerkiksi sellaisia muuttujia, jotka eivät ole normaalijakautuneita (tiedän, menee varmaan suurimmalla osalla yli hilseen tämä kommentti tässä kohtaa, mutta koittakaa kestää...). 

Lopputulema oli, että mediaani ja keskiarvo olivat suomalaisessa synnyttäjätilastossa lähes samat. Eli kyllä vain ne synnyttäjät ovat aika iäkkäitä. Ja mielenkiintoista myös, että Helsingissä se keski-ikä ensareilla on jo 30 paremmalla puolella!

Siispä minä 27-vuotiaana 2014-vuosimerkkiä olevan esikoiseni synnyttänyt, kaveripiiristäni ensimmäinen äidiksi tullut, voin jo melkein sanoa olevani 'nuori äiti' :D uskomatonta kyllä! Vaikka en itseäni kyllä kovinkaan nuorena pidä, mutta tilastollisesti kyllä sitä ihan varmasti olen.

Vierailija
69/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain esikoisen 23-vuotiaana. Minulla on jo yksi korkeakoulututkinto ja kahden vuoden päästä maisterin paperit. Eli kyllä meitä nuoria koulutettuja äitejäkin on. Toki vähemmistö :) t. N 24

Vierailija
70/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yksipuolista porukkaa. Eivät voi opiskella jos on lapsia!? Itse tein lapset aivan harkitusti 23n ja 25n vuoden iässä. Oli pakko jos lapsia halusi, syynä vaikea endometrioosi. Molemmat opiskelimme korkeakoulututkinnot, kun lapset olivat pieniä. Kävimme molemmat myös osa-aikatyössä. Mies suoritti opinnot normaalissa aikataulussa. Minä puolestani sain opinot päätökseen vuotta nopeammassa aikataulussa. Vakituiset työsuhteet saimme jo opintojen loppuvaiheessa. Nyt kumpikin kerennyt tehdä töitä kymmenen vuotta ja minulla jatko-opinnot loppusuoralla. On koulutus, pian täysin velaton talo ja isot lapset. Ei mitään ongelmia. Mutta kaipa sitä vauvapalstan mukaan roskaväkeä ollaan kun on lapset nuorena tehty.

Vierailija
71/81 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D Olen 27 (pian 28) ja kaksi lasta, oma asunto (laina) ja ammatti ja hyvä työpaikka, älä yleistä! Jollain voi olla hyvä organisointikyky myös

Vierailija
72/81 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen 27-vuotiaana, ekana kaveripiiristäni. Muut alkoivat vasta suunnitella lapsia joskus kolmenkympin paremmala puolella. Ja juu, akateemisia ollaan, suurin osa ainakin. En tunne ketään, joka olisi saanut lapsen alle 25-vuotiaana.

Vierailija
73/81 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:55"]

Sain lapsen 27-vuotiaana, ekana kaveripiiristäni. Muut alkoivat vasta suunnitella lapsia joskus kolmenkympin paremmala puolella. Ja juu, akateemisia ollaan, suurin osa ainakin. En tunne ketään, joka olisi saanut lapsen alle 25-vuotiaana.

[/quote]

Ja näköjään oikeinkirjoistus ei oikein suju akateemisuudesta huolimatta :D Siis paremmalLa puolella...

Vierailija
74/81 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en jaksa lukea ketjua, kun niin typerä provo. Joku on naamioitunut kouluttamattomaksi wt:ksi, joka ilmaisee typeryytensä älyttömällä oikeinkirjoituksella ja pösilöllä väitteellä. Ei kukaan oikeasti ole sentään noin pahvi. Yritetty vaan korostaa, että wt-piireissä kaveripiiri pursuaa lapsia nuorella iällä. Sorry, provoaja, meni vähän yli toi kirjoitusasu.

Vierailija
75/81 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Lähimmästä kaveripiiristä (12 naista) vain yksi on tullut äidiksi 27 vuotiaana, suurin osa 30-35 vuotiaina ja yksi 40 vuotiaana. Kaikki luomuna. Ensisynnyttäjien keski-ikä on tosin korkeampi Helsingissä kuin muualla.

Vierailija
76/81 |
24.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu asuinpaikasta ja kaveripiiristä. Helsingissä elo vähän toista kuin teilläpäin...

Vierailija
77/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieman huvittaa nämä itseään paremmaksi luulevat kolmekymppiset maisterit... "Helsingissä elo vähän toista kuin teilläpäin..." Hehheh. Onneksi olin rikas jo syntyessä, ei tarvitse huhkia viisi vuotta yliopistossa päästäkseen pätemään amiksille vauvafoorumeilla.

Vierailija
78/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:23"]

Onko se keski-ikä laskenut 28 vuoteen? Silloin kun itse synnytin vuonna 2000, se oli mielestäni 29-30 ja nousussa. Olisi aika yllättävää, jos tähän olisi tullut muutos. Vai kuuluuko kiitos maahanmuuttajille? 

[/quote]

Sehän on noussut koko ajan. 90-luvulla se oli 27 vuotta. Kun minä aloitin koulun 70-luvulla, olin luokassani ainoa tyttö, jonka äiti oli täyttänyt 40. Toki silloinkin oli poikkeuksia, jotka saivat esikoisensa jopa 40-vuotiaana. 

Vierailija
79/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain esikoisen 25 vuotiaana ja synnytysvalmennuksessa ihmettelin kun olin nuorin. Muut ensisynnyttäjät olivat noin 30 v. siinä ryhmässä. Asuin silloin vielä "maalla" Enkä siis ees lähelläkään pääkaupukiseutua. Olin myös ystäväpiirini nuorin ensisynnyttäjä.

Vierailija
80/81 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystäväpiirissäni ei ole monilla vielä lapsia ja olemme kolmekymppisiä.

Wt:t lisääntyy nuorena, koulutetut ja muuten tietyllä tapaa menestyneet myöhemmin; näin omassa tuttavapiirissäni.

Ja ei tuo tilastokeskuksen tilasto mikään mielipideasia ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän