Ensisynnyttäjien keski-ikä muka 28v? Ei oo.
Vaikee uskoa. tuntuu, että tuossa iässä saadaan toinen ellei jo kolmas lapsi. tätäkin foorumia lukiessa huomaa ensisynnyttäijen olevan aika nuorta porukkaa, enemmänkin 18-24v kuin yli 25v. Jos joku saa lapsen 50-vuotiaana, se nostaa keski-ikää varmasti. Itse luulen, et se on n. 23v. Mitä mieltä?
Kommentit (81)
Taidat ap liikku aika kouluttamattomissa piireissä. Mun akateemisista ystävistä yksikään ei saanut ensimmäistä lasta alle 30-vuotiaana.
Johtuu siitä, että keskimääräisillä ensisynnyttäjillä on elämässä muutakin tekemistä kuin notkua täällä.
Nuoret wt av-mammat eivät, onneksi, anna realistista kuvaa maamme ensisynnyttäjistä.
Ei se ole luulon asia, vaan ihan yksinkertainen keskiarvon laskutoimitus koko vaeston lastensaanti-iasta. Vai luuletko, etta tassakin on takana jonkin sortin "meita kusetetaan" / "ei tutkijat tieda mistaan mitaan" tapaus?
Höpöhöpö. Omassa tuttavapiirissäni on kolmenlaisia äitejä:
1) Ne, jotka ovat saaneet esikoisensa alle 30-vuotiaina. Näitä tunnen tasan kaksi: toinen oli 27-vuotias ja toinen 26-vuotias saadessaan esikoisensa.
2) Ne, jotka ovat saaneet esikoisensa 30-vuotiaana mutta kuitenkin alle 35-vuotiaana. Näitä tunnen 9 kappaletta, itseni mukaan lukien. Yksi 30-vuotiaana, kaksi 31-vuotiaana, kaksi 32-vuotiaana, yksi 33-vuotiaana ja kolme 34-vuotiaana.
3) Ne, jotka ovat saaneet esikoisensa 35-vuotiaana tai yli. Tunnen yhden, joka tuli äidiksi 36-vuotiaana, kaksi 38-vuotiaana äidiksi tullutta ja kaksi 40-vuotiaana äidiksi tullutta. Tämän lisäksi tunnen naisen, joka sai esikoisensa 43-vuotiaana.
En tunne ketään tuttavapiirissäni, joka olisi saanut lapset alle 25-vuotiaana, ellei lasketa aivan toista sukupolvea esim. äitiäni, joka tuli äidiksi 23-vuotiaana ja mummiani, joka sai vastaavasti esikoisensa 24-vuotiaana.
Sinun tuttavapiirissäsi on nuoria äitejä, koska olet itsekin nuori äiti. Minä taas olen saanut lapset vanhempana, ja tuttavapiirissänikin on vanhempia äitejä.Loogista, vai mitä?
Yhtä luotettava keski-arvo kuin suomalaisten keskipalkka :D Paljon puhuttu 3500€ on todellisuudessa 2000€. Muutama miljonääri, jotka nostaa keski-arvon pilviin.
Onko se keski-ikä laskenut 28 vuoteen? Silloin kun itse synnytin vuonna 2000, se oli mielestäni 29-30 ja nousussa. Olisi aika yllättävää, jos tähän olisi tullut muutos. Vai kuuluuko kiitos maahanmuuttajille?
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:21"]
Yhtä luotettava keski-arvo kuin suomalaisten keskipalkka :D Paljon puhuttu 3500€ on todellisuudessa 2000€. Muutama miljonääri, jotka nostaa keski-arvon pilviin.
[/quote]
niin, tässähän olikin kyse keskiarvosta, ei mediaanista. Kaikki isot vaihtelut suuntaan tai toiseen heilauttavat keskiarvoa huomattavasti, vaikka eivät mediaaniin niinkään vaikuta.
Itse olen akateeminen (FM, mies FT) ja meidän eka lapsemme syntyi kun olimme 26. Tiedän useampiakin opiskelukavereita jotka saivat ekan (tai kaikki) lapsensa alle 3-kymppisinä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:17"]
Taidat ap liikku aika kouluttamattomissa piireissä. Mun akateemisista ystävistä yksikään ei saanut ensimmäistä lasta alle 30-vuotiaana.
[/quote]
Näitä vauvafoorumeitakin kun lukee, niin n.20v naiset on niitä jotka kyselee raskausjutuistaan ja n.30v on niitä senioreita jotka vastailee "Silloin kun minä sain toisen lapseni, se painoi tämän ja tämän verran...kolmas lapsi oli sellainen ja esikoinen tämmöinen". 30v on semmoinen ikä, kun lapsimäärä on tullut täyteen ja keskitytään sen jälkeen työuraan.
Täällä on tilastokeskuksen julkaisu viime vuodelta, jossa on tiedot vuoteen 2011. Huhtikuussa tulee seuraava julkistus, jossa vuoden 2012 tiedot. Vuonna 2011 ensisynnyttäjien keski-ikä 28,4 vuotta. Trendi on edelleen noususuuntainen.
http://tilastokeskus.fi/til/synt/2011/synt_2011_2012-04-13_tie_001_fi.html
Voi ap kulta. Kun aika moni vasta ALOITTAA ne opiskelut siinä 19 vuoden iässä, kun lukio päätyy. Sitten edetään niin, että ensin OPISKELLAAN, eikä mennä perse edellä puuhun eli saada lapsia. Kun opiskelut noin 4v päästä saadaan päätökseen, ollaan 23-24 vuotiaita. Sitten TYÖELÄMÄÄN, sitten työkokemusta, asunnon hankinta ja vasta sitten lapsia. Näin tekevät ihmiset, jotka osaa suunnitella elämäänsä nenäänsä pidemmälle.
Tietysti ne, joilla ei ole mitään haaveita koulutuksen, asunnon ja työn puolesta, aivan varmasti ovat tehneet jo ne kolme lasta 25 ikävuoten mennessä ja ehtineet jo erotakin sekä hakea muutamaan kertaan asumistukea...
Monet taas on töissä pidempäänkin ja saa lapsia vasta siellä 35 ikävuoden hujakoilla. Kyllä se 28v ensisynnyttäjäksi on varmaan aika normaali ikä.
Mielikuva riippunee tosiaan piireistä. Itse kerkeän täyttää 37 ennen kuin tämä masuasukki on ulkona. Esikoinen syntyi kun olin 32v. Ystäväpiiriini on akateeminen ja tämä 37v ja raskaana ei ole mitenkään poikkeuksellista. En tunne ketään, joka olisi tullut äidiksi 25-vuotiaana. Jokunen sai esikoisen 28-29v iässä.
Veikkaan kyllä että mediaani on aika lähellä keskiarvoa tässä. Lisääntymisikä kun on aika rajallinen aika ja hyvin iäkkäitä tai hyvin nuoria synnyttäjiä on todella vähän kokonaismäärään nähden.
Pääkaupunkiseudulla akateemisten ensisynnyttäjien keski-ikä on päälle 32 v.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:25"]
Itse olen akateeminen (FM, mies FT) ja meidän eka lapsemme syntyi kun olimme 26. Tiedän useampiakin opiskelukavereita jotka saivat ekan (tai kaikki) lapsensa alle 3-kymppisinä.
[quote author="Vierailija" time="11.03.2013 klo 17:17"]
[/quote]
[/quote]
hehe ei tasan oo alle 25v keski-ikä edes kouluttamattomien keskuudessa. Itse oon 22 ja tuntus ihan sairaalle et ensivuonna kun olen 23 melki suurimmalla osalla ois jo lapsi hei haloo alottaja :DD Tiedän vaan muutaman jokka on saanu kersansa 18-22v.
Toi että 28 saatiin vipa lapsi oli yleistä äitini aikoina eli näiden jotka on syntyneet siinä 1950-1970. Nää nykyajan 1980-1990 tulee olemaan vanhempia äitejä keskiarvollisesti.
Kun mietin ikäisiäni niin iso osa on jossan yliopistossa tai ammattikorkeessa. Jos keski-ikä ois 23 niin pian näillä useimmilla ois jo lapsi.
Ja muutenkin toi 28 on tosi nuori nainen. Sen ikänenhän ehtii tehä viel lapsia useammanki.
Nyt puhutaan varmaan ihan amiksen käyneistä tytöistä... Koulu loppuu kun ollaan 19-vuotiaita, muutama vuosi töitä, työttömyyttä, kursseja. Baarista löytyy ukko, ja sit vaan lasta maailmaan ja ollaan n. 22-vuotiaita, 25-vuotiaana pukkaa seuraavaa ja kolmas lapsonen lähempänä 30 ikävuotta.
Kaverini sai lapsen 20v ja minä 35v -> keskiarvo 27,5 v eli ei ne tilastot mitään valehtele, kuten tästä otannasta näet.
Ja jos et vielä usko, niin otantaan mahtuu mukaan toinenkin kaverini, hänen äitiytensä alkoi juuri 28v :D.
Mä tunnen muutamankin, ketkä ovat saaneet esikoisen alle 25v, itse mukaan lukien. Tunnen myös niitä, keiden esikoinen on tullut päälle 25v, päälle 30v ja niin edelleen. Ei se ikä katso, tuleeko susta hyvä äiti (kun täällä meidät nuoret lynkataan aika hyvin). Minä pidän itseäni hyvänä äitinä, lapsilla on aina ollut ruokaa, vaatteita, katto pään päällä, rakastavat vanhemmat yms. Itse olemme miehen kanssa lapsemme hoitaneet, meidän kummankin vanhemmatkin ovat vielä työelämässä, ei hoideta lapsia vanhemmillamme. Toki, isovanhemmat tarjoavat hoitoapua ja lapset käyvät heillä yökylässäkin silloin tällöin. Toki tunnen myös niitä nuoria äitejä, jotka soittavat heti oman äidin apuun, kun iskee pikkuinen flunssa, eikä jakseta hoitaa sitä omaa lasta. Jep jep, meillä kun toinen sairastaa, toinen luonnollisestikin hoitaa lapset ja kodin.
Tiedän myös kuitenkin myös muutaman äidin, joilla on ikää päälle 30v, omat vanhemmat eläkkeellä ja lapsi asuu enemmän isovanhemmillaan kuin kotona oman äidin luona, jotta äiti pääsee vielä vähän bilettämään ja hengaamaan kaupungilla kavereiden kanssa.
Ihan näin aiheen vierestä, mutta ärsytti nuo wt-puheet tuolla nuorista äideistä taas. Kaikki nuoret äidit eivät ole hyviä, mutta ei myöskään tasan kaikki 30v äiditkään ole hyviä!
Ja vasta vähän aikaa sittenhän se keski-ikä oli päälle 30 ensisynnyttäjillä...
Ei ole keski-ikä ollut koskaan yli 30 ensisynnyttäjillä. Sen sijaan kaikkien synnyttäjien keski-ikä on noin 30 vuotta, ensisynnyttäjien vähän päälle 28. Ja täysin uskottava lukema.
Olisko ne viralliset tilastot kuitenkin saatu vähän luotettavammilla menetelmillä kuin mitä sinun arviosi av:n perusteella on.