Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9 kk ikäinen vauva päiväkotiin. Miten se selviää siellä?

Vierailija
09.03.2019 |

Äitiysloma loppuu kun vauva on 9 kk. Itse päätin jatkaa hoitovapaalla ainakin vuoden siihen päälle (lapseni on nyt 11 kk), mutta mietin, mitä 9 kk ikäiselle oikein tapahtuu päiväkodissa. Kun vauvani oli 9 kk, niin hän ei kävellyt, ei kontannut, ei osannut syödä itse lusikallistakaan eikä juoda itse nokkamukista mitään (vaikka olin yrittänyt opettaa). Hän oli täysin sylivauva, jota piti syöttää ja juottaa parin tunnin välein, ja istuminenkin oli vähän sellaista, että istui puoli minuuttia ja väsähti ja kaatui. Ei tietenkään osannut pukea itselleen mitään edes pipoa itse. Eikä sanonut vielä sanaakaan. Ja siis ei ollut yhtään jäljessä kehityksestä vaan tuollaisia ne ovat, vaikka joku vauva saattaakin kontata jo 9 kk.

Miten tuollainen selviää päiväkodissa? Miten ne "tädit" ehtii syöttää ja juottaa ja pitää sylissä koko päivän? Siis vauvaa, joka ei vielä pysty itse yhtään mihinkään. Ei edes istumaan montaa minuuttia.

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä mitä selviämisellä tarkoitetaan: varmasti jää henkiin, mutta jättää jälkensä psyykeeseen. Persoonallisudesta riippuen enemmä tai vähemmän. En olisi itse vienyt alle 3v enkä vienytkään, vaikka rahat oli tiukilla.

Vierailija
82/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia mietityttää minua kovasti, vauvani on nyt 3 kuukautta. Lapsen olisi hyvä olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta mistä rahat? Meidän kunnassa lakkautettiin kotihoidon kuntalisäkin. Miten minulla olisi varaa olla kotona kaksi vuotta kotihoidontuella? Ei mitenkään. Haluaisin kyllä. Huono äiti olet joka tapauksessa, olet joko yhteiskunnan elättämä kotiäiti tai rahanahne uraäiti.

Onneksi täällä on asiat kuitenkin paremmin kuin esim. Amerikassa, jossa äitiysloma voi olla 5 viikkoa. Sitten vaan lapsi hoitoon ja äiti töihin rintapumpun kanssa. Niillä äideillä se vasta syyllisyys painaakin.

Mikset säästänyt ennenkuin teit lapsen...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin julmaa laittaa alle vuoden ikäinen lapsi päiväkotiin. Oma kuopukseni meni 1,5kk ja sekin oli liian aikaisin. Jos vielä saisin lapsia niin  ehkä siinä 3v laittaisin. 

Vierailija
84/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä av- mammat tietää :D

Vierailija
85/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsi meni päiväkotiin 9kk iässä. Osasi itse syödä käsin/lusikalla ja juoda nokkamukista. Tukea vasten käveli (10kk niin lähti kävelemään ilman tukea). Oli hankalaa löytää ulkokenkiä niin pienelle. Minun kanssa hän oli ulkona paljon sylissä ja keinussa sellaiset vauvatöppöset jalassa mutta päiväkodissa sanoivat että pitää hommata kengät kun hän ei siellä suostunut olemaan rattaissa eikä sylissä vaan halusi mennä pitkin pihoja. Ja kyllä vaan oli pakko silloin mennä päiväkotiin. Olin yh ja vakityö olemassa. Ei yhteiskunta maksa kotona olemista kun sinulla on työpaikka vaan sen takia että et halua laittaa pientä hoitoon.

Höpsis, olisit saanut kyllä tukia niin että olisit voinut vuoden olla hoitovapaalla. Mutta et tainnut itse haluta.

Kerro mitä tukia olisin saanut? Otin silloin yhteyttä sosiaalitoimistoon kun ero lapsen isästä tuli mutta minulle silloin sanotiin että toimeentulotuki ei ole sitä varten. Siellä sanottiin että saan hoitotukea ja asumistukea mutta muuten pitää mennä töihin koska minulla on työpaikka. Kun kerroin että en ole hakenut päiväkotipaikkaa koska olin ajatellut olla kotona minulle sanottiin että 4kk jonotusaika ei tarvii odottaa kun tulee yllättäen tarve paikalle.

Lapsilisä yh korotuksella 150e, kotihoidontuki n.500e, elatustuki ainakin minimi 150e, asumistuki toki riippuu vuokrasta nutta noilla tuloilla kattaa lähes koko vuokran. Eli 800e kk olisi jäänyt asumiskustannusten jälkeen elämiseen sinulle ja vauvalle... se ei olisi millään riittänyt vai..?

Mitäs jos asuu omistusasunnossa? Asumiskulut n. 1300€/kk, sis lainanlyhennys 950€, kiinteistövero 90€, sähkö 200€, jätehuolto 20€, vesi yms. Saako näihin tukia? Aiemmin ei ainakaan saanut. Lapsilisä ja kotihoidontuki oli ainakin minulla ne ainoat, mutta toki aikaa on yli 10 vuotta. En siis ole tämä aiemmin kommentoinut, pohdin vaan samaa.

Ei tietenkään saa, silloin myydään se asunto jos ei elämiseen ole muuten rahaa. Mitäs jos on Ferrari tallissa, mutta sillä ei halua ajaa ettei likaannu niin maksaako yhteiskunta minulle uuden auton? Niin.

Tai jos vaan mennään sinne töihin kun työpaikka oli. En tosiaan olisi lähtenyt asuntoa myymään sen takia että olisin voinut loisia (yhteiskunnan avustamana toki) pari vuotta. Tilanne oli täysin hypoteettinen, itse pystyin aikoinaan olemaan kotona lasten kanssa säästöjeni ansiosta ja myöhemmin elättämään pienen perheeni oikein hyvin, mutta kaikilla ei tätä tilannetta ole, ja elämä voi yllättää myös omistusasunnossa asujan. Tukia ei silloin tosiaan heru. Laskeskelin Kelan sivuilla äsken mitä tukia nyt olisi tullut noilla menoilla, ja summa oli yllättävän suuri, lähes 1000€. Sis. kotihoidontuki, hoitolisä, kuntalisä, lapsilisä, omistusasujan asumistuki (sähkö, vesi jne).

No sehän on sitten sinun VALINTASI ettet myy asuntoa. Turha siitä on yhteiskuntaa syyttää ja selittää ettei vaihtoehtoja ole, kun kerran on muttet halua toimia niin.

Toki nämä on valintoja, mutta jos on olemassa työpaikka ja omistusasunto, on aika iso kynnys vaihtaa vuokralle ja työttömäksi tukimaksimoinnin takia. Kun vuoden parin päästä vauva on jo aivan kykenevä päiväkotiin kuitenkin.

Tuossakin on kyse omasta valinnasta, jos yksinhuoltajana pitää tärkeämpänä sitä, että saa asua omakotitalossa kuin sitä, että saa viettää aikaa lapsensa kanssa. Siitä omakotitalosta voisi vaihtaa pienikuluisempaan omistusasuntoon, esim. rivi- tai kerrostaloon. Lisäksi asuntolainaan voi neuvotella lyhennysvapaata esim. vuodeksi, jolloin se lapsi on 9kk sijaan 1v 9kk aloittaessaan hoidon. Tuossa on jo huima ero lapsen kehityksessä.

Vierailija
86/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ne työssäkäyvät äidit julmureita :D

Vierailija
87/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä asia mietityttää minua kovasti, vauvani on nyt 3 kuukautta. Lapsen olisi hyvä olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta mistä rahat? Meidän kunnassa lakkautettiin kotihoidon kuntalisäkin. Miten minulla olisi varaa olla kotona kaksi vuotta kotihoidontuella? Ei mitenkään. Haluaisin kyllä. Huono äiti olet joka tapauksessa, olet joko yhteiskunnan elättämä kotiäiti tai rahanahne uraäiti.

Onneksi täällä on asiat kuitenkin paremmin kuin esim. Amerikassa, jossa äitiysloma voi olla 5 viikkoa. Sitten vaan lapsi hoitoon ja äiti töihin rintapumpun kanssa. Niillä äideillä se vasta syyllisyys painaakin.

Kaikki raha menee elämiseen.

Vierailija
88/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mielestäni elämänhallinnassa on suuria puutteita jos lapsi on pakko pistää hoitoon 9kk ja palata töihin kun rahat ei riitä olemaan kotona edes sitä puolta vuotta. Siinähän oli 9kk aikaa säästää vaikka olisi kuinka yllärivauva.. kyllä se on silloin prioriteetti kysymys, ei kiinnosta saako lapsi olla kotona vai ei.

Vierailija
89/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki raha menee elämiseen.

Asut liian kalliissa kämpässä ja kulutat liikaa turhuuteen, yksinkertaista.

Vierailija
90/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkodissa oli päivökotiapulaisena nuori Down-nainen. Hän pelasti lapseni tilanteen. Lapseni oli siellä tosiaan aivan pieni, kävelemätön ja puhumaton, konttaamatonkin vauva vielä ja Down-nainen sai vastuutehtäväkseen meidän lapsen ja puki, syötti, kanniskeli ja vauva viihtyi hyvin. Lapsi oppi näkemään erilaisuutta ja se nainen sai vastuuta joka varmasti teki hyvää hänen itsetunnolleen. 

Vierailija
91/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isät on yhtä lailla vastuussa siitä, että 9kk ei joudu päiväkotiin, ainakin minun mielestäni. Joko heidän pitäisi itse jäädä tai mahdollistaa äidin jääminen kotiin vähän pitemmäksi aikaa.

Vierailija
92/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isät on yhtä lailla vastuussa siitä, että 9kk ei joudu päiväkotiin, ainakin minun mielestäni. Joko heidän pitäisi itse jäädä tai mahdollistaa äidin jääminen kotiin vähän pitemmäksi aikaa.

Lasten takia ei saa jäädä kotiin elätiksi. Lasten vuoksi on tehtävä töitä.

Vierailija
93/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei lapsia voisi viedä suoraa synnäriltä päiväkotiin? Jos vaan hommataan sinne imettäjät ja lisää henkilökuntaa?

Samahan se lapselle on, kenen sylissä on ja lapsihan pärjää, jos on pakko pärjätä.

Äiti pääsis nopeammin töihin, tuottamaan lisäarvoa yhteiskunnalle ja maksamaan päivähoidosta.

Eläimetkin vierottaa omat poikasensa siinä vaiheessa, kun ne eivät juo pelkästään maitoa. Ihmiset sitä paitsi on paljon fiksumpia ja osaavampia.

Tuskin siitä mitään haittaa lapselle on, samahan se on onko juuri syntynyt vai 3kk vanha.

Oma äiti oli päiväkodissa töissä, veljeni ehti olla siellä n vuoden, mutta äiti otti meidät takaisin kotiin kun minä synnyin. Minä ehdin olla puoli vuotta, ennen kuin pikkuveli syntyi.

Olisinkohan hiukan sosiaalisempi, jos olisin ollut päiväkodissa koko ajan? Menin seuraavaksi suoraa kotoa eskariin.

Vierailija
94/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä mitä selviämisellä tarkoitetaan: varmasti jää henkiin, mutta jättää jälkensä psyykeeseen. Persoonallisudesta riippuen enemmä tai vähemmän. En olisi itse vienyt alle 3v enkä vienytkään, vaikka rahat oli tiukilla.

Mistä tiedät, ootko joku selvännäkijä kenties? Suomessa on verrattain paljon psyykkisiä sairauksia ja myös kotihoitoa suositaan Suomessa enemmän kuin maailmalla.

Vierailija
95/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vetelen viimeiseen asti kotona lapsen kanssa ja mies käy töissä. Oma on valintani :D

Vierailija
96/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, ootko joku selvännäkijä kenties? Suomessa on verrattain paljon psyykkisiä sairauksia ja myös kotihoitoa suositaan Suomessa enemmän kuin maailmalla.

Maailmalla tehdään kaikenlaista muutakin.

Ei ole edes psyykkisiä ongelmia olemassa, vaikka lapsia paritettaisiin.

Minä ottaisin mallia eläimiltä. Hevostamma vieroittaa varsan vuoden ikäisenä, varsa pärjää aikuisten ruualla, osaa juosta, kommunikoida, uida ja pysyä aikuisten vauhdissa.

Laittaisin lapsen hoitoon, kun nuo edellä olevat asiat osataan.

Vierailija
97/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla tehdään kaikenlaista muutakin.

Ei ole edes psyykkisiä ongelmia olemassa, vaikka lapsia paritettaisiin.

Minä ottaisin mallia eläimiltä. Hevostamma vieroittaa varsan vuoden ikäisenä, varsa pärjää aikuisten ruualla, osaa juosta, kommunikoida, uida ja pysyä aikuisten vauhdissa.

Laittaisin lapsen hoitoon, kun nuo edellä olevat asiat osataan.

öö.. mitäs siellä tarhassa töissä on sitten jos ei aikuisia turvallisia ihmisiä. Osaa uida? just.. lue hyvä ihminen vaikka asiantuntijoiden mielipiteitä asiasta, löytyy googlaamalla. Kotihoito ei ole se autuaaksi tekevä ihme vaikka etenkin hieman vanhempi kouluttamaton ikäluokka on sitä mieltä.

Vierailija
98/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkamassa hoitovapaa ja ihmettelen kyllä miten tuolla 340 eurolla pitäisi pystyä elämään ilman omia säästöjä. Aikamoinen pudotus tuloihin, vaikka melko pienituloisia duunareita molemmat olemme muutenkin. Pelkkä yhtiövastikkeemme on tuon verran. Muita tukia ei saatavissa lapsilisän lisäksi. Aikamoista.

Vierailija
99/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee oletus, että kotona hoidettavalla lapsella ei ole ikätovereista seuraa eikä hän opi asioita? Esimerkiksi sukulaiset, ystävät, kerhot, seurakunnan toiminta ja avoin päiväkoti ovat olemassa. Itse ainakin opetan lapsiani syömään, leikkimään, laskemaan, lukemaan, kuuntelemaan, käyttäytymään, ulkoilemaan, käymään potalla ynnä muuta.

Vierailija
100/206 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä täällä kaikille jotka miettii miten talous kestää kotihoidontuella kotona olemisen, että itse ratkaisin tämän niin, että ensimmäiset puoli vuotta olin kotona säästöillä (tämä olikin jo mainittu), ja sen jälkeen olen tehnyt keikkatyötä pari vuoroa viikossa miehen työaikojen puitteissa (eli käytännössä iltaisin ja viikonloppuisin). Tiedän myös monen muun rahoittavan hoitovapaansa keikka-/ osa-aikatyöllä. Pystyisin tekemään enemmänkin vuoroja, mutta olen laskenut että tällä tulen nippa nappa toimeen (kun teen paljon pyhäpäiviä mistä saa hyvät lisät) eikä syö liikaa perheen yhteistä aikaa. Lisäksi miehelle tekee hyvää ottaa säännöllisesti mun työvuorojen ajan täysipainoinen vastuu lasten ja kotihommien hoitamisesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän