9 kk ikäinen vauva päiväkotiin. Miten se selviää siellä?
Äitiysloma loppuu kun vauva on 9 kk. Itse päätin jatkaa hoitovapaalla ainakin vuoden siihen päälle (lapseni on nyt 11 kk), mutta mietin, mitä 9 kk ikäiselle oikein tapahtuu päiväkodissa. Kun vauvani oli 9 kk, niin hän ei kävellyt, ei kontannut, ei osannut syödä itse lusikallistakaan eikä juoda itse nokkamukista mitään (vaikka olin yrittänyt opettaa). Hän oli täysin sylivauva, jota piti syöttää ja juottaa parin tunnin välein, ja istuminenkin oli vähän sellaista, että istui puoli minuuttia ja väsähti ja kaatui. Ei tietenkään osannut pukea itselleen mitään edes pipoa itse. Eikä sanonut vielä sanaakaan. Ja siis ei ollut yhtään jäljessä kehityksestä vaan tuollaisia ne ovat, vaikka joku vauva saattaakin kontata jo 9 kk.
Miten tuollainen selviää päiväkodissa? Miten ne "tädit" ehtii syöttää ja juottaa ja pitää sylissä koko päivän? Siis vauvaa, joka ei vielä pysty itse yhtään mihinkään. Ei edes istumaan montaa minuuttia.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ajatteliko ap, että ne 10kk ikäiset laitetaan päiväkodissa sinne 4-5v ryhmään, missä pitää osata itse syödä, kävellä ja pukea pipo? Olen ollut työharjoittelussa pienten (alle 3v ryhmässä), jossa oli 7 lasta. Muutama tuollainen ihan pikkuinen ja muut sitten pikkasen isompia, muutama yli 2v. Että ei niissä ryhmissä kaikki niitä 10kk ikäisiä kerrallaan ole. Ihan samalla lailla niitä syötetään, kanniskellaan, vaippoja vaihdetaan jne kuin kotonakin tehtäisiin. Nukkuvat pinniksissä jne.
Sun työharjoittelusta taitaa olla aikaa, koska eipä missään ole enää 7-paikkaisia pienten ryhmiä. Pienten ryhmissä on aina vähintään se 12 lasta, ja onpa niitä 13-14 lapsenkin pienten ryhmiä tullut nähtyä. Ja ihan pieniä juuri vuoden täyttäneitä saattaa olla kerralla montakin.
Hys hys, joillekin tulee nyt paha mieli kun heidän oli PAKKO pistää vauva päiväkotiin että saivat huvittelurahaa.
Jos 9 kk on täysin sylivauva, on vanhemmuudessa jotain vikaa.
Kyllä sen ikäinen jo on kiinnostunut muustakin kuin sylistä, haluaa tutkia ympäristöä, nousee vähintään tukea vasten ylös, syö sormin jne.
Anna lapsen olla hieman vapaana ja lattialla niin oppii kaikenlaista
Meillä aloitti vuoden ikäisenä ja hyvin on sopeutunut.Pari kuukautta sai extrapalvelua,kun ei vielä kunnolla kävelyt ja piti syömisessä auttaa.Oli osaksi taloudellinen mutta mtös sosiaalinen päätös.Kyllä lapseni saa enemmän virikkeitä pk:ssa kuin kotona.Ja nyt jaksetaan helpommin porukalla viikonloput ja illat puuhata.9kk tuntui vielä hieman pieneltä pk:hon,eli soisi tuo täystuettu mammaloma jatkuisi esim 12kk ikään.
Vierailija kirjoitti:
Jos 9 kk on täysin sylivauva, on vanhemmuudessa jotain vikaa.
Kyllä sen ikäinen jo on kiinnostunut muustakin kuin sylistä, haluaa tutkia ympäristöä, nousee vähintään tukea vasten ylös, syö sormin jne.
Anna lapsen olla hieman vapaana ja lattialla niin oppii kaikenlaista
Vanhemmuudessa vikaa jos lapsi on vaikka kehitysvammainen? Auts.
Eikö oo mitään muuta ratkaisua? Mummot? Tai itse hoitaa tai mies ainakin 1,5v. Ei siellä ole aikaa sylitellä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aloitti vuoden ikäisenä ja hyvin on sopeutunut.Pari kuukautta sai extrapalvelua,kun ei vielä kunnolla kävelyt ja piti syömisessä auttaa.Oli osaksi taloudellinen mutta mtös sosiaalinen päätös.Kyllä lapseni saa enemmän virikkeitä pk:ssa kuin kotona.Ja nyt jaksetaan helpommin porukalla viikonloput ja illat puuhata.9kk tuntui vielä hieman pieneltä pk:hon,eli soisi tuo täystuettu mammaloma jatkuisi esim 12kk ikään.
Vauva ei tarvi virikkeitä kun rakastavan äidin läsnäoloa syliä.unta.pysyvyyttä.tai oli sitten isä hoitajana myös. Ei saa niin huomiota mitä oma voi antaa.
Ihan normaali 9 kk ei ole sylivauva. Jotain on väärin tehty jos sylissä menee päivät. Enkä puhu vammaisuudesta vaan olettamuksen että kyseessä olisi terve lapsi.
Vierailija kirjoitti:
.9kk tuntui vielä hieman pieneltä pk:hon,eli soisi tuo täystuettu mammaloma jatkuisi esim 12kk ikään.
Tai jos tekisikin niin, että vanhemmat varautuisi lapsen tuloon säästämällä itse omista palkkatuloistaan ennakkoon, että on varaa olla kotona lapsen kanssa pitempään niin halutessaan?
Sellaisestakin olen kuullut huhua ihan ttäälä av:llakin, että äidit ja isät varautuvat tilanteeseen etukäteen, eivätkä ole heti huutelemassa yhteiskuntaa apuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.9kk tuntui vielä hieman pieneltä pk:hon,eli soisi tuo täystuettu mammaloma jatkuisi esim 12kk ikään.
Tai jos tekisikin niin, että vanhemmat varautuisi lapsen tuloon säästämällä itse omista palkkatuloistaan ennakkoon, että on varaa olla kotona lapsen kanssa pitempään niin halutessaan?
Sellaisestakin olen kuullut huhua ihan ttäälä av:llakin, että äidit ja isät varautuvat tilanteeseen etukäteen, eivätkä ole heti huutelemassa yhteiskuntaa apuun.
Lapsi päiväkodissa tulee yhteiskunnalle huomattavasti kalliimmaksi kuin lapsi, jota toinen vanhemmista hoitaa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali 9 kk ei ole sylivauva. Jotain on väärin tehty jos sylissä menee päivät. Enkä puhu vammaisuudesta vaan olettamuksen että kyseessä olisi terve lapsi.
Hohhoijjaa. Minun vauva oli 9 kk sylivauva ja täysin terve lapsi. Kehittyi neuvolan mukaan ihan normaaliin tahtiin. Mitään ei tehty väärin. Neuvola ei missään vaiheessa huolestunut vaan sanoi, että keskiarvossa mennään.
Vierailija kirjoitti:
Eikö oo mitään muuta ratkaisua? Mummot? Tai itse hoitaa tai mies ainakin 1,5v. Ei siellä ole aikaa sylitellä.
Luitko aloitustani ollenkaan? Kirjoitin siinä, että vauvani on kotona kanssani, itse olen hoitovapaalla ja vauvani on jo vanhempi kuin 9 kk enkä ole laittamassa häntä päiväkotiin. Kyselin vain uteliaisuudesta millaista on 9 kk päiväkodissa. Aloitustekstini oli vain pari lausetta, etkä silti jaksanut niitä lukea. Mutta silti halusit kommentoida. Ap
Lapsi aloitti päiväkodissa 1,5 vuotiaana 2 päivää viikossa. Yrittivät saada lapsen koko viikoksi sinne vaikka ei ollut tarvetta. Lapsi käveli ja söi ja joi jo itse kun aloitti päiväkodin. Toki vaipat oli käytössä mutta ne loppui kokonaan tasan 2v jonka jälkeen alkoi käymään pöntöllä. Lapsi ei juurikaan sairastellut vain 2xviikko/vuosi ja meni mielellään päiväkotiin ja mielellään päiväkodista myös lähti kotiin. Reagoi ihan hyvin touhuun.
Meillä oli tosi tiukkaa miehen sairastuessa toisen ollessa puolivuotias. Jouduin laittamaan nuoremman päiväkotiin 11 kk vanhana (mieskään ei ollut kotona hoitamassa vaan ihan muualla). Alku oli vaikeaa, etenkin ekat viikot, parissa kuukaudessa lapsi sopeutui eikä enää esim. itkenyt tarhaan vietäessä tai tarvinnut niin paljoa syliä päivän jälkeen. Vaikeuksia tuotti etenkin se, ettei tyttö osannut juoda tuttipullosta saati kävellä hyvin tuossa iässä. Ryhmä oli onneksi pieni, hoitajat kivoja ja lapsia alle maksimin (jostain syystä vasta puoli vuotta hoidon aloituksesta ryhmäkoko täyttyi, hyvä niin).
Mutta ei se kivaa ollut. Veikkaan että suurinosa vie lapsensa hoitoon noin pienenä pakon edessä. Taloudellisia ongelmia joko yksinhuoltajuuden ,puolison sairauden ja kiperän pienyrittäjyyden vuoksi, joskus ehkä vanhemman oman mielenterveyden/jaksamisen vuoksi (ei tykkää olla lapsen kanssa kotona). Opiskelupaikkaakin kai usein lykätään vuodella jos lapsi on noin pieni. En tiedä saako kesken opintojen pitää kahta vuotta taukoa opinnoista jos saa lapsen.
Itse suosittelin etsimään jonkin muun tapaisen hoitopaikan, missä on vain pieni ryhmä.
Päiväkoti voi olla aika sekava paikka noin pienelle.
Lukekaa tutkimuksia, tässä esim. yksi artikkeli aiheesta: https://yle.fi/uutiset/3-10229941 Artikkelissa lastenpsykiatrian professorikaan ei anna ohjetta, milloin on sopiva aika aloittaa varhaiskasvatus. Tuoreimmat suomalaistutkimukset osoittavat, että aikaisin aloitettu varhaiskasvatus kehittää lapsen ajattelutaitoja ja varhain hoidon aloittanet kouluttautuvat pidemmälle. Mutta hoidon vaikutusta lapsen kiintymyssuhteisiin, ei ole näissä tutkittu. Mielestäni kukaan ei voi yksilötasolla tietää, mikä on lapselle paras vaihtoehto, ei ainakaan joku av-mamma omalla mututietämyksellään voi väittää omaa mielipidettäään oikeaksi totuudeksi.
Luulen, että ap:lla oli tarkoitus saada syyllistämisketju aikaiseksi ja siinä hän onnistui. Ap itse on luultavasti sama henkilö, joka heti hyökkää ensimmäisenä sen kimppuun, joka tunnustaa laittaneensa lapsensa 9kk ikäisenä hoitoon. Voitaisiin perustaa nyt toinen ketju, jossa vertaillaan miten lapsiin on vaikuttanut aikainen tai myöhäinen hoitoon vienti. Itse voin omalta kohdaltani kertoa, että en ole ollut koskaan päivähoidossa, vaan kotona äidin ja sisarusten kanssa. Perheemme oli aika tavallinen perhe, 5 lasta. Kukaan meistä lapsista ei ole korkeakoulutettu, paitsi minä nyt vasta yli kolmekymppisenä, jos nyt tätä koulutusasiaa mietitään. Kaikilla meillä viidellä kotikasvatuksen saaneilla sisaruksilla on ollut vaikeuksia ihmissuhteissa, jokaisella yksi avioero takana, ja myös masennusta lievästä vaikeaan. Itse aloin oireilla murrosikäisenä paniikkioireilla ja sosiaalisen tilanteiden pelolla sekä masennuksella, nämä jatkuneet jossain määrin aina tähän päivään saakka. Kaikilla meillä sisaruksilla kuitenkin ammatit ja työpaikat ja nyt ihan hyvät ihmis- ja parisuhdetilannekkin. Ei päihdekäyttöä ym. En voi väittää olisiko meillä ollut parempi tai huonompi nuoruus ja aikuisuus, jos olisimme ollet päivähoidossa. Ihmiselämään vaikuttaa niin moni asia.
Omat lapseni vein 3 ja 1½ vuotiaina päivähoitoon. Nyt he ovat yläkouluikäisiä, koulu mennyt ihan ok. Toisella on ollut sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja ahdistusta, nyt diagnosoitiin masennus. Mistä sen, tietää olisiko nämä toisen lapseni ongelmat voitu välttää vaikka sillä, että olisin vienyt hänet 9kk ikäisenä hoitoon, who knows.. luulen kuitenkin, että koti- ja kouluympäristöllä on siihen suurin osuus. Pointti tässä nyt oli se, että päivähoidon vaikutuksia on yksilötasolla vaikea arvioida, voi vaan lukea tutkimuksia ja kuunnella sekä toimia omien tuntemuksien, ajatusten ja elämäntilanteen mukaisesti. Mutta täytyy olla idiootti, jos väittää tosissaan tietävänsä mikä on jonkun toisen perheen kohdalla oikea tapa toimia, tai oikea aika aloittaa päivähoito.
Tämä asia mietityttää minua kovasti, vauvani on nyt 3 kuukautta. Lapsen olisi hyvä olla kotona mahdollisimman pitkään, mutta mistä rahat? Meidän kunnassa lakkautettiin kotihoidon kuntalisäkin. Miten minulla olisi varaa olla kotona kaksi vuotta kotihoidontuella? Ei mitenkään. Haluaisin kyllä. Huono äiti olet joka tapauksessa, olet joko yhteiskunnan elättämä kotiäiti tai rahanahne uraäiti.
Onneksi täällä on asiat kuitenkin paremmin kuin esim. Amerikassa, jossa äitiysloma voi olla 5 viikkoa. Sitten vaan lapsi hoitoon ja äiti töihin rintapumpun kanssa. Niillä äideillä se vasta syyllisyys painaakin.
No kyllä 9 kk tekee muutakin kun on sylissä.
Mm istuu, tutkii ympäristöä ja leluja. Jos on VAAAN sylissä, ei oo normaalia.
Aikoinaan vein lapseni päiväkotiin vasta yli 3 v. Ei saatu yhteiskunnan tukea. En voinut kuvitellakaan että veisin alle 3 v.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä 9 kk tekee muutakin kun on sylissä.
Mm istuu, tutkii ympäristöä ja leluja. Jos on VAAAN sylissä, ei oo normaalia.
Ei tietenkään koko aikaa sylissä mutta pääsee syliin. Kotonakin täytyy tehdä ruokaa jne.
Sun työharjoittelusta taitaa olla aikaa, koska eipä missään ole enää 7-paikkaisia pienten ryhmiä. Pienten ryhmissä on aina vähintään se 12 lasta, ja onpa niitä 13-14 lapsenkin pienten ryhmiä tullut nähtyä. Ja ihan pieniä juuri vuoden täyttäneitä saattaa olla kerralla montakin.