1-vuotiaan yösyöminen
Meillä 1-vuotias tyttö joka edelleen syö 1-2 kertaa yössä. Nyt muutamana yönä yritetty tassuttelua mutta ei auta, huutaa kurkku suorana niin kauan kun saa maitoa. Aamuyön syöminen pystytään välttämään kun otan viereen nukkumaan, mutta sekään ei ole hyvä ratkaisu. Syö illalla puuron n. klo 20 jonka päälle juo vellin sängyssä ja nukahtaa sen jälkeen, mutta herää sitten klo 00-02 ja vaatii syötävää. Miten saisimme yösyömisen lopetettua ja tytön nukkumaan omassa sängyssä läpi yön? Sänky on kuitenkin meidän sängyn vieressä. Kaikki vinkit on tervetulleita.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:27"]
Mä arvasin heti, kun näin tän otsikon, että vastaukset on just sitä lajia, että "et vain anna sille sitä maitoa", "kyllä se lapsi lopettaa huutamisen, kun pysyt lujana" ja "en ymmärrä ihmisiä, jotka ruokkivat lapsiaan yöllä". No, näillä lapsilla ei ole ollutkaan sellaisia vauvoja/taaperoita, jotka ovat sen verran vahvatahtoisia, etteivät tyydy siihen tassutteluun ym.
Syy, miksi ihmiset antavat vauvoille/taaperoille maitoa yöllä, vaikka nämä eivät sitä enää tarvitsisikaan, on yksinkertainen: vanhemmat haluavat nukkua, eivät kuunnella tuntien karjuntasessioita. Yöllä herätessään harva on tosi napakka ja johdonmukainen kasvattaja.
Kun lapsi täytty vuoden, mietin, pitäisikö tässä nyt lopettaa yötissi. Kysyin neljän lapsen äidin mielipidettä (kys. äiti on myös neuvolan th). Hän sanoi, että itse on lopettanut yötissin siinä vaiheessa, kun itsellä on tullut sellainen tunne, että NYT ei enää. Pidin neuvoa hyvänä. Onneksi lapsi kuitenkin lopetti yötissin ihan itse ennen kuin mun mittani tuli täyteen.
Mulle ei ole sulle ap vinkkejä, sanon vain sen, että tee tässä asiassa niin kuin susta parhaimmalta tuntuu, äläkä tunne syyllisyyttä siitä, että jonkun mielestä teet väärin. Mun mielestä tällaisissa asioissa pitää edetä tapauskohtaisesti. Sitten on ihan oikeasti sellaisia asioita, joissa vanhempi voi tehdä väärin (esim. lapsen pahoinpitely, psyykkinen tai fyysinen laiminlyönti, seksuaalinen hyväksikäyttö).
[/quote]
viime yön mietittyäni näitä juttuja niin olen nyt aika pitkälti näillä samoilla linjoilla. Ja koska tyttö on huono nukkumaan päivällä niin kyllä tässä itsekin haluaa joskus nukkua.
me jatketaan yösyöntiä, sano kuka mitä tahansa ja katotaan ehkä muutaman kk päästä uudelleen mitä tehdään
ap
[/quote]
Hyvä juttu! Ja tuon edellisen viestisi perusteella sanoisin, että kyllä tytölläsi voi ihan oikeastikin olla nälkä yöllä.
Meillä on ollut öisenä ongelmana äidin tukan ja kaulan näprääminen, mutta sekin pysyy nyt paremmin aisoissa, kun lapsi ymmärtää koko ajan paremmin puhetta. Voin sanoa lapselle, että nyt sun pitää lopettaa näprääminen, kun äidistä tuntuu pahalta. Muutaman kuukauden päästä voi olla, että sinunkin lapsesi saattaa tyytyä siihen, että hänelle kerrotaan, että nyt ei ole maitoa tmv.
Tsemppiä teille!
Meillä neiti oli 2v ennen, kun jätettiin yösyöminen.
Meillä se kävi hyvinkin kivuttomasti. Eka yönä valvottiin 2h, mutta koko aikaa ei itketty. Toka yönä valvottiin 1h ja kolmantena 5min. Neljäntenä oli pientä kitinää, mutta neiti ei edes herännyt. Sen jälkeen meillä on yöt nukuttu. 😊
Vettä pyysi 3 yönä, sitten sekin jäi.
Meillä siis jäi yösyöminen todella helposti pois. Pelkäsin kyllä yösyömisen lopettamista, koska en halua huudattaa lasta väkisin, mutta onneksi huutoa ei juuri ollut..
kokeile antaa pullosta vettä. ei ole niin nannaa ja ei ehkä muutaman yön jälkeen enää haluakaan yöpalaa.
[quote author="Vierailija" time="12.03.2013 klo 13:27"]
Mä arvasin heti, kun näin tän otsikon, että vastaukset on just sitä lajia, että "et vain anna sille sitä maitoa", "kyllä se lapsi lopettaa huutamisen, kun pysyt lujana" ja "en ymmärrä ihmisiä, jotka ruokkivat lapsiaan yöllä". No, näillä lapsilla ei ole ollutkaan sellaisia vauvoja/taaperoita, jotka ovat sen verran vahvatahtoisia, etteivät tyydy siihen tassutteluun ym.
Syy, miksi ihmiset antavat vauvoille/taaperoille maitoa yöllä, vaikka nämä eivät sitä enää tarvitsisikaan, on yksinkertainen: vanhemmat haluavat nukkua, eivät kuunnella tuntien karjuntasessioita. Yöllä herätessään harva on tosi napakka ja johdonmukainen kasvattaja.
Kun lapsi täytty vuoden, mietin, pitäisikö tässä nyt lopettaa yötissi. Kysyin neljän lapsen äidin mielipidettä (kys. äiti on myös neuvolan th). Hän sanoi, että itse on lopettanut yötissin siinä vaiheessa, kun itsellä on tullut sellainen tunne, että NYT ei enää. Pidin neuvoa hyvänä. Onneksi lapsi kuitenkin lopetti yötissin ihan itse ennen kuin mun mittani tuli täyteen.
Mulle ei ole sulle ap vinkkejä, sanon vain sen, että tee tässä asiassa niin kuin susta parhaimmalta tuntuu, äläkä tunne syyllisyyttä siitä, että jonkun mielestä teet väärin. Mun mielestä tällaisissa asioissa pitää edetä tapauskohtaisesti. Sitten on ihan oikeasti sellaisia asioita, joissa vanhempi voi tehdä väärin (esim. lapsen pahoinpitely, psyykkinen tai fyysinen laiminlyönti, seksuaalinen hyväksikäyttö).
[/quote]
viime yön mietittyäni näitä juttuja niin olen nyt aika pitkälti näillä samoilla linjoilla. Ja koska tyttö on huono nukkumaan päivällä niin kyllä tässä itsekin haluaa joskus nukkua.
me jatketaan yösyöntiä, sano kuka mitä tahansa ja katotaan ehkä muutaman kk päästä uudelleen mitä tehdään
ap