Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun sinä järjestät isot syntymäpäiväjuhlat, kuka hoitaa tarjoilun?

Vierailija
10.03.2013 |

Kun juhlit vaikkapa 50-vuotissynttäreitäsi, vuokraat ehkä tilan, tilaat (tai teet itse osan) tarjolut jne. kuka hoitaa juhlissa keittiötä? Kuka laittaa ruuat esille, korjaa astiat, keittää kahvia, tiskaa jne. ? Entä kuka "juontaa" juhlat, jos juontajaa tarvitaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihaan isoja juhlia, enkä järjestä sellaisia, mutta jos on oikeasti isot juhlat, niin kyllä se on parasta järjetää joko pitopalvelun kautta, tai sitten jonku sellaisen tuttavan kautta, joka ei ole osallistumassa juhlaan, mutta voisi hoitaa järjestelyt aivan kuin työnä, voisihan siitä vähän maksaakkin.

Se on kutsuttujen vieraiden hyväksiköyttöä jos nakittaa heitä juhlan lomassa hoitelemaan erilaisia tehtäviä.

Itseltä menee myös juhliminen sivu suun jos pitää olla koko ajan tekemässä ja toimittamassa jotain järjestelyihin liittyvää.

Vierailija
2/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juhlin synttäreitäni, ystäväperheen lapset (17-21) hoitivat tarjoilun. Tilasin ruuat pitopalvelusta ja nuoret hoitivat ne pöytään, tekivät salaatit, keräsivät astiat jne. Maksoin heille tästä, vaikka kohteliaasti palkasta ensin kieltäytyivätkin. Tytär oli ohjelmamestarina, hänen poikaystävänsä vastasi musiikista ja oma poikani otti vieraiden takit sekä toimi autonkuljettajana. Minusta on kurja olla juhlissa, joissa emäntä häärää itse keittiössä eikä ehdi seurustella yhtään vieraiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Minusta on kurja olla juhlissa, joissa emäntä häärää itse keittiössä eikä ehdi seurustella yhtään vieraiden kanssa."

Juuri näin. Juhlan emännän ja isännän kuuluu pyöriä vieraitaan huomioimssa ja viihdyttämässä, eikä piilotella keittiössä kahvia keittämässä.

Vierailija
4/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä tein kaikki tarjottavat etukäteen juhliini. Juhlissa siskoni auttoivat kahvin keitossa. Jokainen esiintyjä juonsi itse oman ohjelmanumeronsa ja minä ilmoitin kun ruoka ja kahvi oli valmiina. Vieraita oli noin 60 ja järjestin juhlat omassa pihassa. Tilasin pöydät ja teltat vuokraamosta. Ruokana oli risottoja, salaatteja ja itsetehtyä leipää. Jälkiruokana oli suklaa- ja juustokakkuja. Käytin kertakäyttöastioita ettei tullut tiskejä. Olen järjestänyt jo niin paljon isoja juhlia, häitä, synttäreitä, ristiäisiä, ettei minulle ole kovin iso vaiva tehdä tarjoiluja ja mietin myös etukäteen kuka hoitaa tarjoilun ja miten juhlat hoituvat yksinkertaisemmin.

Vierailija
5/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitopalvelu huolehtii kaiken, siivooja käy ennen ja jälkeen juhlien siivoamassa ja tarvittaessa esim. toimittaa maton pesulaan tms. Yleensä juhlin kotona, meille mahtuu sopuisasti noin 90 vierasta ja kesällä enemmänkin, joten tilaa ei tarvitse vuokrata. Silti en tee itse mitään tarjottavia vaan meillä on luottopitopalvelu, joka tarvittaessa järjestää ihan kaiken toiveittemme mukaan.

Inhoan "juhlia", joissa emäntä tai muu talonväki kökkii keittiössä tai kanniskelee astioita huokaillen, että kun ei ehdi vieraiden kanssa olemaan. Oma vika, itse ovat halunneet "edulliset ja kotoisat" juhlat.

Jos ja kun meidän teiniä pyydetään avuksi, kertoo hän heti hintansa. Nuoriso ei ole ilmaista työvoimaa, verokortti on kätevä asia ojennettavaksi tilapäisellekin työnantajalle.

Vierailija
6/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä suvun naiset on keittiössä eli kun siskoni täytti 50v, oli tarjoilu- ja keittiötöissä äitimme, siskon kaksi tyttöä ja miniä, minä ja tyttäreni sekä veljenvaimo. Lisäksi kaksi tätiämme hääri varmistamassa sen, että juoma- ja leipäpuoli oli OK, taisivat kaataa kahviakin jossain välissä.

Muuten kivaa, mutta tietty tässä systeemissä jää itse niitä juhlia vaille eli minulla ei ole mitään tietoa siitä, millaiset oli äitini 70v-juhlat ja millaista ohjelmaa siellä oli tai miten ovat sujuneet siskonlasten häät. Olen ollut keittiössä varmistamassa, että kaikki sujuu.

Vierailija
7/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoissa juhlissa tietysti pitopalvelu. Jos pienemmät juhlat, joissa mahdutaan yhteen pöytään kotosalla, niin mies kaataa kahvia kuppeihin ja vieraat itse leikkaavat kakkua tms. pöydän antimista.

Vierailija
8/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole niin isoja juhlia vielä järjestänyt ettenkö olisi itse selvinnyt tarjoiluista. Tosin on kyllä sanottava, että oli virhe muonittaa itse omat hääni, minulla oli kiistatta silloin liian kiire. Mutta ei ollut paljon rahaa, enkä halunnut ottaa lisää lainaa häiden takia.

Nelikymppisissäni ajattelin tarjota vain helppoa pientä syötävää, eli erilaisia piirakoita jotka voin tehdä etukäteen, salaatteja jne. Kakun ostan konditoriasta ja juomat kannan Alkosta.

Vierailija
9/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisissä isoissa juhlissa pitopalvelu hoiti kaiken. Pienemmissä on sitten joku yksittäinen henkilö tai kaksi hoitamassa tarjoilun ja keittiössä. Palkattuna ettei kukaan menetä juhlia. Ei iso satsaus rahallisesti ja kaikille miellyttävä vaihtoehto.

Vierailija
10/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:20"]

Jos ja kun meidän teiniä pyydetään avuksi, kertoo hän heti hintansa. Nuoriso ei ole ilmaista työvoimaa, verokortti on kätevä asia ojennettavaksi tilapäisellekin työnantajalle.

[/quote]

No huh huh! Kyllä meillä on ihan itsestään selvää, että teinit auttavat ihan maksutta perhe- ja sukujuhlissa. Eivät ole pyytäneet maksua - päinvastoin. Osaavat tarjota apua pyytämättäkin.

Vierailija
11/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 15:47"]

[/quote]

No huh huh! Kyllä meillä on ihan itsestään selvää, että teinit auttavat ihan maksutta perhe- ja sukujuhlissa. Eivät ole pyytäneet maksua - päinvastoin. Osaavat tarjota apua pyytämättäkin.

[/quote]

Meillä puolestaan oletetaan, että kutsu juhliin on kutsu vieraaksi, ei töihin. Enkä aikuisten oikeasti usko, että joku teini on valmis jopa maksamaan siitä, että pääsee idän serkun miehen 50v-juhliin kaatamaan kahvia (vai mitä tarkoitit kirjoittamalla, että teillä teinit eivät ole pyytäneet maksua - päinvastoin.?)

Vierailija
12/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Miksi teillä tuollainen on itsestäänselvää? Eivätkö perhe- ja sukujuhlat olekaan juhlia, joihin nuoret ovat tervetulleita? Aika surullista ajatella, että siskon häissä ei pääsisi lainkaan katsomaan vihkitilaisuutta tai kakunleikkuuta, kun täytyy olla keittiössä tiskaamassa tai laittamassa ruokia tarjolle.

Vierailija
13/22 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

11 tässä: Tarkoitin, että meillä lapset auttavat meidän omissa juhlissa, se on itsestäänselvää. En tarkoittanut, että olisivat tarjonneet apua muille sukulaisille, vaikka varmaan auttaisivat kyllä, jos pyydettäisiin.

Vierailija
14/22 |
11.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 15:59"]

Juhliiko joku muka oikeasti 50v-synttäreitä? Itse täytin viime kuussa sen ja tarjosin työpaikalla kakkukahvit (tein itse kakut, keitin kahvin ja katoin pöydän). Siinä se.

[/quote]

Tietysti juhlii! Olin just viikonloppuna hauskoissa 50-vuotisjuhlissa.

Itse järkkäsin "mökkisynttärit" siten, että vuokrasin eräältä maatila/mökkimatkailuyrittäjältä muutaman mökin, joihin oma perheeni, sisarukseni perheineen sekä  läheisimmät ystäväni jäivät yöksi. Varsinainen juhla oli päivällä isossa päärakennuksessa, josta saatiin tarjoilu ja tarjoilijat. Illalla saunottiin ja syötiin vielä pienemmällä porukalla. Illaksi olin tehnyt itse valmistelut ruokia varten ja mieheni ja kaksi poikaani vastasivat "tarjoilusta".  Seuraavana päivänä siivottiin porukalla.

Juhlien järjestäminen on ihanaa. Juhliminen on ihanaa. Juhlakaluna oleminen on ihanaa - kun on huono päivä, saatan vieläkin lueksella niitä ihania kortteja, joita sain. Osa ystävistä asuu kaukana, joten ystäiven tapaaminenkin on ihanaa. Järjestäkää vaan rohkeasti juhlia!

Vierailija
15/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhliiko joku muka oikeasti 50v-synttäreitä? Itse täytin viime kuussa sen ja tarjosin työpaikalla kakkukahvit (tein itse kakut, keitin kahvin ja katoin pöydän). Siinä se.

Vierailija
16/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ikinä, missään tilanteessa järjestäisi niin suuria juhlia, joissa tarvittaisiin mitään tarjoilijaa. Jos joku muu mulle tahtoisi sellaiset järjestää (menisin vaikka naimisiin miehen kanssa, jolla olisi pakkomielle saada juhliin enemmän kuin n. 10 vierasta), niin hän varmaan hoitaisi myös jonkun tästä tarjoilusta ja juontamisesta huolehtimaan. Itselläni olis ihan tarpeeksi siinä, että raahautuisin paikalle ja sinnittelisin ne juhlat läpi edes suht normaalisti käyttäytyen. Jos mä joutuisin vastaamaan minkään muiden asioiden sujumisesta, niin siitä ei olisi tuloksena mitään muuta kuin totaalinen katastrofi. Esim. valmistumistani juhlivat sukulaiseni keskenään ilman minua kun välttämättä halusivat juhlia :D

Ei varmaan tarvitse erikseen mainita, että vihaan yli kaiken etenkin suuria juhlia, osaksi varmasti sosiaalisten tilanteiden pelostakin johtuen. Näinollen jos tahtoisin itse juhlia jotain merkkipäivää, niin tuollaisten juhlien, joihin tarvittaisiin jo jotain juontajaa väen määrän vuoksi, järjestäminen ei tulisi mieleen. Ennemmin parempaan ravintolaan syömään pienemmällä porukalla.

Vierailija
17/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on todella suuret juhlat kyseessä, sitten pitopalvelu hoitaa kaiken. Pienemmissä perhejuhlissa hoidellaan porukalla kuitenkin niin, että itse juhlakalu ei osallistu vaan seurustelee vieraiden kanssa.

Vierailija
18/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mun isän suvussa oli tuo tapa eli sinne ei koskaan menty juhlatamineissa vaan valkoisessa paitapuserossa ja tummassa hameessa, mukaan otettiin esiliina. Kutsu juhliin tuli kuin muillekin, mutta heti tiedettiin, että suvun teinit ja naiset ovat paikalla tarjoilemassa ja huolehtimassa juhlan sujumisesta, ei suinkaan muiden vieraiden kanssa.

Äidin suvussa on aina ollut toisin, siellä teinitkin on saaneet tuntea olevansa toivottuja vieraita pitopalveun vastatessa siitä, että homma hoituu.

Omassa perheessä jatkan äidin suvun perinteitä. Meillä jokainen kutsuttu vieras on yhtä arvokas, oli sitten sukua tai ei, teini tai vanhus.

Vierailija
19/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 15:59"]

[/quote]

Aika moni, esimerkiksi kaikki 3 tätiäni ja 4 setääni/enoani puolisoineen ovat juhlineet, samoin omat vanhempani ja melkoinen joukko naapureita. Osa juhlii pienesti perhepiirissä, osalla on 200 hengen bileet orkestereineen jne.

Vierailija
20/22 |
10.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse teen kaikki tarjottavat (vaikka vieraita olisi sata).

Tarjoiluun juhlissa hoitavat ystävän aikuiset lapset (18-20v.), mutta toki maksan heille. Ja jo hyvissä ajoin ennen juhlia kyselen, sopiiko tulla tarjoilijaksi. (Ketään en nakita vastentahtoaan enkä tosiaankaan vasta juhlapaikalla.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kahdeksan