Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tein ISn vaalikokeen ja se ehdotti minulle 75% kansalaispuoluetta. Kuitenkin tarkemmalla katsomisella oli 79% persu ja pari muuta yhteensopivampia

Vierailija
09.03.2019 |

Vaalikone kehoitti minua äänestämään 75% osuudella kansalaispuolueen ehdokasta. Kun selasin tuloksia alemmas oli
1. persu 79% osuudella sopivin,
2. persu2 76%
3. persu3 75% ja vasta
4. kansalaispuolueen ehdokas jota kone kehoitti äänestämän.

Mies teki myös koneen testin, hänellä tuli 7 tähden liikkeen edustaja 60% sopivammaksi koneen mukaan, vaikka edellä oli yksi persu 80% samaa mieltä hänen kanssaan.

Siis mitä ihmettä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vaan että jos olisin ollut hätäinen, en olisi huomannut että pari muutakin ehdokasta olisi prosenttien perusteella sopinut paremmin kun ehdotettu.

Vierailija
2/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset eivät oikeasti tee valintojaan vaalikoneen avulla vaan käyttävät sitä oman suosikkinsa vahvistamiseen.

Mulle vaalikoneen mielestä sopivin ehdokas on Teuvo Hakkarainen. En kuitenkaan voi äänestää Hakkaraista, koska olen Vihreän puolueen kannattajajäsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin suositteli jotain pientä ihmepuoluettea tyyliin prosentilla 79 ja sitten kun katsoin tuloksia tarkemmin, oli suosikkini yli 80 %. Mitä ihmettä?!

Vierailija
4/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin suositteli jotain pientä ihmepuoluettea tyyliin prosentilla 79 ja sitten kun katsoin tuloksia tarkemmin, oli suosikkini yli 80 %. Mitä ihmettä?!

Tätä tarkoitan! Eikö sitä pitäisi suositella jonka prosentti on isoin?

Ap

Vierailija
5/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin tätä vastaamalla "persuvastauksia" ja sama juttu kävi minullekin. Seitsemän tähden liikettä tyrkytettiin (71% täsmäävyydellä), vaikka 10 muuta ehdokasta oli tuota korkeammalla. Korkeimmalla sijalla oli joku persu 76%. Aika mielenkiintoinen vaalikone.

Vierailija
6/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vasuri on taas ollut koodaushommissa.

Vierailija
7/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama juttu,  sopivimmaksi tarjosi just noita kansalaispuolueen tyyppejä. Mä en tosin edes katsonut prossia koska tuollaista pienpuoluetta en todellakaan äänestä.

Vierailija
8/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeps, kansalaispuolueen ehdokkaita tuli mullekin. Vähän outoa.

Vierailija
9/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko naiivi, vai pitäisikö vaalikoneen olla puolueeton?

Vierailija
10/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain samanlaisen tuloksen. Iltasanomat vaalimanipulointia much?

Vierailija
11/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt niitä screenshotteja ja facebookkiin. Häpeäällistä tällainen

Vierailija
12/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt niitä screenshotteja ja facebookkiin. Häpeäällistä tällainen

Voin tehdä testin ja laittaa faceen, mutta minne?

Vierailija
13/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten musta tuntuu, että tänä vuonna muutenkin ollaan vähän jäljessä aikataulusta. Yle:llä ei ole edes vaalikonetta vielä, vaikka ennakkoäänestyksen alkamiseen on vain reilu 3 viikkoa.

Vierailija
14/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten musta tuntuu, että tänä vuonna muutenkin ollaan vähän jäljessä aikataulusta. Yle:llä ei ole edes vaalikonetta vielä, vaikka ennakkoäänestyksen alkamiseen on vain reilu 3 viikkoa.

Olen miettinyt samaa. Yleensä nuo vaalikoneet on olleet aikaisemmin auki.

Vierailija
15/20 |
09.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin kävi noin!

Vierailija
17/20 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa! Porukka voisi vaikka googlettaa, mikä on painotettu keskiarvo.

Vierailija
18/20 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävät hyvät, lukekaa sitä vaalikonetta.. Ehdokas annetaan sen puolueen ehdokkaista jonka kanssa sinun vastauksesi ovat eniten yhtenevät. Yksittäisillä ehdokkailla muista puolueista saattaa olla korkeampia prosentteja mutta nämä mainitut vaalikoneet painottavat puoluetta yksittäisen ehdokkaan edelle. 

Kyse ei siis ole vaalimanipulaatiosta eikä edes salaliitosta. Kurkkaus peiliin, sieltä löytyy syyllinen. 

Vierailija
19/20 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansanedustajat toimivat puolueissa, joten ehdokkaan puolueen keskimääräinen mielipide ja painotus asioissa on myös merkittävä. Esimerkiksi vasemmistodemarien ja oikeistodemarien suhteellinen osuus läpi päässeissä edustajissa vaikuttaa koko SDP:n politiikkaan. Kuten vaikkapa liberaalikepujen ja konservatiivikepujen osuudet, tai oikeistovihreiden ja vasemmistovihreiden osuudet. Toiseksi kannattaa miettiä sitä että kun äänestää puolueen ehdokasta, joka kyllä painottaa sinulle tärkeitä asioita, mutta puolueen muilla ehdokkailla on aivan eri painotukset. Jos äänestämäsi ehdokas ei tulekkaan valituksi, niin olet nostamassa valtaa puolueen toista ehdokasta, joka voi olla sitten ihan eri linjoilla.

Muistakaa myös vaaliliittojen vaikutus. Esimerkiksi jos teistä jotkut äänestävät esimerkiksi Feminististä puoluetta Helsingissä, niin voikin pienpuolueiden vaaliliiton Suomi ensin puolueen ehdokas päästä eduskuntaan. Itse en pahemmin mieti näitä, sillä minulle vain islamin vastustaminen on erityisen tärkeää.

Vierailija
20/20 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahhhhaha PS kannattaja ei siis osannut lukea tai ymmärtänyt lukemaansa, tässä tapauksessa selostetaan miten vaalikone toimii? Ei kyllä moinen ymmärtämättömyys yllätäisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan