Miksei miehenne laita ruokaa?
Mua ihmetyttää, miksei niin monet miehet laita ruokaa. Itse tiedän pari perhettä, joissa mies on lopettanut kaiken ruoanlaiton ja jopa kaupassakäynnin siksi, ettei vaimolle kelpaa mikään. Ko. vaimot ovat aivan ihmeissään kun kerron, että meillä mies laittaa paljon ruokaa ja käy lähes aina ruokakaupassa ja vielä ilman listaa. Ihmettelevät siis sitä, että kuinka se osaa ostaa oikeita tarvikkeita ja juuri sitä, mitä mä haluan syödä.
Mun mies on niin kykenevä, että osaa ihan ilman listaa ostaa peruskamat, joita meidän perheessä yleensä syödään. Ja jos hän ostaa jotain ruokatarvikkeita, niin hän on suunnitellut laittavansa niistä ruokaa tai sitten hän luottaa siihen, että mä voin käyttää tarvikkeen johonkin ruokaan. Mun mies laittaa meillä ruoat suurimmaksi osaksi viikonloppuisin ja tekee isommat satsit, joista riittää alkuviikollekin.
Jos haluan kaupasta jotain spesiaalia, kirjoitan sen listalle. Mun mies ei juurikaan laittanut ruokia kun tavattiin, mutta kyllä mies oppii 15 vuodessa laittamaan tosi hyviä ruokia, kun annetaan mahdollisuus ja alkuun neuvoin perusjutuissa. Mä olen enemmän kuin tyytyväinen mieheni kokkaustaitoihin ja vielä kun on halua kokota, niin mulle kelpaa varmasti kaikki mitä tekee ja ostaa.
Kommentit (25)
Arkisin minä teen ruuan ja viikonloppuisin usein mies. Minun työpäiväni loppuu välillä 14.00 - 15.30 ja miehen 16.30. Miehellä vielä työmatkaa ja kotona noin 17.30. Minä taas kävelen kotiin työpaikalta viidessä minuutissa. Jos mies käy kaupassa töistä tullessa niin aina vain myöhemmin kotona. Hän kun yleensä ostokset hoitaa.
Ei osaa eikä halua opetella, kun onhan se kätevää, kun ruoka tulee valmiina lautasella nenän eteen. Anoppi on passannut poikansa, joten miehen ei tarvinnut tehdä kotona mitään (ruuanlaitto on naisten työtä). Tällä mentaliteetillä mies on toiminut koko ikänsä.
Ei käy myöskään kaupassa, koska ei kuulemma osaa ostaa. Osittain tottakin. Kerran pakotin kauppaa ja tarkoituksena oli ostaa lohta grillattavaksi .Mies toi hervottoman kalliin ja ison kylmäsavulohen. Tässä yksi hyvä esimerkki.
Mun mies ei osaa, jaksa eikä viitsi laittaa ruokaa. Kaupasta se ei löydä listan tarvikkeita ja soittaa mulle "missä täällä sejase?"
Minä olen siinä 100 kertaa parempi, mutta en jaksa alkaa opettamaan aikuista miestä. Kunhan nyt noille kolmelle pojalle saisi edes perusjuttuja opetettua.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 07:09"]
Ah, onneksi minullakin onnekkaalla on mies, joka osaa käydä kaupassa ilman listaa, osaa tehdä hyvää ruokaa, mikä kelpaa myös lapsille :) Mun mies osaa myös tiskata, pestä pyykkiä, imuroida yms. Kotityöt jaetaan tasapuolisesti, se kumpi ennättää ensin tekee ruoan ja samalla siinä täyttää astianpesukoneen sekä tiskailee käsin myös tiskejä. Tosin, mun mies kyllä kysyy, mun mielipidettä, että mitä jos tänään syötäisiin tätä. Kaikki kelpaa! :) Kyllä minäkin sitten mieheltä kysyn, että mitä mieltä on jos tänään olisi tätä ruokana :)
[/quote]
Meillä samoin. Yleensä mies tekee arkiruuan jos on kotitoimistolla ja minä taas pitkän kaavan mukaan viikonlopun ruuat. Erilaisia ruokia tehdään - mies on kokeilevampi ja testaa mielellään uusia reseptejä, erityisesti libanonilaisia/turkkilaisia kasvisruokia ja minä taas teen patoja ja pitkään haudutettavia herkkuja. Ei uskoisi miehestä joka ei ollut syönyt edes normaalia kotiruokaa ennenkuin me tavattiin 30+ ikäisinä. Eineksillä kasvatettu....
Meillä hyvä ruoka on myös ystäväpiirin harrastus, lähes viikottain tavataan jonkun luona maistelemassa jotain herkkuja ja isompia illallisia on kerran kuukaudessa. Isot, jo kotoa muuttaneet lapsetkin tulevat 1-2 x kuukaudessa lisäksi kotiin syömään (ja osallistuvat aina em illallisiin). Oma poikakin tekee vaimolleen ruuat kun tämä on harrastuksissa tai pidempään töissä....
Meillä mies kokkaa ruoat pääsääntöisesti. Enkä ymmärrä sitäkään, miten joidenkin miehet eivät muka osaa käydä kaupassa? Laiskuutta ja viitsimättömyyttä se vain kuvastaa.
Valmistamme myös yhdessä ruokia ja nautimme samalla lasillisen hyvää (ruoanvalmistus)viiniä. Kivaa tehdä yhdessä ja usein lapsikin osallistuu.