Lapselleni tuli ylipainoinen kaveri yökylään
hänen mukanaan oli kassillinen yhteiseksi pyjamabileisiin tarkoitettuja herkkuja, äitinsä oli ostanut tuliaisiksi. Laskin niiden kalorit, 2700, siis 1350 kaloria per lapsi perjantai-illaksi. Tämä tyttö on arviolta kaksi kertaa oman lapseni painoinen enkä oikeastaan enää ihmettele ollenkaan että miksi. Haloo, vanhemmat! Katsokaa nyt edes vähän mitä lapsenne syövät, varsinkin jos ylipainoa on jo kertynyt erittäin runsaasti! Siitä voi olla todella vaikeaa päästä eroon vaikka murrosiässä usein lapset laihtuvatkin paljon. Itsekin olen ylipainoinen mutta lapsiani en varta vasten syötä jo lapsena lihaviksi tarjoilemalla karkkia ja herkkuja ylenpalttisesti jos lapsi ei itse syömisiään pysry kontrolloimaan. Olen myös miettinyt eivätkö vanhemmat ymmärrä miten lihava lapsi jo on - eivät varmaankaan. Kouluikäisillä neuvolakontrollejakaan ei enää ole ja kouluterveydenhuollon määrärahoja leikataan koko ajan.
Kommentit (77)
olen samaa mieltä ap:n kanssa että tuollainen "mässääminen" on sairasta, oli yökyläily tai sitten ei. En kannata karkkipäiviäkään jotka lapsieni kavereilla tarkoittaa valtavien mättöpussien ahmimista ja sitten taas kuusi päivää kärvistellään. Meillä saa karkkia ja herkkuja aina kun on semmoinen hetki. siksi meillä nameiksi riittääkin pieni määrä ja esim. lapset pystyvät jemmaamaan karkkeja, mm. joululahjaksi saatuja nameja löytyi vielä helmikuussa.
Sä olet ihan pimee noiden kaloreiden laskuissa. Jukolauta yökylään antoi herkut ja sä lasket kaloreita. :D
Mahtaa teillä olla hienot synttärit. Äiti laskee kaloreita ja lapsi parka näykkii pöydässä porkkanaa, kun muut saa juhlia.
Itse kyllä ajattelen niin, että jos laitan lapšeni yöksi jollekin kaverille ja pakkaan jotain herkkuja mukaan, niitä ruokia voi syödä koko perhe siellä kyläpaikassa. Siksi määrä on iso, mutta ei niitä kahden lapsen ole tarkoituskaan kiskoa naamariinsa keskenään.
Kai sä punitsit sen lapsen, että osaat sanoa varmasti, että tällä on ylipainoa? Koulunkäyrillähän tuo saattaa olla normaalipainoinen yläpäässä, mutta kuitenkin yhä normaalipainoinen. :) Koulunterkka kyllä valvoo näitä pulleita tapauksia vuosittain ja antavat ohjeita kotiinpäin. Älä siitä huoli.
No mä voisin hyvin olla tuollainen äiti, joka laittaa lapsensa mukaan ääripaljon mässyä illaksi. Ihan vain kohteliaisuudesta isäntäväkeä kohtaan tuliaisiksi - niin että kaikille riittää, aikuisillekin ja perheen muille sisaruksille.
Ei toki tarkoita, että aina noin mässätään.
Meillä lapsi saa yökyläevääksi mukaansa Nutrilett-pusseja sekä kirjoittamani kivan kirjeen, jossa kerrotaan, että nämä on tarkoitettu koko perheen iltapalaksi. Kaikki lapsen kaverit ilahtuvat suuresti, kun mukana ei ole mässyä!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 12:46"]
No mä voisin hyvin olla tuollainen äiti, joka laittaa lapsensa mukaan ääripaljon mässyä illaksi. Ihan vain kohteliaisuudesta isäntäväkeä kohtaan tuliaisiksi - niin että kaikille riittää, aikuisillekin ja perheen muille sisaruksille.
Ei toki tarkoita, että aina noin mässätään.
[/quote]
Jos kutsun jonkun kylään, tarjoan toki syötävät! Herkutkin.
En ollenkaan ilahtuisi tuollaisita megamättötuliaisista. Käsitys kohteliaisuudesta on näköjään erilaista - moisten omien eväiden kanssa kylään tuloa en kokisi kohtelaisuutena.
No sillepä nyt on aivan sama, paljonko perjantaimätössä on kaloreita, jos niitä yökyläilijöitä ja sitä myötä mässäilyiltoja ei ole viidesti viikossa.
Jos tulee eväiden kanssa kylään, mitä se kertoo susta emäntänä ? Huonot tarjoilut.
Mun lapsella on ollut monia alipainoisia ja normaalipainoisia urheilijanuorukaisia yökylässä ja hirveet mässyt on ollut matkassa. Niistä oikein kilpaillaan, kuka laittaa suurimmat mättökuvat facebookiin. Älytöntä. Ei se epäterveellinen mässy ole hyvä laihallekaan.
Ja ei ole kiinni siitä, että vanhemmat eivät tietäisi mikä on terveellistä, saati nämä nuoret. Joku typerä trendi nyt menossa.
ja tosiaan, nämä ko. ovat noin 160 senttisiä nuoria miehiä ja painoa 40-50 kiloa.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 13:44"]
Jos tulee eväiden kanssa kylään, mitä se kertoo susta emäntänä ? Huonot tarjoilut.
[/quote]
olen kyllä sitä mieltä, että nämä lasten yökyläilyt on vähän eri juttu kn aikuisten kyläilyt. Jos mun lapsi menee yökylään, hän on ikään kukn hoidossa siellä ja koen jääväni jonkin verran velkaa siitä isäntäperheelle. Tuliaisilla sitä velkaa voi vähentää.
No ei kai ne niitä kaikkia kerralla syö. Jos teillä on juhlapöydässä monenlaista herkkua, niin tarkottaako se että vedätte pöydän tyhjäksi samalta istumalta? Hauskuus on siinä että on monenlaista. Noin meillä on ihan normileffailtanakin, eikä olla kukaan koko perheestä lihavia.
Nämä vanhemmat eivät tajua, että pienet jutut merkitsevät lapsen ylipainon ehkäisyssä/hoidossa. "Eihän se nyt haittaa jos joskus syö". Veikkaan, että niitä "joskus"-tilanteita tulee harva se päivä. Vähän niin kuin uusimman Meidän perheen ruokailua koskevassa artikkelissa sen nirsolapsisen perheen äiti sanoi olevansa lepsumpi herkkujen suhteen kuin miehensä, ostavansa joka kauppareissulla lapsille jotain. "Mitä se pieni lakupötkö kauppareissulla haittaa jos siitä tulee hyvä mieli". Niin, kun kuvasta näki niiden lasten kaksoisleuat, niin voin kertoa, kyllä se haittaa. Mutta kun ei vaan tajua.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:37"]
Nämä vanhemmat eivät tajua, että pienet jutut merkitsevät lapsen ylipainon ehkäisyssä/hoidossa. "Eihän se nyt haittaa jos joskus syö". Veikkaan, että niitä "joskus"-tilanteita tulee harva se päivä. Vähän niin kuin uusimman Meidän perheen ruokailua koskevassa artikkelissa sen nirsolapsisen perheen äiti sanoi olevansa lepsumpi herkkujen suhteen kuin miehensä, ostavansa joka kauppareissulla lapsille jotain. "Mitä se pieni lakupötkö kauppareissulla haittaa jos siitä tulee hyvä mieli". Niin, kun kuvasta näki niiden lasten kaksoisleuat, niin voin kertoa, kyllä se haittaa. Mutta kun ei vaan tajua.
[/quote]
Mä sain lapsena lakupötkön, tikkarin tai muuta pientä joka kauppareissulla ja olin hirveä luuviulu. Ei se oikeasti ole se pieni herkku, ei vaikka se tulisi joka päivä, se on joku isompi kuvio siinä syömisessä mikä on vinksallaan, jos lapsi lihoo. Joko niitä isojen herkkujen päiviä tulee liikaa, välipaloja ja pikkunapostelua syödään liikaa oikeiden ruokien välillä, varsinainen ruoka on pelkkää rasvaa ja hiilaria, limsaa joka päivä...
Suomessa oikeasti kuvitellaan että lihavien täytyisi laihtuakseen kieltäytyä kaikista herkuista. Ei se mene niin, eikä siihen pysty jos herkuista tykkää, eikä edes tarvitse pystyä. Pitää sen herkun vaan tarpeeksi pienenä ja välipalanapostelut vähemmälle. Eikä se ruokavalio kaadu edes tuollaiseen silloin tällöin tapahtuvaan överimässäilyyn, jos arkena on ruokavalio tarpeeksi tasapainoinen ja herkkujen osuus tarpeeksi pieni.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:50"]
Mä sain lapsena lakupötkön, tikkarin tai muuta pientä joka kauppareissulla ja olin hirveä luuviulu. Ei se oikeasti ole se pieni herkku, ei vaikka se tulisi joka päivä, se on joku isompi kuvio siinä syömisessä mikä on vinksallaan, jos lapsi lihoo. Joko niitä isojen herkkujen päiviä tulee liikaa, välipaloja ja pikkunapostelua syödään liikaa oikeiden ruokien välillä, varsinainen ruoka on pelkkää rasvaa ja hiilaria, limsaa joka päivä...
Suomessa oikeasti kuvitellaan että lihavien täytyisi laihtuakseen kieltäytyä kaikista herkuista. Ei se mene niin, eikä siihen pysty jos herkuista tykkää, eikä edes tarvitse pystyä. Pitää sen herkun vaan tarpeeksi pienenä ja välipalanapostelut vähemmälle. Eikä se ruokavalio kaadu edes tuollaiseen silloin tällöin tapahtuvaan överimässäilyyn, jos arkena on ruokavalio tarpeeksi tasapainoinen ja herkkujen osuus tarpeeksi pieni.
[/quote]
Jos lapsi on ylipainoinen, niin totta h***ssa pitää karsia kaikista päivittäisistä "pikkuherkuista". Sinulla ei ylipaino-ongelmaa ollut, good for you, mutta jos lapsi on ylipainoinen, niin ihan koko ruokavalio pitää ottaa tarkasteluun, siinä olet oikeassa. Myös pikkunaposteltavat. On ihan turhaa selittelyä, ettei kaikkea voi kuitenkaan karsia, niin annetaan sitten herkutella jatkuvasti.
Joskus on toki oikeus herkutella, mutta silloinkin täytyy tajuta pitää määrät kohtuudessa. Yksi (pieni) karkkipussi riittää hyvin evääksi jos menee yökyläilemään, sen voi sitten jakaa lapsien kesken.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:57"]
[/quote]
Jos lapsi on ylipainoinen, niin totta h***ssa pitää karsia kaikista päivittäisistä "pikkuherkuista". Sinulla ei ylipaino-ongelmaa ollut, good for you, mutta jos lapsi on ylipainoinen, niin ihan koko ruokavalio pitää ottaa tarkasteluun, siinä olet oikeassa. Myös pikkunaposteltavat. On ihan turhaa selittelyä, ettei kaikkea voi kuitenkaan karsia, niin annetaan sitten herkutella jatkuvasti.
Joskus on toki oikeus herkutella, mutta silloinkin täytyy tajuta pitää määrät kohtuudessa. Yksi (pieni) karkkipussi riittää hyvin evääksi jos menee yökyläilemään, sen voi sitten jakaa lapsien kesken.
[/quote]
Juu-u, niin oli ennen eskosein.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 14:57"]
[/quote]
[/quote]
Luulen kyllä että saisin omalla tyylilläni lihavan lapsen laihtumaan nopeammin kuin joku joka kieltää kaikki herkut. Jokainen joka on joskuskaan yrittänyt olla syömättä jotain mieliherkkuaan, tietää että sitä enemmän sitä tekee mieli kun sitä ei saisi syödä. Sillä että saa lakupötkön joka kauppareissu, voi oikeasti ehkäistä tuota ruoan pakkomielteistä ajattelua, niin että viimeistään illalla repsahtaa syömään kaiken mahdollisen mitä kaapista löytää. Minusta tämä on suurin syy, miksi aikuisillakin loppuu laihikset lyhyeen. Kun on liian tiukka meno, niin sitä ei vaan jaksa.
Aatella, ihan hirveää. Olisit väsännyt muksuille kasvislautaset ja laittanut joka porkkanaan ja kurkunpätkään hammastikulla kiinni lapun, jossa kerrotaan kunkin palasen kcal-määrä. Ja toki vihko, johon olisivat voineet sitten merkata, että kuinka monta palaa kumpikin söi. Ja viimeisenä ohjeistuksena, että kahtakymmentä kilokaloria ei sitten ylitetä.
Yökyläilyssä parasta oli se, että sai mässätä ihan ääripaljon herkkuja.