Mikä mielestäsi on "oikea" perhe?
Tuli jostain mieleen jonkun lehden aikanaan teettämä tukimus siitä, miten suomalaiset määrittelevät perheen. Perusteluja ei siinä kuitenkaan muistaakseni ollut, joten jos joku seuraavista perhemuodoista ei mielestäsi ole perhe, miksi?
1. Lapseton pari. Ja vaikuttaako se onko pariskunta a) avoliitossa b) naimisissa.
2. Yhden vanhemman perheet. Ja vaikuttaako johtuuko toisen vanhemman puuttumine a) erosta b) leskeydestä.
3. Uusioperheet. Ja vaikuttaako onko parilla yhteinen lapsi/ lapsia.
4. Samaa sukupulta olevat parit. Ja vaikuttako onko parilla tavalla tai toisella hankittuja lapsia.
Itse entinen ydinperhe josta eron jälkeen yhden vanhemman perheeksi ja nykyisin uusioperhe ilman yhteisiä lapsia.
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 14:36"] Samaa sukupuolta olevat ja heidän lapsensa ovat perhe siinä tapauksessa, että lapset ovat biologisesti molempien (eli toiselle vanhemmista on tehty sukupuolenvaihdosleikkaus minkä takia heistä on tullut virallisesti homo/lesbopari, vaikka biologisesti ovat edelleen mies ja nainen).[/quote]
Näin. Adopoptiovanhemmat+lapset eivät myöskään ole perhe, eivätkä hedelmöityshoidoissa luovutetuille siittiöillä raskaaksi saatettu nainen+aviomiehensä.
[/quote]
Minusta lapseton pariskunta ei ole perhe olivat sitten naimisissa tai ei.
[/quote]
Minä ja mieheni olemme mitä suurimassa määrin perhe =D ihan ilman niitä lapsiakin.
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 15:46"]
Perhe on sellainen missä on isä ja äiti, jotka ovat avioliitossa. Vähintään kaksi lasta, jotka ovat heidän molempien biologisia lapsiaan.
[/quote]
Vähintään kaksi lasta?!? Entäs ne joilla sattuu olemaan vaan yksi lapsi, eivätkö he ole perhe?
[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 17:36"]
Heh. Olen kirjoittanut Kelaan selvityksen, jossa kerroin, etten ole parisuhteessa veljeni kanssa, vaikka väliaikaisesti asuimme samassa osoitteessa. :D
[/quote]
Onneksi minä en sitten ole ainut joka tämän joutunut tekemään. Ensin nauroin ja sitten melkein itkin kun asia oli ajankohtainen. Oli mielestäni niin käsittämätöntä.
Minusta lapseton pariskunta ei ole perhe olivat sitten naimisissa tai ei.