Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta, näin tapahtui minulle kun rupesin syömään päivittäin roskaruokaa

Vierailija
08.03.2013 |

Olen ennen syönyt hyvin terveellisesti, isoja salaattiannoksia, hedelmiä ja vihanneksia ym. Nyt työkireiden takia itsestä huolehtiminen on "muka" jäänyt ja olen käynyt päivittäin syömässä pikaravintoloissa hampurilaisia. Ensin rupesi lihakset kipeytymään ja väsyttämään, mutta koska en korjannut tuossa vaiheessa vielä ruokavaliotani vaikka olisi pitänyt niin  nyt olen   hyvin allapäin ja ärtynyt, elämäniloton ja kovin masentunut. Voiko ruokavalio olla oikeasti näin isossa roolissa psyykkiseen ja  fyysiseen terveyteen.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten pyörryttää ja oksettaa joka päivä. ap

Vierailija
2/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Kun luin otsikkosi ajattelin heti, kumpaa tuo kirjoittaja vihaa enemmän, hyvää ruokaa vai itseään. Tilane selvisi sitten avauksen luettuani. p

Kiire syödessä (pikaruoka-käsitteeseen sisään rakennettu), paljo rasva ja suola, epämääräiset raaka-aineet ja piittaamaton valmistus ... kyllähän se vaikuttaa.  Ei vain painoon, metabolismiin, sisäeritykseen, vaan myös aivoihin ja siellä tapahtuviin prosesseihin (masennus jne). 

Kun tulee seuraava kiirejakso, ap, pakkaa töihin lähtiessäsi mukaan muutama hedelmä. Vaikka joutuisitkin syömään lounaaksi mättöä, sinulla on ainakin välipaloina vastahyökkäys tuolle, mitä kuvaat. Kenenkään työ ei ole sellaista, etteikö tauolla voisi omenaa tai banaania haukata. 

Jos työ on muka niin "rankkaa" tai sen tekeminen niin hidasta, ettei taukoja ole, niin sitten välipaloista ole huolta. Pieni paasto tekee hyvää kaikille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

on. ihan oikeasti on.

mä oon syönyt vuosia tosi terveellisesti ja hyvin. sit jos joskus sortuu, tulee ihan törkeä olo. viimeksi pizzan syötyäni tulin apeaksi ja ilottomaksi ja tajusin, että jos elämä olis aina tällaista niin pitäis varmaan jotkut mielialatabut hankkia. 

Vierailija
4/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, että joku muukin on samaa mieltä.. kukaan ei tahdo live-elämässä uskoa mua kun kerron että huonot ruokatavat vaikuttaa muhun tosi paljon[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 09:57"]

on. ihan oikeasti on.

mä oon syönyt vuosia tosi terveellisesti ja hyvin. sit jos joskus sortuu, tulee ihan törkeä olo. viimeksi pizzan syötyäni tulin apeaksi ja ilottomaksi ja tajusin, että jos elämä olis aina tällaista niin pitäis varmaan jotkut mielialatabut hankkia. 

[/quote]

Vierailija
5/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plasebo-efekti. Luulette että paska olonne riippuu ruoasta, vaikka oikeasti sairastatte luultavasti Minolyfopiaa.

Vierailija
6/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt yhden pizzan syömisestä voi tulla angstinen olo. Höpsistä.

Vierailija
7/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 09:57"]

viimeksi pizzan syötyäni tulin apeaksi ja ilottomaksi [/quote]

No ei se yksi pizza tai burgeri mitään vaikuta  :D  Pitkäaikainen käyttö toki altistaa ties mille, myös mielialan muutoksille.

Vierailija
8/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.03.2013 klo 09:37"]

Olen ennen syönyt hyvin terveellisesti, isoja salaattiannoksia, hedelmiä ja vihanneksia ym. Nyt työkireiden takia itsestä huolehtiminen on "muka" jäänyt ja olen käynyt päivittäin syömässä pikaravintoloissa hampurilaisia. Ensin rupesi lihakset kipeytymään ja väsyttämään, mutta koska en korjannut tuossa vaiheessa vielä ruokavaliotani vaikka olisi pitänyt niin  nyt olen   hyvin allapäin ja ärtynyt, elämäniloton ja kovin masentunut. Voiko ruokavalio olla oikeasti näin isossa roolissa psyykkiseen ja  fyysiseen terveyteen.

[/quote]

Huono provo. Taas joku luomuhippi koittaa piiloprovota luomupaskan "terveellisyydestä"

Ai mistäkö tiedän? No koska kohta ap tulee ja esiintyy muuna ihmisenä ja puhuu kuinka luomu on pelastanut hänen elämänsä.

Vierailija
9/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman. Syön pääasiassa todella terveellisesti, mutta tietysti joskus syömme esim. Hesessä tai haemme pitsaa kotiin. Kun syön tällaisen annoksen, minun on pakko ottaa ruuan päälle torkut, kun olo on tokkurainen ja väsyttää aivan älyttömästi. Normaaliruuan jälkeen minun ei tarvitse mennä nukkumaan. Lisäksi roskaruuat janottavat minua vielä kahden vuorokauden jälkeenkin. Ja jokaisen heseaterian jälkeen pitää mennä välittömästi ruikulikakalle ja tuntuu, että maha on sekaisin monta päivää. No, silloin tällöin tämän kaiken kyllä kestää...

Vierailija
10/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä vähän oudolta että suht lyhyt aika päivittäistä pikaruokaa vaikuttaisi noin dramaattisesti. Ehkäpä siinä vaikuttaa myös (ja ehkä vielä enemmän) se stressitilanne, minkä takia ei enää ehdi syömään paremmin? Stressi, ja varsinkin jos vielä on unenpuutetta, vie kyllä voinnin aika äkkiä huonoksi.

Itselläni ei pikaruoka juuri vaikuta vointiin. Elin ikävuodet 25-35 lähes pelkällä pikaruoalla, ja isoilla määrillä kaljaa viikonloppuna päälle, ja voin hyvin ja olin energinen. Nykyisin syön terveellisemmin, mutta eipä se vointiin ole juuri tuonut muutosta, kun ei siinä ollut mitään ongelmia ennenkään.

Vierailija
11/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta hemmetissä ravinneköyhä ruoka vaikuttaa jaksamisen tasoon.

Vierailija
12/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No katsokaa Super Size Me. Juuri tuollaisia oireita pelkän roskaruuan syömisestä tulee. Ei ole mitään p:n puhumista.

Vierailija
13/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samoja kokemuksia. Nuorena ei vaikuttanut samalla tavalla mutta nyt ikää on 30+ ja kyllä, jopa yksi pizza saa olon vetämättömäksi ja nuutuneeksi.

Vierailija
14/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap:tä pyörryttää ja oksettaa joka päivä, niin epäilen että syynä on joko todella paha stressi yhdistettynä hartiajumiin tai jokin muu puhjennut sairaus. Joka tapauksessa epäilen että pystyykö noita oireita kuitenkaan ihan roskaruoalla aiheuttamaan, vaikka ravitsemus toki tärkeää onkin. Briteissä miljoonat ihmiset elää pelkällä roskaruoalla ja epäilen että niitä koko ajan oksettaisi tai pyörryttäisi.

Vierailija
15/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä vaan tuli yhdestä pizzasta angstinen olo. mahavaiva, kokovartaloturvotus ja varmaan siinä meni verensokerikin korkealle. mutta onneksi jo joku tossa antoi osuvan diagnoosin aiheesta ;) 

Vierailija
16/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizzoja ja hampurilaisia on niin monenlaisia. Jos tekee itse hyvistä raaka-aineista tai syö hyvässä ruokapaikassa noita ruokia, niin ne on ihan eri kategoriassa kuin mättöpaikkojen tarjoomukset. Lohturuoka voi olla laadukastakin. 

Kiire, syöminen ilman ruokarauhaa, vaikuttaa myös. 

En ole mättänyt itseeni huonoa ruokaa vuosikausiin ja uskon kyllä sen, että jos ensimmäistä kertaa tai pitkän tauon jälkeen vetää roskaruokaa, niin siitä tulee huono olo. Juice Leskistä lainatakseni: "ihminen on sitä mitä hän syö".

Vierailija
17/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samoja kokemuksia, tosin lievempänä. Olen alkuvuoden kiinnittänyt huomiota syömisiini, mikä on tarkoittanut sitä että ei herkkuja, ei leivän mussutusta, ei perunaa, eikä juuri viljatuotteitakaan. Hedelmiäkään en ole juuri syönyt, vaan kasviksissa pääpainoa on juureksissa ja marjoissa.

Olo on ollut huomattavasti pirteämpi kuin ennen, tuntuu että jaksaa enemmän ja unentarvekin on vähentynyt. Viime viikonloppua olin viettämässä kavereiden luona, ja olin jo etukäteen ajatellut että voin joustaa ruokavaliossani, jos siltä tuntuu. Söinkin sitten mm. paahtoleipää, pizzaa, jäätelöä jne.  Hämmästys oli suuri, kun nämä eivät maistuneetkaan enää niin hyvältä kuin muistin ja toisaalta syömisen jälkeen olo ei myöskään ollut erityisen hyvä tai "ravittu" (kuten esim. silloin kun olen syönyt kunnon salaatin lounaaksi), vain jotenkin kummallisella, "ontolla" tavalla täysi. Vielä hämmästyneempi olin, kun huomasin että tuollaisen kahden päivän nk. herkuttelun jälkeen alkoi tehdä mieli lisää samanlaisia herkkuja eli mm. hamppari-aterioita.

Ei tuo viikonlopun herkuttelu suoranaisesti siis mielialaani vaikuttanut, mutta huomasin että siitä tulee kuitenkin ihan erilainen olo kuin terveellisestä ruuasta. Hassua on myös se, että koko alkuvuoden olen ajatellut että jossain vaiheessa löystän ruokavaliotani hieman ja sallin esim. kerran viikossa herkuttelupäivän, johon kuuluu juuri esim. pizzaa tai ranskalaisia yms. Oikeasti odotin tätä ja mietin mielessäni kuinka hyviltä nuo maistuvat ja nyt kun pääsin niitä pitkästä aikaa syömään, se olikin pienoinen pettymys :)

Vierailija
18/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 18, on ihan varma että jos syöt yleensä hiilareita hyvin vähän ja sitten yhtäkkiä paljon, tulee ikävä olo. Se johtuu pääosin ihan siitä että nestetasapaino kehossa muuttuu erittäin äkillisesti, ja samoin voi olla ettei keho joka on totutettu vähemmälle hiilarille, ei osaa enää ihan yhtä sujuvasti verensokeriakaan tasata kuin ennen.

Itse karppasin jossain vaiheessa ja ihan pelästyin sitä miten kamalat oireet tuli jos jossain juhlissa söin hiilaria enemmän. Ajattelin että se kyllä todellakin todistaa ettei ole mun ruokia leivät ja pullat ja vastaavat. Mutta kun se karppaus ei minua laihduttanut, jossain vaiheessa ajattelin että en taida sitä jatkaa kun olisi nini kätevä syödä vaikka työpaikkaruokalan tavallisia ruokia jotka ei ole karppeja. Vähitellen kroppa on taas tottunut hiilihydraattiruokiin enkä enää saa niistä oireita.

Vierailija
19/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa

Mulle ei tullut tää huonoruokatottumus juttu juuri äsken, vaan aloitin syömään huonommin jo syksyllä ja sitä rataa menty. Minulla on stressaava työ, kyllä mutta sitä se on ollut aina, olen tottunut siihen ja nukun hyvin joten en usko   siitä  johtuvan. Ja kyllä, minulla on niskat jumissa, mutta  siitäkin syytän ravinneköyhää ruokavaliota koska ei ne  ennen ole tälläiset olleet. Mitään vakavaa en usko itselläni olevan, teen nyt 100% ruokavaliomuutoksen taas ja  haluan elää hyvää elämää. Ehkä toiset kestää paremmin huonoa ruokaa kuin toiset?

Vierailija
20/27 |
08.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, no ei se ruokavalio hartioita jumita :DDDDDDD. Ap, hoida hartiajumitus kuntoon niin lakkaa pyörryttämiset.