Essure sterilisaatio / Sivuvaikutukset / raskaus ja kivut
Hei,
Yhdysvalloissa on käynnissä joukkokanteen valmistelu conceptus yhtiötä vastaan, joka tuottaa ja markkinoi naisille pysyvää sterilisaatiota tuotenimellä Essure. Mikäli sinulle on tehty essure sterilisaatio, ja olet tullut raskaaksi, sinulla on vuotohöiriötä, ihottumaa, puhjenneita allergioita, kipuja, raajojen puutumista tai muita oireita jotka ovat alkaneet essuren asennuksen jälkeen tai harkitset essure sterilisaatiota liity FB ryhmään Essure Problems, sieltä saat lisätietoa ja vertaistukea. Osalle naisista on tehty kohdunpoisto jotta essure kierteistä on päästy eroon, usealla kierteet ovat matkanneet vastaonteloon ja jopa suolistoon! Itse peruin oman essure aikani TK:ssa luettuani näiden naisien kokemuksia ko. tuotteesta. Asianajajana ryhmän naisilla on Erin Brockovich.
Kommentit (98)
Komplikaatioitahan voi aina tulla, myös siitä kierukasta. Tilastotiedot tuossa jutussa näyttävät itse asiassa aika rohkaisevilta.
Sterilisaatio on osaltani nyt ajankohtainen asia, joten löysin myös tämän avauksen tietoa ja kokemuksia etsiessäni. Pitääkö tämä paikkansa? Onko sinulla kokemusta Essuresta? Kertoisitko minulle! Olen lapseton nainen ja haluan myös jatkossa pysyä lapsettomana, ilman hormoniehkäisyä. Eroaako toimenpiteen kivuliaisuus jos synnytyksiä ei ole takana?
Asiallisia kommentteja toivon.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:00"]
Sterilisaatio on osaltani nyt ajankohtainen asia, joten löysin myös tämän avauksen tietoa ja kokemuksia etsiessäni. Pitääkö tämä paikkansa? Onko sinulla kokemusta Essuresta? Kertoisitko minulle! Olen lapseton nainen ja haluan myös jatkossa pysyä lapsettomana, ilman hormoniehkäisyä. Eroaako toimenpiteen kivuliaisuus jos synnytyksiä ei ole takana?
[/quote]
Eroaa kivuliaisuudessaan. Eli mulla kyllä kolme raskautta, mutta kaikki synnytykset sektioita eli ei alateitä, joten kohdunkaula oli, tämä on toimenpiteen tehneen lekurin suora lainaus" kuin nuorella tytöllä". Eli kipeää teki tuo kohdunkaulasta sisään ujuttautuminen. Siis sillä tavalla kipeää, jonka hoiti kaksi buranaa etukäteen ja 1 litalgin toimenpiteen jälkeen. Siis paljon vähemmän kuin esim sektiosta toipuminen sattuu. Mitään sen kummepaa riesaa mulla ei ole ollut, sehän siinä tietty on, että kun kyseessä ei ole hormonaalinen ehkäisy, kuukautisvuoto on sitä mitä on ja mulla se on aina ollut runsasta, joten se riesa on ihan kunnollinen. Joskus oviksen ja menkkojen alla vasen puoli vähän kipuilee, mutta se johtuu siitä että sen puolen munanjohdin oli kierteellä ihan alunperin (joku rakennevika), eli sekin on siis "oma moka". Mitään muita haittoja ei ole löytynyt. Mulla asennuksen teki Jorvin lekuri eli epäilen että noissakin on ammattitaidolla merkitystä, miten lähtevät kuljeskelemaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:08"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:00"]
[/quote]
Eroaa kivuliaisuudessaan. Eli mulla kyllä kolme raskautta, mutta kaikki synnytykset sektioita eli ei alateitä, joten kohdunkaula oli, tämä on toimenpiteen tehneen lekurin suora lainaus" kuin nuorella tytöllä". Eli kipeää teki tuo kohdunkaulasta sisään ujuttautuminen. Siis sillä tavalla kipeää, jonka hoiti kaksi buranaa etukäteen ja 1 litalgin toimenpiteen jälkeen. Siis paljon vähemmän kuin esim sektiosta toipuminen sattuu. Mitään sen kummepaa riesaa mulla ei ole ollut, sehän siinä tietty on, että kun kyseessä ei ole hormonaalinen ehkäisy, kuukautisvuoto on sitä mitä on ja mulla se on aina ollut runsasta, joten se riesa on ihan kunnollinen. Joskus oviksen ja menkkojen alla vasen puoli vähän kipuilee, mutta se johtuu siitä että sen puolen munanjohdin oli kierteellä ihan alunperin (joku rakennevika), eli sekin on siis "oma moka". Mitään muita haittoja ei ole löytynyt. Mulla asennuksen teki Jorvin lekuri eli epäilen että noissakin on ammattitaidolla merkitystä, miten lähtevät kuljeskelemaan.
[/quote]
Kiitos kokemuksesi jakamisesta! Voi että minua pelottaa tuo kipu, että miten sen kestää... Mutta toisaalta kertakirpaisuhan se on. Kiva kuulla ettei muuta ongelmaa ole ollut, siis itse toimenpiteeseen liittyvää.
Mielelläni lukisin vielä muidenkin näkemyksiä ja kokemuksia.
Miksi ottaa essure-sterilisaatio? Hormonikierukka on luotettavampi ehkäisy ja asentaminen sattuu vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 10:28"]
Miksi ottaa essure-sterilisaatio? Hormonikierukka on luotettavampi ehkäisy ja asentaminen sattuu vähemmän.
[/quote]
En halua hormonaalista ehkäisyä ja lisäksi haluan lopullisen ehkäisymuodon josta ei tarvitse jatkossa murehtia/säätää/vaihtaa jne. Aloittaja.
[/quote]
kierukalla on omat sivuvaikutuksensa.
Monet sterilisaation ongelmista ei liity sterilisaatioon vaan ihan omaan hormonitoimintaan. Sterilisaatio ei aiheuta vuotoja, sen sijaan jos on käyttänyt hormonaalista ehkäisyä ja palaa sterilisaation jälkeen omille hormoneille, ei välttämättä muista että kuukautisiin liittyy normaalisti kuukautiskipuja ja vuodot on isompia. Siitä sitten syytetään aiheetta sterilisaatiota.
mulla alkoi essuren jälkeen jatkuva vuotohäiriö sekä puhkesi metalliallergioita. sitä kesti pari vuotta ja lopulta kohtu poistettiin essuren kanssa.
[/quote]
Miksi ottaa kierukka, kun ei aio enää hankkia lapsia? Sama kipu viiden vuoden välein, sisään ja ulos plus noi turhat hormoonit elimistöön... Ja miten se on luotettavampi?!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:51"]
mulla alkoi essuren jälkeen jatkuva vuotohäiriö sekä puhkesi metalliallergioita. sitä kesti pari vuotta ja lopulta kohtu poistettiin essuren kanssa.
[/quote]
Tämäpä kuulostaa hurjalta. Oliko syynä siis nimenomaisesti ja yksiselitteisesti essure?
Siksi hormonikierukka, kun se just auttaa vuotohäiriöihin. Sterilisaatio ei aiheuta vuotohäiriöitä, mutta moni kärsii niistä just sen takia, että eivät käytä hormonaalista ehkäisyä. Iän myötä naisilla vuotohäiriöt lisääntyy, se on biologiaa. Sitä voi torjua hormonikierukalla, jonka hormonipitoisuus sitä paitsi on alhainen ja vaikuttaa lähinnä paikallisesti kohdussa.
Jos ottaa sterilisaation, voi joutua kuitenkin hakemaan apua vuotoihin vaihdevuosien lähestyessä. Googleta itse esivaihdevuodet.
Jaa että Erin Brochovitch, joka on ympäristöaktivisti.
No enpä tiedä, mulle on tehty steri, mutta vanhalla menetelmällä. Ehkä kannattaa kuitenkin ottaa asioista selvää ennenkuin hötkyilee....http://fi.wikipedia.org/wiki/Erin_Brockovich
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 13:51"]
[/quote]
Tämäpä kuulostaa hurjalta. Oliko syynä siis nimenomaisesti ja yksiselitteisesti essure?
[/quote]
Syytä ei koskaa selvinnyt. vuosin ovulaatiosta eteenpäin jatkuvasti. eli noin 3 viikkoa 4 viikon kierrossa. se oli ihan hirveetä. lopulta poistettiin kohtu katkuvan vuotohäiriön takia ja koska lapsiluku täynnä.
metalliallergioita en tähän ole itse yhdistänyt- kuten en tuota vuotohäiriötäkään. ja minulle sanottiin ettei essure voi metalliallergioita aiheuttaa. mutta nyt tosiaan olen allerginen useille metalleille myös kullalle, kromille jne- ei vain nikkelille.
muutenhan toi essure oli loistava kun mulle ei hormonit käy lainkaan. mutta toi vuoto oli ihan kamalaa.
nyt sitten ilman kohtua.
kukaan gyne ei ole onnistunut selvittämään miksi mä vuosin niin jatkuvasti essuren saatuani.
Käytitkö 15 ennen essurea hormonaalista ehkäisyä?
Täältäkin toivon lisää kokemuksia, jos löytyy. Asia on minullekin ajankohtainen. Olen lueskellut sekä tuota Brockovichin sivua että Facebook-ryhmiä ja ainakin vielä olen menossa toimenpiteeseen. Olen vieraillut myös erään klinikan ylläpitämillä sivuilla, joka markkinoi Essure-poistoja, siellä ongelmia on pilvin pimein, mutta ei ihan pyytettömältä touhulta tunnu sekään, jos vähän lähdekritiikkiä harjoittaa.
Voi olla, että kadun katkerasti päätöstäni mennä toimenpiteeseen, mutta minustakin monien Essure-ongelmat kuulostavat siltä, että ne eivät voi kahdesta vieteristä johtua. Paras lukemani oire on keskivartalolihavuus, sehän ei voi johtua iän mukanaan tuomasta aineenvaihdunnan hidastumisesta, eihän?
Tuota samaa olen kyllä miettinyt, että kun hormonaalinen ehkäisy jää pois, niin varmasti vuodot voivat runsastua, epäsäännöllistyä ja tulla kaikenlaisia nippailujakin.
Se, että joillain kuuluu menneen elimistö tulehdustilaan ja on mahdollisesti kehittynyt nikkeliallergia mietityttää näistä luetelluista oireista eniten.
Mutta kaikista Essure-kokemuksista kuulisin minäkin mielelläni.
[/quote]
Koska hormoniehkäisy ei mulle sovi. Siksi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 14:02"]
Käytitkö 15 ennen essurea hormonaalista ehkäisyä?
[/quote]
En käyttänyt. Jo useita vuosia ihan kortsuilla mentiin.
Vaikka käyttäisi ihan vaihdevuosiin saakka hormonaalista ehkäisyä voi joutua hakemaan apua vaihdevuosien mukanaan tuomiin ongelmiin. Ja sehän on siis suomeksi: lisää hormooneja koneeseen... eli hyvällä lykyllä, varsinkin tämä mun ikäluokkani, vetää hormooneja tuosta 17-18 vuotiaasta eteenpäin loppuelämänsä. Ja kukaan ei oikeasti tiedä, mitä se tekee elimistölle. Sen mitä se tekee ympäristölle me jo tiedetään...
Mulle on tehty Essure vuosia sitten ja se oli elämäni paras päätös!